لودیه

معنی کلمه لودیه در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:لیدیه

معنی کلمه لودیه در ویکی واژه

سکنه اروپایی نشین کشور ترکیه، که در سال ۵۱۴ پ. م. از استان‌های ایرانشهر و‌ داریوش‌بزرگ بود. لودیه واژه تغییر یافته لوط یا لوطی با پسوند ئیه است، بدین منوال آنچه در قرآن از قوم لوط یاد می‌گردد شرقی‌ترین قبایل اروپایی در آسیا می‌باشند.
این کشور در اسناد بایگانی داریوش و احتمالا سنگ نبشته بیستون، اسپرد نامیده شده‌است.

جملاتی از کاربرد کلمه لودیه

از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال مولودیه الجزایر اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال مولودیه وهران اشاره کرد.
هووخشتره، شاه ماد پس از اتحاد با بابلی‌ها در سال ۶۱۲ قبل از میلاد، نینوا پایتخت آشور را فتح کرد. وی در سال ۵۸۵ قبل از میلاد نیز همچنان فرمانروا بود و در این زمان با الیاتس شاه لودیه و پدر کرزوس در غرب آسیای صغیر در حال جنگ بود. هرودوت می‌نویسد که در حین جنگ، «روز ناگهان تبدیل به شب شد». دو طرف جنگ، وحشت‌زده از کسوف، بی‌درنگ تصمیم به صلح گرفتند. دانش اخترشناسی تاریخ دقیق این واقعه را روز ۲۸ ماه مه سال ۵۸۵ پیش از میلادی تعیین می‌کند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال مولودیه وجده و باشگاه فوتبال ساوتند یونایتد اشاره کرد.
اعضای دیگر گروه عبارت بودند از سزار کوئی، مهندس ارتش؛ الکساندر بورودین، شیمی‌دان؛ نیکولای ریمسکی کورساکف، افسر نیروی دریایی و مودست موسورگسکی، کارمند دولت. موسورگسکی نوآورترین و برجسته‌ترین فرد گروه پنج به‌شمار می‌آید. آثار موسورگسکی، در عین بداعت شدید، از نظر سبک رمانتیک هستند و آمیخته به جوهر موسیقی بومی روسیه هستند، و ملودیهاش ریتم، آکسان و نوسانهای زیر و بم گفتار روسی را باز می‌تاباند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال الامارات امارات، باشگاه فوتبال مولودیه الجزایر، باشگاه فوتبال القادسیه عربستان سعودی، باشگاه فوتبال التعاون عربستان سعودی، باشگاه فوتبال النصر عربستان سعودی، و باشگاه فوتبال اتحاد الحراش اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال سیون، باشگاه فوتبال المپیک مارسی، باشگاه فوتبال کن، باشگاه فوتبال مولودیه الجزایر، باشگاه فوتبال مولودیه وهران، و باشگاه فوتبال سدان اشاره کرد.
در رابطه با نام آدرامیتیون دو تئوری وجود دارد. بر اساس تئوری اول، این شهر توسط آدرامیس پسر الیاتس، فرمانروای لودیه ساخته شده است. برخی نیز معتقدند این شهر حدود هزار سال پیش از لودیها و در دوره مردمی که به زبان لووی سخن میگفتند، ساخته شده و نام آن آدرا-مودرا بوده است.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده است می‌توان به باشگاه ورزشی جولیبا، باشگاه فوتبال الاهلی، و باشگاه فوتبال مولودیه الجزایر اشاره کرد.