دنیاگیر

معنی کلمه دنیاگیر در لغت نامه دهخدا

دنیاگیر. [ دُن ْ ] ( نف مرکب ) دنیاگیرنده. که دنیا را بگیرد. جهانگیر. ( از یادداشت مؤلف ). || ( ن مف مرکب ) که دنیا او را بگیرد. که حرص به دنیا او را گرفتار سازد. که مفتون و دلداده دنیا باشد. شیفته تعلقات دنیوی. دنیاپرست. ( از یادداشت مؤلف ).
- امثال :
دنیاگیر که نخواهم ( نخواهی ) شد ؛ دایم در دنیا نخواهم ( نخواهی ) ماند. ( یادداشت مؤلف ).رجوع به دنیاپرست شود.

معنی کلمه دنیاگیر در فرهنگ فارسی

دنیا گیرنده . که دنیا را بگیرد .

معنی کلمه دنیاگیر در ویکی واژه

ویژگی بیماری‌ای که در چند کشور همه‌گیر ‌شده است و احتمال می‌رود تمام دنیا را آلوده‌ کند.

جملاتی از کاربرد کلمه دنیاگیر

قربانیان و مبتلایان سرشناس دنیاگیری کووید ۱۹ در ایران
بازی‌های شماره ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶ و ۹۷ به دلیل دنیاگیری کروناویروس در ایران، بدون حضور تماشاگر برگزار شد.
فیلمبرداری در همان خانه ای انجام شد که گروه آلبوم دارو در نیمه شب را ضبط کرد. با نزدیک شدن به پایان فیلمبرداری در اوایل سال ۲۰۲۰، تولید به دلیل دنیاگیری کووید-۱۹ در ایالات متحده آمریکا تعطیل شد. ماه‌ها بعد تولید در لس‌آنجلس از سر گرفته شد و یکی از اولین فیلم‌هایی بود که در طول دنیاگیری این کار را انجام داد. شش روز فیلمبرداری برای پایان فیلم برنامه‌ریزی شده بود، اما با توجه به مقرراتی که برای فیلمبرداری ایمن وضع شده بود، در نهایت سه هفته طول کشید.
در طی دنیاگیری کووید ۱۹ ایربی‌ان‌بی با افت قابل توجهی در رزروها روبرو شد که بین ۴۱ تا ۹۶ درصد تخمین زده شده‌است. در پاسخ، این شرکت ارزیابی داخلی خود را از ۳۱ میلیارد دلار به ۲۶ میلیارد دلار کاهش داد و برنامه‌های تأخیر برای عرضه اولیه سهام را در نظر گرفت. در ۳۰ مارس، مدیر عامل و رئیس جامعه، برایان چسکی نامه‌ای را به میزبانان نوشت وعده داد ۲۵۰ میلیون دلار برای لغو مهمان در نظر گرفته‌است.
نحوه رسیدگی دولت او به بیماری دنیاگیری کروناویروس کووید ۱۹ در بلاروس منجر به نارضایتی گسترده مردم نسبت به دولت وی شد. انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری بلاروس در ۲۰۲۰ نیز منجر به اتهامات گسترده‌ای در مورد تقلب در آرای انتخابات شد، این موضوع به شدت اعتراضات ضد دولتی را تقویت کرد تا جایی که لوکاشنکو اکنون با مخالفت بی‌سابقه‌ای با حکومت خود روبرو است. پس از رقابت انتخاباتی، لوکاشنکو توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده به‌عنوان رئیس‌جمهور قانونی بلاروس شناخته نمی‌شود.
تولید و فیلم‌برداری این مجموعه از ژوئن تا اکتبر ۲۰۲۰ ادامه یافت و شامل وقفهٔ اجباری یک‌ماهه، به دلیل دنیاگیری ادامه‌دار کووید ۱۹ بود. صحنه‌های شهری در دِجون و صحنه‌های جزیره در سونگاپدو، واقع در اونگجین فیلم‌برداری شدند.
او نماینده لهستان در یوروویژن ۲۰۲۰ بود ولی این مسابقات به دلیل دنیاگیری کووید-۱۹ برگزار نشد.
در سال ۲۰۱۴ اعلام شد که لورمن کارگردانی یک فیلم زندگی‌نامه‌ای از الویس پریسلی را انجام خواهد داد؛ اگرچه این پروژه تا مارس ۲۰۱۹ به‌طور رسمی اعلام نشد. باتلر در ژوئیهٔ ۲۰۱۹ با پیروزی در رقابت چندین بازیگر سرشناس، برای نقش اصلی انتخاب شد. فیلم‌برداری در ژانویهٔ ۲۰۲۰ در استرالیا، زادگاه لورمن، آغاز شد، اما پس از آغاز دنیاگیری کووید-۱۹ از مارس تا سپتامبر متوقف شد. فیلم‌برداری بعد از یک سال بعدی، در مارس ۲۰۲۱ به پایان رسید.
منطقه ایته‌وون، واقع در مرکز سئول، یک مکان محبوب برای تجمع است، زیرا این منطقه میزبان کلوپ‌های شبانه و بارهاست. تقریباً ۱۰۰۰۰۰ نفر در رویداد هالووین در ایته‌وون شرکت کرده بودند. در زمان حادثه این فستیوال پربازدیدترین جشنواره هالووین در این منطقه از زمان شروع دنیاگیری کووید-۱۹ در کره جنوبی بود. همچنین این اولین رویداد از زمان شروع همه‌گیری بود که نیازی به پوشیدن ماسک نداشت.
خسرو دیندار دنیاگیری اندر شرق و غرب صیت گیر و دار تو از پشت ماهی تا بماه