آلوده

معنی کلمه آلوده در لغت نامه دهخدا

( آلوده ) آلوده. [ دَ / دِ ] ( ن مف / نف ) لوث ، دَرَن ، وسخ ، نجاست ، شوخ ، پلیدی گرفته. ملوّث. مدَرّن. متنجس :
...َر آلوده بیاری و نهی در...َس من
بوسه ای چند بتزویر دهی بر نس من.رودکی ( از اوبهی در تحفةالاحباب ).پیری و درازی و خشک شنجی
گوئی به گُه آلوده لتره غنجی.منجیک.زآب شود هر تن آلوده پاک
پاک نگردد زن بد جز بخاک.ناصرخسرو.شرممان باد ز پشمینه آلوده خویش
گر بدین فضل و هنر نام کرامات بریم.حافظ.دلق آلوده صوفی بمی ناب بشوی.حافظ. || آغشته. ملطخ. مضمخ. آگشته. آگسته :
...نی دارد چو...ن خواجه ش لت لت
ریشی دارد چو ماله آلوده به بت.عماره.گر بلبل محنت زده عاشق بوده ست
باری دل غنچه از چه خون آلوده ست ؟کمال اسماعیل. || ممزوج.مخلوط. آمیخته. آمیغی. مشوب. مضاف. غیرخالص. که ویژه و ناب نیست :
ناب است هر آن چیز که آلوده نباشد
زین روی ترا گویم کآزاده نابی.فرخی.یکی را میدهی صد گونه نعمت
یکی را نان جو آلوده با خون.باباطاهر.اشک آلوده ما گرچه روانست ولی
برسالت سوی او پاک نهادی طلبیم.حافظ. || مغشوش. پربار، چنانکه زر :
زر آلوده کم عیار بود
زر پالوده پایدار بود.سنائی. || تردامن. فاسق. فاجر. بدکار. تبه کار :
یکی آلوده ای باشد که شهری را بیالاید
چو از گاوان یکی باشد که گاوان را کند ریخن.رودکی.دوستی را امید میدارم
گرچه آلوده و گنه کارم.سنائی.چون نیست نمازمن آلوده نمازی
در میکده زآن کم نشود سوز و گدازم.حافظ. || معتاد بشراب. آموخته بافیون و مانند آن :
چوآلوده ای بینی آلوده ای
ولیکن سوی شستگان شسته ای.ناصرخسرو. || زشت. بد. ناپاک :
فعل آلوده گوهر آلاید
از خم سرکه سرکه پالاید.عنصری. || مالیده شده :
ز کشته بهرسویکی توده بود
گیاهان بمغز سر آلوده بود.فردوسی. || مجازاً، رهین. مرهون :
آلوده منت کسان کم شو
تا یکشبه در وثاق تو نانست.انوری.

معنی کلمه آلوده در فرهنگ معین

( آلوده ) (دِ ) (ص مف . ) ۱ - مالیده به چیزی ، آغشته . ۲ - آغشته شده ، کثیف .

معنی کلمه آلوده در فرهنگ عمید

( آلوده ) آن که یا آنچه به چیزی پاک یا ناپاک آغشته شده، آن که به وضعیتی بد دچار شده، آغشته، مالیده به چیزی، ناپاک.

معنی کلمه آلوده در فرهنگ فارسی

( آلوده ) ( اسم ) ۱ - مالیده بچیزی آغشته . ۲ - ملوث کثیف .

معنی کلمه آلوده در دانشنامه عمومی

آلوده (آخرین بازمانده از ما). آلوده ( به انگلیسی: Infected ) دومین قسمت از مجموعه تلویزیونی درام پسا آخرالزمانی آمریکاییه آخرین بازمانده از ما است. این اپیزود توسط یکی از خالقان سریال، کریگ مازن نوشته شده و توسط نیل دراکمن، نویسنده و کارگردان خلاق بازی ویدیویی سال ۲۰۱۳ این اثر که سریال بر اساس آن ساخته شده است کارگردانی شده. و در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۳ از اچ بی او پخش شد. در این قسمت، جوئل ( پدرو پاسکال ) و شریکش تس ( آنا تورو ) الی جوان ( بلا رمزی ) را از طریق یک منطقه آلوده بیولوژیکی در بوستون برای رسیدن به خانه ایالتی ماساچوست اسکورت می کنند.
دو روز پیش از شیوع، در جاکارتا، یک قارچ شناس از همه گیری آتی آگاه می شود و به منظور جلوگیری از گسترش توصیه می کند که حکومت شهر را بمب باران کند. در زمان حال، الی به جوئل و تس توضیح می دهد که او را به غرب منتقل می کنند به این امید که از او برای یافتن درمانی استفاده شود. در حالی که آن ها مسیر کاخ ایالتی را مملو از افراد آلوده می یابند، هر سه از موزه ای عبور می کنند که در آن جا به وسیلهٔ آلوده ها مورد حمله قرار می گیرند و الی نیز گزیده شد. آن ها به کاخ ایالتی می رسند غافل از اینکه افراد فایرفلایز را مرده می بینند. تس نشان می دهد که گزیده شده است در حالی که نیش الی شروع به بهبودی می کند و مصونیت او را ثابت می کند. جوئل به یک آلوده شلیک می کند که باعث آگاه شدن انبوهی از آلوده ها می شود. تس او را متقاعد می کند تا با الی فرار کند در حالی که او پشت سر می ماند، ساختمان را منفجر می کند و خود را به همراه گروهی از آلوده ها می کشد.
• «آلوده» در IMDb
• خود - دیگرکشی در تلویزیون
• مقاله های دارای واژگان به زبان انگلیسی

معنی کلمه آلوده در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آلوده. آلوده یا کثیف به شیئ پلیدى گرفته اطلاق می شود.
آلوده به شیئ کثیف و چیزی که به خود پلیدی گرفته است، گفته می شود.
اقسام اشیاء آلوده در فقه
مراد از آلوده، گاه چیزى است که با نجاسات برخورد کرده و نجس شده است و گاه چیزى است که با کثافات و آلودگى ها- که طبع آدمی از آن ها متنفر است- تماس پیدا کرده و کثیف شده است.
← محل بحث ما
از آلوده، به مناسبت در باب هاى طهارت، صلات و اطعمه و اشربه سخن رفته است.
← احکام آلوده در باب طهارت
...

معنی کلمه آلوده در ویکی واژه

ویژگی آنچه یا آنکه با چیزی معمولا کثیف و ناپاک درآمیخته یا به آن مالیدن شده باشد یا ناقل میکروب و ویروس باشد.
مالیده به چیزی، آغشته. آغشته شده، کثیف.

جملاتی از کاربرد کلمه آلوده

می‌زنم بر سر خود دست به خون آلوده چون مدد نیست که در گردن قاتل کنمش
و هنگامی که در صف دوم ایستادم، دیدم که از مردمان از این بابت که به صف اول نرسیده ام، شرمسارم و دوباره بصف اول پیشی گرفتم و دانستم که تمام نمازهایم بدین ریا آلوده بوده است که خود را بمردم بنمایانم و از این که ایشان ببینند در کار خیر بر دیگران پیش ام، لذت برم.
در اتاق عمل نمی‌توان از تهویه طبیعی استفاده کرد، زیرا این نوع از تهویه امکان ورود گرد و غبار و میکروب‌ها را به اتاق عمل ممکن می‌سازد. اگر یک سیستم مناسب تصفیه هوا در داخل اتاق عمل تعبیه گردد، به‌طور چشمگیری میزان میکروارگانیسم‌های موجود در داخل اتاق را کاهش می‌دهد. این سیستم باید بتواند هوای کثیف و آلوده اتاق عمل را به بیرون هدایت کند.
مرا بود آن سخن در گوش چونان که در دل رفته زهر آلوده پیکان
ماده ۴۰۹. بوم‌کشی. «بوم‌کشی، یعنی آلوده‌کردن اتمسفر، منابع زمین و آب، تخریب گسترده گیاهان و جانوران یا هر اقدام دیگری که می‌تواند باعث فاجعه زیست‌محیطی بشود - مستوجب مجازات خواهد بود…»
چشم و گوش تو بشرک آلوده است چشم و گوش دگری می‌باید
از زمان ظهور دسترسی گسترده به اینترنت پهن باند، نرم‌افزارهای مخرب بیشتر برای سودآوری طراحی شده‌اند. از سال ۲۰۰۳، اکثر ویروس‌ها و کرم‌های گسترده برای کنترل کامپیوترهای کاربران برای اهداف غیرقانونی طراحی شده‌اند تا به منظور بهره‌گیری در بازار سیاه به کار گیرند. از «رایانه‌های زامبی» آلوده می‌توان برای ارسال اسپم نامه‌های الکترونیکی، میزبانی از داده‌های متناقض مانند پورنوگرافی کودک یا مشارکت در حملات انکار سرویس توزیع شده به عنوان نوعی اخاذی استفاده کرد.
ماده ۳۷۴. بوم‌کشی: «تخریب گسترده رده‌های حیوانی یا گیاهی، آلوده‌کردن اتمسفر یا منابع آب، و همچنین ارتکاب اعمال دیگری که می‌توانند فاجعه‌ای اکولوژیک ایجاد کنند، مستوجب مجازات خواهد بود…»
وعظ من گرد فشانندهٔ عصیان نشود آستین عسل آلودهٔ مگس ران نشود
رو به محراب گریبان تو نتوانم سود که ز من دیده آلوده طهارت برده
تا تو آلوده به خون ساخته‌ای خنجر خویش من برآورده ام از چاک گریبان سر خویش
به‌عنوان آخرین راه حل، می‌توان کامپیوترها را از بدافزار محافظت کرد، و کامپیوترهای آلوده می‌توانند با تحمیل "شکاف هوا" (یعنی قطع کامل آنها از همه شبکه‌های دیگر) از انتشار اطلاعات قابل اعتماد جلوگیری کنند. با این حال، بدافزارها هنوز هم در برخی شرایط می‌توانند از شکاف هوا عبور کنند. به عنوان مثال، رسانه‌های قابل جابجایی می‌توانند بدافزارها را با مشکل مواجه کنند.
دفن این زباله‌ها که تا هزاران سال به شدت پرتوزا و کشنده هستند تابع مقررات بسیار سخت و بسیار پیچیده‌ای است. آن‌ها عموماً به صورت ذرات ریز درآمده و با شیشه مذاب مخلوط می‌شوند. سپس در یک بشکه قطور فولادی بسته‌بندی شده و آن‌ها نیز به نوبه خود در لایه‌های ضد پوسیدگی و ضد نفوذ قرار می‌گیرند. حمل این مواد با اسکورت‌های ویژه امنیتی پلیس و حتی ارتش همراه است؛ زیرا چنانچه این مواد بدست تروریست‌ها بیفتد می‌تواند فاجعه به بار آورد و حتی زندگی روی کره زمین را مختل کند. کافی است یکی از این بسته‌ها پوسیده شده و وارد طبیعت گردد. ممکن است آبزیان را آلوده نماید. در نتیجه پرندگان و در مرحله بعد گوشت‌خواران را نیز آلوده می‌کند. مرحله بعد آب‌های کره زمین است و در نتیجه نابودی.
پس از کشتن که خون آلوده خسپد بر درش، خسرو از آن بهتر که با عزت به خون دیده شوییدم
در کعبه ایم و مرحله پیمای کوی تو مستغرق حقیقت و آلوده مجاز
طالب زاده ادعا می‌کرد عربستان سعودی بعد از مراسم حج سال ۱۳۶۷ که به کشته شدن زائران ایرانی انجامید، به دستور آمریکا آب زمزم را آلوده کرد. او ادعا کرد وزارت بهداشت بریتانیا گفته‌است که این آب به مواد آرسنیک آلوده شده‌است. او هیچ سندی برای ادعای خود ارائه نکرد.
در نتیجه قوانین زیست‌محیطی سست و تجهیزات «کاملاً منسوخ» مورد استفاده توسط آزوف‌استال و سایر کارخانه‌های متعلق به متین‌وست در این شهر، ماریوپل تبدیل به شهری شد که نشنال جئوگرافیک آن را «یکی از آلوده‌ترین شهرها» در اوکراین توصیف کرد. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، ساکنان ماریوپل برای درخواست اصلاحات در خیابان‌ها تظاهرات کردند.
بنا به نوشتهٔ پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، با این‌که وزیر بهداشت استفاده از روغن پالم در لبنیات و زیان آن را برای سلامتی تأیید کرده و گفت، در تولید لبنیات به بازار آمده به‌جای چربی طبیعی، بدترین چربی صنعتی استفاده شده‌است، اما رئیس سازمان استاندارد حرفی دیگر داشت. ماجرای شیرهای آلوده به روغن پالم، صنایع و بازار مصرف صنایع لبنی را دچار بحران کرد. به گزارش ولی خلیلی از خبرآنلاین، گزارش‌های میدانی نشان می‌داد قیمت انواع شیرهای کم‌چرب در بازار به‌دلیل افزایش تقاضا افزایش یافته و از سوی دیگر مدیران برخی صنایع لبنی خبر دادند به‌دلیل اتفاقاتی که رخ داد، خط تولید برخی تولیداتشان به‌طور کامل تعطیل شد. فیروزبخت رئیس مؤسسهٔ استاندارد در گفت‌وگو با خبرآنلاین اعلام کرد:
از سال ۲۰۱۰ ماسه‌های آرال و ریزگردهایی که از آن منشأ می‌گیرند در هوا پراکنده شده و سنجش‌های علمی نشان داده که این گرد و غبار حاوی مواد آلوده است. محل قرارگیری این بیابان که در کوران بادی قدرتمندی که از شرق به غرب می‌وزد باعث شده که کودهای سمی و ریزگردهای آن حتی در خون پنگوئن‌های قطب جنوب نیز یافت شوند. ریزگردهای آرال از دشت‌های روسیه گرفته تا جنگل‌های نروژ و یخچال‌های طبیعی گرینلند شناسایی و دیده شده‌اند.
دامان پاک ما اگر آلوده شد ز می از آب توبه شکر که نیکو درآمدیم