خمل

معنی کلمه خمل در لغت نامه دهخدا

خمل. [ خ َ ] ( اِ ) سورنجان. زعفران دشتی. ( از ناظم الاطباء ) ( از برهان قاطع ).
خمل. [ خ َ ] ( ع اِ ) ریشه. پرز. پرز جامه مخمل و جز آن. یقال : له خمل ؛ ای هدب. || شترمرغ نر. || نهالی گرد. ( منتهی الارب ) ( از تاج العروس ) ( از لسان العرب ). || یک نوع ماهی است. ( منتهی الارب ). رجوع به خَمَل شود.
خمل. [ خ َ ] ( ع مص ) نهادن بُسْر را در سبوی و مانند آن تا نرم و پخته گردد. ( منتهی الارب ) ( از تاج العروس ) ( از لسان العرب ).
خمل. [ خ ِ ] ( ع اِ ) دوست خالص. ( منتهی الارب ) ( از تاج العروس ) ( از لسان العرب ).
خمل. [ خ َ م َ ]( ع اِ ) ج ِ خامل. ( منتهی الارب ) ( از تاج العروس ) ( از لسان العرب ). || کوسج لُخم. جَمَل. سگ ماهی . ( یادداشت بخط مؤلف ).
خمل. [ خ ِ م ِ ] ( اِ ) رَزَک. نام گیاهی است به لهجه مردم آستارا و در زبان آلمانی نیز رزک را خمل نیز مینامند. ( یادداشت بخط مؤلف ).
خمل. [ خ ُ ] ( ع اِ ) دوست خالص. ( منتهی الارب ) ( از تاج العروس ) ( از لسان العرب ). خِمل. رجوع به خمل شود.

معنی کلمه خمل در فرهنگ معین

(خَ ) [ ع . ] (اِ. ) ریشه ، پرز، خواب (مخمل ، ماهوت و مانند آن ).

معنی کلمه خمل در فرهنگ فارسی

( اسم ) ریشه پرز خوب ( مخمل ماهوت و مانند آن ) .
دوست خالص خمل

معنی کلمه خمل در ویکی واژه

ریشه، پرز، خواب (مخمل، ماهوت و مانند آن)

جملاتی از کاربرد کلمه خمل

شوچنکو در خملنیتسکیی، اوکراین (در اوکراین) متولد و پرورش یافت.
حسرت برم زمخمل زین پوش اسب او چون زیر ران خویش کشد آن نگار اسب
او در زمان تأسیس مخمل و ابریشم کاشان، صنعتگری شناخته‌شده در حوزه نساجی بود. محصولات کارخانه مورد پسند بازار بود و هرقدر تولید می‌شد به فروش می‌رسید، به‌طوری که فروش شرکت از ۴۹ هزار تومان در سال ۱۳۴۹ به ۵۰۰ میلیون تومان در سال ۱۳۵۷ رسید.
سایه در خواب می‌شمارد کام عاجزی کفش مخملی دارد
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به در غیر این صورت عصبانی میشیم، چهار مگس روی مخمل خاکستری، مکان قرار ملاقات و گربه نه‌دم اشاره کرد.
«تجاوز جنسی در زندان‌های [جمهوری اسلامی] ایران موضوعی قطعی است». محسن مخملباف
خار خار بوریا و دلق فقر از دل برآر آتش‌است‌ای‌خواجه‌اینهامخمل‌وسنجاب‌نیست‌
این واحد در شهرهای خملنیتسکیی، لووف، ژیتومیر، وینیتسا، تسلوکتسوف، روستوف، دونتسک، دنیپرو و کریفیی ریه فعالیت می‌کرد و ۵٬۵۷۷ را اعدام کرد.
الفبای افغان عنوان فیلمی است مستند به کارگردانی محسن مخملباف. این فیلم محصول سال ۲۰۰۲ میلادی است. به خاطر این فیلم محسن مخملباف جایزه «بهترین فیلم» را از جشنواره بین‌المللی فیلم داکیومنت آرت، آلمان ۲۰۰۲ گرفت.
خیالی می‌کشد مخمل‌ کدامین راه و کو منزل سوار حیرتم در عرصهٔ آیینه می‌تازم
چشم هرسوی مگردان که درین تنگ بساط خواب آسودگیی بود، به مخمل دادند
ز شور ناله صائب ز خواب مخمل جست هنوز چشم تو از خواب برنمی آید
در آوریل ۲۰۰۸، مایلز پنجمین آلبوم استودیویی خود را با نام مخمل سیاه منتشر کرد که علاوه بر ۱۰ ضبط جدید استودیویی، ضبط جدیدی از آهنگ او به همین نام را نیز به نمایش گذاشت. مایلز تأمین مالی و تهیه کنندگی این آلبوم را خودش برعهده داشت.
بیدل ازبس شوق دل محمل‌کش جولان ماست خواب مخمل موج زد خاری اگردرپا شکست
پال اردوش در سال ۱۹۱۳ در مجارستان متولد شد. هر دو خواهر او چند روز پیش از تولدش بر اثر مخملک از دنیا رفتند و او تنها فرزند والدینش بود که هر دو معلم ریاضی و یهودی بودند.
ز فرش مخمل اهل کرم پهلو تهی سازم گریزم از دوای این حکیمان درد را مانم
نامیه چون چمن سبزه دهد اتمامش ناقص از کارگه آرند بباغ از مخمل
اشترایمل (به زبان ییدیش: שטרײַמל و جمع آن שטרײַמלעך اشترایمل) کلاهی به شکل دایرهٔ ی مخمل پوش بزرگی است از جنس خز که یهودیان حسیدی و یهودیان حریدی محافظه کار بسیار اصول گرا در صورت متاهل بودن در روزهای شبات یا شنبه و اعیاد و جشن‌ها و روزهای مقدس بر سر می گذارند.
کرده است از بس که غفلت ریشه در رگهای من همچو مخمل در گرانخوابی سمر گردیده ام
ابوالفضل فاتح در کمیته رسانه و تبلیغات ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی همچنین رنگ سبز را به عنوان نماد تبلیغاتی این ستاد اعلام کرد که با این اقدام برای نخستین بار «رنگ» به تبلیغات انتخاباتی در ایران وارد شد. این اقدام بحث‌های فراوانی را بین موافقین و مخالفین موسوی دامن زد. فاتح، انتخاب «رنگ سبز» را بومی و مذهبی و ناشی از پیشنهادهای مردم می‌دانست، اما مخالفین آن را غربی و مخملی معرفی کردند.