خواربار

معنی کلمه خواربار در لغت نامه دهخدا

خواربار. [ خوا / خا ] ( اِ مرکب ) خوراک. طعام. ( ناظم الاطباء ). آنچه بخورند. ( شرفنامه منیری ). گندم وجو و برنج و توسعاً هر خوردنی. ( یادداشت بخط مؤلف ): نخشبیان همه بیعت کردند و بحرب بیرون آمدند و توانگران خواربار بیرون کردند از بیم قحط و حرب اندرگرفتند. ( ترجمه طبری بلعمی ). مدت سه سال راه طعام و خواربار ببست. ( ترجمه محاسن اصفهان ص 85 ). || خوراک اندک که قوت لایموت است. ( برهان قاطع ). || توشه ای که برای قوت عیال از جایی آرند. || غله. ( ناظم الاطباء ) :
دهمتان ازین بیشتر خواربار
گل سرختان بشکفانم ز خار.فردوسی.خبر یافتیم از تو ای شهریار
که داری بمصر اندرون خواربار.فردوسی.یک صاع دزدید و در خواربار
نهان کرد چون مهره در مغز مار.فردوسی.جهانیان همه انبار خواربار کنند
ستوده خوی تو از آفرین نهد انبار.عنصری.گر او را نیارید با خویشتن
نباشد دگر آبتان نزد من
یکی دانه تان ندهم از خواربار
کنمتان برون از در مصر خوار.شمسی ( یوسف و زلیخا ).من خود عزیز بار نیم خواربارگیر
آخر نه گاو به بوداز خواربار دور.صدرالشریعه برهان اسلام.- اداره خواربار ؛ دایره ای بوده است از دوایر شهرداری که بکار خوراک و مواد غذائی مردمان رسیدگی می کرده است. ( یادداشت بخط مؤلف ).
- خواربارآور ؛ میّار. مائر. ( منتهی الارب ).
- خواربار آوردن ؛ استمیار. ( تاج المصادر بیهقی ). امتیار. میر. غیار. غور. اعتشاش. امارة. ( منتهی الارب ).
- خواربارفروشی ؛ مغازه ای که مواد خوراکی می فروشد و گاه مواد خوراکی آماده برای اکل نیز دارد.
- وزارت خواربار ؛ در زمان جنگ دوم بین المللی چون مسأله مواد غذائی و خواربار مملکت بواسطه تضییقات خارجی مشکل شد وزارت خانه بزرگی در آن روزها برای رسیدگی به امور خواربار تشکیل گردید به این نام و تا اواخر جنگ نیز وجود داشت.

معنی کلمه خواربار در فرهنگ معین

(خا ) (اِمر. ) ۱ - آنچه خورده شود. ۲ - ارزاق .

معنی کلمه خواربار در فرهنگ عمید

مواد اولیه برای تهیۀ خوراک انسان.

معنی کلمه خواربار در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - خوراک اندک قوت لایموت . ۲ - ماکول . توضیح فرهنگستان این کلمه را بمعنی ارزاق پذیرفته .

جملاتی از کاربرد کلمه خواربار

او نخستین خلیفه عباسی بود که مذهب شافعی اختیار کرد؛ او همچنین در فقه و سنت مطالعه کرده بود. در زمان او طوفان سختی بر بغداد و بصره و کوفه و عراق وزید و چهارپایان و کشت و خواربارها از میان رفت و قحطی و خشکسالی فراگیر شد. در این دوره، بیزانسی‌ها نیز به قلمرو عباسی دست‌اندازی می‌کردند. آغاز خلافت متوکل همزمان با قدرت یافتن ترکان در حکومت بود. خود متوکل به دست شماری از ترکان درباری به قتل رسید.
برناردی، پسر نوازنده آلفونسوی برناردی و نیرینا بیاگنی، در ۲۹ اکتبر سال ۱۹۱۱ در بالای یک فروشگاه خواربار فروشی متعلق به خانواده‌اش در دهکدهٔ استاندارد در ایالت ایلینوی آمریکا متولد شد.
در سال ۱۵۵۴ میلادی[ت ق ۱۳] (یک سال پس از پیروزی شاهزاده اسماعیل در ارزروم)، اسماعیل به دستور شاه تهماسب و در پاسخ به نامه اهانت‌آمیزی از جانب سلطان سلیمان قانونی، به مناطق وان، وسطان، ارجیش عادلجواز در ارمنستان حمله کرد و آنجا را غارت کرد و با غنائم زیادی به اردوی سپاه ایران بازگشت. در خلال جنگ‌های ایران و عثمانی، اسماعیل میرزا روزی دستبرد سنگینی به سپاه عثمانی می‌زند به‌طوری‌که ۳۰۰۰ شتر تجهیزات آمادی و خواربار را از سپاه عثمانی می‌رباید. سلسله نبردهای ایران و عثمانی در زمان شاه تهماسب یکم، که از سال ۱۵۳۲ میلادی[ت ق ۱۴] آغاز شده بود، در سال ۱۵۵۵ میلادی[ت ق ۱۵] با پیمان‌نامه آماسیه به صلح کشیده می‌شود.
به گفته سون، ایده فیلم از تجربیات او به عنوان پسر مهاجران حاضر در شهر نیویورک در دهه ۱۹۷۰ الهام گرفته شده‌است. وی اظهار داشت: پدر و مادرم در اوایل دهه ۱۹۷۰ از کره مهاجرت کردند و یک خواربار فروشی شلوغ در برانکس ساختند. او همچنین اظهار داشت: «ما در میان گروه عظیمی از خانواده‌هایی بودیم که با هزاران امید و آرزو به سرزمینی جدید رفتیم - همه ما در یک سالاد بزرگ از فرهنگ‌ها، زبان‌ها و محله‌های زیبای کوچک ترکیب می‌شدیم. این چیزی بود که من را به ساختن «المنتال» سوق داد.»
آی جی ای ، یک فروشگاه زنجیره ای آمریکایی در حوضه فروشگاه های مواد غذایی است. این فروشگاه در حال حاضر در ۴۱ کشور فعال می باشد. برخلاف مدل کسب‌وکار فروشگاه‌های زنجیره‌ای ، آی جی ای تحت عنوان یک حق رای از راه فروشگاه‌هایی که به شکل جداگانه از برند وابسته به آن می باشند، انجام می دهد. بسیاری از این فروشگاه ها در بازارها و شهرهای کوچکی مشغول فعالیت در این زمینه می باشند و مربوط به خانوار هایی می باشند که آنان را مدیریت می کنند. بعد از آن در سال ۱۹۲۶ در ایالات متحده به عنوان همبستگی خواربار فروشان آزاد پایه گذاری شد. هم اکنون دفتر مرکزی آن در شیکاگو ، ایلینوی می باشد.
فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد برنامه‌های گسترده‌ای برای توسعهٔ کشت دیم در جهان دارد تا به این وسیله با گرسنگی و سوء تغذیه در جهان مبارزه کند. در این راستا طرح‌های بزرگ کشت دیم در استرالیا، چین، اتیوپی، هند، مدیترانه و امریکای شمالی اجرا شده‌اند.
کمسته بتازی بود لااقل همان خواربار است اندک خوراک
جهانیان همه انبار خواربار کنند ستوده خوی تو از آفرین نهد انبار
زنان مدیر اجرایی خانواده‌های ایالات متحده آمریکا هستند و می‌دانند هر بسته خواربار صد دلار آمریکا است. زمانی که فرزندشان بعد از پایان دانشگاه و با پنجاه هزار دلار قرض (وام دانشجویی) و بیکار به خانه بر می‌گردد، چه معنایی دارد؟».
شرایط جنگی در جهان و حضور ارتش‌های بیگانه در کشور باعث ناامنی، گرانی، کمبود خواربار و افت ارزش پول ملی شده بود، دولت پی‌درپی از مجلس مجوز چاپ اسکناس می‌گرفت. قوام برای سامان بخشیدن به وضعیت مالی در ۲۱ آبان ۱۳۲۱ لایحه استخدام دکتر میلسپو و دیگر مستشاران آمریکایی را برای پنج سال به تصویب مجلس رساند. در لایحه دیگری کلنل شوراتسکف آمریکایی نیز برای مستشاری ژاندارمری استخدام شد. شریدان را هم به عنوان مستشار خواربار به ایران آورد.