آرتین

معنی کلمه آرتین در لغت نامه دهخدا

ارتین. [ ] ( اِخ ) یعقوب پاشا. وکیل نظارت معارف مصر، متوفی بسال 1919 م. او راست : 1 - احکام المرعیة فی شأن الاراضی المصریة. که سعید افندی عمون آن را بعربی ترجمه کرد و آن شامل دو قسم است : اول در باب اراضی بر وجه شرعی بر حسب مذهب امام ابی حنیفه سخن راند و آن شامل چهار کتابست. دوم در باب اراضی بر وجهی که امروز دیده میشود و آن نیز دارای چهار کتابست و آن در بولاق بسال 1307 هَ. ق. بطبع رسیده است.
2 - القول التام فی التعلیم العام. علی بک بهجت آن را بعربی نقل کرده و در بولاق بسال 1894 م. چاپ شده است. ( معجم المطبوعات ).

معنی کلمه آرتین در فرهنگ اسم ها

اسم: آرتین (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: ārtin) (فارسی: آرتين) (انگلیسی: artin)
معنی: پاک و مقدس، عاقل و زیرک، از شخصیت های شاهنامه، نام پهلوان نامدار ایرانی، هفتمین پادشاه ماد، منسوب به آرت، پاکی و تقدس، آرش، نام پهلوان نامدار ایرانی در زمان منوچهر پادشاه پیشدادی که در تیراندازی بسیار توانا بوده است

جملاتی از کاربرد کلمه آرتین

سید رستا جاهد، سید آرمین وهاب پور، پارسا کیا، آریا واحدی، سید ایلیا حسنی، امیر محمد مؤمن آبادی، آروین امیرحسینی، آراد اکبری، علی حنفی، محمد مهدی حصیری، علی امینیان تبریزی و آرشیا فرج‌اللهی نیز مدال نقره این مسابقات را به تیم دانش آموزی ایران اختصاص دادند. امین بیدختی، آرتین فرج‌اللهی و سید عرفان میرعنایت نیز با کسب ۳ مدال برنز برای تیم کشورمان افتخارآفرینی کردند.
از جملهٔ این افراد می‌توان «گابریل پاشا سِوان» (۱۸۲۲–۱۹۰۰م)، اولین پزشک ارمنی در نیروی دریایی عثمانی؛ «آنتون پاشا نافیلیان»، «تیران پاشا پاپازیان»؛ نآرتین بیگ دوولتیان»؛ و «تیگران پاشا پاپازیان» را نام برد.
ایندیپندنت نوشت که چهار عضو خانواده کرد بودند و «صبح روز سه‌شنبه در محدوده سواحل دانکرک فرانسه غرق شدند. این اتفاق بدترین فاجعه مهاجرت قایقی در کانال مانش را رقم زد. فرزند ۱۵ ماهه این خانواده، آرتین، هنوز پیدا نشده‌است.». یک پناه‌جوی ۲۳ ساله که در ماه قبل حادقه از کانال مانش عبور کرده بود، به گفت این خانواده را تابستان در ترکیه دیده بود و در تأمین پول جهت مهاجرت از طریق یونان به قاچاقچیان مشکل داشتند. آنان یک ماه در کاله در یک چادر زندگی کرده بودند و می‌خواستند که به انگلستان بروند.
آرتین رحمانی پیانی (زاده ۱۳۸۴ – درگذشته ۲۵ آبان ۱۴۰۱) نوجوان ۱۶ ساله ایرانی اهل روستای پیان ایذه بود که در ۲۵ آبان ۱۴۰۱ و در جریان حمله به بازار ایذه توسط مأموران جمهوری اسلامی کشته شد. او دانش‌آموز بود و همزمان به‌طور پاره‌وقت در یک مکانیکی کار می‌کرد.
امیرحسین الیاسی- محمدصدرا دهقان- علی یزدانی- بهنود درودی- آراد آریان راد- شهراد حقانی- امیرکسری احمدی پور- آرش نجمی- عرفان سیچانی- آرتین قاسمیان- مانی محمدی درویشوند- سام ترابی- کیان احمدی‌تبار- مهرسام فرج پور- فربد امامی- محمد سمیعی- محمدحسین نام نبات- پارسا شاهمرادی- وحید خوندابی- مسیح صنایی- امیرحسام فرحناکیان- فرشاد کیوان شکوهی- سید آریا رئوفی- آرین سرفراز- نیما نعمت – رضا ناظمی- سید امیرعباس محقق طباطبایی- محمدحسین صنایی- پویا سهرابی- صدرا صفایی- مهدی شریفی- بهار احمدی به مدال نقره دست یافتند.
پس از آن جمعیت آذربایجانی‌ها کمتر شد، با توجه به همه این اخراج‌ها اتحاد جماهیر شوروی در سرشماری سال ۱۹۲۶ جمعیت آذربایجانی‌ها را تنها ۷۸،۲۲۸ اعلام کرده‌بود که در ارمنستان زندگی می‌کردند و شامل ۸٫۸ درصد از جمعیت کل این کشور در آن دوران می‌شد.پس از فروکش کردن درگیری‌ها جمعیت‌شان تا ۱۳۱،۰۰۰ نفر نیز فزونی یافت. در سال ۱۹۴۷، گریگور آرتینف دبیر اول حزب کمونیست ارمنستان، موفق به متقاعد کردن شورای وزیران اتحاد جماهیر شوروی به صدور فرمان توسط استالین تحت عنوان اقدامات برنامه‌ریزی شده برای کوچ مجدد کارگران آذربایجانی ارمنستان به جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شوروی شد.
پس از آن جمعیت آذربایجانی‌ها کمتر شد، با توجه به همه این اخراج‌ها اتحاد جماهیر شوروی در سرشماری سال ۱۹۲۶ جمعیت آذربایجانی‌ها را تنها ۷۸٬۲۲۸ اعلام کرده‌بود که در ارمنستان زندگی می‌کردند و شامل ۸٫۸ درصد از جمعیت کل این کشور در آن دوران می‌شد. پس از فروکش کردن درگیری‌ها جمعیت‌شان تا ۱۳۱٬۰۰۰ نفر نیز فزونی یافت. در سال ۱۹۴۷، گریگور آرتینف دبیر اول حزب کمونیست ارمنستان، موفق به متقاعد کردن شورای وزیران اتحاد جماهیر شوروی به صدور فرمان توسط استالین تحت عنوان اقدامات برنامه‌ریزی شده برای کوچ مجدد کارگران آذربایجانی ارمنستان به جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شوروی شد.
آرتین آرتینیان (ارمنی: Արթին Պետրոսի Արթինյան; زاده ۸ دسامبر ۱۹۰۷ – درگذشته ۱۹ نوامبر ۲۰۰۵) مجموعه‌دار هنری و مترجم ارمنی‌تبار اهل فرانسه بود.
آراز ورژ-آرمنی آرتینیان (ارمنی: Արազ Վրեժ-Արմենի Արթինյան زاده ۱۲ ژانویه ۱۹۷۴) یک فیلم‌ساز و مستندساز ارمنی‌تبار است. وی در مونترال، کبک متولد شد.
همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن کلسیت - داوسونیت - واولیت -آرتینیت- آلوفان- لیمونیت و غیره است