ریسی
معنی کلمه ریسی در لغت نامه دهخدا

ریسی

معنی کلمه ریسی در لغت نامه دهخدا

ریسی. ( اِ ) نام نوعی از انگور است. ( ناظم الاطباء ) ( از فرهنگ جهانگیری ) ( آنندراج ) ( برهان ).
ریسی. ( اِخ ) دهی از بخش فدیشه شهرستان نیشابور. دارای 402 تن سکنه. آب آن از قنات ، محصول عمده آنجا غلات و صنایع دستی زنان کرباس بافی است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).

معنی کلمه ریسی در فرهنگ معین

(اِمر. ) نوعی انگور.

معنی کلمه ریسی در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) نوعی انگور .
ده از بخش فدیشه شهرستان نیشابور

معنی کلمه ریسی در دانشنامه عمومی

ریسی ( به ایتالیایی: Riesi ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان کالتانیستا واقع شده است.
ریسی ۶۶٫۶ کیلومترمربع مساحت و ۱۱٬۶۷۸ نفر جمعیت دارد و ۳۳۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه ریسی در ویکی واژه

نوعی انگور.

جملاتی از کاربرد کلمه ریسی

ابن عباس گفت این آیت در شأن عمر خطاب فرو آمد، در غزاء بنی المصطلق بودند و لشکر اسلام، بسر چاهی فرود آمد که آن را مریسیع میگفتند. عبد اللَّه ابیّ که سر منافقان بود، غلام خود بطلب آب فرستاد، دیر باز آمد، عبد اللَّه گفت چه سبب بود که بر سر چاه دراز بماندی و دیر آمدی، غلام گفت از آن دیر آمدم، که غلام عمر خطاب بر سر چاه نشسته بود و آب میکشید تا قربهای پیغامبر پر کرد و قربهای بو بکر و قربهای مولی خویش عبد اللَّه منافق گفت مثل ما با این قوم چنانست که گفته‌اند: سمّن کلبک یأکلک. این سخن بعمر رسید، عمر در خشم شد، شمشیر برداشت تا قصد وی کند، جبرئیل آمد و این آیت آورد، عمر بحکم آیت برفت و آن عزم خویش فسح کرد.
سن گون اول قوی غمیمیز داغدا قار اولسون اریسین منیم آنجاق ایشیمی سوز و گداز ایله میسن
و فی الخبر انّ النبی (ص) کتب کتابا الی قیصر و دعاه الی الاسلام، فقال: «من محمد رسول اللَّه الی هرقل عظیم الروم سلام علی من اتّبع الهدی. امّا بعد، فانّا ادعوک الی الاسلام اسلم تسلم، اسلم یؤتک اللَّه اجرک مرّتین فان تولّیت فانّ علیک اثم الاریسیّین. یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم..
در این الگوریتم، ابتدا ماتریس مجاورت برای نقاط گراف نوشته شده و در مرحلهٔ بعد با استفاده از یک راس واسطه، کوتاه‌ترین فاصله بین نقاط را محاسبه کرده و ماتریس را با مقادیر جدید بازنویسی می‌کند. پس از آن دو نقطه به عنوان واسطه انتخاب شده و ماتریس جدید به دست می‌آید. با تکرار این روند الگوریتم به پایان رسیده و در نهایت ماتریسی ایجاد شده که کوتاه‌ترین مسیر بین تمامی نقاط را محاسبه کرده‌است. بدیهی است که کوتاه‌ترین مسیر بین مبدأ و مقصد را می‌توان به راحتی از ماتریس تشکیل شده‌استخراج نمود.
أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِینَ خلق و امر از هم جدا کرد تا معلوم شود که امر خلق نیست. امر دیگر است و خلق دیگر، و رب العزة قرآن را امر گفت: ذلِکَ أَمْرُ اللَّهِ أَنْزَلَهُ إِلَیْکُمْ و هو القرآن. پس بآنچه گفت: أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ، دلالت روشن است که قرآن مخلوق نیست. سفیان بن عیینه گفت درین آیت: ما یقول هذه الدویبة، یعنی بشر المریسی، فکلامه بالخلق فی القرآن؟ او ما یقرأ: أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ؟ فالخلق غیر الامر، و الامر، و الامر غیر الخلق. میگوید: آگاه شید و بدانید که خدای را است جهان و جهانیان و آفریدگان همگان، و وی را فرمان بر بندگان روان، چنان که خواهد بایشان فرمان دهد، نه کس او را منازع، نه دیگری بر وی غالب.
جوهر معنی من پاک آمده همچو ادریسی که چالاک آمده
ز جودش هر رسن‌ریسی به‌کاخش‌گنج بادآور ز بذلش هرکشاورزی چو قارون باشدش مخزن
إِنَّ الَّذِینَ یُجادِلُونَ فِی آیاتِ اللَّهِ بِغَیْرِ سُلْطانٍ أَتاهُمْ... گفته‌اند این مجادلان داعیان بدعت‌اند و منکران صفات حق، و این مجادلت اقتحام متکلّفان است و خوض معترضان و جدال مبتدعان و تأویل جهمیان و ساخته اشعریان و تزویر فلسفیان و قانون طبایعیان. در هر عصری قومی فرا دید آمدند چون غیلان قدری و بشر مریسی و شیطان الطاق و ابن ابی داود و جهم صفوان و عمر و عبید و امثال ایشان که صفات حق را منکر شدند و دین قدیم بگذاشتند و کتاب و سنت سست دیدند و رای و قیاس محکم داشتند، مقصود ایشان آنست که کتاب و سنت باز پس دارند و معقول فرا پیش، این آرزوی بزرگ است که در دل دارند و هرگز نخواهند رسید باین آرزوی خویش إِنْ فِی صُدُورِهِمْ إِلَّا کِبْرٌ ما هُمْ بِبالِغِیهِ‌ میگوید که دو امام است و دو طریق شاید که دو سرای است و دو فریق، مذهب سنیان آنست که وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوی‌، و مذهب مبتدعان آنست که فرعون گفت: ما أُرِیکُمْ إِلَّا ما أَری‌. ضامن ایشان رای است و ضامن ما خدای است، مصطفی ما را پیشوای و اللَّه ره نمای است، و فرعون و ابلیس ایشان را پیشوای و دوزخ سرای است، هرگز کی یکسان باشند: نابینا از حق و بینا بحق؟ هرگز کی چون هم باشند: رونده در روشنایی سنت و مانده در تاریکی بدعت؟ اینست که رب العالمین فرمود: وَ ما یَسْتَوِی الْأَعْمی‌ وَ الْبَصِیرُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ لَا الْمُسِی‌ءُ ای ما یستوی المؤمن و الکافر و لا المربوط بشهوته کالمبسوط بصفوته و لا المجذوب بقربته کالمحجوب بعقوبته و لا المجدود بسعادته کالمردود بشقاوته. قال الشاعر:
گروه توسط جانی مار(گیتاریست و اهنگ ساز) و اندی رورک(بیسیست) تشکیل شد و موریسی و مایک جویس به انها اضافه شدند.
یا رسانم چرخ ریسی را به چرخ آبنوس من نمی‌گویم تویی درگاه هیجا همچو طوس
او با پریسیلا کریستیان (۱۷۸۵ – ۱۸۰۶ میلادی) که دختر ویلیام کریستیان و همسر وی آن هنری کریستیان (خواهر پاتریک هنری) بود، ازدواج کرد. چهار فرزند آنها به جوانی رسیدند: ویلیام کریستیان، آن، هلن اسکات، کاتبرت.
وگر از دوک نال و پنبه ریش کفن ریسی حدیس بی مکیسم
مباش آخر بدین باریک ریسی که یک یک نخ چنین بر من نویسی
استر ورور در کوالویل، یوتا متولد شد. در سال ۱۹۸۰ با جری هیکس ازدواج کرد. استر یک دختر به نام تریسی دارد که حاصل ازدواج سابقش است. جری هیکس در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۱ فوت کرد.