الهه

الهه

معنی کلمه الهه در لغت نامه دهخدا

( آلهه ) آلهه. [ ل ِ هََ ] ( ع اِ ) ج ِ اِله. ( ربنجنی ). خدایان. ارباب.
( الهة ) الهة. [ اِ لا هََ ] ( ع مص ) الاهة. پرستش کردن. ( ترجمان علامه تهذیب عادل ) ( از اقرب الموارد ). پرستیدن. پرستش. ( منتهی الارب ). || ( اِمص ) معبودیت. ( منتهی الارب ). اُلاهَة. اِل̍هیَّة. الوهة. الوهیة. ( اقرب الموارد ). معبود شدن. || ( اِ ) مار. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). مار بزرگ. ( ذیل اقرب الموارد ). || ماه نو. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).هلال. ( ذیل اقرب الموارد ). || آفتاب. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). نامی است آفتاب را. ( از اقرب الموارد ). || بتان. ( منتهی الارب ). بت. ( آنندراج ). مؤنث اله. ربةالنوع. و رجوع به اِلاهَة شود.
الهة. [ اُ لا هََ ] ( ع اِمص ) معبودیت. رجوع به اِل̍هة شود.

معنی کلمه الهه در فرهنگ معین

( آلهه ) (لِ هِ ) [ ع . ] ( اِ. ) جِ اِله ، خدایان ، معبودان .
(اِ لا هِ ) [ ع . ] (اِ. ) مؤنث اله .

معنی کلمه الهه در فرهنگ عمید

( آلهه ) = اله
نیمه خدای مؤنث، ایزدبانو.

معنی کلمه الهه در فرهنگ فارسی

( آلهه ) ( اسم ) جمع : اله خدایان ارباب معبودان . این کلمه را با الهه نباید اشتباه کرد .
خدایان، جمع اله به معنی معبود
۱ - ( مصدر ) پرستش کردن ۲ - موئ نث (اله ) ربه النوع . توضیح این کلمه را با( آلهه ) نباید اشتباه کرد .
بمعنی معبودیت

معنی کلمه الهه در فرهنگ اسم ها

اسم: الهه (دختر) (عربی) (تاریخی و کهن، مذهبی و قرآنی) (تلفظ: elāhe) (فارسی: اِلهه) (انگلیسی: elahe)
معنی: مظهر پرستش، ماه نو، آفتاب، مونث «اله» به معنی رب النوع، ( الاهه ) ( مؤنث «اله»رب النوع )، پرستش کردن، بتان، ( در ادیان ) در اعتقادات قدیم نیمه خدایی که نماینده ی نوعی خاص بوده و به صورت زنی ظاهر می شده است، در اعتقادات قدیم، نیمه خدایی که نماینده انواع خاص بوده و به صورت زنی تجسم می شده است

معنی کلمه الهه در دانشنامه عمومی

الهه (فیلم ۱۹۵۸). الهه ( انگلیسی: The Goddess ) فیلمی به کارگردانی جان کرامول است که در سال ۱۹۵۸ منتشر شد.
• کیم استنلی
• لوید بریجز
• استون هیل
• جوآن کاپلند
• الیزابت ویلسون
• جویس وان پاتن
الهه (فیلم ۱۹۶۰). الهه ( به بنگالی: Devi ) فیلمی محصول سال ۱۹۶۰ و به کارگردانی ساتیاجیت رای است. در این فیلم بازیگرانی همچون سومیترا چاترجی، شارمیلا تاگور ایفای نقش کرده اند.
الهه (فیلم ۲۰۱۶). الهه ( به هندی: Devi ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۶ و به کارگردانی ای. ال ویجی است. در این فیلم بازیگرانی همچون تمنا باتیا، پرابو دوا، سنو سود ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه الهه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آلهه.
یونانیان قدیم کلمه آلهه را بر اجسام محسوسه آسمانى اطلاق مى کردند؛ چنانکه ایرانیان نیز همین وضع را داشته اند. اما پس از اینکه در باب جواهر عقلیه و مجردات، تفکر انسانى پیشرفت کرد و این کلمه اطلاق بر مجردات شد، معنى تأله بر عقاید و افکار مردم در باب فرشتگان بازگشت و این امر در کلمات فلاسفه و دانایان یونان مانند: جالینوس و افلاطون و سقراط و غیره نیز دیده مى شود.
معنای واژه آلهه در ادیان
این کلمه در دین اسلام وضعى دیگر بخود گرفت. در دین اسلام بجز کلمه «اللّه» که پاره ایی آن را همان نام اعظم مى دانند، همه نامهای خدا به وجهى بر غیر او نیز اطلاق مى گردد و در کتب آسمانی دیگر مانند: تورات ظاهرا کلمه «ربّ» مساوى با اللّه است و در قرآن مجید نیز «رب» مطلق و بدون قید اضافى، به معناى الله مى باشد.به هرحال کلمه الهه مساوى با رب است، در کتاب تورات و زبور داود آلهه مساوى با ملائکه آمده است. در تورات مخصوصا الهه غرباء را اصنام نامیده اند و بدین طریق خواسته اند حکایت از توحیدپرستی دیگران کرده باشند، باز کلمه «رب» در تورات احتراما بر آقا و بزرگ اطلاق شده است. مثلا «رب العساکر» بعنوان پیشواى عساکر روحانى آسمان و سردار عساکر زمین هم آمده است.
رجوع شود به قاموس کتاب مقدس.
۱. ↑ رجوع شود به قاموس کتاب مقدس.۲. ↑ رجوع شود به ماللهند، ص ۲۸.
منبع
...
[ویکی الکتاب] آلهه. معنی مُثْلَیٰ: شبیه تر(کلمه مثلی مؤنث امثل است ، همچنان که فضلی و کبری مؤنث افضل و اکبر است ، و کلمه مثلی به معنای شبیهتر است ، و طریقه مثلی آن سنتی است که به حق نزدیکتر باشد و یا به بر آوردن آرزوهای مردم نزدیکتر باشد و مقصود فرعون از این طریقه که به خیال خودش به ح...
ریشه کلمه:
اله (۲۹۶۳ بار)

معنی کلمه الهه در ویکی واژه

این کلمه به صورت الاهه نیز انشاء می‌شود ولی ذات هر دو کلمه یک مفهوم دارد. الهه پیش هر چیز یک آیین زشت بوده از گذشته‌های دور تا به امروز و تا آینده نامعلوم. رسم بر این بوده همیشه در خانواده و حتی خاندان یا قبیله یکی از فرزندان معصوم آغ شود و وقتی آغ شد از خانواده طرد و در جامعه سرگردان می‌گردد. الهه از اینجا نشعت می‌گیرد فرد آواره بی سبب یا با سبب مستوجب آه و نفرین ائل یعنی ایل و تبار گشته است.
معبود، مار بزرگ، خورشید.
مؤنث اله.

جملاتی از کاربرد کلمه الهه

و حقیقت لااله‌الاالله این است که وی را هیچ معبود نیست مگر خدای تعالی را و هرکه در بند هوای خویش است، فقد‌اتخذ‌الهه‌هوایه، هوای خویش را به خدایی کرده است و از حقیقت لااله الاالله محروم است و وجه گسستن از هوا نشناسد تا هر چه ما در رکن منجیات و مهلکات آورده‌ایم برنخواند و این فرض عین همه خلق است و چون شاگرد پیش از آن که از این علم فارغ شد، علم حیض و طلاق و خراج و فتاوی خصومات طلب کند، یا مذهب یا علم کلام و جدل و مناظره طلب کند با معتزله و کرامیان، بدان که جاه و مال طلب می‌کند نه دین، از وی دور باید بود که شر وی عظیم بود.
الهه‌های انتقام که به یونانی ارینیئس (به یونانی: Ερινύες) نامیده می‌شوند، در اساطیر یونانی ایزدبانوان انتقام بودند.
اسکندر بر خرابه‌های دژی که در زمان کوروش در پای کوه‌های هندوکش ایجاد شده بود شهری جدید را بنا نهاد. پاره‌ای از منابع می‌گویند اسکندر ۷،۰۰۰ مقدونی، ۳،۰۰۰ مزدور و هزاران بومی را در آنجا سکنی داد اما روایت دیگر آن است که ۷،۰۰۰ بومی به همراه چند هزار یونانی در این شهر به دستور اسکندر ساکن شدند. الهه این شهر با توجه به سکه‌های اوکراتید یکم از دولت یونانی بلخ زئوس بوده است.
و مصطفی ع گفت «ما تحت ضل السماء اله یعبد من دون اللَّه ابغض الی اللَّه ممن اتخذ الهه هواه»
زهره ایواندا الهه شینلینده گؤرونرکن
مصطفی (ص) را دید جامه بسر کشیده، جامه از روی وی باز کرد، وی را دید کالبد مبارک خالی کرده، بروی وی درافتاد و میگریست و میگفت: «فداک أبی و أمّی، ما اطیبک حیّا و میّتا، مات محمد و ربّ الکعبة»، پس بیرون آمد و آواز داد: «علی رسلک یا عمر! انصت»، باش یا عمر، خاموش یا عمر! و عمر سر وا زد و همان سخن میگفت پس ابو بکر روی بمردم نهاد و سخن درگرفت. مردم همه روی بوی در نهادند و عمر را بگذاشتند. بو بکر این آیت برخواند که: وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ الآیة... پس گفت: فمن کان منکم یعبد محمّدا، فقد مات الهه الّذی کان یعبده، و من کان یعبد اللَّه وحده لا شریک له، فانّ اللَّه حیّ لم یمت.
روزی که الههٔ جوانی چشمک می‌زد به ما نهانی
بر وجود تو ای الهه حق  هست هر ذرّه ​ای گواه به حق
سه روز اندرآن شهر،بیدار بود همه نالهه زار و فریاد بود
نقلست که شیخ را مسافری رسید خرقهٔ سیاه پوشیده و شملهٔ سیاه برکرده و ایزاری سیاه و پیراهنی سیاه شیخ را در باطن غیرت آمد چون مسافر دو رکعتی بگزارد و سلام کرد شیخ گفت: یا اخی چرا جامهٔ سیاه‌داری گفت: از آنکه خدایانم بمرده‌اند یعنی نفس و هوا گفت: افرأیت من اتخذالهه هواه شیخ گفت: او را بیرون کنید بیرون کنید بیرون کردند بخواری پس بفرمود که بازآرید باز آوردند بعد همچنین چهل بار فرمود که او را بخواری بیرون می‌کردند و باز می‌آوردند از آن شیخ برخاست و قبله بر سر اوداد وعذر خواست و گفت: ترا مسلم است سیاه پوشیدن که در این چهل بارخواری که به تو کردند متغیر نشدی.
الهه احمدی در سال ۱۳۸۷ ازدواج کرده و در سال ۱۳۹۲ صاحب فرزندی به نام «سیدباور» شده‌است.
و چنین نفسی اشرف نفوس، و صاحب آن از جمله مقربین و صدیقین، و مقابل آن نفس منکوسه است که از صفات خبیثه که مملو به اخلاق رذیله ملوث است و به این سبب راههای ملائکه از آنجا مسدود، و درهای شیاطین گشاده و مفتوح می گردد و لشکر شیطان در آنجا مسکن می سازند و از آنها دودی سیاه و تیره بر می خیزد و اطراف و جوانب دل را فرو می گیرد، و از آن نور یقین منتفی و چراغ ایمان خاموش می گردد و هرگز خیال خیری پیرامون آن نمی گردد، بلکه پیوسته محل وساوس شیاطین و محل آمد و شد آن لعین است و اگر گاهی فکری کند که در ظاهر خیر باشد، چون به غور آن رسی و حقیقت آن را بنگری به غیر از شر محض و از تلبیس شیطان نباشد و امید بازگشت به خیر از چنین دلی نیست و علامت این دل آن است که موعظه و نصیحت در آن تأثیر نکند و چون سخن حقی شنوده دیده بصیرتش از فهم آن کور، و گوش هوشش از شنیدن آن کر باشد بلکه اکثر صاحبان این دل پند و نصایح و موعظه را از قبیل سخنان لاطائل و ترهات می شمارند و در آیات متعدده خدای تعالی اشاره به چنین نفسی فرموده اند از آن جمله: «ارایت من اتخذ الهه هواه افانت تکون علیه وکیلا» خلاصه معنی آنکه، خطاب به حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید که «کسی که خدای خود را هوا و هوس خود قرار داد، یعنی اطاعت آن را نمود آیا تو می توانی آن را به اصلاح بیاوری و دفع فساد از آن کنی؟
در بسیاری از مجسمه‌ها و یادمان‌های به جای‌مانده آمنموس، الهه نیث را در جایگاهی برجسته نشان می‌دهد که ممکن است اشاره‌ای به زادگاه پدرش باشد؛ چرا که این الهه در اِسنا عبادت می‌شد. در مقبره او در تبای نوشته شده که آمنموس نه تنها یک کاتب، بلکه سرپرست معابد نیز بوده‌است. این ممکن است بدان معنا باشد که او معابد را بازرسی می‌کرده‌است. هاباچی معتقد است که این موضوع دلیلی بر پرشماری تعداد مجسمه‌ها و یادمان‌های کشف‌شده از او در مکان‌های مختلف است.
«الههٔ ناز» نام یک تصنیف یا ترانهٔ اجرا شده توسط غلامحسین بنان است که نخستین بار در سال ۱۳۳۳ خورشیدی از رادیو ایران پخش شد و نزد توده‌های مردم با استقبال عجیب و غیرمنتظره‌ای مواجه گردید. آهنگساز این اثر اکبر محسنی و سرایندهٔ شعر آن، کریم فکور بود و روح‌الله خالقی، که رهبر ارکستر انجمن موسیقی ملی به‌شمار می‌آمد، آن را برای اجرای بنان در همراهی با این ارکستر تنظیم نمود. این تصنیف، چه در زمان اجرای نخست خود و چه در طی دهه‌های بعد، همواره از جملهٔ ترانه‌های محبوب و پرطرفدار ایرانی محسوب می‌شده‌است. این تصنیف باصدای بنان در آلبوم شاخه گل ۱ (الهه ناز، می ناب) به بازار آمده‌است.
الهه احمدی در مسابقات جام جهانی مونیخ آلمان در سال ۲۰۱۸، توانست نخستین مدال طلای ایران در رشته تفنگ سه وضعیت را کسب کند. پس از کسب این مدال، فدراسیون جهانی تیراندازی با تمجید از عملکرد او، نوشت: «تیرانداز ۳۵ ساله ایرانی، درخشان‌ترین مدال را با کسب امتیاز ۴۵۵/۴ و با اختلاف ۱/۳ امتیاز، تعقیب کنندگان خود را پشت سر گذاشت.» این مدال در شرایطی به دست آمد که ورزش تیراندازی ایران، سال ها با مشکل کمبود فشنگ خفیف و همچنین تحریم ایران توسط فروشندگان فشنگ های مسابقاتی مواجه بوده است.
اتفاقی که افتاده‌است، باید چنین باشد که انکی به «الهه مادر» دستور می‌دهد تا مرگ را حقیقتِ گریزناپذیر زندگی قرار دهد. اشاره ضمنی به این است که پیش از این، انسان‌ها ممکن بود به خاطر خشونت، بیماری و یا خواسته خدایان بمیرند (همانگونه که خود خدایان) اما نه طبیعی و ناشی از پیری. از زمان «طوفان» به بعد، مرگ در مسیر زندگی قرار گرفت.
آن گه گفت: قُلْ إِنَّ هُدَی اللَّهِ هُوَ الْهُدی‌ یعنی که اگر ایشان کیش خویش ستایند و شما را بآن خوانند یا در دین شما طعن زنند و شما را از آن باز خوانند که تو رسولی بگوی ان هدی اللَّه هو الهدی راه راست آنست که اللَّه نماید، و راهنمونی راهنمونی ویست وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ هوی نتیجه شهوت و داعی ضلالت، ازینجاست که رب العزة هوی را به اله الکفار باز خواند. فقال تعالی أ فرأیت من اتخذ الهه هواه.
آثار مذهب بت‌پرستی ژرمنی در قدیمی‌ترین دوره های عصر آهن سلتیک، از طریق یافته‌های باستان‌شناسی شناخته شده‌است. این آثار معمولاً شامل اشیایی که در دریاچه‌ها و مرداب‌ها کشف می‌شوند می‌شود، در میان این آثار بسیاری از آنها به عصر نوسنگی تا عصر برنز بازمی‌گردند. مردم آن زمان احتمالاً باتلاق‌ها و مرداب‌ها را مکان‌های مقدسی می‌دانستند که در آن تماس با قدرت‌های الهی امکان‌پذیر بود. تاسیتوس خانه الهه ژرمنی، نرتوس، را در جزیره ای در یک دریاچه توصیف کرده‌است. در چندین باتلاق، پیکره‌های چوب خام فرآوری شده یافت شده‌است که عموماً افرادی را نشان می‌دهد و شامل نمادهایی با ویژگی‌های جنسی شدیداً تأکید شده‌است. این امراحتمالاً نشان می‌دهد که خدایان باروری بت پرستان اولیه آلمانی با آب مرتبط بوده‌اند.
اما از سوی دیگر شاید دلیل استقبال مردم از ترانه «الهه ناز»، نوع متفاوت کار بنان بود که همین تفاوت باعث استقبال مردم از این ترانه شد. زیرا مردم تا آن زمان صدای بنان را در برنامه بسیار سنگین و فاخر «گلهای جاویدان» رادیو ایران شنیده بودند که طی این برنامه‌ها، بنان مبادرت به اجرای برنامه‌های بسیار فنی و پیچیده در دستگاه‌های مختلف موسیقی سنتی می‌نمود. حال آن که اجرای وی در «الهه ناز» در عین بداعت و تازگی، بسیار ساده و صریح به نظر می‌رسید.
الهه شب به احتمال زیاد یک نماد الهی از آسمان شب شناخته می‌شد. او با رویابینی نیز در ارتباط بود.