آرتمیس
معنی کلمه آرتمیس در فرهنگ اسم ها

آرتمیس

معنی کلمه آرتمیس در فرهنگ اسم ها

اسم: آرتمیس (دختر) (فارسی، یونانی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: ārtemis) (فارسی: آرتِميس) (انگلیسی: artemis)
معنی: نام یکی از الهه های یونانی، نام نخستین زن دریانورد ایرانی، گوینده ی راستی، ( معرب از یونانی )، ( اَعلام ) ) نام یکی از چند تن الهه ی یونانی که بر سکه های اشکانی صورت یا علامت آنها نقش شده است، ) آرتمیس ( در میتولوژی یونان ) ایزد بانوی حامی شکار، حیوانات وحشی، گیاهان، عفت زنان و تولد کودکان بوده است، ) نام یکی از بانوان ایران باستان در زمان خشایارشا که دریادار بود، ( در اعلام ) نام یکی از چند تن الهه ی یونانی که بر سکه های اشکانی صورت یا علامت آنها نقش شده است آرتمیس نزد یونانیان رب النوع شکار بوده است، در اساطیر یونان، خدای شکار و خواهر دوقلوی آپولون، همچنین نام شیرزنی که فرمانده نیروی دریایی کمبوجیه در جنگ بین ایران و یونان بود

معنی کلمه آرتمیس در دانشنامه عمومی

آرتمیس (دهانه). آرتمیس یک دهانه برخوردی در ماه است.
آرتمیس (ماهواره). آرتمیس ( انگلیسی: Artemis ) ماهواره ای مخابراتی و ارتباطی با مدار زمین ایستا بود که توسط Alenia Spazio برای آژانس فضایی اروپا ساخته شد. ماهواره آرتمیس در موقعیت 21. 5E تا سال ۲۰۱۶ مشغول به کار بود که در آن زمان برای پوشش باند ال وزارت دفاع اندونزی به موقعیت 123E منتقل شد.

معنی کلمه آرتمیس در دانشنامه آزاد فارسی

آرتمیس. آرتِمیس (Artemis)
آرتِمیس
در اساطیر یونان، ایزدبانوی پاکدامنی، ماه، شکار، و همۀ موجودات جوان (برابر دیانادر اساطیر روم). پدرش زئوس، مادرش، لتو، (یکی از تیتانها) و خود او خواهر دوقلوی آپولونبود. پرستشگاه های او در مراکز شهری سراسر قلمرو یونان قرار داشت؛ یکی از بزرگ ترین آن ها در اِفِسوسبود، که از عجایب هفت گانهاست. آرتمیس، در اصل، از ایزدبانوهای زمین بود، و در یونان پیشاهلنی، آسیای صغیر، و کرتبا حیات وحش، باروری محصولات، و تولد انسان پیوند داشت؛ در ابتدا با آپولون، که او نیز منشأ غیرهلنی داشت، بی ارتباط بود. به بیان هومر، آرتمیس به تأثیر از افسانه و اسطوره به شکل شکارچی باکره ای تجسم یافت، اگرچه در معبد افسوس پیکره ای از او با چند پستان بود که جایگاه اصلی اش را در مقام مادری جهانی حفظ می کرد، و او ایزدبانوی فرزندزایی باقی ماند. در مقاطعی از تاریخ، مکان های متعددی مدعیِ داشتنِ «مجسمۀ آرتمیس» بوده اند. گفته اند که ایفی گنیا(ایفیژنی)، که آرتمیس او را از قربانی شدن نجات داد، آن را ربوده است. بخشی از وظایف ایفی گنیا، در مقام کاهنۀ معبد در تائوریس(در شبه جزیره کریمه)، قربانی کردن بیگانه ها بود. بعدها، معابدی که مدعیِ داشتن مجسمه بودند، قربانی کردن انسان را نیز بر مناسک خود افزودند؛ ازجملۀ این معابد برائورونبود، که در آن مراسم بریدنِ گلو در حضور آرتمیس اجرا می شد و دیگری اسپارت، که در آن پسران را در مراسم آرتمیس اورتیاشلاق می زدند. آرتمیس را غالباً با دو ایزدبانوی مرتبط با ماه یکی دانسته اند: هِکاته، الهۀ سِحر و جادو؛ و سِلِنه(سلین)، از تیتان ها، که ارابۀ ماه را در آسمان می راند.

معنی کلمه آرتمیس در ویکی واژه

الهه ماه و شکار.
یکی از ایزدبانوان یونانی، ایزدبانوی حاصل‌خیزی و باروری
اولین دریاسالار زن ناوگان خشایارشا در جنگ سالامیس با یونان

جملاتی از کاربرد کلمه آرتمیس

آنها بعداً متوجه می‌شوند که پشت قضیه شورش‌ها، اُپال کوبویی -یک نابغه دیگر و پیکسی روانی- و سروان سابق پلسی زیرزمین یعنی برایر کادگیون هستند که علیه پلیس زیرزمین بودند. پس از درگیری‌های فراوان در صنایع کوبویی که متعلق به اُپال بوده، هالی و فرمانده روت به کمک آرتمیس، باتلر و مالچ دیگامز، دورف مبتلا به جنون دزدی موفق می‌شوند کادگیون را بکشند و اُپال کوبویی را دستگیر کنند.
آرتمیس ۳ سومین مرحله از سری اکتشافات جدید کره ماه سازمان فضایی ناسا به نام پروژه آرتمیس است. این مرحله طبق برنامه ریزی قرار است تا سپتامبر ۲۰۲۶ میلادی و به وسیله فضاپیمای سرنشین دار اورایون انجام شود. در این مرحله برای اولین بار از زمان پروژهٔ آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ میلادی پای انسان دوباره به ماه خواهد رسید. اگر طبق برنامه ریزی همه چیز به خوبی پیش برود باز هم ایالات متحده آمریکا تنها کشوری در دنیا خواهد بود که تاکنون فضانورد به ماه ارسال کرده و این عنوان را همچنان حفظ خواهد کرد.
تاریخچه باستان‌شناسی در شهر افسوس به سال ۱۸۶۳ میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان باستان‌شناسی به نام جان ترتل وود، از سوی موزه بریتانیا مسوولیت کاوش در معبد آرتمیس را به عهده گرفت. در سال ۱۸۶۹ او موفق به کشف پیاده‌رویی از معبد شد. در سال ۱۸۷۴ اکتشافات متوقف گردید و بار دیگر توسط اتو بندورف که یک باستان‌شناس آلمانی بود در سال ۱۸۹۵ از سر گرفته شد.
پس آرتمیس فاول، به همراه هالی شورت، ژولیت باتلر -خواهر باتلر- و مالچ دیگامز، و فُلی که از راه دور با آن‌ها همراه‌است به شیکاگو می‌روند تا به طریقی از سیستم امنیتی وحشتناک برج اسپیرو رد شوند و مکعب بین را پس بگیرند و در عوض، اجنه از آرتمیس تعهد گرفتند که پس از اتمام ماجرا، آن‌ها خاطره‌شویی شوند. آن گروهِ به طرز عجیبی متحد و موفق می‌شوند و در آخر، تمام خاطراتی که آرتمیس، باتلر و ژولیت از اجنه داشتند، پاک می‌شود.
قدمت نخستین سکه‌های شناخته شده الکتروم یعنی سکه‌های لیدیهای و یونان شرقی یافت شده زیر معبد آرتمیس در افسوس (شهر) به ربع قرن آخر سده هفتم پیش از میلاد برمی گردد (۶۰۰–۶۲۵ پیش از میلاد). باور بر آن است که الکتروم در سکه‌ها در لیدیه در طول دوره سلطنت الیاتس در ۶۰۰ پیش از میلاد استفاده شده‌است.
سرگرمی و کار اصلی آرتمیس، پرسه زدن به همراه حوریهای خود در جنگل‌های کوهستانی و زمین‌های کشت‌نشده برای شکار شیر، پلنگ و گوزن بود. او مجهز به تیر و کمانی سیمین (از جنس نقره) بود که هفائستوس و سایکلاپس ساخته بودند. حس استقلال‌طلبی و روحیهٔ طبیعی او توسط همهٔ الهه‌ها مورد قدردانی قرار نمی‌گرفت. آفرودیته، الههٔ عشق و زیبایی، هیچ کنترلی بر وی نداشت به این دلیل که او به‌هیچ‌وجه اهل عشق‌ورزی نبود، و هرا، ملکهٔ خدایان، نیز هنگامی که آرتمیس در جنگ تروآ طرف تروجان‌ها را گرفت، مجبور شد با او به مقابله بپردازد.
آرتمیس به دلیل غم و اندوه فوق‌العاده خود در مرگ برادرش ماسول در تاریخ مشهور است. گفته می‌شود که او خاکسترش را در نوشیدنی روزانه اش مخلوط می‌کرد. او برجسته‌ترین سخنرانان یونان باستان را واداشت تا در ستایش او سخنرانی کنند. و برای تداوم حافظه او، وی در هالیکارناس آرامگاه هالیکارناسوس را بنا کرد، که توسط انتیپاتر صیدایی به عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه باستان ذکر شده‌است.
در کتاب سوم، جان اسپیرو، غول صنعت در شیکاگو، مکعب بین را که اختراع آرتمیس بوده از وی می‌دزدد اما به کمک اجنه این وسیله به پسرک ۱۳ ساله بازگردانده می‌شود. در داستان، باتلر «محافظ آرتمیس» مجروح و سپس به لطف جادوی اجنه و توسط سروان هالی شورت شفا داده می‌شود. پس از بازگرداندن مکعب بین، اجنه، آرتمیس، باتلر و ژولیت -خواهر باتلر- را خاطره شویی می‌کنند.
آپولون از معروف‌ترین ارباب انواع یونان است. آپولون پسر زئوس و لتو است و در جزیره کوچک دلوس به دنیا آمده. او یکی از ایزدان المپ‌نشین و برادر دوقلوی آرتمیس بوده‌است.
آرتمیس در رمان تاریخی آفرینش در سال ۱۹۸۱ (و اکران ۲۰۰۲) گور ویدال ظاهر می‌شود. در تجسم ویدال، او رابطه‌ای طولانی با ژنرال ایرانی مردونیوس داشت که در برخی از دوره‌ها در هالیکارناس زندگی می‌کرد و به‌طور غیررسمی به عنوان همسرش عمل می‌کرد، اما آرتمیس از ازدواج با او امتناع کرد و تصمیم داشت استقلال خود را حفظ کند.