اطفال

معنی کلمه اطفال در لغت نامه دهخدا

اطفال. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ طِفْل. ( ناظم الاطباء ). ج ِ طفل ، یعنی بچه. ( مؤیدالفضلا ). بچگان انسان : تا اطفال ایران علوم معاشیه نیاموزند ایران آباد نمی شود. ( فرهنگ نظام ). نوزادگان. ( از منتهی الارب ). کودکان. خردسالان. نوزادان. نوباوگان. کودکهای خرد و بچه ها بخصوص بچه های انسان. ( ناظم الاطباء ) :
حنجره و حلقشان ببرند ایشان
نادره باشد گلو بریدن اطفال.منوچهری.گفتم که نماز از چه بر اطفال و مجانین
واجب نشود تا نشود عقل مخیر.ناصرخسرو.نذرکردم که در مدت این فتنه و ایام این محنت جز در بیاض روز از خانه بیرون نیایم و پیش از طفل آفتاب بر سراطفال روم. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 298 ).
همیشه در کرمش بوده ایم و در نعمت
ز آستان مربی کجاروند اطفال ؟سعدی.اطفال عزیز نازپرورد
از دست تو دست بر خدایند.سعدی ( صاحبیه ).|| ج ِ طِفْل ، بمعنی صغیر از هر چیز: هو یسعی لی فی اطفال الحوائج ؛ یعنی در نیازهای خُرد و از این معنی است : الاّ ان یعرّج بی طفل ؛ یعنی نیاز اندک همچون : آتش روشن کردن یا خوردن خوراک یا برآوردن حاجت. ( از اقرب الموارد ). رجوع به طِفْل شود.
اطفال. [ اِ ] ( ع مص ) بابچه شدن. ( تاج المصادر بیهقی ). دارای بچه خرد شدن. ( از اقرب الموارد ). اطفال زن و جانور ماده ؛ کودک نوزاد نهادن. ( از متن اللغة ). || به شبانگاه درآمدن. ( منتهی الارب ).در شبانگاه درآمدن. ( ناظم الاطباء ). در طَفَل درآمدن ، و طفل بمعنی تاریکی است. ( از اقرب الموارد ) ( از متن اللغة ). اطفال قوم ؛ داخل شدن آنان در طَفَل. ( از متن اللغة ). رجوع به طَفَل شود. || سرخ گردیدن آفتاب نزدیک غروب. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). اطفال شمس ؛ سرخ شدن آن نزدیک غروب. ( از اقرب الموارد ).نزدیک شدن خورشید به غروب. || اطفال سخن ؛اندیشیدن آن را. تدبر کردن در آن. ( از متن اللغة ).

معنی کلمه اطفال در فرهنگ عمید

= طِفل

معنی کلمه اطفال در فرهنگ فارسی

کودکان، خردسالان، جمع طفل
( اسم ) جمع طفل کودکان خردسالان . یا اطفال باغ . نهالهای نو رسته درختان تازه روییده .
با بچه شدن . دارای بچه خرد شدن اطفال زن و جانور ماده کودک نوزاد نهادن . یا بشبانگاه در آمدن . در شبانگاه در آمدن . در آمدن و طفل بمعنی تاریکی است . یا سرخ گردیدن آفتاب نزدیک غروب .

معنی کلمه اطفال در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اَطْفال ، در اصطلاح کلامی ، عنوان مباحثی است درباره تعذیب کودکان که از قرن اول هجری به بعد عرصه مناقشه و گفت و گو بوده است .
پیدایش اینگونه مباحث را می توان نتیجه و پیامد سؤالاتی از این قبیل دانست : «اگر کودکان پیش از بلوغ از دنیا بروند، در آخرت چه حکمی دارند؟». بدین سان ، مسائلی از این دست از سویی با مسأله عدل الهی و از سوی دیگر با مسأله تکلیف پیوند خورده است .
رستگاری
به اجماع ِ همه متکلمان در روز قیامت اطفال مؤمنان به بهشت می روند، اما سؤال اینجاست که اطفال مشرکان که به حد تکلیف نرسیده ، و از دنیا رفته اند، چه سرنوشتی دارند؟ آیا خداوند آنان را به جهنم می برد، یا ایشان را روانه بهشت می کند؟ گرچه پیدایش اینگونه مباحث را می توان به خود اسلام و کلام اسلامی منسوب دانست ، برخی خاستگاه آن را به ادیانی مانند یهود و مسیحیت که در آن هنگام با دنیای اسلام برخورد نزدیک داشته اند، نسبت می دهند.، چرا که یهودیان در آن زمان پرسش هایی را در گفت و گوهای دینی خویش طرح می کرده اند، از جمله اینکه سرنوشت اطفال یهودیان فاسق در جهان آخرت چه خواهد بود. در حوزه مسیحیت نیز موضوع رستگاری کودکان با مسأله غسل تعمید و گناه نخستین بی ارتباط نبوده ، و لاجرم به مشاجرات کلامی کشیده است .
پیشینه
قدیم ترین مدرکی که درباره مباحث کلامی مربوط به اطفال در اسلام وجود دارد، به سده ۱ق بازمی گردد، آنجا که نجدة بن عامر خارجی مذهب ، نامه ای به شورشی هم کیش خود و سر کرده ازارقه (ه م ) نافع ابن ازرق (مق ۶۵ق /۶۸۵م ) می نویسد و از او به سبب عقیده اش درباره کشتن اطفال مشرکان انتقاد می کند و نافع نیز به آیه ای از قرآن «... وَلا یَلِدوا اِلاّ فاجِراً کَفّاراً» متوسل می شود و پاسخ می دهد.
دیدگاه خوارج
...
[ویکی شیعه] اطفال (در قیامت). اَطْفال ، در علم کلام، اصطلاحی است برای مسئله حساب اعمال کودکان نابالغ پس از مرگ. مسئله چنین است: کودکانی که قبل از بلوغ از دنیا می روند در برزخ و قیامت چه حکمی خواهند داشت یا حکم فرزندان کفار چیست؟ آیا مومن محسوب می شوند یا کافر؟
به اجماع همه متکلمان در روز قیامت اطفال مؤمنان به بهشت می روند، اما سؤال اینجاست که اطفال مشرکان که به حد تکلیف نرسیده و از دنیا رفته اند، چه سرنوشتی دارند؟ آیا خداوند آنان را به جهنم می برد، یا ایشان را روانه بهشت می کند؟
یکی از پرسش هایی که در علم کلام مطرح شده است این است که « کودکانی که قبل از بلوغ از دنیا می روند در آخرت چه حکمی خواهند داشت؟ ». یا اینکه « حکم فرزندان غیر بالغ کفار چیست؟ آیا مومن محسوب می شوند یا کافر؟ » این مبحث از فروع بحث عدل الهی است و نیز با بحث تکلیف و مبحث اعواض ارتباط می یابد.

جملاتی از کاربرد کلمه اطفال

از جمله اقدامات بنیاد، تعریف پروژه‌ای در سال ۱۹۴۸ برای جوناس سالک برای بررسی ویروس فلج اطفال بود. ادامه تحقیقات سالک، منجر به کشف واکسن فلج اطفال شد.
تا کند فصل خزان ابر سیه بستان را یعنی اطفال چمن راست کنون وقت طعام
اهل مکتب شدند واقف حال گفتگو شد میانهٔ اطفال
در سال ۱۹۱۱، او با اولین مورد فلج اطفال مواجه شد. او در آن زمان از درمان استاندارد بی‌اطلاع بود، که بیماران فلج اطفال را مجبور می‌کرد تا ماه‌ها در قالب‌های بدن بخوابند که به نوبه خود باعث آتروفی عضلانی می‌شد. این باعث می‌شد بسیاری از قربانیان فلج اطفال برای همیشه فلج شوند.
من محنت سفر را پذرفتم و گذشتم از خانمان و اطفال وز جفت و از جواری
من چو اطفالم نشسته بی قرار بی خبر لوحی نهاده بر کنار
هرمزان و ایرانی‌های شوشتر مقاومت‌کردند و لشکر عرب با وجود زیادی بر ایشان پیروزی نیافتند تا آنکه با یاری یک ایرانی بر مقام زنان و اطفال مدافعین راه یافتند و این کیفیت پای هرمزان و اصحاب او را در مقاومت سست کرد و جمعی از ایشان برای آنکه به دست مسلمین نیفتند خود و عزیزان خود را کشتند. سرانجام هرمزان از ابوموسی امان خواست و ابوموسی قبول این تکلیف را به امر خلیفه موکول ساخت و هرمزان را به مدینه فرستاد. هرمزان به ظاهر، پیش خلیفه اسلام آورد و عمر برای او وظیفه‌ای نیر مقرر داشت، اما چون بعدها به شرکت در قتل خلیفه و همدستی با ابولولو متهم شد مسلمین او را کشتند.
روی اطفال یتیمت گشت از سیلی سیاه با همه احسان که در حق یتیمان داشتی
چه طعن‌هاست که اطفال شاخ می‌نزنند به گونه گونه بلاغت بلوغ طوبی را
روزولت در اوت ۱۹۲۱ و زمانی که تعطیلات خود را در جزیره کامپوبلو در نیوبرانزویک کانادا می‌گذراند به بیماری فلج اطفال مبتلا گشت. او برای مدتی کاملاً فلج شده بود اما در نهایت از کمر به پایین فلج گشت. او با تکیه بر همراهی همسرش، النور روزولت توانست در صحنه سیاست باقی بماند.
گفتا بخودای عباس کو رسم وفاداری تو آب خوری و اطفال در العطش و زاری
درّ دریا تو چگونه به کف آری که همی به لب جوی چو اطفال هراسان باشی
آکادمی متخصصان اطفال آمریکا توصیه می‌کند تا ۶ ماهگی قبل از معرفی غذاهای جامد به نوزادان صبر کنید.
او معتقد بود که کودکان نباید در بزرگسالی محاکمه شوند و بر این اساس، انجمن حمایت از کودکان را تأسیس کرد. جامعه نقش عمده ای در معرفی بعدی دادگاه اطفال داشت. در سال ۱۹۱۵، او به سمت نیمکت دادگاه جدید منصوب شد[۱][۲] و به مدت هجده سال در این سمت ادامه داد. در سال ۱۹۲۰، او یکی از اولین قاضی زن صلح شد. برادرزاده بزرگش دیوید مالکوم راه او را دنبال کرد و در سال ۱۹۸۸ رئیس دادگاه عالی استرالیای غربی شد.
آکادمی پزشکی اطفال آمریکا در ایالت ایلینوی واقع است و دفتری نیز در واشینگتن دی‌سی دارد که با ۳۹۰ کارمند روی سلامت و امراض اطفال کار می‌کنند.
خاصه دمی کو برستم تن داد و جانرا نیز هم و اطفال او مانده زغم تر دیدگانی خشک لب
هر بامداد، اشک زنان یتیم‌دار دارد بر آن گل رخ اطفال‌، شبنمی
ایجاد مدرسه شبانه‌روزی عشایری (دارالتربیه عشایری) از اقداماتی است که در دوران رضاشاه انجام شده‌است. احداث مدارس عشایری از سال ۱۳۰۵ خورشیدی مطرح شد و از طرف تیمسار سپهبد امیراحمدی به وزارت معارف پیشنهاد گردید که یک باب دارالتربیه عشایری شبانه‌روزی برای اطفال عشایر در شهر خرم‌آباد تأسیس گردد که این پیشنهاد فوراً مورد تصویب وزارت فرهنگ واقع شد. دارالتربیه دولتی عشایر لرستان در بهمن ماه ۱۳۰۷ رسماً شروع به کار کرد.
«چند روز مانده به جنگ خوجالو، بلندگوهای ارتش ارمنیان خبر حملهٔ نهایی برای اشغال خوجالو و اختصاص دالان فرار برای ساکنان غیرنظامی دهکده را پخش می‌کردند و در حالیکه بالگردهای ارتش ما بارها بر فراز خوجالو در پرواز و ناظر بر اوضاع بودند، کسی را نگران سرنوشت خود نمی‌دیدیم. درآن شرایط نه فقط قدمی برای نجات ما برداشته نشد، هیچ کمکی دریافت نکردیم و بدتر از همه، هنگامی که امکان خروج زنان، اطفال و افراد سالخورده از مسیر دالان فرار وجود داشت، ما را به ماندن ترغیب می‌کردند.»
ابن جزار (عربی: أحمد بن الجزار؛ زاده: ۸۹۸ مصادف با ۲۱ جمادی‌الاول ۳۲۰ - درگذشته: ۹۷۹ یا ۱۰۱۰) با نام اصلی ابو جعفر احمد بن ابراهیم ابی خالد القیروانی معروف به ابن الجزار القیروانی اولین طبیب و پزشک مسلمانی است که در زمینه‌های مختلف تخصصی در طب کتاب‌های مختلفی را نگارش کرده‌است مانند طب اطفال و طب بزرگسالان،