دادو

دادو

معنی کلمه دادو در لغت نامه دهخدا

دادو. ( اِ ) پیرغلام. مطلق غلام را گویند عموماً و پیرغلامی را که از کوچکی خدمت کسی کرده باشد خصوصاً. ( برهان ). پیرغلامی که از خردی باز خدمت کرده باشد. غلام پیر که خدمت خردان کند.هر غلام عموماً و پیرغلامی که از طفلی خدمت کرده باشدو بمنزله لله بود خصوصاً. ( جهانگیری ) :
بیرون بر از این طفلی ما را برهان ای جان
ازمنت هر دادو وز غصه هر دادا.مولوی.

معنی کلمه دادو در فرهنگ معین

(اِ. ) غلام (عموماً ) هر غلامی که از کودکی خدمت کسی کرده (خصوصاً ).

معنی کلمه دادو در فرهنگ عمید

دادا، دادک، خدمتکار پیر، پیرغلام، لَلـه: بیرون پَر ازاین طفلی ما را بِرهان ای جان / از منت هر دادو وز غصهٴ هر دادا (مولوی: ۱۴۶۴ ).

معنی کلمه دادو در فرهنگ فارسی

خدمتکار، پیر، غلام، پیرغلام، لله
۱ - غلام ( عموما ) ۲ - هر غلامی که از کودکی خدمت کسی را کرده باشد ( خصوصا )

معنی کلمه دادو در دانشنامه عمومی

دادو (افغانستان). دادو ( به لاتین: Dado ) یک منطقهٔ مسکونی در افغانستان است که در ولایت غزنی واقع شده است. دادو ۲٬۵۲۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه دادو در ویکی واژه

غلام (عموماً)

جملاتی از کاربرد کلمه دادو

سهام شرکت آبان آفشور، در بازار بورس اوراق بهادار بمبئی دادوستد می‌شود. در سال ۲۰۰۸، مدیر عامل این شرکت؛ رجی آبراهام، در فهرست ثروتمندترین افراد جهان، در رتبه ۶۰۵ قرار گرفت.
ز شفقت خیزد افضال و مروت و دادو رفق و اکرام و فتوت
صدرالدّین الهی در کنار مصطفی مصباح‌زاده، داریوش همایون، و هوشنگ وزیری از کسانی است که در پیدایش خبرنگاری مدرن در ایران نقش به‌سزائی داشته‌اند. پژوهش، ترجمه، و شعر نیز همواره مورد توجه وی بوده و در کنار حسینقلی مستعان، حمزه سردادور، و ذبیح‌الله منصوری از بانیان پاورقی‌نویسی به‌عنوان ژانر مهمّی از ادبیات داستانی در ایران به‌شمار می‌رود.
دفتر مرکزی این شرکت در شهر کوریتیبا، برزیل قرار دارد و سهام آن در بازار بورس سائوپائولو دادوستد می‌شود.
سلیمانش اشارت دادو فرمود کزین پس حال تو معلوم ما بود
آنی از راه دریای سیاه با مناطق دوردست اروپا، لهستان و جنوب روسیه نیز دادوستد داشت.
اگرچه در چهارمین بازی به لی سدل باخت، اما لی، بازی آخر را درخواست دادو امتیاز آخر ۴ به ۱ بازی را به آلفاگو داد.
جست‌و دویدو رفت‌و می آورد و دادو خورد مرغی شد از نشاط و برآورد پر و بال
تا بود اعدا و ملک و دادو فرمان برزمین تا بود زلات و گنج وکام و عشرت در زمان
خدادوست را گر بدرند پوست نخواهد شدن دشمن دوست، دوست
این طعموا شربوا است چنان که جای دیگر گفت: وَ مَنْ لَمْ یَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّی. شراب مطعوم است اما نه مأکول است. إِذا مَا اتَّقَوْا یعنی الکفر باللّه، وَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سجدوا للَّه و اجتنبوا و قربوا، ثُمَّ اتَّقَوْا تکذیب رسوله، و صدقوه، ثُمَّ اتَّقَوْا اتیان المحارم الّتی عرفوا حرمتها، وَ أَحْسَنُوا فی ترکها، و قیل اذا ما اتقوا المعاصی و الشرک، ثم اتقوا، داموا علی تقواهم، ثمّ اتقوا ظلم العباد مع ضمّ الاحسان الیه. و قیل: اذا ما اتقوا الشّرک و آمنوا صدّقوا، ثم اتقوا الکبائر و آمنوا ازدادوا ایمانا، ثمّ اتقوا الصغائر حذروا و احسنوا تنفلوا.
«فِتْنَةٌ لَکُمْ» ای عذاب لکم و قد یطلق لفظ الفتنة بمعنی العذاب. کقوله: «ذُوقُوا فِتْنَتَکُمْ» یعنی عذابکم. «وَ مَتاعٌ إِلی‌ حِینٍ» لتتمتّعوا بحیوتکم الی الاجل المعلوم و هو الموت، و قیل الی یوم بدر و قیل الی یوم القیامة، و قیل لتتمتّعوا بحیوتکم الی اجل قد ضربه لکم لتزدادوا اثما فتستوجبوا زیادة العذاب.
دراین‌گلشن تسلی دادوضع سرو و شمشادم که یک مصرع بلند آوازه دارد طبع موزون را
پرتی در روم و سوئیس تحصیل کرده‌است. وی در ابتدا زندگی خود را با تدریس زبان فرانسه و کار به عنوان مربی اسکی در دهکده کوهستانی گشتات سوئیس آلمانی زبان کار می‌کرد. بعداً، وی برای ادامه تحصیل در رشته طراحی داخلی به رم بازگشت و سپس برای معماری در میلان ، با دادو تورگیانی مشغول به کار شد.
یُبَصَّرُونَهُمْ ای یعرفون اقاربهم، فیقال لهم: هذا فلان و هذا فلان زیادة فی فضیحتهم. و قیل: یعرّفونهم ای یعرّفون الملائکة حتّی یعرفوهم بسیماهم فیعذّبوهم بالوان العذاب. و قیل: یبصّر المؤمنون الکافرین حتّی یعرفوا الکفّار بسیماهم فیزدادوا شکرا و یزداد الکفّار حسرة و اسفا، و قیل: یعرف المؤمن ببیاض وجهه و الکافر بسواد وجهه، و قیل: لیس فی القیامة مخلوق الّا و هو نصب عین صاحبه فیبصر الرّجل اباه و اخاه و اقرباه و عشیرته لا یسأله و لا یکلّمه لاشتغاله بما هو فیه. یَوَدُّ الْمُجْرِمُ ای یتمنّی المشرک. لَوْ یَفْتَدِی ای یفادی نفسه ببنیه و هم اعزّ الخلق الیه وَ صاحِبَتِهِ: زوجته و سکنه وَ أَخِیهِ الّذی کان ناصرا له و معینا.
در این میان قابل توجه‌ترین تمدن‌ها و جوامع، مایاها بودند که شهرهای متعددی در سراسر منطقه ساختند، و آزتک‌ها، که یک امپراتوری پهناور ایجاد کردند. مردمان پیشا-کلمبیایی پاناما با هر دو تمدن یادشده دادوستد می‌کردند و پانامایی‌های آن دوره را می‌توان مردمی انتقالی در میان دو تمدن مایا و آزتک به‌شمار آورد.
اتراچالی در آخرین جاری لیگ، به پونری پالتان نقل مکان کرد تا تجربه جدیدی را کسب کند.اودر این فصل برای پونری،۲۱بازی انجام دادو توانست ۵۶امتیاز برای این تیم بگیرد.این آمار بدترین آمار فاضل از زمان دوازده تیمی شدن رقابت ها بعد ازفصل هشتم(۵۱امتیاز در۲۲بازی) بود.
زِیادَةٌ فِی الْکُفْرِ اذا ازدادوا به کفرا الی کفرهم حیث احلّوا ما حرم اللَّه و حرّموا ما احل اللَّه یُضَلُّ بِهِ ای بذلک التأخیر.
شرکت دکتر ردی در سال ۱۹۸۴ توسط آنجی ردی تأسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر حیدرآباد، هند قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازارهای بورس نیویورک، بورس اوراق بهادار بمبئی و بورس اوراق بهادار ملی هند دادوستد می‌شود.