آلرژی
معنی کلمه آلرژی در فرهنگ معین

آلرژی

معنی کلمه آلرژی در فرهنگ معین

( آلرژی ) (لِ ) [ یو. ] ( اِ. ) حساسیت ، نسبت به چیزی حساسیت داشتن که باعث بروز علایمی چون عطسه ، تنگی نفس ، کهیر حتی شوک می شود.

معنی کلمه آلرژی در فرهنگ عمید

( آلرژی ) ۱. دستگاه ایمنی بدن.
۲. واکنش در برابر بعضی مواد غذایی، دارویی، و واکسن که با علایمی چون خارش، کهیر، شوک، التهاب، عسطه، و آبریزش همراه است.

معنی کلمه آلرژی در فرهنگ فارسی

حساسیت برخی مردم درمقابل بعضی بوهایا آب وهوا، واکنش مزاج دربرابربعضی موادغذائی یادارویی

معنی کلمه آلرژی در فرهنگستان زبان و ادب

آلرژی
{allergy} [پزشکی] حساسیت بیش ازاندازۀ بدن نسبت به پادگن های خاص

معنی کلمه آلرژی در دانشنامه عمومی

آلرژی. آلرژی ( به فرانسوی: allergie ) یا حساسیت واکنش بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل گوناگون است. کسانی که دچار حساسیت می شوند دارای دستگاه ایمنی فوق هوشیار هستند که در برابر مواد ظاهراً بی زیان موجود در محل زندگیشان واکنشی بیش از اندازه نشان می دهند. برای نمونه گرده گیاهان می تواند سیستم ایمنی شخص آلرژیک را چنان برانگیزاند که گویی با یک خطر جدی روبرو شده است. حساسیت یک بیماری بسیار شایع است و کمابیش از هر ده نفر، دو نفر به گونه ای از آن دچار هستند. نتایج یک پژوهش در دانشگاه اوتاگ نشان می دهد کودکانی که به مکیدن انگشت شست یا جویدن ناخن دست خود عادت دارند کمتر با خطر دچار شدن به آلرژی رو در رو هستند. اگر چه به تشویق این نوع از رفتار در کودکان سفارش نمی شود اما ظاهراً این عادت ها از جنبه های مثبت انکار نکردنی نیز برخوردارند.
هنگامی که یک سیستم ایمنی افراطی در معرض یک ماده حساسیت زا قرار می گیرد چند رویداد رخ می دهند:
• بدن برای مبارزه با ماده یاد شده آغاز به ساختن گونه ویژه ای پادتن می کند که IgE نام دارد.
• پادتن ها به گونه ای سلول خونی که ماست سل mast cell نام دارد می پیوندند. این سلول ها در دستگاه تنفسی و دستگاه گوارشی که جایگاه اصلی ورود عوامل آلرژی زا هستند فراوانند.
• ماست سل ها با ترکیدنشان مواد شیمیایی گوناگونی مانند هیستامین و اینترلوکین را آزاد می کنند که عامل اصلی بروز بسیاری از نشانه های آلرژی است که از این نشانه ها می توان از خارش گلو، آبریزش بینی، ریزش اشک، عطسه و سرفه نام برد.
اگر ماده حساسیت زا در هوا باشد واکنش آلرژیک در چشم ، بینی و ریه رخ می دهد و اگر این ماده خورده شود واکنش آلرژیک در دهان، معده و سایر بخش های دستگاه گوارش بروز می کند. گاهی واسطه های شیمیایی آزاد شده در بدن به قدری زیاد هستند که نشانه های بسیار حادی نظیر کهیر، کاهش فشار خون، شوک الکتریکی یا بیهوشی نیز به بار می آیند.
نشانه های آلرژی را می توان به سه دسته خفیف، متوسط و حاد تقسیم کرد.
• واکنش خفیف شامل نشانه هایی است که یک بخش از بدن را تحت تأثیر قرار می دهند، مانند التهاب، خارش و آبریزش از چشم. علایم خفیف به بخش های دیگر بدن منتقل نمی شوند.
• نشانه های واکنش متوسط در بخش های گوناگون بدن پخش می شوند و خارش چشم ممکن است به خارش گلو و تنگی نفس هم بینجامد.
• واکنش حاد که آنافیلاکسی ( anaphylaxis ) نام دارد نادر است و یک موقعیت خطرناک بوده و از مواردی است که در میان فوریت های پزشکی قرار دارند. در چنین مواردی آلرژی در همه بدن منتشر می شود. این حالت ممکن است با خارش چشم و چهره آغاز شود و در چند دقیقه به تندی در همه جای بدن پخش شود و نشانه های جدی تری چون درد معده، گرفتگی ماهیچه ها، تهوع و اسهال را در پی داشته و در عین حال درجه التهاب مجاری تنفسی و گوارشی به اندازه ای برسد که تنفس و بلع بسیار دشوار شود. آشفتگی ذهنی و سرگیجه نیز از نشانه های حساسیت هستند زیرا آنافیلاکسی کاهش شدید فشار خون را نیز در پی دارد.

معنی کلمه آلرژی در دانشنامه آزاد فارسی

آلرژی. رجوع شود به:حساسیت (پزشکی)

معنی کلمه آلرژی در ویکی واژه

آلژری
(پزشکی): حساسیت بیش از حد دستگاه ایمنی بدن نسبت به عوامل محیطی و درونی که باعث بروز علایمی از قبیل عطسه، تنگی نفس، کهیر و حتی شوک میشود.

جملاتی از کاربرد کلمه آلرژی

به نظر می‌رسد عوامل محیطی نیز نقش مهمی در توسعه آتوپی و "فرضیه بهداشت " که یکی از مدل‌هایی است که ممکن است شیب افزایش بروز بیماری‌های آتوپیک را توضیح دهد داشته باشد، هر چند این فرضیه ناقص است و در برخی موارد متناقض با یافته‌ها می‌باشد. این فرضیه پیشنهاد می‌کند که 'پاکیزگی' بیش از حد در محیط زیست نوزاد یا کودک می‌تواند منجر به کاهش در تعداد محرک‌های عفونی که برای توسعه سیستم ایمنی بدن ضروری است، شود. کاهش قرار گرفتن در معرض محرک عفونی ممکن است باعث عدم تعادل بین پاسخ عفونی("محافظ") عناصر وپاسخ آلرژیک("هشدار") عناصر درون سیستم ایمنی بدن شود.
نشانه‌های آلرژی را می‌توان به سه دسته خفیف، متوسط و حاد تقسیم کرد.
اثرات مستقیم، غیرمستقیم، و پویایی اجتماعی تغییرات اقلیمی روی سلامت و تندرستی باعث ایجاد این اثرات سلامتی می‌شود: بیماری‌های قلبی، بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های عفونی، سوء تغذیه، بیماری‌های ذهنی، آلرژی‌ها، جراحات، و مسمومیت‌ها.
آلرژی به سویا معمول بوده و اگر شما یا سایر اعضای خانوادتان به سویا حساسیت دارید، نمی‌بایست آن را مصرف کنید. نشانه‌های حساسیت به سویا متفاوت بوده و می‌تواند شامل آب ریزش بینی، التهاب دستگاه گوارش یا افت فشار ناگهانی شود.
آبریزش‌بینی آلرژیک یا تب یونجه ممکن است زمانی ایجاد شود که یک آلرژن مانند گرده، گرد و غبار یا بلسان پرو توسط فردی با سیستم ایمنی حساس استنشاق شود که باعث تولید آنتی‌بادی می‌شود. این آنتی‌بادی‌ها بیشتر به ماست سل‌ها که حاوی هیستامین هستند متصل می‌شوند. هنگامی که ماست سل‌ها توسط یک آلرژن تحریک می‌شوند، هیستامین (و سایر مواد شیمیایی) آزاد می‌شود. این باعث خارش، تورم و تولید مخاط می‌شود.
این نوع درماتیت به ناحیه‌ای از پوست محدود می‌شود که در تماس با آلرژن قرار می‌گیرد؛ مانند دست و صورت. در واقع، چند سال طول می‌کشد تا آلرژی ایجاد شود و زمانی که این حساسیت ایجاد شود، تا آخر عمر در فرد باقی می‌ماند و کوچک‌ترین تماس با مادهٔ آلرژن می‌تواند باعث بازگشت حساسیت پوستی شود. علائم آن از خفیف تا شدید متغیر و مثل درماتیت تماسی تحریکی است. تشخیص آن هم از طریق آزمایش انجام می‌شود.
برای آبریزش‌بینی آلرژیک، کورتیکواستروئیدهای داخل بینی توصیه می‌شود. برای علائم شدید ممکن است آنتی هیستامین‌های داخل بینی اضافه شود.
اگر شخصی واکنش بدی به گزیدگی حشرات و یک دارو نشان دهد، آزمایش‌های خون برای ترایپتیس یا هیستامین (که از مست سل‌ها آزاد شده‌است) می‌تواند در تشخیص آنافیلاکسی مؤثر باشد. هرچند این آزمایش‌ها در مواردی که عامل آلرژی غذا است یا شخص فشار خون نرمال دارد چندان مؤثر نیستند، و نمی‌توانند مانع تشخیص آنافیلاکسی شوند.
امالیزوماب معمولاً بعد از داروهای آسمی که در درمان نشانه‌های آلرژی ناتوان بوده‌اند استفاده می‌شود.
عوارض شایع این دارو، احتمال بروز سینه‌پهلو، عفونت و تب است. عوارض جدی‌تر شامل احتمالِ نارسایی قلب، نارسایی تنفسی و آلرژی است و بر روی جعبه‌های داروی «مایونزایم»، در مورد احتمال بروز آلرژیِ کُشنده، هشدار داده شده‌است.