آفرودیته

آفرودیته

معنی کلمه آفرودیته در دانشنامه عمومی

آفرودیته (آلبوم). «آفرودیته» ( به انگلیسی: Aphrodite ) آلبومی از هنرمند اهل استرالیا کایلی مینوگ است که در ۵ ژوئیه ۲۰۱۰  ( ۲۰۱۰ - 07 - ۰۵ ) منتشر شد.

معنی کلمه آفرودیته در ویکی واژه

زن زیبایی که معشوقه آدونیس بود. بر خلاف تصور این اسم ممکن است با افریته فارسی مترادف باشد و همچنین با افریقا نیز وجه اشتقاق دارد و در مفهوم باید زنی سیاه و بدجنس را در نظر مجسم سازد.

جملاتی از کاربرد کلمه آفرودیته

زئوس، آفرودیته را به عشق او گرفتار کرد. از پیوند آن دو آینیاس به دنیا آمد که رومیان او را جد خود می‌دانستند. پس از سقوط تروا آئنیاس او را بر دوش گرفت و به ایتالیا گریخت.
باورهای قدیم ارمنیان یعنی دین، پرستش‌ها و ایزدان، مجموعه‌ای بسیار نامفهوم و متنوعی است که بر اثر شکل‌گیری قومی در دوره‌های گوناگون تاریخی، به وجود آمده‌است. این دوران یعنی در دوران دین و اسطوره‌هایی که در میان حکومت‌های مترقی و متحول به وجود آمده‌است. دربرگیرنده اعتقادات مربوط به ایزدان و ایزد بانوان پارتها، آشوری‌ها و یونانیان است که از نظر روابط فرهنگی - تاریخی و تمدن آن دوره بسیار مهم بوده و تأثیر فراوانی در زندگی روانی - اجتماعی ارمنیان داشته‌است. آگاتانگلوس می‌گوید: «سه ایزد در ولایت تارون (ارمنستان باستان) مورد پرستش بودند که پس از آرامازد به ترتیب مهم‌ترین بوده‌اند و معابد پرشکوهی برای آنان ساخته شده بود مانند:معبد واهاگن، آناهید، آستقیک که در یونان به آفرودیته معروف است.»
نام این سیاره در زبان لاتین، ونوس، برگرفته از نام خدای عشق و زیبایی روم باستان است. در یونان باستان، نام خدای آفرودیته بر آن نهاده شد.
آنثیا (یونانی باستان: Ἀνθεία) در اساطیر یونانی یکی از خاریتس (الهه‌های رحمت) و الههٔ باتلاق‌ها و تاج‌های گل بود. او دختر پادشاه ایزدان زئوس و ائورونومه بود. او بر روی نقاشی‌های گلدان آتنی به عنوان یکی از دستیاران آفرودیته به تصویر کشیده می‌شد.
ال سه همسر دارد، خواهران یا خواهران ناتنی‌اش آفرودیته/عشتروت، رئا (احتمالاً اشیره) و دیونه که توسط سانچونیاتون با بعلات جبیل، الهه جبیل شناخته می‌شود، شهری که سانچونیاتون می‌گوید ال آن را تأسیس کرده.
برخی او را همتراز با ایشتار بابلی‌ها و برخی او را برابر با آرتمیس و آفرودیته می‌دانند.
نام این جنس از آفرودیته، الهه عشق یونان باستان گرفته شده‌است که گفته می‌شود به دلیل شباهت ظاهری با دستگاه تناسلی زنانه انسان است. نام انگلیسی ممکن است از شباهت به موش خانگی در هنگام شستشو در ساحل گرفته شود.
فتونوس که دورانی در گروه اروت‌ها یا حداقل در میان همراهان آفرودیته به حساب می‌آمد، نماد حسادت بود، که برجسته‌ترین نشان آن در موارد عاشقانه بود.
استیو ترور نخستین غریبه‌ای است که قدم در تمیسکیرا می‌گذارد، اولین مردی است که دایانا می‌بیند و همچنین اولین سفیری است که منجر به ارتباطات دیپلماتیک با آمازون‌ها می‌شود. ترور، سوپرمن و بتمن تنها مردانی در دنیای دی‌سی به‌شمار می‌روند که ملکه هیپولیتا به آن‌ها شهروندی افتخاری می‌دهد؛ این موضوع دستاورد بزرگی محسوب می‌شود زیرا طبق قانون آفرودیته، هر مردی که قدم در تمیسکیرا بگذارد، باید کشته شود. گاهی مارستون، ترور را در موقعیت‌های خطرناک قرار می‌دهد که نیاز به کمک دایانا پیدا کند. درخواست ازدواج او نیز رد می‌شود چون طبق قانون آفرودیته، دایانا باید نجات دنیا را مقدم بر ازدواج بداند.
بدین ترتیب، خدایان رمی، دست کم در دوران کلاسیک، صرفاً همان خدایان یونانی با نام‌هایی متفاوت هستند. از جمله: زئوس به ژوپیتر تبدیل شده، هرا، یونو خوانده شده، آفرودیته به ونوس، هراکلس به هرکول، و آرس یونانی، در روم مارس نام گرفته و به همین ترتیب برای همهٔ المپی‌ها نامی رمی فرض شده‌است.