اتوبوس
معنی کلمه اتوبوس در لغت نامه دهخدا

اتوبوس

معنی کلمه اتوبوس در لغت نامه دهخدا

اتوبوس. [ اُ ت ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) اُمنیبوس. اُتومبیل.

معنی کلمه اتوبوس در فرهنگ معین

( ~. ) [ فر. ] ( اِ. )نوعی اتومبیل با اتاق بزرگ و صندلی های متعدد که برای حمل و نقل مسافران خارج یا داخل شهرها به کار می رود.

معنی کلمه اتوبوس در فرهنگ عمید

نوعی اتومبیل با اتاق بزرگ و صندلی های متعدد که برای حمل ونقل مسافر میان شهرها یا خیابان های داخل شهر به کار می رود.

معنی کلمه اتوبوس در فرهنگ فارسی

نوعی اتومبیل بااطاق بزرگ برای حمل ونقل مسافر
( اسم ) نوعی از اتوموبیل با اطاق دراز و صندلیهای متعدد که معمولا در شهر و بیرون از شهر برای رفت و آمد کسان بکار میرود . یا اتوبوس دو طبقه . اتوبوسی که بر روی طبق. اول آن طبق. دیگری قرار دادهاند و مسافراغن در هر دو اطاق زیر و بالای آن سوار میشوند . یا اتوبوس شهری . اتوبوسی که در شهر رفت و آمد میکند و مردم را از یک نقط. شهر به نقط. دیگر میبرد .

معنی کلمه اتوبوس در دانشنامه عمومی

اتوبوس، ( به فرانسوی: Autobus ) گونه ای وسیله نقلیه جاده ای است که برای جابجایی شمار بسیاری مسافر طراحی شده است. ظرفیت اتوبوس ها می تواند به ۳۰۰ مسافر نیز برسد. متداول ترین گونه آن اتوبوس صلب یک طبقه است، و در جایی که شمار مسافران بیشتر باشد از اتوبوس های دوطبقه یا اتوبوس های مفصلی استفاده می شود. در مسیرهایی که مسافران کمتر هستند از میدی بوس ها ( Midibus ) و مینی بوس ها استفاده می شود در حالی که از اتوبوس های برون شهری برای خدمات با مسافت بیشتر استفاده می شود. بسیاری از گونه های اتوبوس ها مانند اتوبوس های شهری و میان شهری از مسافران یک کرایه ثابت دریافت می کنند. گونه های دیگر، مانند اتوبوس های مدارس ابتدایی یا متوسطه یا اتوبوس های شاتل در پردیس دانشگاه ها، کرایه ای دریافت نمی کنند. در بسیاری از کشورها، رانندگان اتوبوس بنا به قانون به مجوز ویژه بالاتر و فراتر از گواهینامه رانندگی عادی نیاز دارند.
از اتوبوس ها ممکن است برای ترابری زمانبندی شده درون شهری، ترابری میان شهری زمان بندی شده، سرویس مدرسه، گردشگری یا کرایه دربست استفاده شود. اتوبوس های تبلیغاتی ممکن است برای کارزارهای سیاسی مورد استفاده قرار گیرند و دیگر موارد به طور خصوصی برای اهداف مختلفی از جمله وسایل نقلیه تور خواننده های پاپ و راک اداره می شوند.
از دهه ۱۸۲۰ از کالسکه ها و دلیجان هایی که توسط اسب کشیده می شدند و به دنبال آن در دهه ۱۸۳۰ از اتوبوس های بخار و در سال ۱۸۸۲ از اتوبوس های برقی ترولی استفاده شد. نخستین اتوبوس ها با موتور درون سوز در سال ۱۸۹۵ مورد استفاده قرار گرفتند. به تازگی، علاقه به اتوبوس های برقی هیبریدی، اتوبوس های سلول سوختی و اتوبوس های برقی و همچنین اتوبوس هایی که با گاز طبیعی فشرده ( CNG ) یا بیودیزل کار می کنند، افزایش یافته است. از سال ۲۰۱۰، با معرفی طرح های مشابه در کشورهای مختلف، صنعت اتوبوس سازی به طور فزاینده ای در حال گسترش و جهانی سازی است.
• اتوبوس درون شهری
• اتوبوس برون شهری
• نمونه ای از یک اتوبوس بین شهری مسافرتی خصوصی. اتوبوس های مسافرتی Coach bus
• اتوبوس اکسپرس Express bus service برای تردد سریع بین دو ایستگاه کوتاه مثلاً در فرودگاه ها
• اتوبوس انتقالی Transit bus
• اتوبوس یک طبقه
• اتوبوس دوطبقه
• اتوبوس دوطبقه کوتاه Lowbridge double - deck bus
اتوبوس (فضانوردی). اتوبوس فضاپیما یا اتوبوس ماهواره ( انگلیسی: Satellite bus ) بخش اصلی بدنه و از اجزای ساختاری یک ماهواره یا یک فضاپیما است که بار مفید و کلیه ابزارهای علمی در آن نگهداری می شود.
ماهواره های با اتوبوس فضایی پیش ساخته نوع مقابل اتوبوس با ماهواره هایی هستند که یک جا طراحی و تولید ویژه شده برای یک مأموریت خاص هستند. این اتوبوس ها معمولاً مطابق با نیازهای مشتری سفارش می شوند، به عنوان مثال با حسگرها یا فرستنده های تخصصی ویژه، به منظور دستیابی به یک مأموریت خاص.
آنها معمولاً برای ماهواره های مدار زمین آهنگ ( ژئوسنکرون ) ، به ویژه ماهواره های ارتباطی استفاده می شوند، اما در فضاپیماهایی که مدارهای پایین تری را اشغال می کنند نیز استفاده می شوند، که گهگاه شامل مأموریت های مدار پایینی زمین نیز می شود.
اتوبوس (فیلم نامه). اتوبوس نام یک فیلم نامه به قلم محمود دولت آبادی می باشد. این اثر در سال ۱۳۶۰ نوشته و در سال ۱۳۷۲ منتشر شد.
• به گفته دولت آبادی  : سال ۵۹ بود که یک روز داریوش فرهنگ به اتفاق همسرش سوسن تسلیمی به خانه من آمدند. به توصیه بیضایی از من خواست فیلم نامه ای بر اساس طرحی که به بیان وی در گذشته به شکل واقعی رخ داده بود بنویسم. در دهات کرمان مردی روستایی اتوبوسی می خرد و یک دهاتی دیگر در رقابت با او اتوبوسی دیگر می خرد. بنا می شود این موضوع بشود دست مایه فیلم نامه ( اتوبوس ) که من آن را نوشتم. فیلم نامه را داریوش فرهنگ به مدیر شبکه دوم تلویزیون داد، آقای حسن جلایر، ایشان خواند و فیلم نامه را پسندید و حتی پیش پرداخت هم به من دادند، بعد فیلم نامه را به شبکه یک تلویزیون دادند، در آنجا بار دیگر با نام من مخالفت شد. این را داریوش فرهنگ تلفنی به من خبر داد. با این خبر گمان کردم این فیلم نامه هم می رود کنار ( گاواره بان ) و سربداران، اما چند ماه بعد مطلع شدم فیلمی با همین نام، ( اتوبوس ) ، در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است که فیلمنامه نویس آن دیگری است! به آن فیلم چند جایزه سیمرغ دادند. اما من تا ۷۲ ساعت دچار سردرد بودم.
به گفته یدالله صمدی در برنامه تلویزیونی کافه فیلم به تاریخ ۱۳۹۶/۰۷/۲۷ ایشون بدون اطلاع از ماجرای کپی مشابه با فیلم نامه داریوش فرهنگ و محمود دولت آبادی اقدام به تولید و ساخت این فیلم کردند.
فیلمنامه ای همانند از بهرام بیضایی که در همین رابطه و با همین داستان نوشته شده پرونده ی قدیمی پیرآباد نام دارد که فیلم فصل پنجم را بر اساس او ساخته اند.
معنی کلمه اتوبوس در فرهنگ معین
معنی کلمه اتوبوس در فرهنگ عمید
معنی کلمه اتوبوس در فرهنگ فارسی
معنی کلمه اتوبوس در دانشنامه عمومی
معنی کلمه اتوبوس در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه اتوبوس

معنی کلمه اتوبوس در ویکی واژه

نوعی اتومبیل با اتاق بزرگ و صندلی‌های متعدد که برای حمل و نقل مسافران خارج یا داخل شهرها به کار می‌رود.

جملاتی از کاربرد کلمه اتوبوس

اولین اتوبوس در ایران توسط یک تاجر بلژیکی در شهر رشت به کار گرفته شد، اما به مرور زمان و با توجه به میزان کرایه، سودآوری و زیر ساخت‌های حمل و نقل توجیه اقتصادی آن رد شد و به همین دلیل اتوبوس به کار گرفته شده به یکی از تجار ایرانی به نام (معین التجار) فروخته شد. او نیز پس از انقلاب مشروطه اتوبوس خود را به تهران آورد و با کرایه هر نفر ۳ شاهی مشغول به فعالیت شد که به مرور زمان تقاضا برای استفاده از این خودرو بیشتر از قبل شد و پس از چند سال با ورود چند اتوبوس توسط تجار مختلف به رشت رونق زیادی در جابه جایی مسافر شکل گرفت.
از ۳۱ام دسامبر سال ۲۰۰۳ تمامی مقیم‌های دائم، برای واردشدن به خاک کانادا از طریق هوایی، قطار و اتوبوس ملزم به ارائه این کارت شدند. از لحاظ ظاهری این کارت شبیه به کارت بانکی می‌باشد و موجب تسهیل در ورود دوباره به کشور کانادا می‌شود. این کارت شامل مشخصات امنیتی متعدد به‌روزی همراه با یک چیپ که اطلاعات لازم در آن وجود دارد می‌باشد.
در تاریخ ۱۸ ژوئیهٔ ۲۰۱۲ میلادی، حملهٔ انتحاری به یک اتوبوس حامل توریست‌های اسرائیلی در شرق بلغارستان منجر به مرگ ۵ نفر از شهروندان اسرائیل شد.
در ژوئیه سال ۱۹۴۷ تهیه‌کننده‌ای به نام ایرنه سلزنیک که قرار بود اولین اجرای نمایشنامه اتوبوسی به نام هوس را در نیویورک روی صحنه ببرد برای ایفای نقش استنلی کوالسکی شخصیت اصلی نمایشنامه هنرپیشه جذاب و ۳۴ ساله هالیوود به نام جان گارفیلد را برگزید که ظاهری کارگری و با توصیف این شخصیت داستان همخوانی داشت. اما توافق آن‌ها به نتیجه نرسید و در نتیجه تهیه‌کننده ناگزیر شد سراسیمه به دنبال یک بازیگر دیگر بگردد. او و مدیر برنامه‌هایش در هالیوود بازیگران دیگری از جمله دین کلارک، ریچارد کونته، کامرون میچل، گریگوری پک و برت لنکستر را در نظر گرفتند.
با تهاجم قریب‌الوقوع، هاشمی از اکتشافات اسلون ناامید شد، جلسه‌ای تشکیل داد و از فعالان خواست که در سایت‌ها مستقر شوند یا عراق را ترک کنند. برخی ازداوطلبان پیشرو گفته‌اند که دیدار هاشمی یک اشتباه سیاسی پرهزینه بوده‌است. این محرک اضطراب زیادی در میان داوطلبانوگزارش‌های منفی دررسانه‌ها بود، ازجمله گزارش‌های نادرست مبنی بر اینکه فعالان مجبور به اعزام به سایت‌های نظامی شدند. همچنین در این مرحله بود که تعدادی ازداوطلبان بریتانیایی به همراه دو اتوبوس قرمز رنگ دوطبقه و صاحبشان که درابتدا قرار بود بزودی پس از رسیدن به لندن برگردند، بازگردند.
به دلیل روحیه پیشرفت و پشتکار زیاد و همچنین نبوغ ذاتی و علاقه به صنعت خودرو ابتدا به خرید و فروش خودرو و قطعات خودرو روی آوردند سپس به تهران رفته و در آنجا در سال ۱۳۴۲ با دریافت مجوز اتوبوس سازی، اولین قدم را در راه خودروسازی برداشتند؛ و در سال ۱۳۴۶ خط تولید خودرو سواری پیکان را راه اندازی کردند. از نکات جالب و بارز برادران خیامی، توجه به مسائل رفاهی و معیشتی کارگران ایران ناسیونال بود که به تأسیس باشگاه فوتبال پیکان و ساخت و احداث شهرک پیکان‌شهر در مجاورت کارخانه برای سکونت کارگران ایران ناسیونال و وعده غذایی رایگان برای کلیه کارگران انجامید.
در بهمن ۱۳۹۵ اسکانیا با عقاب افشان قراردادی برای تحویل ۱۳۵۰ دستگاه اتوبوس با عقاب افشان توافق همکاری امضا کرد. نخستین سری اتوبوس‌ها تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی در ناوگان ترابری ایران به کار گرفته شده‌اند.
تام پس از مرگ همسرش، از جان اوگروتز در اسکاتلند به لندز اند در کورن‌وال، انگلستان با استفاده از کارت اتوبوس رایگان خود در اتوبوس‌های محلی سفر می‌کند تا به جایی که او و همسرش بزرگ شده‌اند بازگردد. که خاکستر او را پراکنده کند.
روش‌های رفتن به ورزشگاه آزادی شامل مترو، اتوبوس و خودرو (یا وسیله نقلیه) شخصی می‌شود؛ ایستگاه متروی ورزشگاه آزادی که به نام همین ورزشگاه هم هست، یکی از ایستگاه‌های خط پنج مترو تهران است. این ایستگاه در بزرگراه تهران – کرج، کنار مجموعه ورزشی آزادی قرار دارد.
هر روز و به‌صورت مرتب اتوبوس‌هایی از پایانه‌های تهران به سمت خلخال حرکت می‌کنند. همچنین نزدیک‌ترین فرودگاه به خلخال فرودگاه شهر اردبیل است که از طریق پروازهای تهران اردبیل در دسترس شماست. از اردبیل برای رفتن به خلخال باید یک ماشین کرایه کنید.