آنافیلاکسی
معنی کلمه آنافیلاکسی در فرهنگ عمید

آنافیلاکسی

معنی کلمه آنافیلاکسی در فرهنگ عمید

( آنافیلاکسی ) حالت حساسیت شدید که به سبب ورود یک پروتئین خارجی در بدن در موقع تزریق واکسن و سرم در بدن بروز می کند و پس از چند روز واکنش شدید و خطرناک ایجاد می شود.

معنی کلمه آنافیلاکسی در دانشنامه عمومی

آنافیلاکسی. آنافیلاکسی یا بیش دفاعی ( به انگلیسی: Anaphylaxis ) یک واکنش آلرژیک جدی و تهدید کننده حیات است که به طور ناگهانی آغاز می شود و می تواند منجر به مرگ گردد. آنافیلاکسی معمولاً با علایمی همچون ضایعات جلدی، خارش، تورم گلو و افت فشار خون همراه است. دلایل معمول آنافیلاکسی شامل نیش حشرات، مواد غذایی و داروهاست. یکی از داروهای ایجاد کنندۀ آن هپارین است، درصورت مصرف زیاد منجر به مرگ می شود. همچنین زدن پنی سیلین هم می تواند در فرد این حالت را ایجاد کند.
آنافیلاکسی به دلیل ترشح واسطه پروتئین از انواع به خصوصی از گلبول های سفید خون اتفاق می افتد. واسطه این پروتئین ها می توانند یک واکنش آلرژیک را آغاز کنند یا واکنش را تشدید نمایند. علت ترشح این پروتئین ها می تواند یا واکنش دستگاه ایمنی باشد یا دلیل دیگری که به دستگاه ایمنی مربوط نیست. آنافیلاکسی بر اساس علائم و نشانه ها در فرد تشخیص داده می شود. درمان اولیه تزریق اپی نفرین ( آدرنالین ) است که در بعضی مواقع با سایر داروها ترکیب می شود.
در سراسر جهان ۲–۰٫۰۵٪ از مردم جهان آنافیلاکسی را در مقاطعی از زندگی خود تجربه می کنند. کلمه آنافیلاکسی از کلمه های یونانی ἀνά ana «درمقابل»، و φύλαξις phylaxis «محافظت»، گرفته شده است.
آنافیلاکسی معمولاً علائم بسیار متفاوتی را ظرف چند دقیقه یا ساعت ایجاد می کند. اگر علت آنافیلاکسی ماده ای باشد که مستقیماً به بدن و جریان خون وارد شده است ( درون وریدی ) ، علائم آنافیلاکسی به طور متوسط بین ۵ تا ۳۰ دقیقه ظاهر می شوند. زمان متوسط ۲ ساعت خواهد بود اگر علت غذایی باشد که فرد مصرف کرده است. رایج ترین قسمت هایی که درگیر می شوند عبارتند از:
• پوست ( ۹۰–۸۰٪ )
• ریه و راه تنفسی ( ۷۰٪ )
• معده و روده ( ۴۵–۳۰٪ )
• قلب و رگ های خونی ( ۴۵–۱۰٪ )
• سیستم عصبی مرکزی ( ۱۵–۱۰٪ ) .
معمولاً دو مورد یا بیشتر از این سیستم ها درگیر می شوند.
علائم معمولاً شامل برآمدگی هایی روی پوست ( کهیر ) ، خارش، صورت و پوست سرخ ( برافروختگی ) ، یا لب های متورم است. افرادی که دچار ورم زیر پوستی ( آنژیوادم ) شده اند، ممکن است به جای خارش احساس سوختگی داشته باشند. تا ۲۰٪ موارد ممکن است زبان یا حلق فرد متورم شود. دیگر علائم شامل آبریزش بینی و تورم غشای مخاطی روی سطح چشم و پلک ( کونژنکتیویت ) است. پوست ممکن است به دلیل کمبود اکسیژن به رنگ آبی دربیاید ( سیانوز ) .
معنی کلمه آنافیلاکسی در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آنافیلاکسی در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه آنافیلاکسی در ویکی واژه

معنی کلمه آنافیلاکسی در دانشنامه آزاد فارسی

آنافیلاکسی. آنافیلاکْسی (anaphylaxis)
آنافیلاکْسی
آنافیلاکْسی
در پزشکی، واکنش حساسیتی شدید. در آنافیلاکسی، معمولاً مجاری عبور هوا تنگ می شوند، فشار خون به سرعت کاهش می یابد، و فرد از حال می رود. آنافیلاکسی بیماری نادری است و غالباً بعد از گزیدگی زنبور یا زنبور عسل ایجاد می شود. این بیماری گاه پس از مصرف برخی از داروها نیز بروز می کند.

معنی کلمه آنافیلاکسی در ویکی واژه

(پزشکی): واکنش حساسیت شدید در برابر پروتئین‌ها یا سایر مواد بیگانه‌ای که وارد بدن میشود و ممکن است منجر به شوک و‌ یا مرگ شود.

جملاتی از کاربرد کلمه آنافیلاکسی

آنافیلاکسی به کمک یافته‌های پزشکی و بالینی قابل تشخیص است. هرگاه یکی از سه مورد زیر ظرف چند دقیقه یا ساعت پس از تماس با ماده آلرژی زا رخ دهد به احتمال زیاد فرد دچار آنافیلاکسی است:
عوارض جانبی شایع کینولون‌ها عبارتند از تهوع، استفراغ، درد شکم، اسهال، سردرد، سرگیجه، اختلال در خواب، بثورات جلدی، خارش، تب، آنافیلاکسی، حساسیت به نور، افزایش اوره و کراتینین خون، اختلالات گذرا در آنزیمهای کبد و بیلی روبین، درد عضلات ومفاصل، اختلالات خونی
آنافیلاکسی یک وضعیت اضطراری پزشکی است که به اقدامات نجات بخشی مانند کنترل راه‌های تنفسی، اکسیژن اضافی، حجم زیاد مایعات داخل وریدی، و نظارت دقیق احتیاج دارد. اپی نفرین درمانی است که در میان سایر روش‌ها ارجحیت دارد، علاوه بر اپی نفرین، آنتی هسیتامین و استروئید نیز معمولاً استفاده می‌شود. زمانی که فرد به حالت نرمال بازمی‌گردد باید بین ۲ تا ۲۴ ساعت در بیمارستان تحت نظر باشد تا از عدم بازگشت علائم اطمینان حاصل شود، چرا که علائم در صورتی که فرد دچار آنافیلاکسی دو مرحله‌ای شده باشد برگشت می‌کنند.
برای نمونه، برخی داروها، مانند آنتی‌بیوتیکها، مانند خانوادهٔ پنی‌سیلینها، می‌توانند در افراد واکنش‌های حساسیتی ایجاد کنند. راش‌های پوستی، شایع‌ترین عارضهٔ واکنش‌های حساسیتی به پنیسیلین‌ها و آنافیلاکسی مهم‌ترین یا خطرناک‌ترین عارضهٔ متعاقب مصرف پنی‌سیلین‌ها به‌شمار می‌روند.
به نظر می‌رسد مقادیر در حال افزایش است. تعداد افراد دچار آنافیلاکسی در دهه ۸۰ تقریباً سالانه ۲۰ نفر در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر بود، در حالی که در دهه ۹۰ این میزان سالانه ۵۰ نفر در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر بود. این افزایش ظاهراً در درجه اول مربوط به آنافیلاکسی ناشی از مواد غذایی است. ریسک آنافیلاکسی در جوانان و خانم‌ها بسیار زیاد است.
سم نیش و گزیدگی حشراتی مانند زنبور عسل و زنبور بدون عسل (هایمنوپترا) یا سن‌ها (تریاتومینا) ممکن است منجر به آنافیلاکسی شود. اگر فردی واکنش به سمی در گذشته نشان داده‌است، و اگر این واکنش از واکنش منطقه‌ای اطراف محل نیش فراتر بوده‌است، با خطر بیشتر بروز آنافیلاکسی در آینده مواجه هستند. اگرچه نیمی از افرادی که در اثر آنافیلاکسی جان خود را از دست می‌دهند پیش تر هیچ واکنش گسترده‌ای (سیستماتیک) نداشته‌اند.
بادام ممکن است باعث حساسیت غذایی یا عدم تحمل شود. علائم بروز حساسیت، می‌تواند از علائم موضعی (به‌عنوان مثال، سندرم حساسیت دهان و کهیر تماسی) تا علائم و نشانه‌های سیستمیک از جمله آنافیلاکسی (مانند کهیر، آنژیوادم و علائم گوارشی و تنفسی) متغیر باشد.
اختلالات گوارشی، هپاتیت و زردی، سردرد و سرگیجه، واکنش‌های حساسیت مفرط و آنافیلاکسی، توهم، لرز، تشنج، جنون و کما از عوارض گزارش شده این دارو هستند. فلبیت یا التهاب در محل تزریق از عوارض جانبی مهم و نسبتاً شایع آسیکلوویر تزریقی است. امکان بروز عوارض کلیوی بخصوص بعد از تزریق سریع دارو وجود دارد.
کهیر، اکیموز، خونریزی از لثه، تب، آریتمی یا دیس ریتمی قلبی، آنافیلاکسی، برونکواسپاسم، فلبیت در محل تزریق.
میزان بروز آنافیلاکسی ۴–۵ در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر در سال است، با ریسک مادام العمر ۰٫۵٪–2%.