النهار

النهار

معنی کلمه النهار در دانشنامه عمومی

النّهار ( به معنی روز ) نام روزنامه برجسته ای است که روزانه به زبان عربی در لبنان منتشر می شود. نخستین شماره آن در ۴ صفحه در ۴ اوت ۱۹۳۳ با تیراژ ۵۰۰ نسخه در بیروت منتشر شد.

معنی کلمه النهار در دانشنامه آزاد فارسی

اَلنَّهار
روزنامۀ چاپ لبنان. جبران توینی، در ۴ اوت ۱۹۳۳، آن را در لبنان تأسیس کرد و از آن زمان، بیشتر کارهای آن به عهدۀ خاندان توینی بوده است. در روزگار استعمار فرانسه، به سبب مبارزه با استعمار و تأکید بر استقلال، تعطیل شد، ولی پس از خروج فرانسویان، انتشار خود را از سر گرفت. خط مشی لیبرال دارد و ارتباط آن با مسیحیان مارونی آشکار است. شماری از نیرومندترین تحلیل گران لبنان را به خود جذب کرده است و بخش مقالات آن وزن و اعتبار ویژه ای دارد. نویسندگان شیعه مذهب نیز با آن همکاری می کنند. گسترۀ توزیع آن کشورهای عربی است.

معنی کلمه النهار در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی سَبْحاً: به سرعت حرکت کردنی نگفتنی(سبح در اصل به معنی دویدن و تند راه رفتن در آب ویا سرعت در حرکت می باشد درعبارت "ان لک فی النهار سبحا طویلا " سبح طویل در روز کنایه از غور در مهمات زندگی و انواع زدوبندها در برآوردن حوائج زندگی است . و معنای آیه این است که تو...
معنی وَجْهِ: رو- صورت - خودِ (ﭐبْتِغَاءَ وَجْهِ یعنی طلب خشنودی از آن جهت که رضایت از کسی به منزله ی رو کردن به او و عدم رضایت مانند پشت کردن به اوست .وجه هر چیزی به معنای ناحیهای از آن چیز است که با آن با غیر روبرو میشود و ارتباطی با آن دارد ، همچنان که وجه هر ج...
ریشه کلمه:
نهر (۱۱۳ بار)
روز. آن در شرع از طلوع فجر تا غروب آفتاب است . . این لفظ پنجاه و هفت بار در قرآن مجید آمده است. نهار ونَهَر (بروزن فرس) در اصل به معنی اتساع است روز را از آن نهار گفته‏اند که نور در آن انبساط و وسعت می‏یابد.

جملاتی از کاربرد کلمه النهار

استان کردستان با مساحت ۲۹٬۵۰۰ کیلومتر در غرب ایران مجاور کشور عراق بین ۳۴ درجه و ۴۴ دقیقه تا ۳۶ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۵ درجه و ۳۱ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۱۶ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ قرار دارد که این مساحت ۱٫۷ درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود و از نظر وسعت رتبهٔ ۱۶ را در کشور دارا است. از شمال به استان‌های آذربایجان غربی و قسمتی از زنجان و از جنوب به استان کرمانشاه و از شرق به استان همدان و قسمتی دیگر از استان زنجان و از غرب به کشور عراق محدود است. این استان شامل ۲۳۰ کیلومتر مرز خاکی مشترک با کشور عراق است.
وی در تیم نماینده آفریقا در جام نصف النهار 2007 عضویت داشت .
عن ابی ذر عن النبی (ص) عن اللَّه تبارک و تعالی قال ابن آدم ارکع لی اربع رکعات من اول النهار اکفک آخره. و اذا خفّت فهو من الوفاء و هو قضاء ما عهد و نذر.
بلی چو شمس بنصف النهار طالع کشت نه صبح صادق پاید نه فجر کاذب ماند
مساحت استان طرطوس در حدود ۱۸۹۱ کیلومتر مربع می‌باشد. طرطوس در ۵۲ درجه و ۳۰ دقیقه طول شرقی و ۳۳ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی از نصف‌النهار مبدأ واقع شده‌است.
آن سیاهی کز پی ناموس حق ناقوس زد در عرب بو اللیل بود اندر قیامت بو النهار
اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُکْراً مجازه: اعملوا بطاعة اللَّه یا آل داود شکرا له علی نعمه یقال: کان داود (ع) قد جزّأ ساعات اللیل و النهار علی اهله فلم تکن تأتی ساعة من ساعات اللیل و النهار الا و انسان من آل داود قائم یصلی فعمّهم اللَّه فی هذه الایة فقال: اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُکْراً. قال القرظی: الشکر تقوی اللَّه و العمل بطاعته. و قوله شُکْراً نصب لأنه مفعول له، و قیل: اعملوا شکرا نصب لانّه مفعول کقوله: وَ الَّذِینَ هُمْ لِلزَّکاةِ فاعِلُونَ.
بی واده ئیمشه و روژ هه لات یا نووری جانان سات به سات روشن ده کاتن سه ر بیسات فی اللیل یولج النهار
ادام الله ایام البهار و الیس لیله حلل النهار
جبران توینی نماینده مجلس لبنان و مدیر روزنامه «النهار» که از منتقدین سوریه بود به همراه دست‌کم ۳ نفر دیگر در انفجاری در بیروت کشته شد. [۱۱]
آسونسیون در بین عرض جغرافیایی'۱۵ °۲۵ و '۲۰ °۲۰ از عرض جنوبی و نیز بین نصف النهارهای '۴۰ °۵۷ و '۳۰ °۵۷ طول جغرافیایی غرب واقع شده‌است. این شهر در سمت چپ کرانه رود پاراگوئه قرار گرفته که شهر را در شمال غرب، از ناحیه غربی پاراگوئه و آرژانتین در بخش جنوبی شهر جدا می‌سازد. باقی نواحی شهر توسط بخش مرکزی احاطه می‌شود.
اجرام آسمانی در نزدیکی استوای سماوی از بیشتر نقاط روی زمین در بالای افق ظاهر می‌شوند، ولی اوج‌رسی این اجرام (رسیدن به نصف‌النهار) به بالاترین مقدار در نزدیکی استوا می‌رسد.
شهر ارومیه روی مدار ۳۷ درجه و ۳۲ دقیقه در نیم‌کره شمالی از خط استوا قرار گرفته‌است. همچنین این شهر روی نصف النهار ۴۵ درجه و ۲ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ قرار دارد.
لا فی النهار و لا فی اللیل لی فرح فلا ابالی أطال اللیل ام قصرا
الیوم السابع (عربی: اليوم السابع) یک روزنامه مستقل مصری است که اولین شماره آن در سال ۲۰۰۸ منتشر شد که به صورت هفتگی انتشار می‌یافت ولی از ۳۱ مه ۲۰۱۱ انتشار آن به صورت روزانه شد. الیوم السابع یک روزنامه سیاسی اقتصادی است و از میان صاحبان آن می‌توان به احمد ابو هشیمه و علاء الکحکی اشاره نمود که همزمان صاحب کانالهای تلویزیونی النهار۲ و النهار۱ می‌باشند و علی‌رغم اینکه روزنامه اعلام کرده‌است که صاحبان آن در سیاست روزنامه دخالتی ندارند ولی بعد از انقلاب ۲۵ ژانویه شایعاتی حول دخالتهای آنان در بعضی موارد براساس تمایلات سیاسی آن‌ها وجود داشته‌است. این موضوعی بود که هربار روزنامه آن را انکار کرده‌است.
خط استوا و نصف‌النهار مبدأ (گرینویچ) از آفریقا می‌گذرد. آفریقا تنها قاره ای است که از نواحی معتدل شمالی تا مناطق معتدل جنوبی امتداد دارد. اکثر قاره و کشورهای آن در نیمکره شمالی قرار دارند و بخش و تعداد قابل توجهی از کشورها در نیمکره جنوبی واقع شده‌اند.
جعلنا اللیل لباسا و جعلنا النهار معاشا، چرخ برین را متحرک و دایر ساخت و مرکز زمین را ساکن و ثابت، تا بحور نعمای عام واوزان احسان و انعام را از شگون این سکون و برکات آن حرکات در بسیط زمین و مدیر زمان پدید آورد وکمال قدرت خویش ظاهر کند و جمال رحمت باهر.
فرخنده باد بزم تو بالصیف و الشتا پدرام باد عیش تو باللیل و النهار
این اقلیم مناطق بسیار پهناورتری را نسبت به نوع با تابستان داغ پوشش می‌دهد. در آمریکای شمالی این منطقهٔ اقلیمی از مدار ۴۴ درجهٔ شمالی تا ۵۰ درجهٔ شمالی در شرق نصف‌النهار ۱۰۰ درجه یافت می‌شود، ولی در برخی نقاط تا مدار ۵۴ درجه و همچنین به سمت غرب تر تا دشت‌های کانادا و زیر مدار ۴۰ درجهٔ شمالی در ارتفاعات بالای رشته‌کوه آپالیشین نفوذ نموده‌است. در اروپا این نوع اقلیم تا نزدیک مدار ۶۱ درجهٔ شمالی نیز گستردگی دارد. ویژگی این اقلیم دمای میانگین زیر ۲۲ درجهٔ سانتیگراد در گرمترین ماه است. میانگین دما در تابستان معمولاً میان ۲۱ تا ۲۸ درجهٔ سانتیگراد در طول روز است و میانگین دمای سردترین ماه معمولاً زیر منفی ۳ درجه سانتیگراد است.
پرتو روی تو را نیست جهان پرده دار امتلأ الخافقین شارق ضوء النهار