آبخیز

معنی کلمه آبخیز در لغت نامه دهخدا

( آب خیز ) آب خیز. ( اِ مرکب ) طوفان :
آب خیز است این جهان کشتیت را
بادبان این طاعت و دانش خله.ناصرخسرو.و دل در میان طوفان بلا و آبخیز محنت و عنا گرفتار شد. ( تاج المآثر ).
اندر این آب خیز نوح توئی
واندر این دامگه فتوح توئی.اوحدی.|| طغیان و افزایش آب در فصل بهار. بهارآب : و ایشان را [ مردم سرخس را ] یکی خشک رود است که اندر میان بازار میگذرد و بوقت آبخیز اندرو آب رَوَد و بس. ( حدودالعالم ). و از آنجا روی بقصبه نهاد وقت آبخیز بودبه شور رسید ترسید از عبره کردن آن آب. ( تاریخ بیهق ). || مد، مقابل جزر. || و در برهان به معنی ناودان نیز آمده است. || ( نف مرکب ) زمین آب دار چون چمن و جز آن. نزّاز.

معنی کلمه آبخیز در فرهنگ معین

( آبخیز ) (اِمر. ) ۱ - زمین پر آب . ۲ - مد، مق جزر. ۳ - موج . ۴ - طوفان .

معنی کلمه آبخیز در فرهنگ عمید

( آبخیز ) ۱. (کشاورزی ) زمین پرآب، زمینی که هر جای آن را بکنند آب بیرون آید.
۲. [قدیمی] طوفان دریایی.
۳. [قدیمی، مجاز] پیشامد وحشتناک: اندر این آبخیز، نوح تویی / واندر این دامگه فتوح تویی (اوحدی: ۴۷۹ ).
۴. (اسم ) [قدیمی] موج.
۵. (اسم مصدر ) [قدیمی] طغیان آب.

معنی کلمه آبخیز در فرهنگ فارسی

( آبخیز ) ( اسم ) ۱- زمینی که هر جای آنرا بکنند آب بیرون آید ۲- زمین آبدار مانند چمن . ۳ - مد مقابل جزر . ۴ - موج . ۵ - طوفان ۶ - طغیان و افزایش آب در فصل بهار .
زمین پر آب، زمینی که هرجای آنرابکنند آب بیرون آید، موج، طغیان آب، کوهه آب
( آب خیز ) طوفان

معنی کلمه آبخیز در فرهنگستان زبان و ادب

آبخیز
[مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] ← حوضۀ آبریز

معنی کلمه آبخیز در ویکی واژه

آب‌خیز
(کشاورزی): بخشی از زمین که آب ناشی از بارندگی‌های وارد به آن به یک رودخانه، آب‌رو، دریاچه، یا آب‌انباشت می‌رسد.
(قدیم): طوفان بویژه طوفان دریایی، و به مجاز، حادثه هولناک. برخی واژه‌نامه‌ها به موج دریا هم نسبت داده‌اند که نادرست است.
چشمه، مسیل، جایی که آب بسبب بارندگی در آن جریان پیدا کند.
آبخیز با ترکیب فعل خزیدن ساخته شده اما بمعنای جوی و رود نیست.
زمین پر آب. مَد مقابل جزر. مو

جملاتی از کاربرد کلمه آبخیز

در حوزه آبخیز زاب ۱۴۵ چشمه وجود دارد. چشمه‌های حوزه آبخیز پیرانشهر یکی از منابع مهم تأمین منابع آب شرب و آبیاری اراضی کشاورزی است.
به‌طور فزاینده ای از سال ۱۷۵۰ تا ۱۸۵۰، صنایع در سراسر حوضه آبخیز توسعه یافتند و از آبراه‌های محلی برای تأمین نیرو و حمل زباله استفاده کردند. این منطقه از ۹ آسیاب پشتیبانی می‌کرد و آرد، چوب، کاغذ و پارچه تولید می‌کرد. با این حال، چون نیروی بخار در دهه‌های ۱۸۷۰ و ۱۸۸۰ جایگزین نیروی آب شد، آسیاب‌ها قادر به رقابت نبودند و از دور استفاده خارج شدند.
«لقمان بن عاد» این سد را بنا نهاده‌است. آثار این سد عظیم در مابین سه کوه بلند قرار دارد. آبخیز سد مأرب از اطراف این سه کوه سر به فلک کشیده جمع‌آوری و به سوی حوضچهٔ سد سرازیر می‌شده‌است. مردمان پیشین یمن (سبا) از آب این سد برای آبیاری مزروعات کشاورزی و دامداری و حتی برای آشامیدنی استفاده می‌نموده‌اند.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی، واژه‌های آبخیز و حوضهٔ آبریز و آبریز را هم‌ارز این معنی قرار داده است.
آغاونادزور (به ارمنی: Աղավնաձոր) رودی است در کشورهای ارمنستان که در استان وایوتس‌جور جریان دارد که از رشته‌کوه کارکادار سرچشمه می‌گیرد و به رود آرپا می‌ریزد. طول آن ۱۶ کیلومتر (۹٫۹ مایل) و مساحت حوضه آبخیز (دبی) آن ۲۴ کیلومتر مربع می‌باشد.
مناطق آبخیز فلات ایران عمدتاً در شمال شرق و شمال غرب کشور ایران واقع‌شده‌اند. به قسمی که مقادیر زیادی آب در حدود میلیاردها مترمکعب آب هرساله از مرزهای غربی خارج‌می‌شده و وارد کشور عراق می‌گشته‌است. همچنین ایران ازنظر جغرافیایی دسترسی گسترده‌ای به منابع آب رودخانه‌ای ندارد و به همین دلیل، ذخایر آب‌های زیرزمینی و همچنین حفر چاه‌های غیرمجاز همواره یکی از چالش‌های اقتصادی و محیط زیستی ایران بوده‌است. آب به‌عنوان اولین جزء آمایش سرزمین بوده و به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم سایر بخش‌های زیربنایی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. مدیریت ناصحیح منابع آب نیز در بخش‌های مختلف مصرف، عواقب و آثار خشکسالی‌ها را همواره تشدید کرده‌است.
حوزه آبخیز پیرانشهر بخشی از حوزه آبخیز ارومیه است که شبکه زهکشی آن به دریاچه ارومیه متصل می‌گردد.
طول آن ۱٬۴۵۰ کیلومتر، دبی میانگین آن ۲٬۳۴۹ مترمربع در ثانیه است و حوزه آبخیز آن ناحیه‌ای با مساحت ۳۲۵٬۰۰۰ کیلومترمربع را دربرمی‌گیرد
آرائی (به ارمنی: Արայի) رودی است در کشور ارمنستان که در استان آراگاتسوتن و استان کوتایک جریان دارد به هرازدان (رود) می‌ریزد. طول آن ۱۷ کیلومتر (۱۱ مایل) و مساحت حوضه آبخیز (دبی) آن ۶۴ کیلومتر مربع می‌باشد.
یقه‌گیس (به ارمنی: Եղեգիս) رودی است در کشور ارمنستان که در استان وایوتس‌جور جریان دارد به رود آرپا می‌ریزد. طول آن ۴۷ کیلومتر (۲۹ مایل) و مساحت حوضه آبخیز (دبی) آن کیلومتر مربع می‌باشد.