متاهل

معنی کلمه متاهل در لغت نامه دهخدا

متأهل. [ م ُ ت َ ءَهَْ هَِ ] ( ع ص ) صاحب اهل بیت و خداوند خانه و صاحب زن و فرزند. ( آنندراج ) ( غیاث ). صاحب اهل و عیال و خداوند خانه و زن و فرزند. ( ناظم الاطباء ). اهل دار. زن گرفته. زن دار. زن کرده. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). کسی که دارای اهل بیت و عیال است. آن که زن و فرزند دارد :
متأهل دو پای خود دربست
سر خود را بدست خود بشکست.( حدیقه ، از فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه متاهل در فرهنگ معین

( متأهل ) (مُ تَ ءَ هِّ ) [ ع . ] (اِفا. ) دارای اهل و عیال ، دارای همسر.

معنی کلمه متاهل در فرهنگ عمید

ویژگی کسی که ازدواج کرده است، دارای همسر.

معنی کلمه متاهل در فرهنگ فارسی

کسی که اهل وعیال دارد
( اسم ) کسی که دارای اهل بیت و عیال است آنکه زن و فرزند دارد : متاهل دو پای خود در بست سر خود را بدست خود بشکست . ( حدیقه ) جمع : متاهلین .

جملاتی از کاربرد کلمه متاهل

وی در ۳۱ ژوئیه ۱۹۶۹ در ایروان به دنیا آمد و از دانشگاه آمریکایی ارمنستان و دانشگاه دولتی ایروان فارغ‌التحصیل گشت. وی متاهل و صاحب یک فرزند است.
بلفر-کوهن متاهل و دارای دو فرزند و چهار نوه است و در حال حاضر در اورشلیم اقامت دارد.
وی متاهل و دارای سه فرزند بود.
بیرون فکنده سوسن، از تشنگی زبانرا کرم از عدم درآمد ، تا زان سوی متاهل
دادگاه انقلاب اسلامی تهران کوچصفهانی را همراه با ۱۰ تن دیگر محاکمه کرد. این محاکمه از اولین ساعات بامداد روز ۲۱ اسفند ماه شروع شده و تا بامداد روز ۲۲ اسفند ادامه داشت. دادگاه انقلاب اسلامی تهران در ساعت ۵ بامداد حکم کوچصفهانی و ۱۰ تن دیگر را اعلام نمود و آن‌ها را «مفسد فی الارض» شناخته و به اعدام محکوم کرد. حکم اعدام در ساعت ۵۸:۶ صبح به وسیله جوخه‌های آتش در میدان تیر زندان قصر به اجرا درآمد. وی متاهل و دارای ۴ فرزند بود.
آنجی سنسلمنته والنسیا (متولد ۲۵ مه ۱۹۷۹) که همچنین به نام آنجی سنکلمنته والنسیا شناخته می‌شود در سال ۲۰۰۰ موفق شد عنوان ملکه قهوه را به خود اختصاص دهد ولی پس از آن که مشخص شد ازدواج کرده این عنوان را به دلیل غیر قانونی بودن شرکت افراد متاهل از دست داد.
ابیگل آدامز در مورد سختی ها و نگرانی هایی که به عنوان یک زن در قرن 18 متحمل شده بود نوشته بود. و مدافع حقوق مالی زنان متاهل، موقعیت های بیشتر زنان به ویژه در حوزه تحصیلات بود. به اعتقاد وی، زنان نباید قوانینی را ارائه دهند که نه به نفع آنها باشد و نه بر خلاف رضایت آنها از نقش ساده ی همسر بودن باشد.
وی متاهل است و دو پسر و یک دختر دارد.
ازدواج در نوجوانی به ازدواج پیش از رسیدن دست‌کم یکی از همسران به سن قانونی، یا در سنین ۱۳ تا ۱۹ سال اشاره دارد. عوامل بسیاری در ازدواج نوجوانان نقش دارند مانند عشق، بارداری نوجوان، مذهب، امنیت، ثروت، خانواده، فشار همسالان، پیشرفت اجتماعی و ازدواج ترتیب داده شده به دلایل اقتصادی و یا سیاسی. دلایل فرهنگی مطالعات نشان داده‌اند که زوج‌های متاهل نوجوان اغلب در محرومیت هستند، ممکن است تحصیلات کمی داشته باشند و در مقایسه با کسانی که بعد از نوجوانی ازدواج می‌کنند، شغل‌های پایین‌تری داشته باشند.
استکهلم دارای ادیبان زیادی می‌باشد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به کارل میکل بلمان شاعر کتاب مانان، اگوست استریندبرگ نویسندهٔ اثر معروف اتاق سرخ و متاهل، یلمار سودربری، ایویند یانسون و اورت توب اشاره کرد.
یک کارگر پتروشیمی چوار ایلام، به نام حیدر محسنی متاهل و پدر دو فرزند پس از دریافت «حکم اخراج» بعد از ۱۸ سال کار در این پتروشیمی، شامگاه پنجم مرداد خودکشی کرد. این چهارمین کارگر پتروشیمی چوار ایلام است که طی یک سال اخیر دست به خودکشی زده‌اند