آشپز
معنی کلمه آشپز در لغت نامه دهخدا

آشپز

معنی کلمه آشپز در لغت نامه دهخدا

( آشپز ) آشپز. [ پ َ ] ( نف مرکب ) آنکه شغلش پختن طعام است. خوالیگر. خوالگر. دیگ پز. مطبخی. طباخ. باورچی. پزنده. خوراک پز. خورده پز.
- امثال :
آشپز که دو تا شد آش یا شور می شود یا بی مزه .

معنی کلمه آشپز در فرهنگ معین

( آشپز ) (پَ ) (ص فا. ) آن که شغلش پخت غذاست ، طباخ .

معنی کلمه آشپز در فرهنگ عمید

( آشپز ) آن که کارش پختن خوراک است، طباخ.

معنی کلمه آشپز در فرهنگ فارسی

( آشپز ) ( اسم ) آنکه شغلش پختن طعام است طباخ خوالیگر.
طباخ خوراک پز
خدمتکارمردیازن که کارش پختن خوراک است، طباخ

معنی کلمه آشپز در فرهنگستان زبان و ادب

آشپز
{cook} [گردشگری و جهانگردی] شخصی که حرفۀ او آشپزی است

معنی کلمه آشپز در دانشنامه عمومی

آشپز. آشپزی یک شغل است و فرد آشپز کار تهیه و آماده سازی غذا را به عهده دارد. در بعضی از کشورها مانند آلمان، اتریش، سوئیس و کانادا برای کسب عنوان آشپزی، فرد باید بعد از سه سال کارآموزی در آزمونی شرکت کند، و در صورت قبولی در آزمون مورد نظر می تواند این عنوان را کسب کند. تا به حال برترین اشپز جهان امیرحسین اسماعیل زاده از مراغه بوده است.
آشپز (فیلم ۱۹۱۸). آشپز ( انگلیسی: The Cook ) فیلمی کوتاه به کارگردانی راسکو آرباکل محصول سال ۱۹۱۸ کشور ایالات متحده آمریکا است.
• راسکو آرباکل
• باستر کیتون
• ال سنت جان
• آلیس لیک
• گلن کاوندر
• لوک
آشپز (فیلم ۱۹۷۲). آشپز ( به هندی: Bawarchi ) فیلمی محصول سال ۱۹۷۲ و به کارگردانی هریشیکش موکرجی است. در این فیلم بازیگرانی همچون راجش خانا، جایا باچان، آسرانی، ای. کی. هانگال ایفای نقش کرده اند.
آشپز (فیلم ۲۰۱۴). آشپز ( انگلیسی: Chef ) فیلمی در ژانر کمدی به کارگردانی جان فاورو است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد.
• جان فاورو
• جان لگویزمائو
• بابی کاناوله
• اسکارلت جوهانسون
• داستین هافمن
• سوفیا ورگارا
• اولیور پلات
• رابرت داونی جونیور
• ایمی سداریس
آشپز (فیلم ۲۰۱۷). آشپز ( به هندی: शेफ ) ( به انگلیسی: chef ) یک فیلم کمدی - درام محصول سال ۲۰۱۷ و به کارگردانی راجا کریشنا منون است. در این فیلم بازیگرانی همچون سیف علی خان، پادماپریا جاناکیرامن، میلیند سمان، سوبهیتا دولیپالا و شایان منشی ایفای نقش کرده اند. این فیلم بازسازی رسمی از فیلمی آمریکایی با همین نام است. تصویربرداری اصلی در اکتبر ۲۰۱۶ در کوچی ( هند ) شروع شد و در ۶ اکتبر ۲۰۱۷ پخش شد. فیلم در باکس آفیس عملکرد ضعیفی داشته است.
روشن کالرا ( سیف علی خان ) عاشق آشپزی است و در کودکی بعلت مخالفت پدرش از خانه فرار کرده و در آینده سرآشپز بزرگی می شود؛ تا جایی که در شغلش و عشق به آشپزی گم می شود. او از زنش طلاق گرفته و پسر بچه ای دارد که در کوچی هندوستان هستند و او در آمریکا. او بعد از چند سال دوری از خانواده و ندیدن پسرش، بالاخره به هند می رود و ایده آشپزی در اتوبوس را رقم می زند…
• سیف علی خان در نقش روشن کالرا
• پادماپریا جاناکیرامن در نقش رادا منون
• ساوا کامبل در نقش آرمان ( آری )
• میلیند سمان در نقش بیجو
• سوبهیتا دولیپالا در نقش وینی
• شایان منشی در نقش پراتیک
معنی کلمه آشپز در فرهنگ معین
معنی کلمه آشپز در فرهنگ عمید
معنی کلمه آشپز در فرهنگ فارسی

معنی کلمه آشپز در ویکی واژه

آنکه شغلش پخت غذا بوده و در آشپزخانه کار می‌کند؛ یا آنکه غذا می‌پزد. طباخ.

جملاتی از کاربرد کلمه آشپز

فولاد زنگ‌نزن به شکل ورق، صفحه، میله، سیم و لوله ساخته می‌شود و در وسایل آشپزخانه، کارد و چنگال، ابزارهای جراحی، لوازم خانگی بزرگ؛ مصالح ساختمانی، تجهیزات صنعتی (برای مثال در کارخانجات کاغذسازی، کارخانه‌های شیمیایی، تصفیه خانه آب)؛ و مخازن ذخیره آب و مخازن مواد شیمیایی و محصولات غذایی (به عنوان مثال، تانکرهای مواد شیمیایی و تانکرهای کامیونی) استفاده گردد.
آتش از مطبخ تو آشپزیست افتابت به باغ رنگ رزیست
آب و هوا، مهم‌ترین عاملی در ظهور و توسعهٔ روش آشپزی تلقی می‌شود. جمهوری آذربایجان دارای ۹ منطقه آب و هوایی می‌باشد که، این امر نیز باعث وجود تنوع‌های مختلف گیاهان و جانوران بوده و شرایط مناسبی برای زندگی و رشد برخی جانوران در این سرزمین فراهم می‌سازد. این‌ها نیز پایگاهی اصلی جهت پیدایش روش آشپزی غنی رقم می‌زند.
دفاتر نمایندگی اشیای گمشده شبکه ترابری شهری لندن (که مسئول رسیدگی به اقلام گمشده در متروی شهر، اتوبوس و تاکسی است) سالانه به بیش از ۱۳۰ هزار مورد از این اشیا را رسیدگی می‌کند که در ۲۴ هزار مورد از آن مربوط به کیف و ۱۰ هزار مورد از آن گوشی‌های تلفن همراه است. از جمله موارد عجیبی که در لندن در میان اشیای گمشده بوده‌است می‌توان به یک دست لباس عروسی، خاکستردان حاوی خاکستر مرده، یک ساعت دیواری چوبی بلند، سینک آشپزخانه، و چند صندلی چرخدار اشاره کرد.
بر طبق گفته‌های سیوا سینگ کالسی، «اصلی‌ترین آموزه آیین سیک، یکتاپرستی است.» این آیین، زندگی‌های روحی و مادی را به یکدیگر متصل می‌داند. گورو نانک، بنیان‌گذار این دین، سیستم لنگر (آشپزخانه همگانی) را برای بیان نیاز به اشتراک و برابری در میان مردم بنیان نهاد. دین سیکی تأکید شدیدی بر سیمران (مراقبهٔ واژگان گورو گرانت صاحب) دارد.
آشپز امرد بود استاد در علم معاش هر کجا سر می نهد دم می زند از آب و آش
مقدمی بود اندر میان هر قومی میان آشپزان کله پز بود سردار
هایپر مارکت، لوازم الکترونیک، وسایل آشپزخانه، کافی‌شاپ، کالای خواب، بانک ملت
آشپزی ایمرتی رابطه بسیار نزدیکی با آشپزی منطقه مجاور، گوریا دارد و به خاطر استفاده زیاد از گردو در آشپزی، معروف است.
آشپز امرد دلم باشد کباب هوش او عاشقان را برده از جا دیگ بی سرپوش او
آشپز گر پزد هریسه ز من گرددش گنج سیم کیسه ز من
کمابیش هر فرهنگ و زبانی در اصطلاحات استفاده شده در آشپزی، از جمله مالایی که با واژه‌های خاص خودش هنگام آماده‌سازی، روشهای پخت و پز و نام فراوان غذاها را دربر گرفته، دخیل بوده است. واژگان غذایی مالایی توسط انتقال فرهنگی در گذر نسل‌های زیادی شکل گرفته است.والدین مالایی به‌طور سنتی مهارت‌ها و مراحل پخت و پز را، از طریق کار آشپزی روزانه و هم چنین رخدادهای سنتی از جمله مهمانی‌های عروسی، به فرزندانشان انتقال داده‌اند.
حکیمی گفت: گوارائی طعام به فزونی بهای آن است نه مهارت آشپزی. بل گوارائیش به برخورداری مناسب از آن است.
فتاد آشپز را دکان از رواج ندارد به آتش طعام احتیاج
میان آشپزان کله پز مقدم شد بلی بزرگ شود آدمی ز سرداری
عوامل تأثیر گذار شامل آشپزی مالایی، چینی و هندی و هم چنین اندونزیایی، پراناکان و رسوم غربی (به ویژه انگلیسی و پرتغالی- متأثر از اوراسیا، معروف به کریستانگ) می‌باشند. مناطق همجوار همچون ژاپن، کره و تایلند همان‌طور که مشهود است، بر این آشپزی تأثیر گذاشته‌اند.
تکلاس و استاین تا زمان مرگ استاین در سال ۱۹۴۶ با یکدیگر زندگی کردند. استاین تعداد قابل توجهی تابلو از هنرمندان معاصر مانند پیکاسو، ماتیس، سزان و ... داشت که آن‌ها را برای تکلاس به ارث گذاشت. اما از آنجایی که رابطه آن‌ها از نظر قانونی به رسمیت شناخته نمی‌شد، برادران استاین تابلوها را تصاحب کردند. تکلاس که دچار مشکلات مادی بود دو کتاب آشپزی منتشر ساخت. او در ۸۹ سالگی و در فقر درگذشت. او را در گورستان پر-لاشز در کنار مزار استاین به خاک سپردند.
خدمت آن آشپز سازند مردم در تلاش پادشاه وقت باشد هر که دارد دیگ آش
محمد بن حسن البغدادی کتاب آشپزی کتاب الطبیخ را در سال ۱۲۲۶ میلادی نوشت. کتاب حاوی ۱۶۰ دستور غذا بود.
به دیگ هوس آب شد پیه و جز به گلخن شده پیش کار آشپز