آرائی
معنی کلمه آرائی در دانشنامه عمومی

آرائی

معنی کلمه آرائی در دانشنامه عمومی

آرائی (رود). آرائی ( به ارمنی: Արայի ) رودی است در کشور ارمنستان که در استان آراگاتسوتن و استان کوتایک جریان دارد به هرازدان ( رود ) می ریزد. طول آن ۱۷ کیلومتر ( ۱۱ مایل ) و مساحت حوضه آبخیز ( دبی ) آن ۶۴ کیلومتر مربع می باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه آرائی

ملک دینرا شاه ملک آرای حق پرور سزد تو سزی زیرا که ملک آرائی و حق پروری
تو نه خلاق عالمی اما باعث خلق و عالم آرائی
چو مرد ملک طرازی و افسر آرائی است کسی که کار سپارد بخوله و آکار
آرائیک روبیکی هوسپیان (روسی: Араик Рубикович Овсепян؛ زادهٔ ۲۶ ژانویهٔ ۱۹۹۵) بازیکن فوتبال ارمنی‌تبار اهل روسیه است.
شاه ترکان خجل آید ز صف آرائی خویش گر به پیرامن چشمت نگرد مژگان را
آرائیک یزنیکی خاندویان (ارمنی: Արայիկ Եզնիկի (Հենդոյի) Խանդոյան با نام مستعار 'گرگ تنها (ارمنی: Միայնակ գայլ) زاده ۱۹ آوریل ۱۹۷۱ - درگذشته ۹ اکتبر ۲۰۱۸) یک فرد نظامی اهل ارمنستان که در جنگ قره‌باغ حضور داشت. خاندویان یکی از افراد دخیل بحران گروگان‌گیری ۲۰۱۶ ایروان بود.
آرائیک ژورایی تونیان (ارمنی: Արայիկ Ժորայի Թունյան؛ زادهٔ ۶ ژانویهٔ ۱۹۶۶) حقوق‌دان اهل ارمنستان است. وی از دانشگاه دولتی مسکو فارغ‌التحصیل شد. مدال مخیتار گش به وی اعطا گردیده‌است.
تنگ چشمی دلبری جان پروری عالم آرائی عجایب پیکری
مائیم در این زمان زمین پیمائی بگذاشته هر شهر به شهر آرائی
در آمریکا، هر ایالتی تعدادی گزینشگر می‌گمارد که بعد از انتخابات، به پایتخت‌های ایالتی سفر می‌کنند و در مجلس ایالتی رأی خود را به نسبت آرائی که مردم به کاندیداها داده‌اند، به صندوق‌ها می‌ریزند، که در حقیقت، تعداد آرای انتخاباتی آن ایالت، به کاندیدایی که رأی بیشتری به دست آورده، متعلق خواهند کرد.
در غیر اینصورت، مفهوم منابع که درک آن محتاج تخصص و دقت نظر است از بین می‌رود. نظم اولیه مشخص می‌کند که فرد یا سازمان تولیدکننده، چگونه اسناد خود را سندآرائی کرده‌است. بایگانی‌کننده‌ها، نظم اولیه اسناد را به عنوان مدرکی برای چگونگی استفاده از آن‌ها در سازمان تولیدکننده، به پژوهشگران ارائه می‌نمایند.
آرائیک میرزویان (ارمنی: Արայիկ Միրզոյան زاده ۲۹ ژوئیه ۱۹۸۷ در باغرامیان) یک وزنه‌بردار مرد اهل ارمنستان است. وی در مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری اروپا ۲۰۱۱ در کازان برندهٔ ۱ مدال نقره شده‌است.
آئینه بکف دارد نه بهر خود آرائیست خواهد دل خود از کف بیشایبه برباید
آلبرت هوهانیسیان در ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۱ در ایروان به دنیا آمد وی تنها پسر خانواده بود. وی در دبیرستان هراتسی تحصیل نمود سپس در رشته علوم سیاسی در دانشگاه ارمنی-روسی تحصیل نمود. پس از مرگ «نشان برای شجاعت» از سوی آرائیک هاروتیونیان رئیس‌جمهوری جمهوری آرتساخ به وی اعطاء گردد
آرائیک گوورگیان (ارمنی: Արայիկ Գեւորգյան) (زاده ۲۲ ژانویه ۱۹۷۳ در کاغتسراشن) یک کشتی‌گیر رشته کشتی آزاد اهل جمهوری ارمنستان است که در مسابقات قهرمانی کشتی جهان و مسابقات قهرمانی کشتی اروپا در مجموع برندهٔ ۴ مدال طلا، ۴ مدال نقره، ۱ مدال برنز شده‌است.
چگونه نغمه خاقانی نسازم عندلیب‌آسا چو او گل گلشن آرائی نمی‌بینم، نمی‌بینم
در سدهٔ ۹ق که این طرح کهن تکامل یافته نام اسلیمی به خود گرفت، با اوجی از کاربرد آن در تمام شاخه‌های هنرهای تزئینی ایران از کتاب آرائی گرفته تا کنده‌کاری بر چوب و سنگ رو به رو هستیم در این سده اسلیمی یکی از رایج‌ترین نقشها در کاشی‌کاری است. قالیها و قالیچه‌های بازمانده از این سده با طرح‌های اسلیمی بر متن و حاشیه، نشان از گسترش کاربرد این طرح در هنر قالی‌بافی دارد.
آرائیک ادواردی هاروتیونیان (Արայիկ Էդուարդի Հարությունյան؛ زادهٔ ۲۷ دسامبر ۱۹۷۹) یک عرب‌شناس و سیاست‌مدار اهل ارمنستان است که از تاریخ ۱۱ مه ۲۰۱۸ تا ۲۳ نوامبر ۲۰۲۰ در دولت اول و دولت دوم نیکول پاشینیان سمت وزارت آموزش و پرورش جمهوری ارمنستان را بر عهده داشت.
ای قول تو در دینی و دنیائی صادق وی رأی تو در مملکت آرائی صائب
در جهان تا مجلس و لشکر پدیدار آمده است مجلس آرائی نیاید همچو او لشکر شکن