سیگما
معنی کلمه سیگما در لغت نامه دهخدا

سیگما

معنی کلمه سیگما در لغت نامه دهخدا

سیگما. ( اِ ) سگما. نام حرف «س »در یونانی. نام حرف هیجدهم است از حروف یونانی و نماینده ستاره های قدر هیجدهم. ( یادداشت بخط مؤلف ).

معنی کلمه سیگما در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) نمادی به شکل ن برای نشان دادن عمل جمع یا مجموع . (فره ).

معنی کلمه سیگما در فرهنگ فارسی

یا سگما نام حرف س در یونانی

معنی کلمه سیگما در فرهنگستان زبان و ادب

{sigma} [ریاضی] نمادی به شکل ∑ برای نشان دادن عمل جمع یا مجموع

معنی کلمه سیگما در دانشنامه عمومی

سیگما ( بزرگ: Σ، کوچک: σ؛ یونانی Σιγμα؛ در حالت کوچک و انتهای کلمات به شکل ς در می آید ) هجدهمین حرف الفبای یونانی است و صدایی همچون «س» دارد و در دستگاه شمارش یونانی مقدار ۲۰۰ دارد. و هنگامی که در انتهای کلمه قرار می گیرد شکل متفاوت ς را به خود می گیرد؛ مثلاً: Ὀδυσσεύς ( ادیسیس ) .
حالت بزرگ آن بعداً در زبان لاتین به حرف «اش» تبدیل شده است. ( کوچک: ʃ ) .
حالت بزرگ آن ( Σ ) به عنوان نماد در موارد زیر به کار می رود:
• عملگر جمع
• یک گروه از باریونها در ذرات بنیادی
• مقطع ماکروسکوپی در فیزیک هسته ای و ذرات
حالت کوچک آن ( σ ) به عنوان نماد در موارد زیر به کار می رود:
• پیوند سیگما در شیمی
• گیرنده سیگما
• صفحه تقارن سیگما در شیمی ( شامل صفحات افقی، عمودی و قطری یا دو وجهی )
• انحراف معیار در آمار
• حروف یونانی
• مقاله های بدون منبع
• همه مقاله های بدون منبع

معنی کلمه سیگما در ویکی واژه

نمادی به شکل ن برای نشان دادن عمل جمع یا مجمو

جملاتی از کاربرد کلمه سیگما

در حال حاضر هیچ ستاره پرنوری به عنوان ستاره جنوبی، مانند ستاره جدی که به عنوان ستاره شمالی وجود دارد، موجود نیست. سیگما هشتک نزدیک‌ترین ستاره قابل رؤیت با چشم غیرمسلح به قطب جنوب است (با فاصله زاویه‌ای یک درجه از قطب جنوب)، ولی کم‌فروغ بودن آن (با قدر ظاهری حدود ۵٫۵ این ستاره)، آن را از استفاده عملی به عنوان ستاره قطب جنوب خارج می‌سازد.
آیانه در نقش یک شخصیت قابل کنترل در سری بازی مشتق شده جنگجویان اوروچی ۳ (۲۰۱۱) با لباس اصلی، و سبک بازی‌اش از نینجا گایدن سیگما ۲ حضور دارد. در این بازی که پس از نسخه مرده یا زنده ۴ روایت می‌شود، آیانه وارد دنیایی دیگر به نام اوروچی می‌شود. او در مرحله‌ای با مضمون محاصره هاسدو بازی می‌کند و به تیم میناموتو نو یوشی‌تسونه ملحق می‌شود تا راهی برای بازگشت به خانه پیدا کند، و سپس ارتش سیما ژائو را دنبال می‌کند و به آن‌ها برای یافتن و نجات دادن زندانیان شوچانگ کمک می‌کند.
نخستین حضور آیانه در فرانشیز خاندان قهرمانان در سال ۲۰۰۹ بود و به عنوان شخصیت غیرقابل کنترل و مهمان در نسخه خاندان قهرمانان: گروه ضربت حضور داشت، جایی که شمشیر فوما کوداچی وی به عنوان یکی از سلاح‌های اختیاری بازیکنان در دسترس است. در سال ۲۰۱۱، لباس آیانه در نینجا گایدن سیگما ۲ در نخستین کارزار تبلیغاتی سالگرد بازی به شکل محتوای قابل دانلود انحصاری برای بازی خاندان قهرمانان آنلاین در دسترس قرار گرفت.
همهٔ جبر سیگمای همهٔ زیرمجموعه‌های قابل اندازه‌گیری
هنرمندان مشهوری همچون یوزف بویس، گرهارد ریختر، سیگمار پولک ، آوگوست ماکه ، آنزلم کیفر و برند و هیلا بخر ( که از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۶ از اساتید برجسته آن شدند) در این آکادمی تحصیل کرده‌اند.
آلفرد یعقوب‌زاده (زادهٔ ۱۳۳۷) عکاس اهل ایران و ساکن فرانسه است. وی در گفتگویی با روزنامه شرق عکاسی خود را مدیون انقلاب ۱۳۵۷ دانسته‌ است. عکاسی جنگ ایران و عراق و همکاری با خبرگزاری آسوشیتد پرس، گاما، آژانس عکس سیگما، سیپاپرس و عکاس اختصاصی مجله نیوزویک از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵ میلادی در لبنان از جمله فعالیت‌های اولیهٔ وی در عکاسی هستند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال اسلاویا پراگ، باشگاه فوتبال رجانا، باشگاه فوتبال سالرنیتانا، دوکلا پراگ، باشگاه فوتبال فاستاو زلین، باشگاه فوتبال زبرویوفکا برنو، و باشگاه فوتبال سیگما اولوموتس اشاره کرد.