دانشیار

معنی کلمه دانشیار در لغت نامه دهخدا

دانشیار. [ ن ِ ] ( ص مرکب ) که دانش یار دارد. که دانش ملازم اوست. که علم رفیق اوست. || ( اِ مرکب ) در اصطلاح و بموجب ماده دهم قانون تأسیس دانشگاه مصوب 18 خرداد 1313 هَ. ش. مجلس شورای ملی این کلمه بجای معاون استاد دانشگاه برگزیده شده است.

معنی کلمه دانشیار در فرهنگ معین

(نِ ) (اِمر. ) معاون استادِ دانشگاه .

معنی کلمه دانشیار در فرهنگ عمید

۱. کسی که دانش یار اوست.
۲. آن که به دانش یاری کند.
۳. (اسم ) استاد دانشگاه که درجۀ او پایین تر از استاد و بالاتر از استادیار است.

معنی کلمه دانشیار در فرهنگ فارسی

کسی که دانش یاراوست، آنکه دانش یاری اش نماید
( صفت اسم ) آنکه به استاد دانشگاه در تعلیم یاری کند کمک استاد معید مقرر .

معنی کلمه دانشیار در ویکی واژه

معاون استادِ دانشگاه.

جملاتی از کاربرد کلمه دانشیار

پرسکات بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۱ به عنوان استادیار در دانشگاه پنسیلوانیا فعالیت داشته است. او از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۰ به عنوان استادیار، دانشیار و استاد در دانشگاه کارنگی ملون حضور داشته است. او به عنوان استاد بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۳ در دانشگاه مینه‌سوتا به فعالیت علمی اقدام کرد و از سال ۲۰۰۳ به دانشگاه ایالتی آریزونا پیوست.
پس از پایان دوره دکتری در دانشگاه سالزبورگ، در پاییز ۱۹۷۷ او سمت دانشیاری علوم سیاسی در دانشگاه اینزبروک را کسب کرد.
معصومه شجاعی دانشیار دانشگاه الزهرا در پیشگفتاری که برای کتاب «آزمون‌های روان‌شناسی در علوم ورزش و تمرین» که به قلم نرجس یاوری و فرزانه نارمنجی به رشته تحریر درآمده است به انتشار چهل پرسشنامه و مقیاس روان‌شناسی ویژه محیط‌های ورزشی که اعتبار و پایایی آن‌ها به وسیله محققین ایرانی بررسی شده در این کتاب اشاره می‌نماید و بررسی ویژگی‌های روان سنجی بسیاری از این آزمون‌ها را مربوط به پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد یا رساله‌های دکتری دانشجویان رشته رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی می‌داند.
پرسنل آکادمی شامل ۱۰۲ دانشیار و پروفسور، و نیز ۲ دکترای علوم، ۱۳ پروفسور، دکترا فیلوسوفیا و غیره… است. طول تحصیل در مقطع لیساتس ۴ سال و در مقطع فوق لیسانس ۲ سال است.
احمد مستوفی استاد جغرافیای دانشگاه تهران در سال ۱۲۹۱ در تهران متولد شد. او بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی، در سال ۱۳۰۸ سطح متوسطه خود را به پایان رساند و در همین سال جزو صد نفر دانشجوی اعزامی به اروپا انتخاب شد. وی در مدت ۹ سال اقامت و تحصیل در فرانسه، موفق به اخذ دکترای جغرافیای طبیعی از دانشگاه سوربن پاریس شد. در سال ۱۳۱۷ به ایران مراجعت کرده و با سمت دانشیاری وارد خدمت دانشگاهی در دانشگاه تهران شد.
اکبر احمدپور روحانی و سیاستمدار کهنه کار ایرانی است .وی هم‌اکنون دانشیار و عضو هیئت علمی رسمی گروه فقه و حقوق دانشگاه فردوسی می‌باشد. احمدپور توانست در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۶۳ هزار و ۹۹۴ رای (٪ ۶۲/۹) از مجموع ۱۰۱ هزار و ۶۹۳ رای صحیح ماخوذه، از حوزه انتخابیه خواف و رشتخوار استان خراسان رضوی انتخاب گردید.
یوسف‌علی اباذری (زادهٔ ۱۳۳۱) دکتر جامعه‌شناس ایرانی و دانشیار بازنشستهٔ گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران است.
پس از اخذ مدرک دکترا، او از سال 1980 تا 1983 به عنوان استادیار در دانشگاه ایالتی نیومکزیکو کار کرد و سپس به دانشگاه ایالتی نیویورک در شهر آلبانی ایالت نیویورک نقل مکان کرد. در سال 1986 دانشیار و در سال 1992 استاد تمام شد. تا به امروز کتاب های او به زبان های فرانسوی، چینی، کره‌ای، رومانیایی، فارسی، ترکی، اسپانیایی، لهستانی ترجمه شده است.:
گلاسیمف از پاییز سال 2018 به عنوان دانشیار در موسسه ادبی گُرکی مشغول به کار شده است. او در این موسسه کلاس نثر برگزار می کند.