سمپاتیک

معنی کلمه سمپاتیک در لغت نامه دهخدا

سمپاتیک. [ س َ ] ( فرانسوی ، ص نسبی ) جذاب. جالب توجه. ( فرهنگ فارسی معین ). || دستگاه مرکزی عصبی نباتی ( خودکار ) که تحت اراده شخص نیست. مرکز این دستگاه عبارت از 23 زوج عقده عصبی است که در طرفین ستون بشکل زنجیری از بالا بپائین کشیده شده. این عقده ها شبیه بدانه تسبیح میباشند. دستگاه سمپاتیک از طرفی بوسیله شاخه های ارتباطی با سلسله اعصاب ارادی مربوط است و از طرف دیگر رشته رشته شده و بشکل شبکه ای اطراف عروق و احشاء را فرامیگیرد و شبکه هایی قبل از تقسیم در اعضاء تشکیل میدهد که بین این شبکه ها عقده های محیطی وجود دارند. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه سمپاتیک در فرهنگ معین

(سَ ) [ فر. ] ۱ - (ص . ) محبت آمیز، جالب توجه . ۲ - (اِ. ) دستگاه عصبی مرکزی که به شکل زنجیری در دو طرف ستون مهره ها قرار دارد.

معنی کلمه سمپاتیک در فرهنگ عمید

۱. دوست داشتنی، جذاب.
۲. (اسم ) (زیست شناسی ) بخشی از دستگاه عصبی خودکار که باعث افزایش فعالیت در قسمت های مختلف بدن می شود.

معنی کلمه سمپاتیک در فرهنگ فارسی

محبت آمیز، دارای پیوستگی، محبت انگیز، همدردی
۱ - ( صفت ) جذاب جالب توجه . ۲ - ( اسم ) دستگاه مرکزی عصبی نباتی ( خود کار ) که تحت اراده شخص نیست . مرکز این دستگاه عبارت از ۲۳ زوج عقده عصبی است که در طرفین ستون فقرات به شکل زنجیری از بالا به پایین کشیده شده . این عقده ها شبیه به دانه تسبیح میباشد . دستگاه سمپاتیک از طرفی به وسیله شاخه های ارتباطی با سلسله اعصاب ارادی مربوط است و از طرفی دیگر رشته رشته شده و به شکل شبکه ای اطراف عروق و احشائ را فرا میگیرد شبکه هایی قبل از تقسیم در اعضائ تشکیل میدهد که بین این شبکه ها عقده هایمحیطی وجود دارند .

معنی کلمه سمپاتیک در ویکی واژه

محبت آمیز، جالب توجه.
دستگاه عصبی مرکزی که به شکل زنجیری در دو طرف ستون مهره‌ها قرار دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه سمپاتیک

یک عصب محیطی در اندام فوقانی و اندام تحتانی شامل رشته‌های حسی، حرکتی و رشته‌های سمپاتیک است. ضایعه رشته‌های حسی منجربه مشکلات حسی در زیر ناحیه آسیب می‌گردد. آسیب رشته‌های حرکتی ممکن است نورون‌های حرکتی تحتانی که به عضلات اسکلتی می‌روند، رشته‌های سمپاتیک یا هر دو را درگیر کند. در ارزیابی از آسیب یک عصب محیطی، نقایص حسی-حرکتی می‌تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد.
استیل‌کولین استراز یا کولین استراز آنزیمی است که استیل‌کولین را که برای تحریک اعصاب لازم است در محل سیناپس هیدرولیز می‌کند. به عنوان مثال در مردمک چشم پس از تحریک پاراسمپاتیک و آزاد شدن استیل‌کولین از انتهای عصب اتونوم با تحریک گیرنده موسکارینی ماهیچهٔ حلقوی عنبیه و انقباض آن تنگ شدن مردمک عنبیه را داریم. کولین استراز با تخریب استیل‌کولین موجود، مانع از آن می‌شود که این انقباض طولانی باشد؛ بنابراین پس از مدت کوتاهی در صورت عدم تداوم تحریک، انقباض برطرف می‌شود.
این سموم بر روی بافت‌های عصبی اثر کرده و در سیناپس‌ها فعالیت کولین استراز را مختل می‌کنند (عدم تخریب استیل کولین در پایانه‌های پاراسمپاتیک). این سموم در انسان از طریق تنفس و جذب پوستی اثر می‌کنند.
با اثر بر گیرنده‌های آلفا و بتا آدرنرژیک عمل می‌کند و اثرات سیستم اعصاب سمپاتیک را تقویت می‌کند.
در انسان نعوظ به واسطهٔ اعصاب پاراسمپاتیک و با اتساع و جمع شدن خون در اجسام غاری و جسم اسفنجی اتفاق می‌افتد.
سادگی زبان لئونارد، کار کردن با عناصر ژانرهای معروف و پرمخاطب مثل وسترن و تریلر جنایی، داشتن پلات‌های دقیق و محکم، خلق شخصیت‌های سمپاتیک و قدرتمند و فضاهای تکان دهنده، برخی از عناصر جذابی بود که می‌توانست توجه هر سینماگری را جلب کند و آثار المور لئونارد را برای اقتباس در سینما، جذاب سازد.
بیشتر فیبرهای عصب واگ مربوط به فیبرهای آوران احشایی است. این فیبرها از نواحی دستگاه تنفس، گوارش و قوس آئورت می‌باشد که وارد هسته راه منزوی (هسته منزوی) می‌شوند. فیبرهای حرکتی عصب دهم، از هسته آمبیگوس منشأ می‌گیرد و به عضلات داخلی حنجره، حلق، قسمت فوقانی مری، عضله بالا برندهٔ کام و یک عضله خارجی حنجره بنام کریکوتیرویید می‌روند. تنظیم کشش تارهای صوتی مربوط به زوج دهم است، بنابراین در ضایعات آن ممکن است خشونت صدا بروز کند. فیبرهای پاراسمپاتیک (جزء پیش عقده‌ای) عصب واگ، به قلب، قفسه سینه و دستگاه گوارش می‌روند.