آتروفی
معنی کلمه آتروفی در دانشنامه عمومی

آتروفی

معنی کلمه آتروفی در دانشنامه عمومی

آتروفی. آتروفی یا کاهیدگی ( به انگلیسی: Atrophy ) اضمحلال ( نابودی، تجزیه ) کامل یا جزئی بخشی از بدن است. دلایل آتروفی شامل این موارد است: جهش ها ( که می تواند منجر به نابودی ژن سازنده یک عضو شود ) ، تغذیه ضعیف، گردش ضعیف، فقدان پشتیبانی هورمونی، فقدان تأمین عصبی به اعضای هدف، آپوپتوز تعداد زیادی از سلول ها، تمرین ورزشی بد یا تمرین نکردن، یا بیماری های ذاتی خود بافت ها. در رویه های پزشکی، به ورودی های عصبی و هورمونی که یک عضو یا هورمون را حفظ می کنند، اثرات تروفیک می گویند. شرایط عضلات تروفیک تحلیل یافته را آتروفی گویند. آتروفی، تقلیل اندازه سلولی، عضوی یا بافتی است، بعد از این که به بلوغ رشد طبیعی خود رسیده باشد. در مقایسه، هیپوپلازیا، تقلیل اندازه یک سلول، عضو یا بافتی است که به بلوغ طبیعی اش نرسیده باشد.
آتروفی، فرایند فیزیولوژیکی عمومی دخیل در بازجذب و تجزیه بافتی می باشد. زمانی که آتروفی به دلیل بیماری یا از دست رفتن پشتیبانی تروفیک یا بیماری های دیگر به وجود می آید، به آن آتروفی پاتولوژیکال ( یا آتروفی آسیب شناختی ) گفته می شود، گرچه که می تواند بخشی از تکوین طبیعی بدن و هم - ایستایی نیز باشد.

معنی کلمه آتروفی در دانشنامه آزاد فارسی

آتروفی. آتْروفی (atrophy)
آتْروفی
(یا: تحلیل) در پزشکی، کاهش اندازه و عملکرد یا برون ده بافت یا عضوی از بدن. علت آتروفی معمولاً سوءتغذیه، بیماری یا استفادۀ نادرست از عضله است.

معنی کلمه آتروفی در ویکی واژه

(پزشکی): تحلیل رفتن و کوچک شدن یک سلول، بافت، عضو، یا قسمتی از بدن که قبلاً رشد طبیعی داشته است. صغر، ضمور.

جملاتی از کاربرد کلمه آتروفی

آتروفی عضلانی، از دست رفتن جرم عضلات اسکلتی است که می تواند ناشی از عدم تحرک، بالارفتن سن، سوء تغذیه، داروها یا آسیب‌ها و بیماری‌های مختلفی باشد که بر روی دستگاه عصبی یا عضلانی-اسکلتی اثرگذارند. آتروفی عضلانی منجر به ضعف عضلانی و معلولیت می گردد.
هرچند رایج‌ترین درمان استفاده از کورتون (به خصوص موضعی مانند پماد یا تزریق) است ولی کورتون موضعی مانند تریامسینولون را نباید به مقدار زیاد استفاده کرد چون کاهش بافت پوست و آتروفی آن را به دنبال دارد. برای پوست سر و ناحیه تناسلی، تنها از استروییدهای کم قدرت و بدون فلوئور استفاده می‌شود. اگر مناطق درگیر در این بیماری زیاد باشند، یا درگیری منتشر باشد یا مژه‌ها و ابروها درگیر باشند و همچنین اگر با حساسیت همراه باشد و… وخامت این بیماری بیشتر خواهد بود و ممکن است از کورتیکواستروئید خوراکی مانند پردنیزولون استفاده کرد.
آتروفی عضلانی نخاعی در تمامی نژادها و قومیت‌ها دیده می‌شود؛ برخلافِ برخی از بیماری‌ها نظیر کم‌خونی داسی‌شکل و فیبروز سیستیک که در برخی نژادها بسیار شایع‌تر از دیگران هستند. میزان کلی شیوع این بیماری ۱ در ۱۰٬۰۰۰ است؛ فراوانی آلل در حدود ۱:۱۰۰ است، در نتیجه از هر ۵۰ نفر، یک نفر «حامل» ژن معیوب است. حامل بودن به‌خودی‌خود، تأثیری بر سلامتی فرد ندارد و فرد زمانی از حامل‌بودن خودش مطلع می‌شود که فرزند مبتلا به بیماری به‌دنیا بیاورد یا آنکه از طریق آزمایش‌های غربالگری، به این موضوع پی ببرد.
این اختلال ممکن است با بیماری آدیسون، آترواسکلروز (تجمع رسوبات چربی در شریان‌ها)، دیابت، فئوکروموسیتوم، پورفیری، و برخی اختلالات عصبی، از جمله گانگلیونوپاتی خودایمنی، آتروفی سیستم چندگانه و سایر اشکال دیس‌اوتونومی مرتبط باشد. همچنین در مواردی با سندرم اهلرز-دانلوس و بی اشتهایی عصبی همراه است. در بسیاری از بیماران مبتلا به پارکینسون یا زوال عقل جسام لویی به دلیل قطع عصب سمپاتیک قلب یا به عنوان یک عارضه جانبی درمان دوپامینومیمتیک رخ می‌دهد. این عارضه در هنگام زوال عقل نیز به‌وجود می‌آید با این حال مشخص نیست افت فشار ارتواستاتیک عاملی برای زوال عقل است یا بالعکس.
زمانیکه علایم بیمار شدید باشد، به نحوی که فعالیت‌های روزمره اش دچار اختلال گردد، به جراحی نیاز است. درد و تورم شدید، قفل شدگی مکرر که عموماً ضعف و آتروفی عضله چهارسر ران را به دنبال دارد، لزوم دخالت جراحی را مطرح می‌کند.
آتروفی پستان تحلیل‌رفتگی یا آتروفی طبیعی یا خودبه‌خودی پستان‌ها است.
آلفا سینوکئین پروتئین ایجاد کننده سینوکلئینوپاتی بوده و در بیماری‌های مرتبط با اجسام لویی (اجسامی که از تجمع بیش از اندازه آلفا سینوکلئین در جسم سلولی نورون‌ها پدید می‌آیند)، مانند زوال عقل اجسام لویی، بیماری پارکینسون و آتروفی سیستم چندگانه، نقش مهمی را ایفا می‌کند.
آتروفی عضلانی نخاعی یک بیماری ارثی از سوی هر دو والد است و به صورت اتوزومال مغلوب منتقل می‌شود. البته در ۲٪ موارد، بیماری در هفته‌های نخست زندگی جنین ایجاد می‌شود و ارثی نیست (جهش جدید). نرخ بروز آتروفی عضلانی نخاعی در جهان بین ۱ از ۴٬۰۰۰ تا حدود ۱ از ۱۶٬۰۰۰ تولدِ زنده متغیر است. نرخ بروز در اروپا و ایالات متحده آمریکا به‌ترتیب ۱ از ۷٬۰۰۰ و ۱ از ۱۰٬۰۰۰ است.
درمان واژینیت آتروفیک و خشکی و چروکیدگی واژن ناشی از کمبود استروژن
واژینیت آتروفیک، خشکی و چروکیدگی واژن (فرج (عضو))، نارسایی اولیه تخمدان، هیپوگنادیسم، اواریکتومی (جراحی برداشتن تخمدان)، پیشگیری از استئوپورز، خونریزی غیرطبیعی رحم (عدم تعادل هورمونی)، بزرگ شدن پستان پس از زایمان، کانسر یا کارسینومای پروستات (در موارد پیشرفته یا پیشرونده و غیرقابل جراحی)، کانسر یا کارسینومای پستان (در موارد پیشرفته یا پیشرونده و غیرقابل جراحی در مردان و زنان یائسه انتخاب شده)