اشرار

معنی کلمه اشرار در لغت نامه دهخدا

اشرار. [ اِ ] ( ع مص )به بدی منسوب کردن کسی را. ( منتهی الارب ). نسبت کردن با شر. ( تاج المصادر بیهقی ). نسبت کردن کسی را به شر. || پیدا کردن. ( منتهی الارب ). آشکارا کردن. ( تاج المصادر بیهقی ): و حتی اُشِرَّت بالاکُف المصاحف ؛ ای نُشرت و اُظهرت. ( اقرب الموارد ). || به آفتاب نهادن چیزی را تا خشک شود. ( منتهی الارب ). به آفتاب نهادن گوشت یا کشک یا جامه را تا خشک شود. ( از اقرب الموارد ). || راندن و طرد کردن خاندان و قبیله کسی ، وی را. ( از اقرب الموارد ).
اشرار. [ اَ ] ( ع ص ،اِ ) ج ِ شَریر. ( دهار ) ( آنندراج ). بدان :
پس ره راستان و نیکان رو
که جهان پر خسان و اشرار است.ناصرخسرو.تو ملتفت مشو به عدو زآنکه خود فلک
تدبیر دفع فتنه اشرار میکند.سلمان ساوجی.

معنی کلمه اشرار در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ شریر، بدکاران .

معنی کلمه اشرار در فرهنگ عمید

= شَریر

معنی کلمه اشرار در فرهنگ فارسی

بدان، بدکاران، جمع شریر
( اسم ) جمع شریر بدان بدکاران بد کرداران .
جمع شریره

معنی کلمه اشرار در ویکی واژه

جِ شریر؛ بدکاران.

جملاتی از کاربرد کلمه اشرار

و از ارباب مذهب اول جمعی از حکما، که معروف اند به رواقیان، گفتند همه مردمان را در فطرت بر طبیعت خیر آفرینند، و به مجالست اشرار و ممارست شهوات و عدم تأدیب و زجر از فواحش به جایی رسند که در حسن و قبح امور فکر نکنند، و از هر طریق که توانند به مرغوب و مشتهی توصل نمایند تا بتدریج طبیعت بدی در ایشان راسخ شود.
با قضیهٔ ملی‌شدن نفت و ظهور جبههٔ ملی و مصدق بود که جلال دوباره به سیاست روی آورد. وی عضو کمیته و گردانندهٔ تبلیغات «نیروی سوم» شد که یکی از ارکان جبههٔ ملی بود. در ۹ اسفند ۱۳۳۱، بعد از اطلاع از محاصرهٔ منزل مصدق با عدهٔ دیگری از «نیروی سومی‌ها» فوراً به آنجا رفت و در مقابل منزل مصدق به دفاع از او سخنرانی کرد. اشرار قصد جان او را کردند و او زخمی شد. در اردیبهشت۱۳۳۲ به دلیل اختلاف با رهبران نیروی سوم از آن‌ها هم کناره گرفت. دو کار ترجمهٔ وی، «بازگشت از شوروی» ژید و «دست‌های آلوده» سارتر مربوط به همین سال‌هاست.
تجزیه و تحلیل موضوع فانتزی نوعی نقد بلاغی است که نخستین بار در ۱۹۷۲ مطرح شد. این کار تخیلات مشترک گروهی از افراد، شاید مخاطبان را برای یک نمایش تجاری یا سخنرانی عمومی، می‌گیرد و آنها را برای شوخی‌های داخلی و نشانه‌های دیگر برای آگاهی مشترک مورد بررسی قرار می‌دهد. سپس انتقاد می‌تواند آگاهی گروه را برای تعیین قهرمانان و اشرار، امیدها و ترس‌های آن، نحوه برخورد اعضای گروه با مواردی مانند خشونت یا رفتارهای مهربانانه و سایر رویدادها در داخل و خارج از جامعه توصیف و ارزیابی کند. یک منتقد ماهر می‌تواند تجزیه و تحلیل بسیاری از مشکلات را اعمال کند، مانند چگونه وزارت بهداشت می‌تواند مجموعه ای از تبلیغات تلویزیونی را بسازد تا نوجوانان تشویق به ترک دخانیات و سیگار کند؟
در قدیم و با توجه به قرار گرفتن بقعه امامزاده در دامنه کوه اشیاء امامزاده هر از چند گاهی مورد سرقت اشرار و راهزنان قرار گرفته و شجره نامه نیز به تاراج رفته‌است اما بنا به دلایل موجود، تولد این امامزاده در قرن سوم هجری می‌باشد.
ز جوی همت اشرار می‌ننوشم آب وگر فوارهٔ خون برجهد ز شریانم
آرون ورما جوانی خوش قلب و تهی دست است که سرپرستی چندین کودک یتیم را به عهده گرفته.پس از یافتن دستبند نامرئی‌کننده پدرش وی سعی می‌کند از قدرتش در جهت مبارزه با اشرار استفاده کند. وی بزودی با موگامبو که قصد حکومت بر هندوستان را دارد روبرو می‌شود و...
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به شگرد یک عشق، زندان زنان، رژ لب، برهنه برای قاتل، لو مان، میانبری به جهنم، سنبله، ثور، جدی، والری، ظاهر و باطن، خوشی من، خوشی توست و دو تپانچه مگنوم ۳۸ برای شهری از اشرار اشاره کرد.
استاندار چهارمحال و بختیاری با حضور یافتن در راهپیمایی حکومتی این استان که در تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۹۸ برگزار شد، این تظاهرات را «مشتی بر دهان فرصت‌طلبان و سلطنت‌طلبان» خواند که به هدف «اعلام انزجار و خشم از تخریب‌کنندگان، غارت‌گران بیت‌المال و فتنه‌گران» شکل‌ گرفته است. اقبال عباسی شهروندان معترض را «فرصت‌طلبانی» خواند که با «منحرف کردن مطالبات مردم، به تخریب اموال و بیت‌المال دست می‌زنند. عباسی در ادامه شهروندان معترض را «اشرار و آشوبگر» خواند و هشدار داد که مطابق قانون با این افراد برخورد می‌شود.
سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در جلسهٔ درس خارج فقه ۲۶ آبان ۱۳۹۸، اعلام کرد که در خصوص قیمت بنزین سررشته و تخصصی ندارد، اما «اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند»، از آن تصمیم حمایت خواهد کرد. او حوادثی مانند آتش زدن بانک‌ها را کار «اشرار» و نه مردم خواند. خامنه‌ای خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی گفت که باید مراقب باشند که قیمتِ اجناسِ دیگر، بر اثرِ گرانی بنزین، افزایش پیدا نکند. او در دیدار ۶ آذر ۱۳۹۸ با نیروهای بسیج، با اشاره به اعتراضات به گرانی بنزین، از مردم ایران برای «نابود» کردن «توطئهٔ عمیق وسیع بسیار خطرناک» تشکر کرد.
جمادی همچو مغناطیس آهن را به دام آرد چرا اشرار را احمد نکردی رام قرآنش
مقام‌های حکومتی ایران شرکت کنندگان در این اعتراضات را بدون ارائه سند و مدرک به «گروه‌های شرور» و «اشرار مسلح» منتسب کرده است اما در تصاویر منتشر شده معترضان مسلح نیستند.
هم عیب را به عالم اشرار پرده پوش هم غیب را ز عالم اسرار ترجمان
هنگامی که حال مظفرالدین شاه به وخامت گرایید و مرگ او نزدیک شد، محمدعلی میرزا ولی‌عهد از تبریز راهی تهران شد و سر راه دو روز در زنجان بود. در این دو روز از ملا قربانعلی که حاکم شرع و برجسته‌ترین روحانی زنجان بود قول گرفت که همراه نیرالممالک حاکم زنجان، علیه مشروطه‌خواهان اقدام کند. این دو «انجمن اسلام» را در برابر «انجمن ملی» مشروطه‌خواهان به راه انداختند و با همراه کردن شماری از اعیان و روحانیون و اشرار شهر، به مبارزه با مشروطه‌خواهان پرداختند.
آه از آن اشرار کایشان ز آتش شمشیر میر می جهند ونی نمی میرند هر یک چون شرار
حزم او اشرار را سدی سدید حفظ او احرار را حصنی حصین
رفع زلل دفع علل سد خلل امن ملل تنبیه اشرار دغل ترفیه اصناف امم
لیک غافل که گردن احرار درنیاید به چنبر اشرار
آتش زدم بمملکت شرکت شر نیستم شراره اشرارم
زمین را حلم او باشد نگهدار خود آید کی بجوش از فعل اشرار
در گزارش عفو بین‌الملل به سخنرانی علی خامنه‌ای، اشاره شده که از معترضان با نام «اشرار» یاد کرد و به نیروهای امنیتی برای سرکوب اعتراض‌ها «چراغ سبز» نشان داد.