آفات

معنی کلمه آفات در لغت نامه دهخدا

( آفات ) آفات. ( ع اِ ) ج ِ آفت ( آفة ). آسیبها : آن چهار که مطلوب است و بدین اغراض بجز آن نتوانند رسید، کسب مال است از وجهی پسندیده... و صیانت نفس از حوادث و آفات آنقدر که در امکان درآید. ( کلیله و دمنه ). و حوادث و آفات عارضی... در کمین. ( کلیله و دمنه ).
بنفشه با شقایق در مناجات
فلک میگفت فی التأخیر آفات.نظامی.- آفات آسمانی ؛ در زراعت ، آسیبهای جوّی که به کشت رسد، چون سِن و تگرگ و ملخ و شجام و زنگ و امثال آن.
|| مصائب. بلیات. مِحَن.
افات. [ اِ ] ( اِخ ) یا ولت یا ساندویچ ، نام یکی از جزایر هبریده واقع در قسمت پولیزیا از اقیانوس کبیر که در وسط جزایر مزبور قرار دارد و یک لنگرگاه زیبا موسوم به «هاوره » و «گاهاوانه » دارد. ( از قاموس الاعلام ترکی ).
افات. [ اَ ] ( ع اِ ) ابری که ببارد و برود. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). || یک گله گوسپند. ( از ناظم الاطباء ). رجوع به افاة و افاً شود.

معنی کلمه آفات در فرهنگ معین

( آفات ) [ ع . ] ( اِ. ) جِ آفت ، آفت ها، آسیب ها.

معنی کلمه آفات در فرهنگ عمید

( آفات ) = آفت

معنی کلمه آفات در فرهنگ فارسی

( آفات ) ( اسم ) جمع : آفت آفتها آسیبها.
آسیبها
آسیب ها، جمع آفت
ابری که ببارد و برود . یک گله گوسپند

معنی کلمه آفات در ویکی واژه

آفت‌ها، بلاها، آسیب‌ها. جمعِ آفت. تنگ‌دستی پدر ... وی را در معرضِ آفات گوناگون قرار داد. «سعیدنفیسی»

جملاتی از کاربرد کلمه آفات

شنیده بودم از این پیشتر که : راه سرخس بود نشیمن آفات و مرکز اهوال
آن مجرد باطن و ظاهر، آن مسافر غایب و حاضر، آن در ورع و معرفت عامل، آن درصد گونه صفت کامل، آن در دریای دانایی، ابوسلیمان دارائی رحمةالله علیه، یگانه وقت بود و از غایت لطف او را ریحان القلوب گفته اند. و در ریاضت صعب و جوع مفرط شانی نیکو داشت چنانکه او را بندار الجایعین گفتندی که هیچ کس از این امت بر جوع آن صبر نتوانست کرد که وی در معرفت و حالات غیوب قلب و آفات عیوب نغس خطی عظیم وافر داشت و او را کلماتی است عالی واشارتی لطیف و دیگر دارا، دیهی است در دمشق، او از آنجا بود. احمد حواری که مرید او بود گفت: شبی در خلوت نماز می‌کردم و در آن میانه راحتی عظیم یافتم. دیگر روز با سلیمان گفتم. گفت: ضعیف مردی ای که تو را هنوزخلق در پیش است تا در خلا دیگرگونه ای و در ملا دیگرگونه، و در دو جهان هیچ چیز را آن خطر نیست که بنده را از حق تواند باز داشت.
و وی را کلام است عالی اندر معاملت، و هرکه ازوی مسألتی پرسیدی، اگر معاملتی بودی، جواب گفتی و اگر حقیقتی، حواله به بشر حافی کردی؛ چنان‌که روزی یکی بیامد و گفت: «ما الإخلاصُ؟ قال: «الخَلاصُ مِنْ آفاتِ الأعمالِ.» :«اخلاص چیست؟» گفت: «اخلاص آن است که از آفات اعمال خلاص یابی؛ یعنی: عملت بی ریا و سُمعه شود.» گفت: «ما التّوکّل؟» قال: «الثّقة باللّه.» :«توکل چیست؟» گفت: «باور و استوار داشت خدای اندر روزی خود.»
و روایة انس بن مالک قال لما رجعنا من الحدیبیة و قد حیل بیننا و بین نسکنا فنحن بین الحزن و الکابة انزل اللَّه، إِنَّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحاً مُبِیناً فقال النبی (ص): لقد انزل علیّ آیة هی احب الیّ من الدنیا کلها، و در خبر است که هر که این سورة برخواند شب اول از ماه رمضان در نماز تطوّع، رب العالمین تا دیگر سال او را در حفظ و رعایت خویش دارد و از آفات و مکاره نگه دارد و این سورة از آن سورتهاست که در آن ناسخ است و منسوخ نیست و ناسخ در این سورة یک آیت است: لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَ ما تَأَخَّرَ نسخ قوله: ما أَدْرِی ما یُفْعَلُ بِی قوله: إِنَّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحاً مُبِیناً، خلافست میان علماء که این کدام فتح است.
در مقابل اخلاق پزوهش می‌توان از آفات پژوهش یاد کرد. آفات مقوله ای در مقابل اخلاق است. به معنای دیگر باید گفت هر گاه می‌توان اخلاق پزوهش را کاملاً رعایت کرد که از آفات پژوهش نیز دوری جست.
اول تنها در خانه خالی نشستن است روی بقبله آورده مربع دستها بر روی ران نهاده غسل کرده بنیت غسل مرده و خلوت خانه را لحد خویش شمرده و از انجا جز بوضو و حاجت و نماز بیرون نیاید. و خانه باید که تاریک بود و کوچک و پرده برروی در فرو کرده تا هیچ روشنی و آواز در نیاید تا حواس از کار فروافتد از دیدن و شنودن و گفتن و رفتن تا روح چون مشغول حواس و محسوسات نباشد با عالم غیب پردازد و نیز حجبی و آفاتی که روح را از دریچه‌های حواس پنجگانه در آمده است چون حواس از کار فروافتد. بتصرف ذکر و نفی خواطر محو گردد و آن نوع حجاب نیز بنشیند و روح را با غیب انس پدید آید و انس او از خلق منتفی شود.
از اله آن ز آفات و علل دان مواصلها پس از وی ماحصل دان
هرگز از تلاوت سوره «اذا زلزلت الارض» خسته نشوید، چرا که هرکس آن را در نمازهای نافله بخواندهرگز به زلزله گرفتار نمی‌شود، و با آن نمی‌میرد، و به صاعقه و آفتی از آفات دنیا تاهنگام مرگ گرفتار نخواهد شد.
«وَ یَدْعُ الْإِنْسانُ بِالشَّرِّ دُعاءَهُ بِالْخَیْرِ» الآیة... قال سهل: اسلم الدّعوات الذکر و ترک الاختیار فی الدّعاء و السّؤال، لانّ فی الذّکر الکفایة و ربّما یدعو الانسان و یسئل ما فیه هلاکه و هو لا یشعر الا تری انّ اللَّه یقول: «وَ یَدْعُ الْإِنْسانُ بِالشَّرِّ دُعاءَهُ بِالْخَیْرِ» و الذّاکر علی الدّوام التّارک للاختیار فی الدّعاء و السّؤال مبذول له افضل الرّغائب و ساقط عنه آفات السّؤال و الاختیار.
در زیست‌شناسی گیاهی، مولکول‌های خارجی که اغلب مرتبط با آفات، بیماری‌ها یا جانداران همزیست با گیاه می‌باشند را الیسیتور می نامند. مولکول‌های الیسیتور می توانند به پروتئین‌های گیرنده مخصوصی که بر روی غشاهای سلولی گیاه قرار دارند، متصل شوند. این گیرنده‌ها قادرند که الگوی مولکولی الیسیتورها را شناسایی کرده و پیام‌رسانی دفاعی درون‌سلولی را از طریق مسیر اکتادکانوئید برانگیزند.
کتاب الرعایه لحقوق الله و القیام بها از معروف‌ترین آثار ابو عبدالله الحارث بن اسد المحاسبی العنزی است. این کتاب به چند بخش تقسیم می‌شود و هر بخش خود با عنوان کتاب معرفی می‌گردد. این بخش‌ها عبارت اند از: کتاب الریا، کتاب الاخوان و معرفه النفس، کتاب التنبیه، کتاب العجب، کتاب الکبر، کتاب الغره، کتاب الحسد، کتاب تأدیب المرید و سیرته و تحذیره. محاسبی در این کتاب پیش از آنکه به شرح کتاب الریا بپردازد، درابره مباحثی چون تقوی، حذر، ورع، توبه و توکل به تفصیل سخن می‌گوید. وی به تفصیل موضوع ریا را بررسی می‌کند و ویژگی‌ها و انواع و دواعی آن را برمی‌شمارد و راه‌های درمانش را معرفی می‌کند. او آفات بیماری‌های روحی عجب، حسد، غره و کبر را از نتایج ریا برمی‌شمارد.
اشتهار خلق آفات ره است کی بجوید شهره هر کو آگه است
آفت به هرگونه حیوان یا گیاه مضر برای انسان یا مواد مورد توجه انسان از قبیل محصولات کشاورزی، چهارپایان و جنگل، گفته می‌شود. روی هم رفته، آفت رقیب بشر است. تعریف جامع آفت دربرگیرنده تمام موجوداتی است که در محل و موقعیت به‌خصوص، از نظر انسان نا خواسته باشند. در زمینه کشاورزی، ' آفات و بیماری‌های گیاهی' برای تمام موجوداتی که موجب خسارت هستند از جمله ویروس، باکتری، قارچ و غیره نیز بکار می‌رود.
خلق گویند که: در عشق بلیاتی نیست قدمی نیست درین راه که آفاتی نیست
بدان که حب جاه و شهرت، از مهلکات عظیمه، و طالب آن، طالب آفات دنیویه و اخرویه است و کسی که اسم او مشهور و آوازه او بلند شد، کم می شود که دنیا و آخرت او سالم بماند، مگر کسی را که خداوند عالم به حکمت کامله خود به جهت نشر احکام دین برگزیده باشد.
رشته گیاه‌پزشکی در ارتباط با آفات و بیماری‌های گیاهی است. گیاه‌پزشکی در کارشناسی ارشد به دو رشته حشره‌شناسی و بیماری‌شناسی تقسیم می‌شود.
کتاب شدالازار فی حط الاوزار عن زوار المزار در سال ۷۹۱ هجری قمری به قلم جنید شیرازی، شاعر و واعظ شیرازی نوشته شده‌است. این کتاب، راهنمای مزار افراد مشهوری است که در شیراز دفن شده‌اند. آخرین فرد از فهرست این کتاب، سعدی است که سال مرگ وی ۶۹۱ هجری قمری و محل دفن وی قبرستان مصلی روایت شده‌است. در این کتاب، علاوه بر توصیف ویژگی‌های سعدی، مقبرهٔ وی نیز توصیف شده‌است. نویسنده، بیشتر اشعار سعدی را در فضای تصوف و دربارهٔ مراحل و آفات طریق سلوک می‌داند و گزارش می‌کند که سعدی بسیاری از شیوخ و بزرگان زمان خود را ملاقات کرده و خود نیز صاحب کراماتی بوده‌است.
بیماری‌ها و آفات گیاهی و علف‌های هرز از جمله عوامل زنده و بیماری‌های فیزیولوژیک که ناشی از کمبود مواد مورد نیاز گیاه و آسیب‌های ناشی از شرایط جوی نامناسب عمده‌ترین عوامل تقلیل محصول یا نابودی گیاهان به شمار می‌روند.
این مادهٔ شیمیایی در سرتاسر جهان برای کنترل برخی حشرات نظیر پروانه‌سانان، مگس، ریشک‌بال، قاب‌بالان، راست‌بالان، پرده‌بالان و چند نوع دیگر از آفات به‌کار می‌رود.
بنسون درست پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد، به‌منظور پیشبرد مزرعهٔ خانوادگی در به ویتنی برگشت. بعدها نماینده ترویج کشاورزی شهرستان در شهرستان اونیدا ایالت آیداهو شد. سپس ناظر تمامی نمایندگان شهرستان شد و در سال ۱۹۳۰ به بویزی رفت. بنسون تناوب در کشت و زرع، بهبود غلات، کود شیمیایی، کنترل آفات و ایجاد شرکت‌های تعاونی کشاورزان را برای بازاریابی فراورده‌های کشاورزی، تشویق کرد.