ایوتا

ایوتا

معنی کلمه ایوتا در دانشنامه عمومی

آیوتا (فناوری). آیوتا ( به انگلیسی: IOTA ) نوعی رمز ارز منبع باز متمرکز بر ارائهٔ ارتباطات امن و پرداخت میان ماشین ها در اینترنت اشیا است. آیوتا از معماری دادهٔ گراف جهت دار بی دور ( DAG ) به جای معماری دادهٔ زنجیره بلوکی استفاده می کند؛ معاملات آیوتا IOTA بدون توجه به اندازهٔ تراکنش ها رایگان هستند، زمان تأیید سریع است، تعداد تراکنش هایی که سیستم می تواند به طور همزمان اداره کند، نامحدود است و سیستم توانایی مقیاس پذیری دارد. در معماری دادهٔ گراف جهت دار بی دور تراکنش ها در یک بلوک ذخیره نمی شوند بلکه هر تراکنش در حکم یک بلوک است. برای انجام یک تراکنش نو هر فرد باید دو تراکنشی که پیش تر انجام شده را اعتبارسنجی کند.
آیوتا در سال ۲۰۱۵ توسط Sonstebo, Ivancheglo , Dominik Schiener و Serguei Popov به وجود آمد. ارز رمزنگاری شده آیوتا تحت نظارت بنیاد آیوتا است که بنیادی غیردولتی بوده و به منظور توسعه و نگهداری فناوری ایجاد شده است و همهٔ توسعه دهندگان می توانند بدون نیاز به لایسنس در آن فعالیت کنند. با کمک شرکت های Deutsche Telekom، مایکروسافت و فوجیتسو، این بنیاد یک بازار اطلاعات ایجاد کرده است. بنیاد IOTA همچنین یکی از اعضای اتحادیهٔ معتبر IOT ( اینترنت چیزها ) است که شامل شرکت های Bosch , Consensys و USbank می باشد. تا دسامبر ۲۰۱۷، حجم بازار آن حدود ۱۳ میلیارد دلار بوده است که این امر آیوتا را در رتبهٔ چهارمین ارز رمزنگاری شده در مارکت کپ قرار داده بود.
کوچک ترین واحد حساب در IOTA، یک آیوتا ( Iota ) است که از روی کوچک ترین حرف از زبان یونانی گرفته شده است. نام واحدهای بزرگ تر با اضافه کردن پیشوندهای متداول به کلمهٔ آیوتا ایجاد می شود. از این رو یک میلیون آیوتا به نام مگاآیوتا ( MegaIota ) یا ( Miota ( Mi نامیده می شود که واحد پایهٔ آیوتا برای اکسچنج ها به حساب می آید.
در این سال مقدار ثابت ۲٬۷۷۹٬۵۳۰٬۲۸۳٬۲۷۷٬۷۶۱ آیوتا ایجاد شد. از آنجایی که هیچ استخراجی در شبکهٔ آیوتا صورت نمی گیرد، آیوتای بیشتری ایجاد نخواهد شد. چند ماه بعد در همین سال، IOTA آزمایش بتا را آغاز کرد.
در حالی که آزمایش بتا همچنان ادامه داشت، تجارت در ۱۱ ماه آینده میان کاربران ادامه پیدا کرد.
در ماه می، آیوتا یک صندوق اکوسیستم ۱۰ میلیون دلاری را برای ترویج همکاری با شرکت های بزرگ، پروژه های ارتباطی و برنامه های ابتکاری کسب و کار ارائه داد. در ماه ژوئن، آیوتا نخستین مبادلهٔ خود با شرکت Bitfinex Outlier Ventures، که یک شرکت سرمایه گذار بود را آغاز کرد که ۷ پروژه را به آیوتا واگذار کردند و این نخستین همکاری این شرکت با یک شبکهٔ غیرمتمرکز ارز رمزنگاری شده به شمار می آمد.

جملاتی از کاربرد کلمه ایوتا

تایبریوس تصمیم گرفت تا کوماژن را جزئی از استان روم سوریه کند. تصمیمی که تایبریوس گرفت با استقبال بسیاری از شهروندان توسط کوماژن روبه رو شد، اما برخی، به ویژه کسانی که هوادار خانواده سلطنتی بودند، از این نتیجه ناراضی بودند. محل نگهداری ایوتاپا پس از الحاق کوماژن ناشناخته است. فرزندان او بزرگ شده و در رم زندگی می‌کردند. در سال ۳۸، امپراتور روم کالیگولا پادشاهی را به فرزندان خود آیوتاپا بازگرداند.
چندین سکه از این پادشاه وجود دارد، و نشان‌های مرده آنها ثابت می‌کند که وی بر بخش‌های بزرگی از کپادوشیا و قلیسیا و همچنین کامژین درست اداره می‌کرد. در یکی از آن سکه‌ها به او ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΜΕΓΑΣ ΑΝΤΙΟΧΟΣ ("پادشاه بزرگ آنتیوخوس") گفته می‌شود، که شهادت جاه طلبی‌های سیاسی او است. در عقب آن سکه یک عقرب به نمایش گذاشته شده‌است که با شاخ و برگهای برگ آن احاطه شده‌است، و کΟΜΜΑΓΗΝΩΝ ("از کماجیان") حک شده‌است. از سکه‌های او نام همسر او، ایوتاپا را نیز می‌آموزیم.
ایوتاپا با پادشاه سامس سراموس دوم از خانواده سلطنتی امسا در سوریه ازدواج کرد، که از ۱۴–۴۲ حکومت می‌کرد. از طریق این ازدواج، وی ملکه امسا شد.
مورگان بیش از ۵۰ سال در ارتباط با برکلی بود و اگرچه در سال ۱۹۵۴ بازنشسته شد، اما تا اواخر عمر در این زمینه فعالیت داشت. وی نشان گاروان را از انجمن شیمی آمریکا و جایزه تحقیقاتی بوردن از بنیاد شرکت بوردن دریافت کرد. در برکلی، آزمایشگاه تغذیه دانشگاه به افتخار او نامگذاری شده‌است. ایوتا سیگما پی، یک جامعه‌شناس و شیمیدان در آمریکا، جایزه تحقیقات آگنس فی مورگان را به زنان برجسته این رشته اهدا می‌کند.
سقوط آنتیوخوس تنها در دو سال اتفاق افتاد، در سال ۷۲، هنگامی که وی توسط سزارینوس پایتوس، فرماندار سوریه، محکوم به توطئه چینی با پارتیان علیه رومیان شد؛ بنابراین، پس از سی و چهار سال از اولین انتصاب خود توسط کالیگولا، از پادشاهی خود محروم شد. فرزندان آنتیوخوس، شاهزادگان اپیفان و کالینیکوس، پس از نبرد کوتاه با سپاهیان رومی، به پارت گریختند. خود آنتیوخوس ابتدا به اسپارت و سپس به روم رفت و بازنشسته شد و در آنجا او باقیمانده زندگی خود را با پسران خود اپیفان و کالینیکوس گذراند و با احترام فراوانی با او برخورد شد. در میان نوه‌های آنتیوخوس و ایوتاپا، شهروند برجسته آتنی، فیلیپاپوس بود که بین قرون اول و دوم در یونان زندگی می‌کرد.
تیبریوس تصمیم گرفت تا کوماژن را جزئی از استان روم سوریه کند. تصمیمی که تیبریوس گرفت با استقبال بسیاری از شهروندان کوماژن رو به رو شد، اما برخی، به ویژه کسانی که هوادار خانواده سلطنتی بودند، از این نتیجه ناراضی بودند. محل نگهداری ایوتاپا پس از الحاق کوماژن ناشناخته است. فرزندان او بزرگ شده و در رم زندگی می‌کردند. در سال ۳۸، امپراتور روم کالیگولا پادشاهی را به فرزندان خود آنتیوخوس بازگرداند.