رومانیایی

معنی کلمه رومانیایی در دانشنامه آزاد فارسی

رومانیایی (Romanian)
مردمی با فرهنگ رومانیایی، ساکن در کشورهای رومانی، یوگسلاوی، مولدووا، و نواحی اطراف آن ها. امروزه بین ۲۰ تا ۲۵میلیون رومانیایی زبان وجود دارد. رومانیایی ها پیش تر با نام ولاخ ها (در آلمانی به معنی «بیگانه») شناخته می شدند. دین غالب رومانیایی ها مسیحیت ارتدوکس رومانیایی است، هرچند اقلیت ارتدوکس یونانی نیز در میان آنان دیده می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه رومانیایی

آشپزی رومانیایی، غذاهای مختص روزهای تعطیل متعدد را دربرگرفته است و به خاطر اینکه ریشه اعیاد مربوط به کلیسای ارتدکس شرقی می‌باشد، با توجه به فصل و روزهای عید مورد اشاره، این غذاها در نظر گرفته می‌شوند. غذاهای رومانیایی شامل سبزیجات، غلات، میوه، عسل، شیر، محصولات لبنی، گوشت و مواد غذایی حاصل از شکار می‌باشد.
خود مجموعهٔ کتاب کوچه او بزرگ‌ترین اثر پژوهشی در باب فرهنگ عامه مردم ایران است. بعضی از آثار وی به زبان‌های سوئدی، انگلیسی، ژاپنی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، روسی، ارمنی، هلندی، رومانیایی، فنلاندی، کردی و ترکی ترجمه شده. او از سال ۱۳۳۱ به مدت دو سال، مشاور فرهنگی سفارت مجارستان بود. شاملو در سینما نیز فعّال بود و برای فیلم‌سازان نامداری چون ساموئل خاچیکیان و ناصر ملک‌مطیعی و ایرج قادری فیلمنامه نوشته‌است.
زبان رسمی اتحادیه لاتین اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، رومانیایی و کاتالان بود. اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی و پرتغالی به عنوان زبان کاری کاربرد داشتند. تمام متون انتشار عمومی به این چهار زبان و برخی به رومانیایی و کاتالان هم ترجمه می‌شدند.
در سال ۲۰۱۲ این مربی به عضویت تیم رومانیایی واسلوی در آمد و به همراه این تیم به نایب‌قهرمانی دسته اول فوتبال رومانی رسید.
لارا تا سال ۲۰۰۰ و زیر نظر مدیریت پدرش، دوره‌های بازیگری را گذرانده و قادر به صحبت کردن به زبان‌های آلمانی، رومانیایی، فرانسوی و انگلیسی است.
طبق سرشماری سال ۲۰۰۱ اوکراین، ۷۷٫۸٪ از جمعیت اوکراین را نژاد اوکراینی و مابقی را نژادهای روس (۱۷٫۳٪)، بلاروسی (۰٫۶٪)، مولداوی، تاتارهای کریمه (۰٫۵٪)، بلغارها (۰٫۴٪)، مجارستانی (۰٫۳٪)، رومانیایی (۰٫۳٪)، لهستانی (۰٫۳٪)، یهودیان (۰٫۲٪)، ارامنه (۰٫۲٪)، یونانی‌ها (۰٫۲٪) و تاتارها (۰٫۲٪) تشکیل می‌دهند.
آخرین سخنرانی نیکلای چائوشسکو رئیس دولت سابق و دبیرکل پیشین حزب کمونیست رومانیایی در ۲۱ دسامبر ۱۹۸۹ انجام شد. این سخنرانی یک لحظه اساسی در انقلاب رومانی بود.
این آکادمی که در سال ۲۰۰۹ توسط گئورگی هاجی، بازیکن سابق رومانیایی بارسلونا تأسیس شد، ۱۱ میلیون یورو هزینه داشت و یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین آکادمی‌ها در جنوب شرقی اروپا است که بیش از ۳۰۰ بازیکن، ۹ زمین تمرین و سایر امکانات را در خود جای داده است.
آندری در نوامبر ۱۸۱۶ در بیستریتسا رومانی در خانواده‌ای از صاحبان کسب‌وکار کوچک در حومه شهر متولد شد، در فلسفه و الهیات در بله (رومانی) تحصیل کرد. در ۱۸۳۸ از به عنوان یک استاد در براشوو شروع به کار کرد. او یکی از چهره‌های برجسته انقلاب ۱۸۴۸ در ترانسیلوانی بود، که در سال ۱۸۴۸ شعر بیدار شو ای رومانیایی را سرود که با آهنگسازی مبتنی بر آهنگ یک سرود قدیمی مذهبی، سرود انقلابیون شد. نیکلا بلچسکو آن را به دلیل توانایی در بسیج مردم برای جنگ «سرود مارسییز رومانیایی» نامگذاری کرد. این شعر بعدها در ۱۹۹۰ تبدیل به سرود ملی رومانی شد.
داچیا لوگان خانواده‌ای از خودروهایی است که به‌طور مشترک توسط شرکت فرانسوی رنو و زیرمجموعه رومانیایی آن داچیا از اواسط سال ۲۰۰۴ تولید و به بازار عرضه شده و جانشین داچیا ۱۳۱۰ و داچیا سولنزا شده‌است. این خودرو به شکل‌های سدان، استیشن واگن و وانت تولید شده‌است. لوگان تاکنون در کارخانه خودروسازی داچیا در میوه، رومانی و در کارخانه‌های رنو (یا شرکای آن) در مراکش، برزیل، آرژانتین، ایران، ترکیه، روسیه، کلمبیا و هند تولید شده‌است. مدل وانت آن در کارخانه نیسان در آفریقای جنوبی و پارس خودرو در ایران نیز تولید شده‌است.