خشمناک

معنی کلمه خشمناک در لغت نامه دهخدا

خشمناک. [ خ َ / خ ِ ] ( ص مرکب ) عصبانی. خشمگین. ( ناظم الاطباء ). خشمین. خشمن. غضبناک. خشمگین. غاضب. مغضب. غضبان. غضوب. غضبی. دژم. آلغده. آرغده. ثَعلول. ( یادداشت بخط مؤلف ) :
سپهدار گردنکش و خشمناک
همی خون شود زیر او تیره خاک.فردوسی.از او پاک یزدان چو شد خشمناک
بدانست و شد شاه با ترس و باک.فردوسی.فریدون چو بشنیدشد خشمناک
از آن ژرف دریا نیامدش باک.فردوسی.جهان پهلوان رستم خشمناک
برفت و نیامد ز لشکرش باک.فردوسی.القاهر.... مردی بود بلندبالا گندم گون و نیکوروی و بر روی وی اثر آبله بود بلندبینی و محاسن انبوه خشمناک و باهیبت و چون بخلافت بنشست سی وچهارساله بود. ( ترجمه طبری بلعمی ). چون این تذکره مطالعت کرد طیره شد و خشمناک و متغیر گشت. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
شه در او دید خشمناک و درشت
بانگ بر زد چنانکه او را کشت.نظامی.زننده شد از تیر خود خشمناک.نظامی.یکی ازپسران هارون الرشید پیش پدر آمد خشمناک. ( گلستان سعدی ). فاعی ؛ خشمناک کف برآورده از دهن. ( از منتهی الارب ).

معنی کلمه خشمناک در فرهنگ عمید

= خشمگین

معنی کلمه خشمناک در فرهنگ فارسی

( صفت ) غضبناک خشم آلود خشمگین .

جملاتی از کاربرد کلمه خشمناک

بار دگرش به خشمناکی فرمود که پای‌دار خاکی
وی خشمناک شد و گفت: مگر در من چیزی دیدی که نشانه ی یأس از رحمت او باشد؟ «ان رحمه الله قریب من المحسنین » و بخدا کلام وی مرا بگریه انداخت.
رویای خویش را با خوابگزاران در میان نهاد. یکی وی را گفت: تمامی خویشان و نزدیکان تو بمیرند و تنها مانی. خلیفه این تغییر را به فال بدگرفت، خشمناک شد و بگفت تا تمام دندان های خوابگزار را بکند.
گر نه هوا خشمناک و تافته گشته است گرم چرا شد چنین چو تافته کانون؟
بجوشید خاقان و شد خشمناک خیال محابا ز دل کرد پاک
در آن خشمناکی به فرزانه گفت که دولت ز من روی خواهد نفهت
شهنشاه از ایشان نکرد ایچ باک سر پر ز شور و دلی خشمناک
در محضر کسری خوان گستردند. هنگامی که کاسه های طعام چیده شد، اندکی طعام از ظرفی بر سفره ریخت. کسری بدان سبب نگاهی خشمناک بخوان گستر افکند. وی دانست که بدان سبب کشته خواهد شد.
شد خلیل الله به خنجر خشمناک خنجر افکند از غضب از کف به خاک
هنگام آشتی ست بت خشمناک را دل خوش کنیم لذت روحی فداک را
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به هری پاتر و تالار اسرار، نگهبان، نانی، در ضرب، و سکوت خشمناک اشاره کرد.