ماتریس مجاورت
معنی کلمه ماتریس مجاورت در فرهنگستان زبان و ادب

ماتریس مجاورت

معنی کلمه ماتریس مجاورت در فرهنگستان زبان و ادب

{adjacency matrix} [ریاضی] برای یک گراف، ماتریسی مربعی که سطرها و ستون های آن متناظر با رأس های گراف اند و درایۀ (i, j )اُم آن برابر 1 است هرگاه یالی بین رأس i اُم و j اُم موجود باشد و در غیر این صورت صفر است

معنی کلمه ماتریس مجاورت در دانشنامه عمومی

در ریاضی گسسته و دانش رایانه، ماتریس مجاورت یال های میان گره های گراف را می نمایاند. به سخنی دیگر، ماتریس مجاورت نشان می دهد که آیا جفت گره ها با یالی همسایه ی یکدیگرند. در گراف های ناساده، این ماتریس شمار یال های میان جفت گره ها را نمایش می دهد. برای گراف G با n گره، اندازهٔ ماتریس مجاورت n × n است. درایهٔ a i j ماتریس مجاورت برای گرافی ساده نشان می دهد که آیا یالی میان دو گرهٔ v i و v j هست یا نه. در گرافی ناساده، درایهٔ a i j برابر است با شمار یال هایی که دو گره v i و v j را به هم پیوند میزند. در گراف ساده، درآیهٔ a i i بودن یالی از گرهٔ v i به خود این گره و در گراف ناساده شمار یال هایی از گرهٔ v i به خود این گره را نشان می دهد. برای هر گراف، ماتریس مجاورت یکتایی هست.
در گراف G = ( V , E ) می پنداریم که گره ها از یک تا شمار گره ها ( | V | ) شماره گذاری شده اند. اگر شمار گره های گراف n باشد، ماتریس مجاورت n × n درآیه دارد و هر درآیهٔ a i j شمار یال های میان گره های شماره گذاری با i و j را نشان می دهد. اگر گراف ساده باشد، درآیهٔ a i j تنها می تواند صفر یا یک باشد. ارزش صفر نشان دهندهٔ نبود یال است و ارزش یک نشان دهندهٔ بودن یال.
ماتریس مجاورت گرافی ساده دارای ویژگی های زیر است:
• ماتریس مجاورت همامون ( متقارن ) است.
• در گراف کامل، همهٔ درایه های ماتریس مجاورت جز درایه های قطر یک اند.
• همهٔ درایه های ماتریس مجاورت گرافی تهی صفر اند.
برای گرافی دوبخشی که یک بخش دارای r گره و بخش دیگر دارای s گره است، ماتریس مجاورت A چنین است:
A = ( 0 r , r B B T 0 s , s )
زیرماتریس B دارای r × s درآیه است و ماتریس 0 r , r و 0 s , s به ترتیب ماتریس های صفر با اندازه های r × r و s × s هستند. گاه این ماتریس، ماتریس مجاورت دوبخشی نیز خوانده می شود.
ماتریس مجاورت گرافی سادهٔ بی سو همامون ( متقارن ) است و بنابراین مجموعه ای کامل از مقدار ویژه های حقیقی و یک بردار ویژهٔ متعامد دارد. ( basis ) مجموعهٔ مقدار ویژه های یک گراف، طیف آن گراف را تشکیل می دهند. فرض کنید ۲ گراف ( باسو یا با سو ) G 1 و G 2 با ماتریس مجاورت های A 1 و A 2 داده شده اند. G 1 و G 2 هم ریخت ( متناظر/isomorphic ) اند، اگر و فقط اگر وجود داشته باشد ماتریس جایگشت P به طوری که  :
معنی کلمه ماتریس مجاورت در دانشنامه عمومی
معنی کلمه ماتریس مجاورت در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه ماتریس مجاورت

معنی کلمه ماتریس مجاورت در ویکی واژه

برای یک گراف، ماتریسی مربعی که سطرها و ستون‌های آن متناظر با رأس‌های گراف‌اند و درایۀ (i, j)اُم آن برابر ۱ است هرگاه یالی بین رأس i اُم و j اُم موجود باشد و در غیر این صورت صفر است.

جملاتی از کاربرد کلمه ماتریس مجاورت

وقتی گراف با استفاده از لیست‌های مجاورت یا ماتریس مجاورت نمایش داده می‌شود، یک عمل یکتای تلفیق یالی را می‌توان با تعدادی بروزرسانی با زمان اجرای خطی روی داده ساختار، با زمان اجرای کل
الگوریتم زیر با گرفتن ماتریس مجاورت، یالهای تطابق بیشینه را به دست میدهد .