خون آشام
معنی کلمه خون آشام در لغت نامه دهخدا

خون آشام

معنی کلمه خون آشام در لغت نامه دهخدا

( خون آشام ) خون آشام. ( نف مرکب ) خونخوار. درنده. بیرحم. سخت دل. خونریز. ( ناظم الاطباء ). سخت سفاک :
زلف بی آرام او پیرایه مهر است و ماه
چشم خون آشام او سرمایه سحراست و فن.سوزنی.کلبه قصاب چند آردبرون
سرخ زنبوران خون آشام خویش.خاقانی.ای خران گور آن سو دامهاست
در کمین این سوی خون آشامهاست.مولوی.هزار دلاور خون آشام. ( روضة الصفا ج 2 ).
- شمشیر خون آشام ؛ شمشیر سخت برنده

معنی کلمه خون آشام در فرهنگ معین

( خون آشام ) (ص فا. ) ۱ - خونخوار. ۲ - بی رحم ، سنگ دل .

معنی کلمه خون آشام در فرهنگ عمید

( خون آشام ) = خون خوار

معنی کلمه خون آشام در فرهنگ فارسی

( خون آشام ) ( صفت ) ۱ - آنکه خون نوشد خونخوار . ۲ - بی رحم سخت دل خونریز .

معنی کلمه خون آشام در دانشنامه عمومی

خون آشام. خون آشام در افسانه ها و فرهنگ فولکلوریک مردم اروپا و آسیا موجودی زنده است که اکثراً از خون انسان ها تغذیه می کند. در این داستان ها خون آشام ها دندان های نیش بلندی دارند که با آنها از گردن زندگان خون می مکند و معمولاً دارای قدرت های فوق بشری از جمله زندگی جاودانه و حرکت سریعتر از باد و پرواز و کنترل و هیپنوتیزم موجودات زنده به جز خود خون آشام هستند. برای دور کردن خون آشام ها طلسم های ویژه ای استفاده می شود. برای کشتن او یا باید سرش را با شمشیر، چاقو یا وسایل دیگری که تماماً از نقره ساخته شده باشند از تن جدا کرد یا تکه چوبی را به قلب او فروکرد. همچنین در گذشته مردم برای دور کردن خون آشام ها از سیر استفاده می کردند و اعتقاد داشتند که خون آشام ها تصویرشان در آینه ( عکس ) دیده نمی شود و از سیر بدشان می آید.
قصه خون آشام ها به شکل امروزی در قرن شانزدهم و از بالکان پا گرفت. در قرن هفدهم مسافرانی که از بخش مرکزی اروپا می آمدند افسانه های هولناکی از موجودات خون آشام و خبیث شیطانی نقل می کردند. وحشت خون آشام ها در مجارستان قرن هجدهم آنچنان گسترش یافت که هیئتی از طرف دولت مجارستان مسئول بررسی موضوع شد.
بسیاری از نویسندگان قرن نوزدهم مانند گوته، دکتر پولیدوری و بودلر قطعاتی دربارهٔ خون آشام ها به رشتهٔ تحریر درآوردند. نمایش هایی در این زمینه نوشته و اجرا شد. در آلمان اپرایی نیز بر صحنه آمد. خون آشام ها از باورهای فولکوریک اروپا به ادبیات کلاسیک و نوین جهان وارد شده اند و امروزه کتاب ها و فیلم های فراوانی با داستان های متفاوت در مورد آن ها ساخته می شود. مشهورترین شخصیت خون آشام در عرصهٔ ادبیات، دراکولا نام دارد که زادهٔ ذهن برام استوکر، نویسنده بریتانیایی، است. در ۱۸۹۷ برام استوکر دراکولا را نوشت. استوکر کنت قصه گوتیکی دراکولا را بر مبنای شخصیت پرنس منفور رومانی که در قرن پانزدهم می زیست و اعمال خلاف اخلاق و دیگر آزارهای ترسناک او معروف بود، نوشت. او خون دشمنان خود را می نوشید و آن ها را به قتل می رساند. لقب او دراکولا به زبان رومانیایی معنای فرزند شیطان را می دهد. در افسانه ها آمده است که خون آشام ها دارای ۲ دندان نیش بلند هستند که در گردن قربانی فرومی کنند و آن ها را می کشند البته گاهی ممکن است در برخی داستان های افسانه ای تمام دندان های خون آشام ها مانند دندان های نیش شان باشد آن ها نسبت به سایر موجودات زبان چسبنده و بلند و پهن تری دارند. درافسانه های عامیانه قدرت هایی فوق طبیعی به این موجودات نسبت می دهند. آن ها می توانند از گوری به عمق ۲ متر از میان خاک و سنگ بیرون بیایند.
خون آشام (فیلم ۱۹۳۲). خون آشام ( آلمانی: Vampyr – Der Traum des Allan Grey ) فیلمی در ژانر ترسناک به کارگردانی کارل تئودور درایر است که در سال ۱۹۳۲ منتشر شد.
خون آشام (فیلم ۱۹۵۷). «خون آشام» ( انگلیسی: The Vampire ) فیلمی در ژانر ترسناک است که در سال ۱۹۵۷ منتشر شد.
خون آشام (فیلم ۱۹۸۶). خون آشام ( به انگلیسی: Vamp ) یک فیلم ترسناک و کمدی سیاه آمریکایی محصول سال ۱۹۸۶ به کارگردانی و نویسندگی ریچارد ونک با بازی گریس جونز و کریس میکپیس است.
دو دانشجوی کالج، بنام های ( کیت ) و ( ای جی ) می خواهند یک رقصنده برهنه را استخدام کنند تا راه خود را به یک انجمن برادری دانشگاه بخرند. آنها یک کادیلاک را از دانش آموز ثروتمند دانکن قرض می گیرند که اصرار دارد با آنها بیاید تا کلوپ های استریپ در یک شهر مجاور را پیدا کند. این سه پسر خود را در یک باشگاه در قسمتی از شهر می بینند، و پس از تحت تأثیر قرار گرفتن توسط یک استریپر هنرمند، بنام کاترینا به اتاق رختکن او می رود تا او را متقاعد کند که برای مهمانی دانشگاه برهنه شود. کاترینا، ای جی را اغوا می کند، سپس او را به زمین می اندازد - او را با نیش مهلکی به گردن می کشد و کیت از تأخیر دوستش نگران می شود و …
این فیلم در ۱۸ ژوئیه ۱۹۸۶ در ایالات متحده اکران شد و در باکس آفیس ۴٫۹ میلیون دلار فروخت.
نسخه دی وی دی فیلم در ایالات متحده را در ۴ اکتبر ۲۰۱۶ و در بریتانیا را در ۳ اکتبر ۲۰۱۶ منتشر شد.
خون آشام (فیلم ۲۰۱۱). خون آشام ( انگلیسی: Vampire ( 2011 film ) ) فیلمی در ژانر ترسناک است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد.
معنی کلمه خون آشام در فرهنگ معین
معنی کلمه خون آشام در فرهنگ عمید
معنی کلمه خون آشام در فرهنگ فارسی
معنی کلمه خون آشام در دانشنامه عمومی

معنی کلمه خون آشام در ویکی واژه

خونخوار.
بی رحم، سنگ دل.

جملاتی از کاربرد کلمه خون آشام

گفتنی است در این سریال، پل وسلی (بازیگر نقش استفن سالواتوره در سریال خاطرات خون آشام) ، یک قسمت (فصل سوم قسمت 14) به صورت مهمان حضور یافته است.
در حلقه دُردیکشان بخرام و گیسو برفشان در حلقه ی زنجیر بین شیران خون آشام را
اولین ویدوی گروه، «خون آشام‌ها هرگز به تو آسیبی نمی‌رسانند» بود که ۲۷ مهٔ ۲۰۰۲ منتشر شد. گروه دو سینگل دیگر هم از آلبوم اولشان برای آهنگ‌های «عزیزم این آیینه برای هر دوی ما به اندازهٔ کافی بزرگ نیست» و «سراسیمه برای هاله ها» به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ منتشر کردند.
در محیط عشق باشد از سر پر خون حباب باشد این دریای خون آشام را گلگون حباب
هر مایه زشت بینی فراموش کن و تا هر پایه بدشنوی خاموش باش، تاب ببر و پیچ مده، چیز ببخش و هیچ مخواه، مردمی آر و ددی بین، نیکوئی ساز و بدی کش، خوان پراکن و خون آشام، پیروزی رسان و شبیخون بر، دشنام نیوش و ستایش سرای، گناه نگر و بخشایش اندیش، شعر:
شهریار عشق خون آشام بهر انتقام از نیام دل کشد از ناله ای تیغ دو دم
ترک او کرده ترک خون خوردن یا همان هست مست و خون آشام
بعدا توسط استر مایکلسون به خون آشام اصیل تبدیل شد ولی با درمان به انسان شد.
از آن طرف مارسل (چارلز مایکل دیویس) سعی می‌کند با پیدا کردن افراد شجاع و با استعداد و تبدیل آن‌ها به خون آشام ارتش خود را به راه انداخته و محلهٔ فرانسوی‌ها را دوباره پس بگیرد.اولین تبدیل شوندهٔ او نیز دختر جوان و ویالونیست با استعدادی به نام جیا (نیشی منشی) است.داوینا که چوب بلوط سفید را در دست دارد ، بدون اینکه کسی بداند مایکل مایکلسون (سباستین روشه) را به دنیا برگردانده و زندانی کرده تا هروقت که لازم بود ، کلاوس را بکشد.
دل پناه از جور گردونم به جانان برده هِی هِی آهوی مسکین امان از شیر خون آشام جوید
ایا خان زمان، کز بیم خشمت؛ کند بهرام خون آشام لاوه
لاله آسا هر که در عشق تو خون آشام شد از حلاوت پای تا سر یک دهن چون جام شد
چاره رنجور خون آشام او را گرم وسرد پاره دل دسته گل تیغ خنجر برگ بید
بر نمی آید ز فکر صید، باز بسته چشم می خورد در خواب خون چشمی که خون آشام شد