دفترچه

معنی کلمه دفترچه در لغت نامه دهخدا

دفترچه. [ دَ ت َ چ َ / چ ِ ] ( اِ مصغر ) مصغر دفتر. ( آنندراج ). دفتر کوچک. ( لغات فرهنگستان ). دفتر خرد. کتابچه.
|| مزیدعلیه دفتر. ( از آنندراج ) :
مشهور به عشق تو ستمگر گشتم
حرف غم عشقم که مکرر گشتم
می ناز که مثل تو ندیدم هرچند
دفترچه حسن را سراسر گشتم.فیاض ( از آنندراج ).

معنی کلمه دفترچه در فرهنگ معین

( ~. چِ ) (اِمصغ . ) دفتر کوچک . ، ~ پس انداز دفترچه ای که بانک یا مؤسسة مالی به هر دارندة حساب پس انداز می دهد و در آن مبلغ موجودی و دریافتی یا پرداختی را ثبت می کند.

معنی کلمه دفترچه در فرهنگ عمید

دفتر کوچک.

معنی کلمه دفترچه در فرهنگ فارسی

( اسم ) دفتر کوچک

معنی کلمه دفترچه در ویکی واژه

rubrica
taccuino
دفتر کوچک. ؛ ~ پس انداز دفترچه‌ای که بانک یا مؤسسة مالی به هر دارندة حساب پس انداز می‌دهد و در آن مبلغ موجودی و دریافتی یا پرداختی را ثبت می‌کند.

جملاتی از کاربرد کلمه دفترچه

انسان‌ها معمولاً ترکیبی از جستجوی دودویی و الگوریتم‌های جستجوی الحاقی را هنگام جستجوی دفترچه تلفن به کار می‌برند. بعد از حدس اولیه ما از این حقیقت استفاده می‌کنیم که ورودی‌ها مرتب اند و در نتیجه سریع تر به هدف می‌رسیم. مثلاً وقتی به دنبال «کریمی» می‌گردیم اگر «گنجی» و «قلی پور» پیدا شوند ما می‌توانیم به صفحه‌ای بین حدس‌های قبلی مراجعه کنیم و اگر مثلاً «کمالی» را نشان می‌داد می‌دانیم که صفحهٔ مورد نظر جایی بین «قلی پور» و «کمالی» خواهد بود.
او از سن ۱۴ سالگی شروع به نوشتن خاطراتش کرده بود. بعد از شروع بیماری اش، دفترچه خاطراتش به یادداشت هایی درباره بیماری و وضعیتش تبدیل شد که در آن هرروز وقایع زندگی خود و پیشرفت بیماری اش را توضیح می داد. دفترچه خاطرات او با نام یک لیتر اشک به چاپ رسیده است.
پاسخ‌ها باید در دفترچه سوالات نوشته شود.
متون بکار رفته در دفترچه سوالات از مجلات، جزوات، کتاب‌ها و روزنامه‌ها انتخاب شده‌اند و مخاطب آن‌ها خواننده غیر متخصص است.
آخرین ایستگاه فیلمی به کارگردانی مایکل هافمن بر پایه رمانی از جی پرینی، نویسنده آمریکایی ساخته شده که از دفترچه خاطرات سوفیا آندریونا، همسر تولستوی نیز استفاده شده‌است.
آیا کیتو (木藤 亜也 زادهٔ ۱۹ ژوئیه ۱۹۶۲ – ۲۳ مه ۱۹۸۸) یک نویسنده اهل ژاپن بود که به بیماری زوال مخچه مبتلا بود. دفترچه خاطرات او در فوریه سال ۱۹۸۶ در ژاپن به چاپ رسید که بعدها در سال ۲۰۰۴ یک فیلم سینمایی و در سال ۲۰۰۵ یک سریال تلویزیونی بر اساس آن ساخته شد.
داوید کوکر (۱۹۲۱–۱۹۴۵)، که یک دانشجوی یهودی بود با خانواده اش در آمستردام زندگی می‌کرد تا اینکه در شب ۱۱ فوریه ۱۹۴۳ اسیر و به اردوگاه فوخت منتقل شد. در حین توقیف، او دفترچه خاطراتی نوشت که قسمتهای مختلف آن قاچاقی به بیرون از اردوگاه منتقل می‌شدند اما امروزه به شکل در دسترس است. نوشته‌های او رویدادهای ۱۱ فوریه ۱۹۴۳ تا ۸ فوریه ۱۹۴۴ را ثبت کرده‌اند. داوید در دفتر خاطرات خود شعر می‌سرود و در اردوگاه به کودکان یهودی آموزش می‌داد.
می‌ناز که مثل تو ندیدم هر چند دفترچه حسن را سراسر گشتم
از نمونه‌های دیگر ارتباط آثار ئی‌سی‌ام و سینما می‌توان به آلبوم نموسینه[م ۳۲][ش ۲۲] (۱۹۹۸) کار مشترک یان گاربارک و گروه هیلیارد اشاره کرد که در طراحی دفترچهٔ همراه این آلبوم از تصاویر فیلم مهر هفتم اثر اینگمار برگمان استفاده شده بود.
مثلهم کَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ أَسْفاراً مثل ایشان مثل خر است که در بار وی دفتر بود. خر را از آن دفترچه سود؟ که هوش و گوش دریافت ندارد. ایشان را نیز از دعوت تو چه سود؟ که بر گوش و بر دل ایشان مهر بیگانگی است و بر دیده ایشان حجاب غفلت. نه زبان ایشان سزای ذکر ماست، نه دل ایشان بابت مهر ما.
این آزمون ۴ ساعته بوده و دارای ۴ بخش است. هر بخش ممکن است یک یا حتی چند مهارت را مورد آزمایش قرار دهد. یادداشت برداری در این روش بر خلاف روش مبتنی بر دفترچه مجاز است. این آزمون نمی‌تواند بیشتر از یک بار در هفته برگزار شود. البته باید دقت کرد که ممکن است یک یا چند بخش به‌صورت طولانی (طولانی‌تر از حد معمول) ارائه شوند. در این صورت مشخص نیست کدام بخش از سؤال‌ها واقعاً تصحیح شده و جزو نمره در نظر گرفته می‌شوند. انتخاب سؤالات تقریباً به‌صورت تصادفی است.
در کارنامه علمی آلن مریام، بیش از ۳۰۰ عنوان مقاله، کتاب، مقاله مروری، کتاب‌شناسی، دفترچه‌های آلبوم صوتی و نوشته‌های مختلف در معرفی و بزرگداشت دیگر پژوهشگران به چشم می‌خورد.