آزاری

معنی کلمه آزاری در لغت نامه دهخدا

( آزاری ) آزاری. ( ص نسبی ) آزارنده. زننده :
سخن در نامه آزاری چنان بود
که خون از حرفهای او چکان بود.( ویس و رامین ).
آزاری. ( حامص ) تألم. تأثر. توجع. رنج. الم :
ابی آنکه بد هیچ بیماریی
نه از دردها هیچ آزاریی.فردوسی.

معنی کلمه آزاری در فرهنگ فارسی

( آزاری ) زننده آزارنده تالم

معنی کلمه آزاری در ویکی واژه

منسوب به آزار؛ آذاری. ابر آزاری چمن‌ها را پُر از احورا کند/ ... «منوچهری»

جملاتی از کاربرد کلمه آزاری

قوه قضائیه مدعی است که نوید افکاری در دادگاه علنی و بدون هیچ‌گونه شکنجه و آزاری محاکمه شده است و به اتهام مباشرت به قتل عمد حسن ترکمان بر اساس اسناد و مدارک محرز محکوم به قصاص شده و این حکم از سوی دیوان عالی کشور نیز عیناً تأیید شده است.
دلم را برده از کف سنگدل شوخ دل آزاری که با ما نیست او را جز دل آزاری دگرکاری
تا زند خنده برق نیسانی تا کند گریه ابر آزاری
سوی من مگذر مبادا سر نهم بی اختیار بر رهت پای تو آزاری کشد از روی من
در ادبیات فارسی، حیوان‌آزاری نکوهش شده‌است. به‌طور مثال، سعدی در گلستان می‌گوید:
پاره‌ای ابیات و مصراع‌های دیوانِ حافظ مَثَل شده‌اند. اِرسالُ‌الْمَثَل‌ها در شعرِ حافظ دو گونه هستند: دستهٔ نخست، یادکردِ مثل‌های دیگر شاعران و نویسندگان در شعر هستند مانند «علاج کی کنمت آخر الدوا الکی» یا «که زور مردم‌آزاری ندارم»؛ و دستهٔ دوم — که عمدهٔ ارسال‌المثل‌های شعر حافظ را دربرمی‌گیرند — اشعارِ خودِ اوست که مَثَل شده‌اند و تا پیش از او گذشته‌ای نداشته‌اند و در شعرِ حافظ جان می‌گیرند.
اختلالات ژنتیکی و بیماری‌های دردناک و بسیار شایع این گربه‌ها همواره مسائل اخلاقی را در مورد تکثیرکنندگان و خریداران این گربه‌ها مطرح کرده‌است. برخی از محققان توصیه می‌کنند که پرورش و تکثیر گربه اسکاتیش، به کلی متوقف شود و تکثیر و خرید و فروش این نژاد گربه را غیراخلاقی و نوعی حیوان‌آزاری می‌دانند.
اگر همچون سلیمی پاک دینی نیازاری به آزاری که بینی
کمیل پریکر روزنامه‌نگار تحقیقاتی که از الکلیسم رنج می‌برد و به تازگی از بیمارستان روانی بعد از سالها خودآزاری مرخص شده و به مرکز شهرش یعنی ویندگپ ایالت میزوری برای تحقیق قتل ۲ دختر بچه بازمی‌گردد.
مرد را کار به ز بیکاریست کاربد خبث و مردم آزاریست
گفته می‌شود موسی کاظم در دوران منصور از امور سیاسی کناره می‌گرفت و در جنبش‌های علویان شرکت نداشت، ازاین‌رو آزاری از جانبِ خلیفه متوجهِ او نبود. در یک مورد، منصور از کاظم درخواست کرد در مجلسی بنشیند و از طرف او هدایای نوروزی ایرانیان را دریافت کند. کاظم به‌بهانهٔ اینکه چنین رسمی در اسلام نیامده است، سعی داشت از زیر بارِ این فرمان شانه خالی کند اما منصور کوتاه نیامد و او را مجبور به این کار کرد.
تو سفر کردی و در کار دل‌آزاری من آسمان تیر جفا پاک بپرداخت ز کیش
در جهان بهتر از کم آزاری هیچ کاری تو تا نپنداری
جهنّم مردم آزاریّ خود دان در اینجا دائم آزاریّ خود دان
از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸، اولریش شولز توسط دادستانی عمومی مونیخ تحت تعقیب قرار گرفت. اتهام وی کودک آزاری بوده‌است. وی پس از استرداد از پرتغال به آلمان، در دسامبر ۲۰۰۹ به چندین سال زندان محکوم شد.
دستور را از این سخن سنگی عجب بدندان آمد و از غیظِ حالت آتشِ غضبش لهبی برآورد، زبان بی‌مسامحتی دراز کرد و گفت: بدان ماند که ملک زاده افسانهٔ چند همه تزویر و ترفند از بهر تشویرِ حال من و تقریر مقال خویش جمع کردست و می‌باید دانست که پادشاه را دشمن دو گونه بود یکی ضعیف نهانی دوم قویّ آشکارا و ضعیف را که قوت مقاومت و زخم پنجهٔ ملاطمت نباشد، خود را در شعار دیانت و کم‌آزاری و صیانت و نیکوکاری بر دیدهٔ ظاهربینان جلوه دهد تا هوایِ دولت پادشاه در دل رعایا سرد شود و هنگامهٔ مراد او گرم گردد، پس پادشاه را بدان باید کوشید که خلل وجود این طایفه بخلالِ ملک او نپیوندد و دامن روزگار خود را از شرارِ صحبت مثل این اشرار نگه دارد.
ز خلق از هیچ آزاری نرنجید که در آزار خود خلقی نسنجید
کمیل پریکر: روزنامه نگاری جوان که سعی دارد در شیکاگو زندگی خوبی برای خود بسازد. بعد از مرگ خواهرش، مارینا، او چندین سال زجر کشیده است و بعد از سال‌ها خودآزاری، در یک بیمارستان روانی نزدیک شیکاگو بستری شده‌است.
با نام اصلی آزاریا مارتیرورسی دانیلیان (ارمنی: Ազարիա Մարտիրոսի Դանիելյան) در روستای مغری، ارمنستان به دنیا آمد. در زادگاهش و باکو تحصیل نمود. سپس تحصیلاتش در بین سال‌های ۱۸۹۲ تا ۱۹۰۱ در رشته شیمی در پلی‌تکنیک ریگا ادامه داد. تا زمان مرگ زودرسش در ایروان و زادگاهش تدریس نمود. نثر وی عمدتاً با مشکلات اجتماعی در مناطق روستایی سروکار دارد.
تجارب نامطلوب دوران کودکی (شامل کودک‌آزاری، بی‌توجهی عاطفی و اختلافات شدید خانوادگی) به‌طور قابل توجهی خطر افسردگی اساسی را افزایش می‌دهد، به خصوص اگر بیش از یک نوع باشد. ترومای دوران کودکی نیز با شدت افسردگی، پاسخ ضعیف به درمان و طول مدت بیماری مرتبط است. برخی نسبت به دیگران مستعد ابتلا به بیماری‌های روانی مانند افسردگی پس از سانحه هستند و ژن‌های مختلفی برای کنترل استعداد، پیشنهاد شده است.