اتاق
معنی کلمه اتاق در لغت نامه دهخدا

اتاق

معنی کلمه اتاق در لغت نامه دهخدا

( اتآق ) اتآق. [ اِت ْ ] ( ع مص ) پر کردن. ( تاج المصادر بیهقی ). پر کردن حوض و مشک و آوند از آب. || اتآق قوس ؛ تمام کشیدن کمان را.
اتاق.[ اُ ] ( ترکی ، اِ ) خانه و خیمه و بجای قاف غین معجمه نیز آمده و شاید اصل آن وثاق عربی باشد و ترکان عثمانی ( ( اُدَه ) ) تلفظ کنند و صاحب غیاث اللغات بنقل ازمصطلحات و لغات ترکی این لفظ را ترکی دانسته است.

معنی کلمه اتاق در فرهنگ معین

( اُ ) [ تر. ] (اِ. ) ۱ - خانه ، چهاردیواری دارای سقف . ۲ - خیمه . اطاق ، اوتاغ و اوتاق هم گویند.

معنی کلمه اتاق در فرهنگ عمید

۱. بخشی از یک ساختمان شامل دیوار، سقف، و در برای سکونت یا کار.
۲. قسمتی از وسیلۀ نقلیه که سرنشینان در آن می نشینند.
۳. محفظه ای در دستگاه یا وسیلۀ باربری: اتاق بار.
* اتاق انتظار: اتاقی در کنار اتاق پذیرایی که مراجعه کنندگان در آنجا می نشینند تا نوبت ملاقات به ایشان برسد.
* اتاق بازرگانی: (اقتصاد ) سازمان و محلی که جمعی از بازرگانان برای بحث و شور در امور اقتصادی تشکیل می دهند و دارای رئیس و هیئت مدیره است.
* اتاق خواب: اتاقی که برای خوابیدن ترتیب دهند، خوابگاه.
* اتاق عمل: (پزشکی ) اتاق جراحی، اتاق مخصوصی در بیمارستان که دارای تخت عمل و وسایل جراحی است و بیماران را در آنجا زیر عمل جراحی قرار می دهند.
* اتاق کار: اتاقی که برای کار کردن ترتیب بدهند و در آنجا کار کنند.
* اتاق ناهارخوری: اتاقی که در آن غذا بخورند.

معنی کلمه اتاق در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - خانه بیت جای دیوار دارو مسقف در سرا . ۲ - خیمه .
پر کردن تمام کشیدن کمان

معنی کلمه اتاق در دانشنامه عمومی

اتاق به فضایی گفته می شود که با دیوار درونی از دیگر فضاها جدا شده است. نخستین کاربرد اتاق ها به ساکنان جزیره کرت در عصر مفرغ بازمی گردد. در معماری امروزی، اتاق ها کاربردهای زیادی دارند؛ برای مثال، اتاق می تواند یک مکان خواب باشد یا آشپزخانه، محل پذیرایی از مهمان باشد یا حمام و هر مکان دیگری که در تعریف «اتاق» می گنجند.
حجره کلمه ای عربی به معنی اتاق است. از قدیم برای خوابگاه طلاب علوم دینی در حوزه های علمیه گفته می شده است. در مساجد قدیمی یا بازارهای قدیمی تعدادی حجره برای تحصیل در نظر گرفته می شده است.
اتاق (فیلم ۲۰۱۹). اتاق ( به انگلیسی: The Room ) یک فیلم در سبک درام، رازآلود و علمی تخیلی به کارگردانی کریستین ولکمن است که در ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ در جشنواره بین المللی فیلم فانتزی بروکسل از سوی سینماندو منتشر شد.
از بازیگران آن می توان به اولگا کوریلنکو و کوین یانسنس اشاره کرد.

معنی کلمه اتاق در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] به قسمتی از خانه اتاق اطلاق می شود و احکام آن در بابهای طهارت و صلات آمده است.
افروختن چراغ به هنگام شب در اتاقی که میت در آن قرار دارد، مستحب است.
نماز خواندن در اتاق عکس دار
نماز خواندن در اتاقی که در آن عکس نصب شده مکروه است.
نماز خواندن در اتاق جُنُب
نماز خواندن در اتاقی که جُنُبی در آن باشد ، مکروه است.
نماز در اتاق مجوس، سگ و ظرف شراب
...

معنی کلمه اتاق در ویکی واژه

بخشی از یک ساختمان که دارای چهار دیوار، سقف، و در است و برای سکونت یا کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. شکل درست تلفظ قابل تفهیم اتاق، اون‌طاق است یعنی این طاق یا چهار دیواری نه، اون یکی چهار دیواری مسقف.
خانه، چهاردیواری دارای سقف.
خیمه. اطاق، اوتاغ و اوتاق هم گویند.
واژه اتاق از کتاگ در زبانِ پهلوی و کُتا در زبان اوستایی گرفته شده است . آتش در زبان پارسیِ باستان و اوستایی ( آتر ) بوده است و هیچ پیوندی میان واژه اتاق و آتش ( آتر ) وجود ندارد. واکاوی واژه ( اتاق ) : واژه اتاق از دو تکواژِ ( کُتا/کَتا ) به چم ( کَده، خانه ) و پسوند ( اَگ/اَک ) در زبانِ پهلوی می باشد. این واژه در زبان گوتیک HETHJO نیز بکار می رفته که انگاره یِ مغولی بودنِ این واژه را رَد می کند. این واژه از درگاهِ زبانِ سغدی - سکایی به زبانهای شمال شرقِ آسیا رفته است. تاق از واژه پارسی پهلوی "تاگ" گرفته شده که به معنی "بالا" و "بلند" است. تاق یک روش ساخت ایرانی است که در زمان ساسانیان بسیار کاربرد داشت و بناهای ماندگاری مانند "تاق بستان" در کرمانشاه و "تاق خسرو" در اراک ( عراق ) و موزه ایران باستان در تهران به این روش ساخته شده اند. مسلمانان پس از تازش به ایران با این روش از ساختمان سازی آشنا شدند و تاق را در بناهای اسلامی هم بکار بردند. واژه "تاق" با واژه های زیر هم خانواده می باشد خانه در پارسی کهن ( هخامنشی ) کانا ( kānā ) و در پارسی میانه ( پهلوی ساسانی ) خانک ( xānak ) بوده که در پارسی نو به ریخت خانه درآمده و هیچ ربطی به زبان ترکی یا مغولی ندارد. ولی اطاق ( اتاق ) واژه ای ترکی و با ریشه سغدی است و برابر پارسی آن واژه گَتِه ( برگرفته از gatak در پهلوی ) می باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه اتاق

برمبنای سازماندهی کل فضاها و تقسیم آن به فضاهای تابستان‌نشین و زمستان‌نشین اتاق‌های مختلف در بناهای بوشهر شکل گرفته‌است. ارتفاع دادن به خانه، جهت رسیدن به مسیر حرکت بادهای مناسب سبب شده‌است که اغلب اتاق‌های تایستان‌نشین در طبقات بالا و اتاق‌های زمستانی در طبقه همکف یا کمی پایین‌تر از سطح حیاط قرار گیرند.
تو یکبار از من پرسیده بودی چه چیزی در اتاق ۱۰۱ وجود دارد و من در پاسخ گفتم شما خود از پیش می‌دانید که پاسخ چیست. همه می‌دانند. چیزی که در اتاق ۱۰۱ است بدترین چیز دنیاست — ابراین
سخن بلند چو گردد به وحی مقرون است اتاقه سر مصحف کلام موزون است
یک برنامه اصلاح رفتار می‌تواند با یک فرد یا تیمی از افراد آغاز و اجرا شود. یک والدین، معلم یا ارائه دهنده مراقبت از کودک می‌توانند یک برنامه را شروع کنند. غالباً، طرح رفتار می‌تواند در چندین تنظیمات، مانند مدرسه و خانه اجرا شود (پاداش تغییر کار در خانه به معلم، و پاداش برای تمیز کردن اتاق شما توسط والدین). هرچه تنظیمات برنامه رفتار گسترده‌تر باشد، بهتر است.
در استاپ موشن اجسام اطرافتان می‌توانند به روایت داستان شما کمک کنند و شما را به یک انیمیشن جذاب و خلاقانه برسانند. استاپ موشن می‌تواند گوشی شما را به یکباره در فضای اتاقتان ظاهر کند و آن را به یک لپ‌تاپ تبدیل کند. به وسایل درون اتاق‌ شما حرکت دهد تا هرکدام خودشان به وظایف‌شان رسیدگی کنند و یا تخت خواب اتاق‌ شما بدون اینکه از جایتان حرکتی کنید خودش خود به خود مرتب شود. حتی خودتان می‌توانید به راحتی بدون اینکه قدمی از قدم بردارید تنها با یک اشاره، وسیله‌ای را به سمت خودتان بکشید . تنها کافی است که بخواهید.
کمال اهل دنیا حاصل از آب و علف آید خر عیسی اتاقه کرد بر سر خوشهٔ جو را
این رشته در سراسر دنیا به دو صورت ارائه می‌شود:حالت نخست، دانش آموختگان رشتهٔ کارشناسی پرستاری در یک دوره دو ساله برای ورود به اتاق عمل آموزش می‌بینند.
زده چون نوجوانان قبیله ز برگ خود اتاقه نخل کیله
فتاده گوشه‌ای، اندر اتاقی زار و پژمرده ز فرط بی‌کسی، بنهاده بر دیوار پیشانی!
شعاع مهر که تیغش به ابر می ساید اتاقه سر خورشید سای درویشی است
همچنین این اتاق در سال ۱۳۹۸، مرکز نوآوری اتاق تهران را به منظور توسعه فضای کسب‌وکار، فعالیت‌های دانش‌بنیان و فعالیت استارت‌آپی راه‌اندازی کرد.
جان آن دارد که از فیض تو بر سقف و جدار اندر آن چتر و اتاق دلنشین دلگشا
- علمی کردن پژوهش‌ها و تحقیقات اتاق تهران
یلان را اتاقه به سر کرده جای نهان گشته در زیر بال همای
از آتش بر سرش تاجی زر اندود زده مشکین اتاقه بر سر از دود
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به شب من نزد مود، اتاق سبز، و اعتراف اشاره کرد.
اگر گل هوس‌ کهکشان زند به دماغ اتاقهٔ سر تسلیم برگ کاه‌کنید
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به زن شهرستانی، پاپ جدید، پدر ماتئو، اتاق پسر، خاطرات عزیز و زنان دامن‌پوش اشاره کرد.
چو آخر دست جان شست از علاقه نهادش دود بر بالین اتاقه
مزار یحیی بن زید در سه طبقه ساخته شده که هر طبقهٔ آن ۱۵ اتاق دارد. ساختمان این حرم مساحت ۳۶۰۰ متر مربع دارای ۶۰ ستون و چهار درِ ورودی اصلی است. از ۶۰ ستون، ۱۲ ستون آن زیر گنبد قرار دارد و گنبد روی آن‌ها استوار است. ۸ پایهٔ اصلی آن که ۱۰ متر به عمق زمین بتن‌ریزی شده قرار دارد.