در کردن

معنی کلمه در کردن در لغت نامه دهخدا

درکردن. [ دَ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) داخل کردن. در درون نهادن. بدرون دفع کردن. در میان راندن و داخل کنانیدن و بدرون آوردن. ( ناظم الاطباء ): قضا را بر در شهری به تهمت جاسوسی گرفتار آمدند هر دو را به خانه در کردند. ( گلستان سعدی ) تختّم ؛ انگشتری در کردن. ( تاج المصادر بیهقی ). تمتین ؛ در کردن رشته موی طرائق خیمه تا سر ستون ندرد خیمه را. ( از منتهی الارب ).
- پیش درکردن ؛ جلو انداختن. در پیش بردن :
گله پیش درکرد و میرفت شاد
شکیبنده می بود تا بامداد.نظامی. || درج کردن. در میان نشاندن. ( ناظم الاطباء ). || مزج کردن. ریختن. نهادن : گل و شکر [ گاه گل انگبین ساختن ]به طشتی یا ملاکی چوبین یا طغاری سفالین در کنند، یک تو گل یک تو شکر. ( ذخیره خوارزمشاهی ). زمین آن از نمک بود لقمه از دستش بیفتاد از زمین برگرفت و بخوردطعم آن خوشتر یافت از آن بفرمود تا برگرفتند و بیاوردند و بخوردنی درکردند و این رسم بماند. ( مجمل التواریخ والقصص ). || بیرون کردن. خارج کردن : در کردن کسی را از جائی ؛ او را به رفتن داشتن. از آنجا بیرون کردن : آخر او را از این جا در کردید. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).
- بدر کردن دست ؛ بریدن آن. جدا ساختن از بدن. دور کردن از تن : درویشی را ضرورتی پیش آمد گلیم پاره ای بدزدید، حاکم فرمود که دستش بدر کنند. ( گلستان سعدی ).
|| کم کردن : در کردن وزن ظرف از وزن چیزی ؛ کم کردن وزن ظرف از وزن او. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). در رفتن : ظرف درکرده ؛ ظرف در رفته. خالص.
- خستگی درکردن ؛ رفع خستگی کردن.
- در کردن باد از... ؛ بیرون کردن هوا از آن. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).
|| بیختن. نخل ، چنانکه چیزی را از الک و حریر: از الک یااز غربال یا از حریر در کردن ؛ با الک و... بیختن. فرو گذاشتن با الک و غربال و حریر. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). || پالائیدن ، چنانکه مایعی خره دار رااز خرقه ای. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). || درتداول عامه ، گشاد دادن. افکندن. انداختن : تفنگ یا توپ درکردن ؛ گشاد دادن آن. گشاد دادن گلوله آن. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). تیر از تفنگ و توپ و کمان و جز آن بیرون کردن. ( ناظم الاطباء ). || رها کردن.از اتصال بیرون آوردن ، چنانکه در بافتنی. در بافندگی ، گره یا گره ها از تار و پود فروگذاردن. || پینه و وصله زدن. ( از ناظم الاطباء ).

معنی کلمه در کردن در فرهنگ معین

(دَ. کَ دَ ) (مص م . ) ۱ - بیرون کردن . ۲ - گنجانیدن ، داخل کردن .

معنی کلمه در کردن در فرهنگ عمید

۱. بیرون کردن، خارج کردن.
۲. شلیک کردن.
۳. [قدیمی] داخل کردن.
۴. [قدیمی] مخلوط کردن.

معنی کلمه در کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - بیرون کردن خارج کردن . یا در کردن تیر ( گلوله ) پرتاب کردن تیر ( گلوله ) . ۲ - گنجانیدن داخل کردن ( از اضداد ) . ۳ - کم کردن حط کردن موضوع کردن .
داخل کردن در دورن نهادن بدرون دفع کردن در میان راندن و داخل کنانیدن و بدرون آوردن

معنی کلمه در کردن در ویکی واژه

بیرون کردن.
گنجانیدن، داخل کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه در کردن

یکی را از آنان که غدر کردند با من دَمِ دوستی بود، ملامت کردم و گفتم: دون است و بی‌سپاس و سفله و ناحق‌شناس که به اندک تغیّر ِحال از مخدوم قدیم برگردد و حقوق نعمت سال‌ها در نوردد. گفت: ار به کرم معذور داری شاید، که اسبم در این واقعه بی‌جو بود و نمدزین به گرو. و سلطان که به زر بر سپاهی بخیلی کند با او به جان جوانمردی نتوان کرد.
ائتلاف بزرگ اسلامی یا ائتلاف احزاب اسلامی یک ائتلاف انتخاباتی به رهبری حزب جمهوری اسلامی بود که در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی رقابت می‌کرد. این ائتلاف، بزرگ‌ترین ائتلاف انتخابات بود و از تاثیرش بر رسانه‌ها، کمیته انقلاب اسلامی و مساجد برای از میدان به در کردن رقبای خود، به ویژه ائتلاف گروه‌های پنج‌گانه که دربرگیرنده گروه‌های تندرو اسلامی بود، استفاده بسیاری کرد.
خیرالدّین زِرِکْلی[پانویس ۱] (۲۵ ژوئن ۱۸۹۳، بیروت – ۲۵ نوامبر ۱۹۷۶، قاهره) نویسنده، شاعر، تاریخ‌نگار و زندگی‌نامه‌نویس برجستهٔ سوری بود که برای اثرش الأعلام شهرت دارد. او نخست به روزنامه‌نگاری پرداخت، در ۱۹۲۰ فرانسویان حکم غیابی اعدامش را صادر کردند. سفیر عربستان در مغرب بود (۱۹۵۷–۱۹۶۳).
زهد را بر وسعت مشرب نمودن اختیار بهر شیر دایه ترک شیر مادر کردن است
در سپتامبر ۱۹۳۲، دوست الکساندر، سیاستمدار کروات، آنته ترومبیچ مصاحبه ای با روزنامه منچستر گاردین انجام داد، که در آن اظهار داشت که زندگی برای کروات‌های معمولی زمانی که بخشی از امپراتوری اتریش بودند بهتر بود و اظهار داشت که شاید کروات‌ها بهتر باشند اگر آنها از یوگسلاوی جدا شدند تا دولت خود را تشکیل دهند.[۵۶] برای الکساندر، که همیشه به ترومبیچ احترام می‌گذاشت و دوست داشت که دوست سابقش را به استقبال جدایی‌طلبی کروات نزدیک کند، ضربه‌ای دردناک بود.[۵۶] در ۷ نوامبر ۱۹۳۲، ترومبیچ و ولادکو ماچک از حزب دهقان کروات، به اصطلاح نقاط زاگرب را صادر کردند، که خواستار قانون اساسی جدیدی بود که یوگسلاوی را به یک فدراسیون تبدیل می‌کرد و اظهار داشت که کروات‌ها در غیر این صورت خواستار استقلال خواهند شد.[۵۶]
غریبی، مفلسی گر با کسی دلبستگی دارد بدین تهمت ز شهر او را بدر کردن، توان؟نتوان
گنج پر گو گرد احمد اژدر آنرا پاسبان دفع اژدر کردن و گوگرد احمر داشتن
فراهم تا شود سر رشتهٔ آغوش تحقیقت چو تار سبحه از صد جیب باید سر به در کردن
بر این اساس، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ماهیتی جستجوگرایانه می‌یابد که صدور انقلاب را ضروری و حتی حیاتی می‌بیند. با این وجود، الگوسازی از انقلاب اسلامی همچنان مسالمت آمیز است. در ضمن، صادر کردن یک مدل از انقلاب ایران، ماهیت الگوسازی دارد. به نوعی جمهوری اسلامی ایران با الگوسازی از انقلاب اسلامی و معرفی این الگو به جهانیان، به ویژه مسلمانان و مستضعفان، در صدد توسعه انقلاب اسلامی در خارج از مرزهای خود است.
دوران خلافت الناصرلدین الله مقارن شده بود با زمانی که ممالک اسلامی از همه سو مورد حمله سخت قرار گرفته بود و سلاطین اسلامی درگیر نبردی سخت برای جلوگیری از تعرض دشمنان خود بودند اما سیاست خلیفه ناصر نه تنها کمک به آن‌ها نبود بلکه ایجاد نفاق بین سلاطین اطراف بود تا با از میدان به در کردن رقبایش حکومت خود را تحکیم بخشد.
آخوند خراسانی و ملا عبدالله مازندرانی در سال ۱۳۲۹ ه‍.ق اعلامیه‌ای با مضمون مفاهیم اقتصادی صادر کردند. در این اعلامیه که علیه استفاده از کالاهای خارجی صادر شده‌است، هدف از این اقدام را جلوگیری از خروج ثروت مملکت و منابع داخلی بیان کرده‌اند.
در زمان حکومت طالبان، علمای دینی فتوای را صادر کردند که بر مبنای آن تمام غیر مسلمان‌های افغان می‌بایست داری یک تکه پارچه زرد روی پیراهن و در جیب خود داشته باشند. این فرمان در ۲۲ مارس توسط مولوی عبدل ولی ار رادیو صدای کابل اعلام شد.
روز یکشنبه ۲۵ اکتبر ۲۰۱۵، دادگاه عالی عربستان و محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان حکم اعدام سریع و بدون هشدار قبلی نمر را صادر کردند.
وآنکه آهی کرده از دست تو، سر در باخته زین سبب خون من اندر کردن آه آمده
به مناسبت مرگ وی، سید علی خامنه‌ای، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت، پیام تسلیتی صادر کردند.
و اسود بن عبد یغوث بگذشت، جبرئیل بروی وی اشارت کرد پس اتفاق چنان افتاد که بقبیله بنی کنانه رفته بود بمعاداة رسول خدای تا در دل ایشان نفرت افکند از رسول، چون باز گشت سموم زد او را و رویش سیاه گشت همچون زنگیی، چون بخانه باز آمد اهل وی او را باز نشناختند از خانه بدر کردند، چند روز در آن صحراء مکّه میگشت، از حیف و غبن هلاک گشت و می‌گفت: قتلنی ربّ محمّد.
کسی هم بوده کز عاشق زبانیها به یک ایما تواند مهر لیلی از دل مجنون بدر کردن
با اینکه از زمان حکمرانی ایه‌یاسو، کشتی‌های تجاری همه ساله از طرف فیلیپین به ژاپن حمل و نقل می‌کردند، در سال ۱۶۰۶ مقام‌های اسپانیا در فیلیپین اسپانیا به علت فعالیت دزدان دریایی ژاپنی، دستور توقف حرکت کشتی‌های تجاری را به طرف ژاپن صادر کردند. دو سال بعد در سال ۱۶۰۸، آدامز برای گفتگو با فرماندار کل فیلیپین، رودریگو د ویورو، روانه این کشور شد و پس از حل مسائل مربوط به دزدان دریایی ژاپنی توسط ایه‌یاسو، روابط تجاری از سر گرفته شد.
کفن در کردنم صحرای محشر هران وینان احوال ته پرسان
تا گنبد نه روزن شش در کردند بس دود دلی که پر شد از روزن او