زمیر

معنی کلمه زمیر در لغت نامه دهخدا

زمیر. [ زَ ] ( ع مص ) مصدر زمر. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). ( از اقرب الموارد ). رجوع به زمر شود.
زمیر. [ زَ ] ( ع ص ، اِ ) کوتاه بالا. || کودک خوبروی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).
زمیر. [ زَ ] ( ع ص ) غناء زمیر؛ سرود نیکو. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).
زمیر. [ زِم ْ می ] ( ع اِ ) نوعی از ماهی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).
زمیر. [ زُ م َ ] ( اِخ ) بنوزمیر. نام بطنی از تازیان. ( از ناظم الاطباء ).

معنی کلمه زمیر در فرهنگ معین

(زَ ) [ ع . ] (ص . ) کوتاه قد.

معنی کلمه زمیر در فرهنگ فارسی

بنو زمیر نام بطنی از تازیان

معنی کلمه زمیر در ویکی واژه

کوتاه قد.

جملاتی از کاربرد کلمه زمیر

آزاده زمیری ام جویای فقیری ام فارغ ز اسیری ام گو خلق بدانیدم
هرون اسکندرانی اشاره‌گرِ را چیزی (ابزاری) تعریف کرد که؛ اگر به چند نهاد (عدد یا شکل) افزوده شود، باعث شود که یک نهاد جدید متشابه به نهادی که از آن شروع شده ساخته شود. در همین معنا ثاون ازمیری آن را برای توصیف یک عدد ضلعی استفاده کرد که؛ به تعداد چند ضلعی افزوده می‌شود و نمونهٔ بعدی از همان گونه را تولید می‌کند. رایج‌ترین بهره‌گیری در این معنا یک عدد فرد است به ویژه هنگامی که به عنوان یک عدد مصور بین اعداد مربع دیده‌می‌شود.
اوناسیس در یک خانواده متوسط یونانی در ازمیر کنونی در امپراتوری عثمانی به دنیا آمد و بعد از جنگ جهانی اول با خانواده‌اش به آرژانتین رفت. او نخستین کشتی‌های خود را در اوایل دهه ۱۹۳۰ خرید. در سال ۱۹۵۶ شرکت خدمات مسافرت هوایی و گردشگری المپیک را دایر کرد که در سال ۱۹۷۵ به دولت یونان واگذار کرد.
امپراتوری بیزانس: پس از پایان دوران امپراتوری روم عصر بیزانس آغاز می‌شود. در اوایل این دورهٔ عرب‌ها، سلجوق‌ها و سایر ملل برای ازمیر جنگ‌هایی با یکدیگر داشتند که نهایتاً در سال ۶۷۲ میلادی اعراب موفق به فتح ازمیر به قصد ایجاد پایگاهی برای حمله به استانبول گردیدند.
کارخانه‌های متعدد چرم، نساجی و شیمیایی در این استان قرار دارند. دانشگاه اژه و دانشگاه دوکوز ایلول آنرا به ناحیه دانشجویی تبدیل نموده‌است. همچنین بیشترین زیتون ترکیه در این ناحیه تولید می‌شود. سراسر جنوب ازمیر دارای سواحل زیبای ماسه‌ای و آثار تاریخی متعدد از دوره‌های پیشین همانند شهر تاریخی افسوس، سالانه میلیون‌ها گردشگر را بخود جذب می‌کند.
زمیر کاروانم هست در خاطری حدیثی خوش که واپس ماندگان را چاره نبود جز سبکباری
دی کسی گفت که اجری تو چندست زمیر گفتم اجری من ای دوست فزون از هنرم
آوخ که زمیر اجل آن اصل شهامت نظمی نه که می بتوان خورد سلامت
موضوع منظم سازی خط مجدداً در سال ۱۹۲۳ در جریان کنگره اقتصادی ازمیر جمهوری جدید ترکیه مطرح شد و بحث‌های عمومی را برانگیخت که قرار بود برای چندین سال ادامه یابد. دور شدن از خط عربی با مخالفت شدید عناصر محافظه کار و مذهبی مواجه شد. استدلال می‌شد که رومی‌سازی خط، ترکیه را از جهان گسترده‌تر اسلام جدا می‌کند و یک مفهوم خارجی (اروپایی) از هویت ملی را به جای امت جایگزین می‌کند.
اگر به زمیری است پیری، نخواهم که هرگز بت من مرا میر خواند
اعضای این فرقه مذهبی مانند سایر میسیونرها به مطالعه و مشاهده زبان و فرهنگ کشورهای مورد اقامت خود می‌پرداختند و آثاری از خود به جا گذاشته‌اند. آنژ دو سن‌ژوزف یکی از اعضای این فرقه مذهبی بود که برای انجام دادن فعالیت میسیرنری با مأموریتی خاص دربصره انتخاب شد و در سال ۱۶۶۲ به رم رفت. در رم شروع به آموختن زبان عربی کرد و در نهایت اواخر سال ۱۶۶۳ میلادی به سمت شرق حرکت کرد و در ابتدای ماه مه ۱۶۶۴ به ازمیر رسید.
امّا امیر مسعود را شرمی و رحمتی بود تمام، و دیگر که بو سعید سهل بروزگار گذشته وی را بسیار خدمتهای پسندیده از دل‌ کرده بود و چه بدان وقت که ضیاع خاصّ داشت در روزگار امیر محمود. چون حاصلی بدین بزرگی از آن وی بر آن پادشاه، امیر مسعود عرضه کردند. گفت: ظاهر مستوفی و بو سعید را بخوانید. و فرمود که این حال مرا مقرّر باید گردانید. طاهر باب باب بازمیراند و بازمینمود تا هزار هزار درم بیرون آمد که ابو سعید را هست و شانزده هزار هزار درم است که بروی حاصل است و هیچ‌جا پیدا نیست، و مالا کلام فیه‌ که بو سعید را از خاصّ خویش بباید داد. امیر گفت: یا با سعید، چه گوئی و روی این مال چیست‌؟ گفت: زندگانی خداوند دراز باد، اعمال غزنین دریایی است که غور و عمق آن پیدا نیست، و بخدای، عزّوجلّ، و بجان و سر خداوند که بنده هیچ خیانت نکرده است و این باقی چندین ساله است و این حاصل حقّ است خداوند را بر بنده‌ . امیر گفت: این مال بتو بخشیدم که ترا این حقّ هست، خیز بسلامت بخانه بازگرد. بو سعید از شادی بگریست سخت بدرد .
اعتراضات کردی ۲۰۱۲-۲۰۱۱ ترکیه اعتراضاتیند که به رهبری حزب صلح و دموکراسی در ترکیه علیه محدودیت‌سازی حقوق اقلیت کرد این کشور در حال وقوع‌اند. این اعتراضات گرچه در امتداد رشته طولانی اعمال اعتراضی توسط کردها در ترکیه‌اند، قویاً تحت تأثیر اعتراضات مردمی در سرتاسر خاورمیانه و شمال آفریقا هستند. تظاهرات در استانبول و جنوب شرق ترکیه و حتی در ازمیر در آناتولی رخ داده‌اند.
عمر گفت: ازمیر کوفه دیار فزون دارم اندیشه ای شهریار
ترک سراید که ترک بودست او ترک شاهد من، شرح نظم وقعه «ازمیر»
فرودگاه ازمیر ترکیه که با نام فرودگاه عدنان مندرس شناخته می‌شود، یکی از بهترین فرودگاه‌های ترکیه است و شهر ازمیر اهمیت ویژه‌ای در حمل و نقل ترکیه دارد. این فرودگاه برای کسانی که به این شهر سفر کرده‌اند کاملاً شناخته شده است.
آلمورا یک شهر باستانی رومی در لودیه در ترکیه امروزی است که در استان ازمیر واقع شده‌است.
پناه تو چه بود صاحب زمان دل مسکین زمیر عصر تو بیم و غم زمانه نداری
هلال آن کجا باب گلشاه بود زمیری و کارش نه آگاه بود