راهنمائی

معنی کلمه راهنمائی در لغت نامه دهخدا

راه نمائی. [ ن ُ / ن ِ / ن ِ ] ( حامص مرکب ) راه نمایی. رجوع به همین کلمه شود.

معنی کلمه راهنمائی در فرهنگ فارسی

راه نمایی

جملاتی از کاربرد کلمه راهنمائی

کفر زلف تو دگر باره مسلمانم کرد کافری راهنمائی سوی ایمانم کرد
کجاست راهنمائی به سوی منزل او که ما به خویش نبردیم ره به هیچ طریق
ای آنکه توئی قبله ارباب کیاست چون تو نبود راهنمائی بنفاست
همه ببانگ سگ نفس می روند بمنزل عجب تر اینکه به از خضر جسته راهنمائی
یکی از مسافران تهران-اصفهان، می‌گوید که با راننده تاکسی حرف زده است که شخصاً شاهد یک مورد از اسیدپاشی‌ها بوده و حتی موفق شده شماره پلاک یکی از موتورها را یادداشت کند و با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرد لیکن هیچ ترتیب اثری به تماس او داده نشده است و زمانی که او موضوع پلاک موتور را با یکی از مأموران پلیس راهنمائی و رانندگی اصفهان در میان گذاشته مأمور به وی گفته این نوع پلاک‌ها متعلق به یکی از نهادها و ارگان‌های دولتی است و بهتر است بیش از این موضوع را پیگیری نکند.
گفتم بعقل جان نبرم از ره مخوف زیرا چو عقل راهنمائی پدید نیست
او در سال ۱۳۴۷ روستای کیقال شهرستان ورزقان آذربایجان شرقی به دنیا آمد. تحصیلات ابتدائی و راهنمائی خود را در روستاهای زادگاه خود به پایان رساند و با اخذ دیپلم تجربی از شهرستان اهر به دانشگاه تبریز در رشته شیمی راه یافت. در آموزش و پرورش استخدام گردید و به شغل معلمی که از کودکی علاقه داشت پرداخت. تحصیلات خود را در کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی گرایش مسائل ایران تکمیل نمود.[نیازمند منبع]
از «معاذبن جبل » نقل است که: روزی به پیامبر گفتم: مرا به کاری راهنمائی کن که به بهشت گسیلم کند و از آتش دورم سازد.
بعد از آن، گروه ۱۰ نفره با به جا گذاشتن قسمتی از پوست‌ها سوار بر یک قایق بزرگ (لنج) شده و از مهلکه می‌گریزند اما سرخپوست‌ها برای انتقام گرفتن سایه به سایه در تعقیب آن‌ها هستند. در ادامهٔ مسیر با راهنمائی هیو گلاس (لئوناردو دی‌کاپریو) از آنجایی که سفر بر روی رودخانه احتمال مواجه شدن با سرخپوستان را به شدت افزایش می‌دهد، گروه از لنج پیاده شده و پای پیاده از مسیر جنگل و کوهستان به سمت دهکدهٔ خود حرکت می‌کنند. اما صبح یک روز، هیو گلاس توسط یک خرس گریزلی به شدت مجروح می‌شود و حتی رشتهٔ عصبی سمپاتیک وی نیز آسیب می‌بیند.
صرف باطل نکند عمر گرامی، پروین آنکه چون پیر خرد، راهنمائی دارد
نیز امیر مومنان (ع) فرمود که پیامبر (ص) میگفت: بگو خداوندا مرا هدایت فرمای و استواری ده. و از هدایت، راهنمائیت براه راست را خواه و از استواری، استواری چون تیر در رفتن بسوی هدف را خواه.
و به جهت این مناسبت و قرابت، این سه را میل به تسلط شیطان بیشتر، و متابعت آن را راغب ترند به آسانی تن به اطاعت دیگری در می دهند و به ملاحظه قرابت و نسبت، از اطراف و جوانب لشکر شیطان را راه می دهند و راهنمائی ایشان می کنند.
با جناب حاجی «عبدالرزاق» و «احمد» که هر دو با تو راست و درست اند کنکاش کن و جان خود را از این گشایش جانکاه باز خر. معلوم نیست من دیگر آن مایه زندگی داشته باشم که با تو نامه نگاری کنم، اگر نشنوی غالبا طرفی نبندی. منتظر دستوری و راهنمائی توام، زود برسد. حرره یغما.
امتحانات کتبی از طریق اداره راهنمائی و رانندگی است که توسط کارشناسان (سرهنگ راهنمایی و رانندگی ) برگزار می‌شود.