آتنا
معنی کلمه آتنا در لغت نامه دهخدا

آتنا

معنی کلمه آتنا در لغت نامه دهخدا

اتنا. [ اِ ] ( اِخ ) کوه آتش فشانی است در شمال شرقی جزیره صقلیه ( سی سی لیا ) که از مرتفعترین جبال اروپاست و 3237 متر ارتفاع آن است. نخستین آتش فشانی اتنا در زمان فیثاغورس بوده است. این کوه در سال 1183 م. بار دیگر آتشفشانی کرد و 15000 تن را بدیار نیستی فرستاد و در سال 1669 م. نیز بر اثر آتشفشانی آن 200000 تن و در 1693، 18000 تن هلاک شدند. ( فرهنگ ترجمه تمدن قدیم تألیف فوستل دُکولانژ ). بر اثر آتشفشانیهای مزبور اغلب سواحل کاتان منهدم شده است. بر حسب اساطیر، غولان انسلاد و تیفن در آنجا مسکن دارند و جای کوره های وولکن و سیکلپ ها نیز در آنجاست. و نام دیگر آن جبل است. اطمةالبرکان ( ؟ ). جبل اللکام ( ؟ ).

معنی کلمه آتنا در فرهنگ فارسی

( آتنا ) ربه النوع یونانی مظهر اندیشه هنرها دانشها وصهعت دختر زئوس الهه ایست که اسم خود را به شهر آتن داده ٠ وی مشابه مینرو رومیان است او با سلاح کامل از مغز پدر خود بیرون آمده
آتشفشانی در شمال شرقی صقلیه ( سیسیل ) ۳/۲۹۵ متر ارتفاع فوران های آن غالبا موجب تخریب حوالی کاتان شده ٠ در اساطیر یونانی اتنا مسکن دو غول انکلاذس و توفوس و جایگاه کوره های حدادی هفیستون و سیکلوپ ها معرفی شده است ٠
نام آتش فشانی است

معنی کلمه آتنا در فرهنگ اسم ها

اسم: آتنا (دختر) (عربی، یونانی، فرانسوی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: ātenā) (فارسی: آتنا) (انگلیسی: atena)
معنی: مظهر اندیشه، هنر و دانش، عطا کن ما را، از واژه های قرآنی در سوره بقره، آل عمران و کهف به معنای عطا کن به ما، ببخش به ما، ( اَعلام ) ( در یونان باستان ) آتنا رب النوع یونانی مظهر اندیشه، هنرها، دانش ها و صنعت، دختر زئوس و الهه ای است که اسم خود را به شهر «آتن» داده، دختر زئوس و الهه ای است که اسم خود را به شهر ' آتن ' داده، در اساطیر یونان، خدای اندیشه، هنر، دانش، و صنعت

معنی کلمه آتنا در دانشنامه عمومی

آتنا (فیلم). آتنا ( انگلیسی: Athena ) فیلمی در ژانر کمدی رمانتیک و موزیکال به کارگردانی ریچارد تورپ است که در سال ۱۹۵۴ منتشر شد.
• جین پاول
• دبی رینولدز
• لوئیس کالهرن
• کارل بنتون رید
• کاتلین فریمن
• لیندا کریستین
• استیو ریوز
• ویرجینیا گیبسون
آتنا (فیلم ۲۰۲۲). آتِنا ( فرانسوی: Athena ) فیلمی در ژانر اکشن تراژدی محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی رومن گاوراش از کشور فرانسه است. دالی بن صلاح، سامی سلیمان، آنتونی بژون، اواسینی اِمبارک و الکسیس ماننتی در کنار دیگران در این فیلم ایفای نقش می کنند.
این فیلم برای نخستین بار در هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ونیز به نمایش گذاشته شد. نتفلیکس در ۹ سپتامبر ۲۰۲۲ این فیلم را در سینماهای منتخب اکران کرد و در ۲۳ سپتامبر در سرویس پخش خود منتشر کرد.
داستان در یک محلهٔ فرانسوی اتفاق می افتد و طرح داستان به هرج ومرجی در محله ای به نام «آتِنا» و قتل وحشیانهٔ شخصی به نام ایدیر می پردازد و بر وضعیت هولناکِ برادرانِ متوفی، کریم، مختار و عبدالله تمرکز دارد.
• دالی بن صلاح در نقش عبدالله
• سامی سلیمان در نقش کریم
• آنتونی بژون در نقش جروم
• اواسینی اِمبارک  [ fr] در نقش مختار
• الکسیس ماننتی  [ fr] در نقش سباستین
این فیلم محصول مشترک شرکت های آیکونوکلست و لیلی است. این فیلم در سال ۲۰۲۱ در حومهٔ اوری - کورکرون در شهر پاریس فیلم برداری شد. این فیلم شامل گفت وگوهایی به زبان های فرانسوی و عربی است.
آتنا نخستین نمایش جهانی خود را در هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ونیز داشت. این فیلم که توسط نتفلیکس توزیع شده است، در ۹ سپتامبر ۲۰۲۲ در سینماهای منتخب اکران شد و پس از آن در ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۲ از طریق پخش جریانی منتشر شد.
در وبسایت راتن تومیتوز، ٪۸۲ از ۳۸ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۷٬۹/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وب سایت چنین می نویسد: «اگرچه احتمالاً ممکن است در اجرای مضامین عمیق تر خود شکست بخورد، اما آتنا تماشایی برق آمیز و سخت در لحظه را ایجاد می کند. » این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می کند، بر اساس نظر ۱۶ منتقد امتیاز ۷۰ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان گر «نقدهای عموماً مطلوب» است.
دیوید رونی از هالیوود ریپورتر فیلم را به عنوان «اعصاب تکان دهنده، شدید و انفجاری» خلاصه کرد و آن را همانند «نارنجک زنده ای» دانست که «در حالت اشتعال کامل شروع می شود و شدت خود را با تکنیک های حرفه ای افزایش می دهد».

معنی کلمه آتنا در دانشنامه آزاد فارسی

آتنا. آتِنا (Athena)
آتِنا
(یا: آتنه؛ پالاس آتنا) در اساطیر یونان، ایزدبانوی جنگ، حکمت، هنرها و صنایع دستی (همتای مینروادر اساطیر روم). مادرش، متیس، ازجملۀ تیتانها و الهۀ خردمندی بود. برطبق افسانه ها، پس از آن که زئوسمتیس را بلعید، آتنا به هیئت جوانی سراپا مسلح از پیشانی او بیرون جهید. در اودیسه، حامی اودیسئوس/اولیسو فرزند او تلماخوس/تلماک است. معبد پارتنون، پرستشگاه اصلی او، در آتن قرار داشت و جشن مهم منسوب به او، پاناتِنای(پان آتنه)، هر چهار سال یک بار در ماه اوت برگزار می شد. پالادیوم، یعنی مجسمه ای از این ایزدبانو که ادعا می شود آینئاساز تروا آورده است، در معبد وِستادر رم نگهداری می شود.خاستگاه. احتمال می رود که آتنا شکل تحول یافتۀ یکی از ایزدبانوان اقوام مینوسو موکنای/میسنبوده و ارتباط او با مار و زیتون در دوره های بعد نیز، احتمالاً، از مناسک باستانی ایزدبانویی به هیئت مار و درخت در دین مینوسی ـ موکنایی سرچشمه گرفته باشد. مهاجمان یونانی، درپی فتح ارگ، ایزدبانوی قوم مغلوب را در فرهنگ خود جذب کردند و احتمالاً او را با پالاس، که در نزد آنان الهۀ باکرۀ جنگ بود، هم ذات پنداشتند.
سیر تحولات. تحول آتنا با خصلت های پیچیده ای همراه بود. به رغم آن که در مقام نگهبان مملکت با باروری حیات جانوری و گیاهی مرتبط بود، به ایزدبانویی باکره تبدیل شد که از عشق و ازدواج نفرت داشت؛ از این لحاظ، حافظ زیتون بود و اختراع خیش، شن کش، و یوغ را به او نسبت می دادند. از دوران تمدن موکنایی، آتنا حامی و راهنمای هنرها و صنایع دستی معمول در کاخ ها نظیر بافندگی، به شمار می آمد، اما با صنعتی شدن فزایندۀ آتن، هنرهای دیگری را نیز تدریجاً در اختیار گرفت (گفته می شود که مخترع فلوت بوده است) و نهایتاً به مثابۀ تجسّم خرد و حکمت، بر فعالیت های مطلقاً فکری تسلّط یافت. هرچند آتنا الهۀ جنگ بود و توان جنگاوری اش براثر ادغام با پالاس فزونی می یافت، اما در مقام داور، از حل و فصل مسالمت آمیز منازعات جانبداری می کرد. آتنا به قولی مؤسس دادگاه آرئوپاگوسدر آتن بود. چنانچه در این دادگاه دست یافتن به حکم نهایی میسّر نمی شد، او با صدور رأی به قضیه فیصله می داد؛ چنین اتفاقاتی در جریان محاکمۀ اورستسکه مادر خود کلوتایمنسترارا کشته بود، روی داد. آتنا با داشتن القابی چون پولیاسو پولیوخوس، حامی و مدافع آتن نیز بود.

معنی کلمه آتنا در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] آتنا. ریشه کلمه:
اتی (۵۵۳ بار)نا (۱۱۸۲ بار)

معنی کلمه آتنا در ویکی واژه

الهه عقل و زیبایی، شهر آتن؛ و ایزدبانوی خرد و دانایی. او خدایی یونایی و نگهبان شهر آتن بود.[۱] آتنا ممکن است بصورت آت - نا قابل تجزیه باشد، و بخش اول «آت» در این اصطلاح پرتاب‌گر بوده و اگر تا بصورت نهَ تلفظ گردد، عبارت «پرتاب‌کن» از آن تفهیم خواهد شد که هیچ مناسبتی با خصوصیات این ملکه ندارد.[۲]
↑ هرودوت می‌گوید خشایارشا برای آتنای تروآ هزار گاونر قربانی کرد. بدین سبب خشایارشا از فاتحان یونان بود و تخریب اکثر معابد مانند پارتنون توسط ایشان بوده است.
↑ آتِنِه بیشتر به مفهوم واژه نزدیکتر است، به معنی اسب کسی، یا اسبش را خواستن یا معرفی کردن است.

جملاتی از کاربرد کلمه آتنا

چون ثعلبه آواز قران خواندن رسول بشنود، عقل از وی زایل شد و بر جای بیفتاد. چون رسول از نماز فارغ شد به نزد ثعلبه آمد. از پرتو رسول ثعلبه به خود آمد و دل بازیافت وگفت: یا رسول الله از تشویرگناه و خجالت گریختم. رسول علیه السلام گفت: آیتی آموزم تراکه بنده را بدان بیامرزند: «ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه و قنا عذاب النار».
آیریس به همراه اسپین‌آف خود آتنا: الهه جنگ، با بودجه‌ای بیش از ۴۰ میلیارد وون (۴۳ میلیون دلار) رکوردی برای پر هزینه‌ترین درام‌های کره‌ای که تاکنون تولید شده را ثبت کرد.
آتنا اصلانی دختر شش‌سالهٔ ایرانی اهل پارس‌آباد بود که در ۲۸ خرداد ۱۳۹۶، توسط اسماعیل رنگرز به قتل رسید.
آتنا در ۲۱ تیر ۱۳۹۶، با حضور جمعیتی انبوه در پارس‌آباد مغان به خاک سپرده شد. برای آتنا یک سنگ قبر با تصویر حکاکی شده تدارک دیده شده‌است.
در پشت راهروی «فیدیاس» یک مجسمه عظیم برنزی از «آتنا پروماکوس» (یعنی جنگجوی خط اول) در سال‌های ۴۴۸ و ۴۵۰ قبل از میلاد ساخته و نصب شده‌است. پایه آن ۱٫۵متر و کل ارتفاع آن ۹ متر است.
آتنا محمدی بازیکن فوتبال اهل ایران بود. آتنا محمدی در مرداد ۱۳۷۲ در بندر انزلی به دنیا آمد. وی حدود سه سال به عنوان دروازه‌بان باشگاه فوتبال بانوان ملوان بندر انزلی بازی کرد. وی در روز یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ در سن ۲۴ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.
آتنا فرقدانی نقاش، کاریکاتوریست و زندانی سابق در مصاحبه‌ای اختصاصی با ایران اینترنشنال، از بازداشت خودسرانه و دو هفته حبس در زندان قرچک، شکنجه، ضرب و شتم و تلاش برای مسموم کردنش خبر داد.
آتنا فی دار دنیانا حسن آتنا فی دار عقبانا حسن
جرالدین جوس‌بری از سال ۱۸۴۹ تا ۱۸۸۰ بیش از ۲۳۰۰ نقد در آن مجله نوشت. او از معدود زنانی بود که برای آتنائوم نقد می‌نوشت واز ۱۸۵۴ نقدهایش را به‌طور مرتب به مجله می‌فرستاد.او به رمان‌هایی که اخلاق شخصیت‌اش را نشان می‌داد و همین‌طور سرگرم‌کننده بود امتیاز بالایی می‌داد، ولی از موضوع زنان سقوط کرده که در ادبیات عصر ویکتوریا بسیار رایج بود انتقاد می‌کرد.در نیمه دوم دههٔ ۱۸۵۰ ویرایش بخش «رمان‌های جدید» به جوس‌بری واگذار شد.
محمد مقیمی وکیل آتنا فرقدانی می‌گوید؛ این هنرمند منتقد، پس از آزادی در سال ۹۵ همواره از سوی نهادهای امنیتی مورد اذیت و آزار قرار گرفته و حریم خصوصی وی مورد تعرض قرار می‌گرفته است، از جمله تلفن او نیز دائما شنود می‌شده و حتی به نقاشی‌هایی که در منزل شخصی‌اش می‌کشیده کار داشتند. در نهایت، اعتراض وی به این آزارها، بهانه‌ای برای تشکیل پرونده به اتهام اخلال در نظم عمومی و بازداشتش شده است.
قتاده گفت حسنة دو جهانی عافیت است: و دلیل برین تأویل آنست که مصطفی صلّی اللَّه علیه و آله و سلم بعیادت بیماری شد، و آن بیمار را چون بچه مرغ بی بال دید، فقال رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله و سلم «هل کنت تدعوا اللَّه بشی‌ء او تسأله شیئا ایّاه؟ قال کنت أقول اللهم ما کنت معاقبی به فی الآخرة فعجّله لی فی الدنیا، فقال سبحان اللَّه اذا لا تستطیعه او لا تطیقه، هل لا قلت «اللهم ربنا آتنا فی الدنیا حسنة و فی الآخرة حسنة و قنا عذاب النار فدعا اللَّه بها فشفاه.
محمد مقیمی در گفتگوی اختصاصی با صدای آمریکا تصریح کرد: «آتنا فرقدانی در حال حاضر در زندان قرچک زندانی که محل نگهداری متهمان جرایم خطرناک از جمله پرونده‌های مواد مخدر است، به‌سر می‌برد».
سرانجام ۶ روز پس از بستری شدن او در بیمارستان، قاضی صلواتی با انتقال او به بند زنان زندان اوین موافقت کرد و آتنا فرقدانی پس از موافقت قضایی با انتقالش به زندان اوین، اعتصاب غذای خود را شکست.