ارتین

معنی کلمه ارتین در لغت نامه دهخدا

ارتین. [ ] ( اِخ ) یعقوب پاشا. وکیل نظارت معارف مصر، متوفی بسال 1919 م. او راست : 1 - احکام المرعیة فی شأن الاراضی المصریة. که سعید افندی عمون آن را بعربی ترجمه کرد و آن شامل دو قسم است : اول در باب اراضی بر وجه شرعی بر حسب مذهب امام ابی حنیفه سخن راند و آن شامل چهار کتابست. دوم در باب اراضی بر وجهی که امروز دیده میشود و آن نیز دارای چهار کتابست و آن در بولاق بسال 1307 هَ. ق. بطبع رسیده است.
2 - القول التام فی التعلیم العام. علی بک بهجت آن را بعربی نقل کرده و در بولاق بسال 1894 م. چاپ شده است. ( معجم المطبوعات ).

معنی کلمه ارتین در فرهنگ اسم ها

اسم: آرتین (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: ārtin) (فارسی: آرتين) (انگلیسی: artin)
معنی: پاک و مقدس، عاقل و زیرک، از شخصیت های شاهنامه، نام پهلوان نامدار ایرانی، هفتمین پادشاه ماد، منسوب به آرت، پاکی و تقدس، آرش، نام پهلوان نامدار ایرانی در زمان منوچهر پادشاه پیشدادی که در تیراندازی بسیار توانا بوده است

معنی کلمه ارتین در ویکی واژه

از پادشاهان ماد به قول کتسیاس ولی اغلب محققان اذعان می‌دارند بی‌پایه است.

جملاتی از کاربرد کلمه ارتین

این شخصیت و سریال، دنباله‌ای برای آواتار: آخرین بادافزار، توسط مایکل دانته دی‌مارتینو و برایان کونیتزکو خلق شدند. صداپیشگی او را ان ھیچ در این سریال انجام داده است. مادر سو ، تاف بی‌فانگ، به آواتار پیشین، آنگ، در تلاش‌هایش برای نجات پادشاهی خاک از نابودی کمک زیادی کرد. سو کوچکترین دختر تاف بی‌فانگ و کوچکتر از خواھرش لین بی‌فانگ است۔[نیازمند منبع]
منها ما حکی عن ابراهیم الخواص، قال دخلت البادیة مرّة فرأیت نصرانیا علی وسطه زنّار، فسألنی الصحبة، فمشینا سبعة ایّام. فقال یا راهب الحنیفیة! هات ما عندک من الانبساط! فقد جعنا فقلت الهی لا تفضحنی فی هذا الکافر، فرأیت طبقا علیه خبز و شواء و رطب و کوز ماء. فاکلنا و شربنا و مشینا سبعة ایّام. ثمّ بادرت و قلت یا راهب النصاری هات ما عندک، فقد انتهت النّوبة الیک، فاتکأ علی عصاه و دعا فاذا بطبقین علیهما اضعاف ما کان علی طبقی، قال فتحیّرت و تغیّرت و ابیت ان آکل فالحّ علیّ، فلم اجبه فقال کل فانی مبشّرک ببشارتین احدیهما اشهد ان لا اله الا اللَّه و اشهد انّ محمّدا رسول اللَّه، و حلّ الزنار. و الأخری انی قلت اللهم ان کان لهذا خطر عندک فافتح علی بهذا، ففتح. قال فاکلنا و مشینا و حجّ و اقمنا بمکة سنة ثم انّه مات فدفن بالبطحاء رحمه اللَّه.
این سریال آلمان تقسیم شده در سال ۱۹۸۳، در طول یک دوره اوج تنش‌های جنگ سرد بین شرق و غرب آلمان را نشان می‌دهد. مارتین راخ، سرباز آلمانی ۲۴ ساله، به عنوان یک جاسوس برای شرق آلمان به سمت غرب برای جمع‌آوری اسرار استراتژی نظامی ناتو می‌رود و…
و علیه عامّة اهل الکتاب مثل عبد اللَّه بن سلام و کعب الاحبار و غیرهما، و من قال بهذا القول فسّر البشارتین فقال: امّا قوله فَبَشَّرْناهُ بِغُلامٍ حَلِیمٍ انه بشّر بمولد اسحاق و اما قوله فَبَشَّرْناها بشّر بنبوّة اسحاق. ایشان که گفتند ذبیح اسحاق بود موضع ذبح بیت المقدس گفتند و ایشان که گفتند اسماعیل بود موضع ذبح منحر منی گفتند در در مکه، و قول درست اینست زیرا که اسماعیل در مکه مقام داشت و اسحاق در شام.
حمام و جامستی کدوخ آن فارتین دان پارگین آتشگه گرمابها گلخن و یا گولخ بود
در سال ۱۹۷۰، در میانه جنگ ویتنام، سرهنگ نیروهای ویژه والتر کورتز (مارلون براندو) عقل خود را از دست داده و به همراه افراد خود که او را به صورت نیمه خدا پرستش می‌کنند در جنگل‌های کامبوج پناه گرفته‌است. سروان ویلارد (مارتین شین) طبق فرمانی کاملاً سری از ستاد مشترک ارتش آمریکا مأموریت یافته تا فرماندهی سرهنگ کورتز متمرد را به شدیدترین وجه خاتمه دهد. او وارد جزیره می‌شود و…
مل گیبسون و مارتین اسکورسیزی از نزدیک‌ترین دوستان جودی فاستر هستند. مایلی سایرس، خواننده و بازیگر سینما نیز در یک مصاحبه اعلام کرده بود که جودی فاستر مانند یک استاد برای او بوده‌است.
وولکان توسط طراح ارشد خلاق استون مارتین، مارک رایشمن، و با الهام از مدل‌های دیگر این شرکت مانند ونتیج، دی‌بی۹ و یک-۷۷ طراحی شد. سقف تولید این خودرو ۲۴ دستگاه، و قیمت هرکدام از آن‌ها ۲٫۳ میلیون دلار اعلام شد.
داستان بازی الدن رینگ که به قلم جرج آر. آر. مارتین و سبک نوشتاری وی بود مورد توجه منتقدین قرار گرفت. ارز تکنیکا طرح داستان بازی را «رمز آلود و پراکنده» نامید و عنوان کرد که این سبک نوشتار بر پایه طرح داستان‌های فرعی برای فهماندن داستان به مخاطب به جای اعلام داستان مستقیم به وی می‌باشد.
آخرین آلبوم بلک سبث در دههٔ ۹۰، آلبوم موفق «ممنوع»(۱۹۹۶) بود که در آن از اعضای اصلی بلک سبث، تنها تونی آیومی بازمانده بود و تونی مارتین عهده‌دار خوانندگی بود.
تضمّنت هذه الایة امرین و نهیین و خبرین و بشارتین. ابن عباس گفت: بنی اسرائیل در مصر بسیار شدند و فراوان بهم آمدند و بروزگار دراز و تنعّم بسیار سر بمعاصی و طغیان در نهادند و بر مردم افزونی جستند و امر معروف و نهی منکر بگذاشتند. این چنان است که ربّ العزة گفت جایی دیگر: مَتَّعْتَهُمْ وَ آباءَهُمْ حَتَّی نَسُوا الذِّکْرَ چون ناهمواری و نابکاری ایشان بغایت رسید ربّ العالمین قبطیان را بر ایشان مسلط کرد تا ایشان را مستضعف گرفتند و آزادان را به بندگی فرمودند تا آن گه که ربّ العالمین موسی را فرستاد به پیغامبری و ایشان بدست وی رهایی یافتند. و گفته‌اند از آن روز باز که فرعون آن خواب دید و منجمان و معبّران تعبیر کردند که کودکی از بنی اسرائیل پدید آید که هلاک ملک تو بدست وی باشد و فرعون فرا کشتن اطفال و اولاد ایشان گرفت تا آن روز که ربّ العالمین ازین بلاء عظیم ایشان را خلاص داد صد سال بگذشت. و گفته‌اند که درین مدّت نود هزار طفل را بکشت. زجاج گفت عجب آید مرا از نادانی و حمق فرعون که اگر منجمان و کاهنان راست گفتند، قتل اطفال چه سود داشت و اگر دروغ گفتند قتل چه معنی داشت، و قصّه ولادت موسی بشرح و بسط در سوره طه از پیش رفت.
او در سال ۱۹۲۷ در بازگشت به فرانکفورت به انجمن پژوهش‌های اجتماعی فرانکفورت پیوست که مکتب فرانکفورت در آن شکل گرفت. در تابستان همان سال، از پایان‌نامه دکترای خویش با عنوان «مفهوم ناخودآگاه در نظریه برین ذهن» دفاع کرد. در همین حال با برتولت برشت و والتر بنیامین آشنا شد. در همین سال‌ها با شاگرد مارتین هایدگر، هربرت مارکوزه آشنا شد. این دوستی‌ها تأثیر عمیقی بر آرا و افکار مارکوزه به جا گذاشت.
به خذع نخله و اسقاط حمل بر مریم به طور سینا و اسرارتین والزیتون
انریت تا سال 2014 در بری ، ایالت ویکلو زندگی می کرد. او با مارتین مورفی ازدواج کرده است ، که مدیر تئاتر پاویلیون در دن لاوگر بود و اکنون به عنوان مشاور شورای هنر ایرلند کار می کند. آنها دارای دو فرزند ، یک پسر و یک دختر هستند.
پدر او یک پزشک عمومی بود. مارتین در مدرسه بدفورد آموزش‌های خود را شروع نمود و دانشگاه کمبریج تحصیل کرد.[نیازمند منبع]