آرین
معنی کلمه آرین در لغت نامه دهخدا

آرین

معنی کلمه آرین در لغت نامه دهخدا

ارین. [ اَ ] ( ع اِ ) هَدَر. ( منتهی الارب ). هَدر. باطل ( چنانکه خون کسی ). || مکان. ( منتهی الارب ).
ارین. [ اَ ] ( ع مص ) شادی. شادان شدن. اَرن. اِران. ( منتهی الارب ).
ارین. [ ] ( ع اِ ) ( الَ.... ) محل الاعتدال فی الاشیاء وهو نقطة فی الارض یستوی معها ارتفاع القطبین فلایأخذهناک اللیل من النهار ولاالنهار من اللیل ، و قد نقل عُرفاً الی محل الاعتدال مطلقاً. ( تعریفات جرجانی ).
ارین. [ اُ رَ ] ( ع اِ ) دانه ای است که شیر را پنیر می گرداند. ( منتهی الارب ).
ارین. [ اَ ] ( اِخ ) نام موضعی است. ( منتهی الارب ).
ارین. [ اِ ] ( اِخ ) نام باستانی ایرلاند. رجوع به اِرَن و قاموس الاعلام ترکی شود.
ارین. [ اَرْ ری َ ] ( اِخ ) رجوع به اریان ( فلاویوس آریانوس ) شود.
ارین. [ اَ ی ُ ] ( اِخ ) نام اسبی که نِپتون با ضربت سه شاخی از زمین برآورد، آنگاه که وی با می نِرو در ستیزه بود.
ارین. [ اَ ی ُ ] ( اِخ ) شاعر غزلسرای یونانی مبتکر اشعار غنائی که بافتخار دیونیسوس ( باکوس ) سروده میشد.

معنی کلمه آرین در فرهنگ فارسی

( آرین ) فلا یوس مورخ یونانی قرن دوم م . مولف تاریخ اسکندر بزرگ بنام ( آنا باسس ) انشائ کننده [ مذاکرات ] و [ انموذج ] اپیکتتوس .
شاعر و غزلسرای یونانی

معنی کلمه آرین در فرهنگ اسم ها

اسم: آرین (پسر) (فارسی، انگلیسی) (تلفظ: āriyan) (فارسی: آرين) (انگلیسی: ariyan)
معنی: آریایی، آزاده، نجیب، آریا، مرد آریایی، آریایی نژاد، از نسل آریایی

معنی کلمه آرین در دانشنامه عمومی

آرین (بنزاین). آرین ها یا بنزاین ها گونه های بسیار واکنش پذیر مشتق شده از حلقهٔ آروماتیک هستند که با حذف دو استخلاف در موقعیت ارتو تشکیل می شوند. آرین ها معمولاً بهترین توصیف از یک پیوند سه گانه تحت فشار هستند؛ با این حال آن ها دارای برخی از خواص مرتبط با ترکیبات دی رادیکالی هستند. اصطلاح آرین به صورت نزدیکی با ارتو ( ۱و۲ - دی دهیدروبنزن ) دارد، با این حال موارد ۱و۳ و ۱و۴ - نیز جزو این دسته بندی به شمار می آیند.
کشف بنزاین منجر به ایجاد تحولات سریعی در روش های سنتزی موجود به منظور ساخت حدواسطهای مفید فعال برای سنتز ترکیبات آلی گردید. انواع مختلفی از محصولات طبیعی به وسیله استفاده از آرینها به عنوان حدواسط، تهیه شده اند.
نمایش آلکینی بنزن، متداول ترین شکل ترسیم بنزین ها می باشد با این حال ساختارهای کومولن و بی رادیکال دارای سهم بیشتری در فرمهای رزونانسی دخیل هستند.
اولین نشانه از وجود حدواسط آریناز پژوهش صورت پذیرفته توسط استومر و کاهلرت در سال ۱۹۰۲ ناشی می گردد. آنها مشاهده کردند که بر اثر واکنش ۳ - برموبنزوفوران با باز در حلال اتانول، ۲ - اتوکسی بنزوفوران تشکیل می گردد. بر اساس این مشاهده، آن ها وجود حدواسط آرین را پیشنهاد کردند.
آرین ها حتی در دماهای پایین نیز بسیار واکنش پذیر هستند. واکنش پذیری آن ها را می توان در چهار دسته عمده قرار داد: ( ۱ ) افزایش هسته دوستی ( ۲ ) واکنشهای پری سیکلی ( ۳ ) جای گیری در پیوند و ( ۴ ) واکنش های کاتالیز شده با فلز.
• نمونه های بیشتر با استفاده از شیمی آرین: tricyclobutabenzene
آرین (خواننده). چوی یه وون ( کره ای:  최예원؛ زادهٔ ۱۸ ژوئن ۱۹۹۹ ) که به طور حرفه ای با نام آرین ( انگلیسی: Arin ) شناخته می شود، خواننده و بازیگر اهل کره جنوبی است. او یکی از اعضای گروه دخترانهٔ کره ای اوه مای گرل است.
آرین در مدرسه راهنمایی دونگ دوک و مدرسه هنرهای نمایشی سئول تحصیل کرده است.
در ۱۸ ژوئن ۲۰۲۱، گزارش شد که آرین مبلغ ۳۰ میلیون وون به The Beautiful Foundation در تولد ۲۲ سالگی خود اهدا کرد. کمک های او برای بزرگسالان جوانی که از مراکز مراقبت از کودکان مرخص شده اند و اکنون تنها زندگی می کنند، استفاده خواهد شد.
در ۱۶ مه ۲۰۲۲، آرین مبلغ ۲۰ میلیون وون به The Beautiful Foundation در روز بلوغ و ورود به بزرگسالی اهدا کرد.
آرین (ماسنه). آرین یا آریان ( به انگلیسی: Ariane ) یک اپرا در پنج پرده اثر ژول ماسنه است و توسط کتول ماندس به لیبرتو فرانسوی پس از اساطیر یونان ( داستان آریادنه ) درآمده است. اولین بار در کاخ گارنیه پاریس در تاریخ ۳۱ اکتبر ۱۹۰۶ و با صدای لوسین بروال اجرا شد.
داستان بر اساس افسانه های پیرامون تسئوس و دو خواهر به نام آریادنه و فدر است. این دو خواهر هر دو عاشق تسئوس هستند، اما او فدر را به جای آریادنه انتخاب می کند. هنگامی که فدر توسط مجسمه سرنگون شده آدونیس کشته می شود، آریادنه به جهان زیرین سفر می کند تا از پرسفونه برای زنده شدن خواهرش درخواست کند. پرسفونه با پیشنهاد گل های رز آریادنه نرم شد و فدر به زمین بازگشت. سپس تسئوس برای انتخاب مجدد خواهران حاضر می شود و یک بار دیگر فدر را انتخاب می کند و آریادنه را در ساحل ناکسوس رها می کند. وی مضطرب با صدای سیرن به سمت دریا کشیده می شود.
ارین یا اریون ( به انگلیسی: Ayreon ) ( تلفظ صحیح: ) عنوان یک پروژه موسیقی است که توسط آهنگساز و موسیقی دان هلندی، آرین آنتونی لوکاسن، در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد. درباره سبک موسیقی ارین نمی توان قاطعانه نظر داد چرا که سبک این گروه که در ابتدا هوی متال و پراگرسیو راک به نظر می رسد ولی در واقع سبک ارین تلفیقی از چندین گونه سبک های مختلف راک و متالی همچون سمفونیک، فولک، پراگرسیو، کلاسیکال، الکترونیکال و حتی پاور متال است و به نوعی می توان گفت ارین با تلفیق این گونه ها به ابداع سبک جدیدی مختص به خود دست یافته است.
آهنگسازی و نوشتن اشعار در ارین توسط لوکاسن انجام می شود و همچنین او در هنگام ضبط آلبوم های گروه نوازندگی چندین ساز را بر عهده می گیرد. همراه او اد وربی است که تقریباً در تمامی آثار گروه، نوازندگی درامز را بر عهده دارد.
نکته قابل توجه درباره موسیقی ارین نحوه و چیدمان سازبندی آن است، در ارین علاوه بر استفاده از سازهای معمول در موسیقی راک و متال مانند گیتار الکتریک و بیس و. . . از سازهای دیگری نیز که بیشتر در موسیقی های فولک و کلاسیک استفاده می شوند نیز استفاده می شود، سازهایی همچون فلوت، ماندولین، ویولون و سیتار از این دست هستند.
شروع رسمی ارین را می توان با انتشار اولین آلبوم آن ها به نام آزمون نهایی مصادف دانست، آلبومی که در ضبط آن ۱۳ خواننده و ۷ نوازنده با هم همکاری داشته اند. آزمون نهایی آلبومی است که بر آن فضایی تحت تأثیر افسانه های علمی تخیلی و عناصر قرون وسطایی حاکم است. این آلبوم را به عنوان نقطه عطف و از اولین آلبوم های سبک متال اپرا و راک اپرا بر می شمارند.
در ۲۳ اکتبر ۱۹۹۶ دومین آلبوم گروه با عنوان خیال واقعی با همکاری شرکت ترنس میشنز و با تهیه کنندگی لوکاسن منتشر می شود و عنوان تنها آلبوم ارین را لقب می گیرد که در آن از داستان های دنباله دار خبری نیست اما همچنان همان فضاهای خیالی مورد علاقه لوکاسن بر آن حکم فرماست. در ضبط این آلبوم تنها سه خواننده و سه نوازنده همکاری داشتند. خیال واقعی برخلاف آلبوم پیشین خود، فروش چندانی را در کارنامه خود ثبت نکرد و چندان مورد علاقه هوادران واقع نشد.
سال ۱۹۹۸ سالی بود که در آن ارین شاهکار خود را عرضه کرد، آلبوم به درون قصر الکتریکی بدون شک بهترین آلبوم ارین تا به امروز است، آلبومی که ۸ خواننده که هر کدام اجرای مختص به یک شخصیت خاص را بر عهده دارند و ۱۱ نوازنده در ضبط آن همکاری کرده اند. به درون قصر الکتریکی به صورت یک آلبوم دبل سی دی در ۳۰ اوت ۱۹۹۸ منتشر شد و سریعاً مورد توجه هوادران و منقدین واقع شد. در اکثر نظرسنجی ها، به درون قصر الکتریکی مقام بسیار بالایی را کسب کرد. لوکاسن در ضبط این آلبوم وظیفه نوازندگی ۷ ساز مختلف را بر عهده داشت.

معنی کلمه آرین در ویکی واژه

آریا، آریایی. آرین ممکن است مستحیل شده اَرِیَن باشد
به معنی نجیب‌زاده ایرانی، مرد اصیل پارسی، از نژاد آریایی

جملاتی از کاربرد کلمه آرین

کوثر آرین نژاد، از پژوهشگران تعلیم و تربیت در تحقیقی به اعتماد به نفس دانش آموزان پرداخته‌است وی محیط کلاس و مدرسه را موقعیت و مکان خوبی برای ارتقای عزت نفس و خودباوری در دانش آموزان می‌شمارد
آرینج ۸٫۴۵ کیلومترمربع مساحت و ۶٬۲۲۰ نفر جمعیت دارد و ۱٬۳۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
آرین روبن در ۳ مه سال ۲۰۱۲ میلادی قرارداد خود را تا سال ۲۰۱۵ با باشگاه بایرن مونیخ تمدید کرد.
ای ملت آرین وفاداری کن در خدمت نوع خود فداکاری کن
به هندستان و ایران قوم آرین جست وصل تو که بود از هجر تو روزش شب و سالش دی و بهمن
فلاویوس آرینتئوس (یا آرینتائوس؛ متوفی' ۳۷۸ پس از میلاد) یک افسر ارتش رومی بود که کار خود را به عنوان یک افسر متوسط آغاز کرد و به مقامات ارشد سیاسی و نظامی رسید. او در خدمت امپراتورهای کنستانتیوس دوم، ژولیان، ژوویان و والنس بود. او در سال ۳۷۲ در کنار دومیتیوس مودستوس به عنوان کنسول منصوب شد.
آرین موید در ایران متولد شد. ۵ ساله بود که به همراه خانواده‌اش آمریکا مهاجرت کردند و در حومه شیکاگو ساکن شدند. او در سال ۲۰۰۲ مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه ایندیانا دریافت کرد. در دوران تحصیل فرصت یافت که در نمایشنامه‌هایی از چخوف و شکسپیر حضور پیدا کند.
تو چون بر تودهٔ آرین شدی بی‌مهر و کم‌ تابش ز ایران ویژه هجرت کرد زی تو تودهٔ آرین
آرینیانو ۸٫۲ کیلومترمربع مساحت و ۱٬۰۵۷ نفر جمعیت دارد و ۳۲۱ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
ریشهٔ نام اران - که در زبان گرجی «رانی»، در زبان یونانی «البانوی» و در زبان ارمنی «اُلوانک» خوانده می‌شود - شناخته شده نیست. در برخی از آثار لاتین به صورت آرین و در منابع عربی به صورت الران دیده می‌شود. پیش از ۳۸۷ میلادی، منطقه‌ای که میان دو رود واقع و شامل ایالات ارزخ، اولی و پئتکران بود بخشی از ارمنستان شمرده می‌شد. بعد از تقسیم ارمنستان بین یونان و دولت ساسانی، در ۳۸۷ میلادی، دو ایالت نخستین به آلبانی/اران و دومی به ایران پیوست و این امر یکی از دلایل آشفتگی‌ها در تشخیص و تعیین مرز اران بود. زیرا ارمنی‌ها اران را تنها در منطقهٔ شمال رود کر می‌دانستند.
هر چند که آرین بیشتر با عنوان نویسنده داستان‌های فانتزی حوزه کودک و نوجوان شناخته می‌شود، اما نه تنها مخاطبان آثار او محدود به این حوزه سنی نبوده و آثارش عموماً مخاطبانی از گروه‌های سنی مختلف را با خود همراه می‌کنند، بلکه آثارش ژانر و سبک پیچیده و متنوعی را نیز دربرمی‌گیرند.
آرین روبن با به ثمر رساندن ۳ گل در فصل ۱۹۹۹–۲۰۰۰ در باشگاه خرونینگن و بازی‌های چشمگیر توانست به تیم اول این باشگاه راه پیدا کند، و در فصل ۲۰۰۰–۲۰۰۱، عنوان بازیکن سال لیگ هلند را بدست آورد.
آرین شهر یا سده شهری است در استان خراسان جنوبی. این شهر مرکز بخش سده شهرستان قائنات می‌باشد.
امیدکه جنبش کند این خون کیانی در ملت آرین