اپیزود
معنی کلمه اپیزود در فرهنگ معین

اپیزود

معنی کلمه اپیزود در فرهنگ معین

(اِ زُ ) [ فر. ] (اِ. ) بخشی - گاهی مستقل - از یک مجموعة به هم پیوسته مانند فیلم یا قصه ، قسمت ، بخش .

معنی کلمه اپیزود در دانشنامه عمومی

اپیزود (آلبوم). «اپیزود» ( به انگلیسی: Episode ) آلبومی از استراتوواریوس است که در ۲۲ آوریل ۱۹۹۶  ( ۱۹۹۶ - 04 - ۲۲ ) منتشر شد.
اپیزود (فیلم). «اپیزود» ( انگلیسی: Episode ( film ) ) یک فیلم به کارگردانی والتر رایش است که در سال ۱۹۳۵ منتشر شد.

معنی کلمه اپیزود در دانشنامه آزاد فارسی

اِپیزود (episode)
در موسیقی ، پاساژ یا قسمتی از یک فوگ که محل های ظهور سوژه (ملودی اصلی ) را به هم پیوند می دهد. معمولاً ماهیتی غیرتِماتیک دارد و اغلب سکانس هایی را برای انجام مدولاسیون (حرکت از یک گام به گام دیگر) درست می کند، پیش از آن که سوژه گام تازه ای بنا کند؛ یا در یک روندو، یکی از قسمت های گوناگونی که در میان اثر وجود دارد و با ظهور مجدد تِم اصلی، تضاد ایجاد می کند.

معنی کلمه اپیزود در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] داستان فرعی، داستان ضمنی، واقعه ی فرعی، واقعه ی ضمنی، حادثه ی مستقل، داستان یا رویدادی مستقل که در متن داستان می آید؛ و در واقع در خدمت رساندن مفهوم پیرنگ داستان و گاه تنوع بخشی به آن است.
داستان فرعی، داستان ضمنی، واقعه ی فرعی، واقعه ی ضمنی، حادثه ی مستقل، داستان یا رویدادی مستقل که در متن داستان می آید؛ و در واقع در خدمت رساندن مفهوم پیرنگ داستان و گاه تنوع بخشی به آن است. اپیزود می تواند به تنهایی داستان کاملی باشد. چنان که می توان آن را بی آن که در کل داستان خللی وارد آید، حذف کرد. اپیزود صفات و خصوصیات شخصیت های داستان را به بهترین وجه و کاملا غیر مستقیم به خواننده می نمایاند. به ویژه در داستان کوتاه که نویسنده وقت و مجال حاشیه پردازی و پرداختن به توصیف های بلند را ندارد و ناگزیر برای این که آکسیون داستانش به روانی جریان یابد و خصوصیات اشخاص داستان را به خواننده تحمیل نکند، از حوادث فرعی سود می جوید. رابطه ی زبان رمان با واقعیت مساله ای است که از آغاز ظهور این نوع ادبی مورد بحث بوده، و اکنون نیز با وجود تئوری های مدرن و پست مدرن همچنان مورد توجه است.
اپیزود در ادبیات
اپیزود از دیرباز در ادبیات رایج بوده است. این روش برای اولین بار در داستان های شرقی به کار رفته است. سازندگان این گونه داستان ها اغلب با به کارگیری چارچوب داستان در داستان، قصد خاصی را دنبال می کرده اند.برای نمونه داستان "هزار افسانه" را که به نام "هزار و یک شب" و یا "طوطی نامه به چهل طوطی" شهرت یافته در نظر می گیریم. ریخت و قالب در این مجموعه ها یا جنگ های داستانی به سبب تأثیری که بر ادبیات اروپایی داشته است از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در همه ی دنیا هر جا سخن از داستان در داستان (اپیزود) باشد، انسان ممکن است به یاد داستان هزار و یک شب بیافتد. این که روش داستان در داستان حتی در ریخت و شکل غربی آن یک ریشه ی کهن شرقی دارد، انکارناپذیر است. در اوایل دوره ی رنسانس تجار ونیزی که با کشتی های تجاری برای داد و ستد به سرزمین های مشرق زمین آمدند، با ادبیات این کشورها هم آشنا شدند و کتاب های با ارزشی را با خود به اروپا آوردند و به ترجمه آن ها پرداختند.
تفاوت اپیزود با گفت وگو
اپیزود در فضای داستان تأثیر می گذارد؛ زیرا به پویایی داستان می افزاید. عامل گفت وگو نیز در ارائه ی شخصیت داستان تأثیر فراوان دارد؛ اما اپیزود از دو جنبه با گفت وگو تفاوت دارد. نخست آن که حادثه ی فرعی تنوع و جاذبه ی بیشتری برای خواننده دارد. دوم آن که حادثه ی فرعی مستقیما فکری را به خواننده القا نمی کند.
اپیزود در قصه های کهن فارسی
...

معنی کلمه اپیزود در ویکی واژه

بخشی - گاهی مستقل - از یک مجموعة به هم پیوسته مانند فیلم یا قصه، قسمت، بخش.

جملاتی از کاربرد کلمه اپیزود

شبکه ای‌بی‌سی پخش سریال را در اواخر سال ۱۹۹۰ شروع کرد و دو اپیزود سریال در تاریخ ۱۸ و ۲۰ نوامبر به روی آنتن رفت.سریال توانست در مجموع ۳۰ میلیون بیننده داشته باشد که آماری بسیاری خوب برای شبکه محسوب می‌شد. سریال با واکنش ضد و نقیض منتقدان همراه بود و نقدهایی متوسط دریافت کرد. راتن تومیتوز اعلام کرد که ۵۷٪ منتقدان نسبت به سریال نظر مثبتی داشته‌اند که این درصد از روی ۱۴ نقد به‌دست آمده‌است.
ضبط هر اپیزود این سریال حدود سه روز طول می‌کشد، البته بیشتر سریال‌های کمدی موقعیت، در یک روز کار فیلمبرداریشان تمام می‌شود. سپس کار اپیزود که به پایان رسید، آن قسمت برای عده‌ای پخش می‌شود و صدای خندهٔ آنان روی آن قسمت ضبط می‌شود.
در سال ۲۰۰۹ او به همراه لوئیس لومباردی در یک اپیزود از سریال مانک بازی کرد. لوئیس لومباردی هم یکی از نقش‌آفرینان سریال ۲۴ است.
در طول پخش پنج ساله مستر بین در بریتانیا، این مجموعه موفق شد تا بینندگان زیادی جلب کند. اپیزود مشکل مستر بین که در سال ۱۹۹۱ در بریتانیا پخش شد، ۱۸٫۷۴ میلیون بیننده داشت. این سریال چندین جایزه بین‌المللی از جمله جایزه رز طلایی را برده‌است. این مجموعه در بیشتر کشورهای دنیا پخش گردیده‌است. نمایش در ۲۴۵ منطقه در دنیا فروش رفت و الهام بخش مجموعه پویانمایی مستربین، دو فیلم سینمایی و اجرای نمایشی در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ گردید.
کنی مک‌کورمیک همکلاسی استن و کایل است که همراه با کارتمن چهار دوست سریال را تشکیل می‌دهد. کنی در یک خانواده فقیر زندگی می‌کند و از آنجایی که زیپِ کاپشن کلاه‌دار او تمام بدنش و حتی دهن وی را نیز پوشانده، به سختی می‌توان حرف‌های او را فهمید. در پنج فصل اول سریال، کنی در پایان هر اپیزود کشته می‌شود و سپس در قسمت بعدی مجدداً ظاهر می‌شود، انگار نه انگار که اتفاقی افتاده باشد. سازندگان ساوت پارک معتقدند به دلیل آن که کنی در یک خانواده فقیر زندگی می‌کند، کشته می‌شود.
آل این از نظر آمار بینندگان یک موفقیت بود و رتبه‌بندی اپیزود آخر به ۴۷٫۷٪ رسید و به چهل و دومین اپیزود پربیننده درام کره‌ای در تاریخ تبدیل شد.
پس از اختلاف بین ای‌ام‌سی و دیش نتورک که منجر به حذف ای‌ام‌سی توسط دیش از ۱ ژوئیه ۲۰۱۲ شد، ای‌ام‌سی این قسمت را به صورت آنلاین برای پخش آنلاین پخش کرد. این اپیزود با مدت زمان تقریباً ۴۳ دقیقه کوتاه‌ترین قسمت این مجموعه است.
موضوع پدر اریک کارتمن معمولاً سوژه طنز این سریال قرار میگیرد، او با مادرش زندگی می‌کند و در ابتدا پدرش مشخص نیست چه کسی هست ولی در ادامه ابتدا به وی گفته می‌شود که پدر او همان مادر اوست یعنی مادرش دو جنسه است (قسمت دوم فصل ۲)و در واقع باید به دنبال مادر خود بگردد که از این کار منصرف می‌شود و در اپیزود ۲۰۱ متوجه می‌شود که پدرش ، پدر اسکات تنورمن است که وی در قسمت چهارم فصل ۵ توسط خود اوکشته و به اسکات تنورمن خورانده شده بود.
در میان فیلم‌ها، اولین بار در اپیزود ششم: بازگشت جدای به‌عنوان مادر لوک و لیا به او اشاره می‌شود، اما اسمی از او به میان نمی‌آید. زمانی که در ماه جنگلی سیاره اندور، لوک به لیا اطلاع می‌دهد که آن دو خواهر و برادر هستند، لیا خاطراتی از مادرشان به یاد می‌آورد و او را به این صورت توصیف می‌کند: «وقتی من خیلی کوچک بودم، او مرد... او زیبا، مهربان، اما غمگین بود...». لوک اعتراف می‌کند که خاطراتی از مادرش به یاد ندارد و سپس سیاره را ترک کرده و می‌رود تا با دارت ویدر روبرو شود.
این استودیو فیلم‌سازی که زیر نظر گروه استودیوهای پاین‌وود فعالیت می‌کند در سال ۱۹۳۱ میلادی تأسیس شده است. فیلم‌هایی همچون سوپرمن، بتمن آغاز می‌کند، هری پاتر و زندانی آزکابان، هری پاتر و جام آتش و جنگ ستارگان اپیزود سوم: انتقام سیت، هنری پنجم در استودیوهای شپرتون ساخته شده‌اند.