راستگو

راستگو

معنی کلمه راستگو در لغت نامه دهخدا

راستگو. ( نف مرکب ) صادق. مقابل کاذب و دروغگو. ( ناظم الاطباء ). راستگوینده. صادق القول. راست گفتار. صادق الوعد : و آن نخستین چون گواه عدل است و راستگو. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 95 ). و گفت خواهد آمد بشما رسول راستگو و راست کردار. ( قصص الانبیاء ص 21 ).
هرچند این قصیده گواهی است راستگو
بر دعوی وفاق تو کاندر نهان ماست.خاقانی.بصورت دو حرف کژ آمددل امّا
ز دل راستگو تر گوایی نیابی.خاقانی.مرد باید که راستگو باشد
ور ببارد بر او بلا چو تگرگ.جمال الدین اصفهانی.و نداند که کجاست و در این سوگند راستگو بود. ( تاریخ قم ص 24 ).
- امثال :
راستگو را همیشه راحت بیش . ( امثال و حکم دهخدا ج 2 ص 858 ). و رجوع به راستگوی شود.
- راستگو خواندن ؛ راستگو شمردن. راستگو دانستن :
ولیکن تو هم کشته بر دست او
شوی زود و خوانی مرا راستگو.فردوسی.- راستگو داشتن ؛ راستگو شمردن. تصدیق ؛ راستگوداشتن کسی را. ضد تکذیب. ( منتهی الارب ).
- راستگو شدن ؛ سخن راست گفتن :
ز کژگویی سخن را قدر کم گشت
کسی کو راستگو شد محتشم گشت.نظامی.بَرّ؛ راستگو شدن درسوگند. ( منتهی الارب ).
راستگو. ( اِخ ) منصوربن عبداﷲ فارسی مشهور به راستگو. فقیهی است فاضل امامی و از علمای قرن دهم و در طبقه شهید ثانی ، متوفی در 966 هَ. ق. او با غیاث الدین منصوربن امیر صدرالدین معاصر بوده و در شیراز اقامت داشته و شرح مختصر الاصول سید شریف و کتاب الفصول المنصوریة یا الفوائد المنصوریة از تألیفات اوست که شرح متوسط مزجی تهذیب الاصول علامه حّلی است. ( از ریحانة الادب ). و رجوع به روضات ص 675 و الذریعه ج 4 ص 514 و ج 6 ص 128 شود.

معنی کلمه راستگو در فرهنگ عمید

ویژگی کسی که سخن راست می گوید.

معنی کلمه راستگو در فرهنگ فارسی

منصور بن عبد الله فارسی مشهور به راستگو فقیهی است فاضل امامی و از علمای قرن دهم و در طبقه شهید ثانی متوفی به سال ۹۶۶ ق .

معنی کلمه راستگو در دانشنامه عمومی

راستگو ( انگلیسی: On the Level ) فیلمی در ژانر وسترن به کارگردانی جورج ملفورد است که در سال ۱۹۱۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به فنی وارد اشاره کرد.

معنی کلمه راستگو در ویکی واژه

leale
sincero

جملاتی از کاربرد کلمه راستگو

و گفته‌اند این خطاب با جهودان است قومی که میگفتند این محمد فرستاده حق است و راستگوی. اما بقومی دیگر فرستاده‌اند نه بما و بر ما نیست که بوی ایمان آریم.
الهه راستگو، از نمایندگان ادوار مجلس و از مخالفین لایحه که برای رایزنی به بهارستان رفته بود، پس از بحث و گفتگو بیان داشت، نمایندگان مجلس «قول مساعد» داده‌اند تا به مواد مناقشه‌برانگیز این لایحه رای موافق ندهند.
کسروی روح تاریخ‌نگار راستگو را داراست. او در جزئیات دقیق و در ارائه شفاف است.
انجمن ساخت نامداران را راستگویان و رستگاران را
گفت آری ای امام راستگو گر توانی چاره ی کارم بجو
راستگو به من قول داده بود.. همین برادر و خواهر (اشاره به دنیا مالی و راستگو)، در جلسه‌ای هم قسم شده بودند که از رای اکثریت پیروی کنند.
آب و آینه در فرهنگ ایرانیان نماد پاکی و روشنایی، راستگویی و صفا بوده‌اند و به احتمال زیاد کاربرد آن در معماری نیز همین معنا را دارد. علاوه بر این ریشه‌های اقتصادی آینه‌کاری را نباید فراموش کرد. در سده ۱۰هجری قمری آینه از اروپا به ویژه از ونیز به ایران وارد می‌شد و بخشی از این آینه‌ها هنگام جابه‌جایی در راه می‌شکست. هنرمندان ایرانی برای بهره‌گیری از قطعات شکسته راهی ابتکاری یافتند و از آن‌ها برای آینه‌کاری استفاده کردند و آینه‌کاری ظاهراً با کاربرد آن‌ها آغاز شد. آینه کاری در آغاز با نصب جام‌های یکپارچه آینه بر بدنه بنا شروع شد. نه تنها درون بنا بلکه دیوارهای ستون‌دار عصر صفوی نیز با آینه‌های بزرگ تزیین شد.
محمد باقر نیز آموزشِ راستی پیش از سخنگویی را مطرح می‌کند. راستگویی، از بزرگی روح خبر می‌دهد. راستگو، نمایاندن حقیقت را بر خود عیب نمی‌داند و همانی که هست می‌گوید.
همانا گر دهانم را ببویی ازو آیدت بوی راستگویی
الهه راستگو (زادهٔ ۱۳۴۱) فعال سیاسی اهل ایران است. او از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران بود. او پیش از این از ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ ملایر در دورهٔ پنجم مجلس شورای اسلامی نیز بوده‌است.
شهره کن در راستگوئی خویش را راست گو وزدل ببر تشویش را
گویم به زبان راستگویی صد بار که او تو و تو اویی
راست زی و راست رو و راستگوی راست شو و هرچه دلت خواست گوی
راستگو در دوره چهارم در جریان رای او به نفع انتخاب قالیباف برای شهرداری تهران موضع سیاسی جناحی خود را تغییر داده و به اصولگرایان متمایل شده بود.
صادق هدایت در نظر داشت که داستان را با نام مستعار راستگووسکی چاپ کند که این امر میسر نشد.
علی شیر مرد و علی راستگو ندیده جهان‌راد مردی چو او
راستگو چند روز پیش از انتخاب شهردار تهران در دفتر نوید صبح که اخبار شورای شهر تهران را به صورت اختصاصی پوشش می‌داد حاضر شد و اظهار داشت که فقط به محسن هاشمی رای می‌دهد.
حکایت کرد مرا دوستی که سینه ای مهرجوی داشت و زبانی راستگوی، که وقتی موسم حج اسلام و زیارت روضه رسول(ص) درآمد و آواز طبل حجاج از چهار سوی برآمد، عشق آن حضرت شریف و مهر آن عتبه منیف غریم وار دامنم بگرفت و سوز آن حدیث پیرامنم بگرفت.
روشن‌دل و موافق و یکروی و راستگوی در محضر تو صورت آئینه داشتم
الهه راستگو در ۱۳۴۱ در ملایر به دنیا آمد. او پس از اخذ مدرک کارشناسی مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی از دانشگاه علامه طباطبایی، به استخدام آموزش و پرورش درآمد. او هنگام خدمت در آموزش و پرورش، به تحصیلات خود ادامه داد و موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ مدیریت آموزشی از دانشگاه علامه طباطبایی و مدیریت استراتژیک از دانشگاه صنایع و معادن شد.