آقا
معنی کلمه آقا در لغت نامه دهخدا

آقا

معنی کلمه آقا در لغت نامه دهخدا

( آقا ) آقا. ( ترکی ،اِ ) خواجه. کیا. مهتر. سراکار. سرکار. بزرگ. سَر. سَرور. میر. میره. خداوند. خداوندگار. سیّد. مولی. صاحب. و در صدر یا ذیل نامهای خاص ، کلمه تعظیم است.
- آقابالاسر ؛ مدعی سری و مهتری بر کسی بی سود و نفعی برای آن کس : آقابالاسر لازم ندارم.
- مثل آقاها ؛ در تداول خانگی ، مؤدّب. موقّر.
آقا.( اِخ ) نام قلعه ای بکرمان. رجوع به کلاته آقا شود.

معنی کلمه آقا در فرهنگ معین

( آقا ) [ مغ . ] ( اِ. ) ۱ - برادر بزرگتر، برادر مهتر. ۲ - امیر، ارباب ، سرور، رییس . ۳ - عنوانی است که برای احترام و تفخیم به اول یا آخر اسم کسی می افزایند: آقامحمد، محمدآقا. ج . آقایان .

معنی کلمه آقا در فرهنگ عمید

( آقا ) ۱. عنوان احترام آمیز که هنگام خطاب به مردان اطلاق می شود یا پیش از نام آنان می آید.
۲. [عامیانه] پدر، پدر بزرگ، شوهر، همسر زن، آخوند، ملا، شخص بزرگ و محترم.

معنی کلمه آقا در فرهنگ فارسی

( آقا ) ( اسم ) ۱ - برادر بزرگتر برادر مهتر. ۲ - برادر پدر عم عمو . ۳ - امیر رئیس بزرگ قوم . ۴ - عنوانی که برای احترام و تفخیم باول یا باخر اسم می افزایند : آقامحمد محمد آقا آقا جعفر جعفر آقا. در تخاطب و تحریر عنوان مذکور را در اول اسم در آورند و بصورت اضافه با - ی - بکاربرند : آقای محمد عرفانی ولی طبق قاعده بدون اضافه باید بکار رود ( چنانکه درافغانستان و پاکستان و هندوستان هنوز متداول است ).
خواجه سرور
کلمه احترام که بیشتربانام شخص ذکرمی شود، به معنی بزرگ، سرور، خواجه، صاحب

معنی کلمه آقا در دانشنامه عمومی

آقا (بازیگر هندی). آقا ( تولد: ٢١ مارس ١٩١٤ - مرگ: ٣٠ آوریل ١٩٩٢ ) بازیگر، کمدین، خواننده و کارگردان اهل کشور هند بوده است. آقا اصالت ایرانی داشته است. وی در طول دوره بازیگری اش ( از سال ١٩٣٥ تا ١٩٨٦ میلادی ) بیش از ٣٠٠ فیلم بازی کرده است. پسر این بازیگر جلال آقا نام دارد که او نیز بازیگر بوده است. آقا مسلمان بوده است.
آقا (فیلم ۱۹۹۳). آقا ( به انگلیسی: Sir ) فیلمی است محصول سال ۱۹۹۳ و به کارگردانی ماهش بات است. در این فیلم بازیگرانی همچون نصیرالدین شاه، پوجا بات، آتول آگنیهوتری، پارش راوال، آواتار گیل، سونی رازدان، سوشمیتا موکرجی، گلشن گروور، مشتاق خان و ماکاراند دشپانده ایفای نقش کرده اند.
آقا (فیلم ۲۰۰۵). آقا ( به تلوگویی: Sri ) فیلمی هندی محصول سال ۲۰۰۵ و به کارگردانی داسارات است. در این فیلم بازیگرانی همچون مانچو مانوج، تمنا باتیا و موهان بابو ایفای نقش کرده اند.
آقا (فیلم ۲۰۱۸). آقا ( انگلیسی: Sir ) یا آیا عشق کافیه؟ - آقا فیلم عاشقانه زبان هندی، محصول سال ۲۰۱۸ هند است که توسط روهنا گیرا ( Rohena Gera ) کارگردانی شده است. بازیگران اصلی فیلم تیلوتاما شوم و ویوک گومبر هستند که توسط روهنا گیرا و بریس پواسون تولید شده است. فیلم آقا، نخستین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و سپس در سال ۲۰۱۸ در کشورهای اروپایی اکران شد. این فیلم در روز ۱۳ نوامبر ۲۰۲۰ در هند اکران گردید.
معنی کلمه آقا در فرهنگ معین
معنی کلمه آقا در فرهنگ عمید

معنی کلمه آقا در دانشنامه آزاد فارسی

آقا. (یا: آغا) واژه ای ترکی ـ مغولی به معنی برادر مهتر، و توسعاً عنوانی احترام آمیز در آغاز یا پایان نام بزرگان، اربابان، ریش سفیدان، حاکمان و روحانیان. این واژه پس از حملۀ مغول به زبان فارسی راه یافت و رفته رفته دامنۀ کاربرد آن افزوده شد. آقا گاهی نیز به معنی بزرگ و سرور برای احترام بعد از نام اشخاص می آید. از قرن ۸ق به بعد، واژۀ آقا با نام های غیرمغولی نیز آمده، و از قرن ۹ق به بعد با نام زنان نیز دیده شده است. از دورۀ صفویه به بعد، ترک زبانان ایرانی آقا را معمولاً پیش از نام اشخاص و فارسی زبانان بعد از آن به کار می بردند. آقا در میان ترکان عثمانی به معنی افندی، رئیس گماشتگان، برادر بزرگ تر و فرماندۀ نظامی به کار می رفته است؛ همچنین اعضای خاندان شاهی را آقا لقب می دادند، و بعدها معنی خواجه یافت و به همین معنی در دوره های صفویه و قاجاریه کاربرد داشت. واژۀ «آغا» با همین املا به معنی شاهدخت و یا خاتونی از خاندان پادشاهی و نیز خواجگان به کار می رفته است تا از واژۀ آقا برای مردان متمایز باشد. «آغا» در پایان نام شاهزاده خانم های عهد تیموری و صفویه، مانند گوهرشاد آغا و شادملک آغا، آمده است. همچنین، آقا در بزرگداشت روحانیان نیز به کار رفته است. ظاهراً نخستین عالم مشهور ایرانی که به «آقا» شهرت یافته، آقا حسین خوانساری (۱۰۱۶ـ۱۰۹۸ق) بوده است.

معنی کلمه آقا در ویکی واژه

(احترام‌آمیز): هنگام خطاب به مردان و پسران یا صحبت کردن از آنان به‌کار می‌رود.
برادر بزرگتر، برادر که برخی از زبان شناسان ریشۀ آن را پارسی می‌دانند که از واژۀ هخا یا هاخا برگرفته شده؛ برای مثال هاخامنش یا هخامنش به معنای خوی و سرشت آقایی و جوانمردی‌ست.
طبق این منبع. ویدئو از واژگان ایلام باستان است لینکhttps://www.aparat.com/v/VJzOt
امیر، ارباب، سرور، رییس.
عنوانی است که برای احترام و تفخیم به اول یا آخر اسم کسی می‌افزایند: آقامحمد، محمدآقا. آقا به سفیدی اطلاق شده و در دنیای باستان، فرد سفید یا اندام سفید مورد مخاطب بوده‌است.

جملاتی از کاربرد کلمه آقا

آقامحمد بن رفیع بیدآبادی (درگذشته ۱۱۹۸ ق) حکیم و عارف بزرگ سلسله ذهبیه و از مراجع شیعه قرن دوازدهم قمری در اصفهان است. بیدآبادی در اصل، گیلانی بوده و سپس در بیدآباد اصفهان اقامت گزیده و در آنجا درگذشته است. اوایل عمر بیدآبادی مقارن با پایان صفویه و غائله افغانها است.
معین ملت اسلام حاجی آقاسی سپهر مجد و معالی جهان شوکت و فر
هرکه آقاست نکو طالع و خوش اقبالست گه نمایندگی مجلس و قیل و قال است
یادآوری: آقای احمد سمیعی (ا.شنوا) (۱۳۰۹ - ۱۳۹۸) را با آقای احمد سمیعی (گیلانی) متولد ۱۲۹۹ اشتباه نکنید.
«مزار آقا حسین از سنگ قیمتی و مرتفع بود. افاغنه در ایام غلبه بر اصفهان آن را شکستند؛ ولی بعد بر روی قبر او و فرزندش آقا جمال، سنگ مرمر گذاشتند. مزار او در میان همه قبرهای علما بیش‌ترین زوار و ازدحام را دارد.»
سال ۴۵ از طلبه های مبارز شنیدم که آقای شیخ محمود حلبی از تهران به مشهد آمده و می خواهد منبر برود. با دوستان طلبه گفتیم در جلسه اش شرکت کنیم و از او بپرسیم چرا ایشان وارد مبارزه علیه شاه نمی شود. جلسه که شروع شد چند تا از این طلبه ها با اصرار این سؤال را از ایشان پرسیدند. آقا شیخ محمود سکوت اختیار کرد. تا این که طلبه ها پرسیدند که الان ساواک جلوی تشکیل محافل مذهبی را می گیرد اما چرا با انجمن حجتیه کاری ندارد؟
یا عزیزی من لا عزیزله، با همه گرفتاری و پریشانی این دل خودکام و پای سبک گام و عقل دیوانه مشرب و نفس آشفته مذهب و مغز سودائی سرشت و طبع رسوائی سرنوشت، بازم از زیارت خدام آقا و عیادت سرکار وزیر و اقدام کارهای معادی و معاشی منصرف ساخته، به آنجا کشید که نگفته گویاست و نهفته هویدا. چون حقیقت عالی در ولایت جان والی است، بی پرده حاضری نگویمت جای خالی است، طرفه عرفان سردی بافته شد و دامان گردی شکافته، یارب از هر چه خطا رفت هزار استغفار . دوات قلمدان را مصحوب حامل که خادم این محفل است و محرم این منزل ارسال فرمایند که مرکب حاضر است، اگر بیمار پرس سرکار وزیر لشکر دست داد از جانب من بسط ارادت کن و قصد عبادت مخدومی را عذری خوش گوی که جبران گناهم کند، دارای انجمن که خداوند من است و بنده تو عرض نیاز می کند و عذر باز می خواهد.
به عون الله و منه. مقدمه و تصحیح و حواشی و فهرست کتاب منشآت میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی رحمه الله علیه بنا بر سفارش آقای ابوالقاسم میرباقری مدیر انتشارات شرق باهتمام این بنده سید بدرالدین یغمائی بتاریخ روز پنج شنبه بیست و چهارم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و شصت و شش شمسی برابر پانزدهم رمضان المبارک یک هزار و چهارصد و هفت قمری مصادف با روز ولادت با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام بانجام رسید.
ابراهیم آقا محمدی از طایفه بزرگ بالاگریوه است.
کلاه قرمزی ۹۱ سومین سریال نوروزی کلاه قرمزی پس از کلاه قرمزی ۸۸ و کلاه قرمزی ۹۰ است. در این مجموعه که شخصیت‌های عروسکی مهمان آقای مجری (ایرج طهماسب) هستند، داستان‌ها و قصه‌های جذابی را اجرا می‌کنند.
این زمانه غدار ما پر بی انصاف و بی مروت است، مگر مهجوری از هم رکابی چاکران شما برای من بس نبود که در آن هنگام حرکت آن طور شعبده بازی کرد و خاطر مبارک را طوری آزرده ساخت که هر کس جز من بود آزرده میفرمودید؛ اما من نوکری را باین شرط نکرده ام که همه وقت عزیز و گرامی و محترم باشم و بقول زن آقا نوروز تاکش بکشمش شده است بترویج قیام برخورد معبس ومخر نطم بنشینم و
در بین هنرمندان زندیه و قاجاریه و خصوصا نقاشان فتحعلی شاه قاجار آقا میرزا بابا و آقا مهرعلی نقاش که دارای ثروت فراوانی بودند پیشوند آقا را در ابتدای نام‌خود داشتند آنها هم‌ در نامگذاری فرزندان خود از پیشوند آقا استفاده کرده بودند ازقبیل آقا احمد، آقای علی و آقا میرزا می باشد.
پس از به توپ بسته شدن مجلس توسط لیاخوف روسی و آغاز استبداد، انجمن ولایتی اراک نیز منحل شد، با این همه نفوذ بسیار آقانورالدین سبب جلوگیری از تعرض مستبدین به مشروطه‌خواهان شد و این شهر به نسبت دیگر مناطق در این دوره با خطرات کمتری روبرو شد. برای نمونه بنا به گفته ابراهیم دهگان در جریان شورش سالارالدوله که در میان مشروطه خواهان با عنوان فتنه سالار شناخته می‌شود اکثر شهرهای غربی و مرکزی ایران نظیر کرمانشاه، نهاوند و ملایر غارت شدند، اما قدرت آقانورالدین سبب مصون ماندن اراک و حومه آن شد.
از فیلم‌های معروف او می‌توان به بازی در فیلم آقای جونز و ترنسرها ۲ اشاره کرد.
آقای راستین خود را رنج افزا می گردم، که با آن عهد ثابت و مهر راسخ که تراست در این مباینت دیر انجام باری خامه در شست نیاوردی و نوید سلامت خود را غایله پرداز پراکنده تیمارهای کهنه و نو نساختی، این شیوه نو مبارکت باد. مکرر در حواشی نامه یاران اقامه سلام کردم و اشاعه پیام، مگر مبادی سطر و شطری آئی و بند اندوهی از دل مشتاق بازگشائی، ثمری نداد و سحری از تیره شام هوس نزاد. شوق غالب افتاد و صبر غایب، به خط و خامه یغما که دوست دیرینه پیمان و یار پیشینه پیوند حضرت وعامه سلسله است، زحمت کتابتی مستعجل دادم مگر انگیز شوقی کند و آن ذوق مدام عبارت رای اندیش تحریر حقایق حالات نماید.
پس از پرسش های پدرانه بر آن شدم که هر هنگام بدان خان گذار آرم دمی دو باوی انجمن سازم و پژوهش روزگار تو کار و کردار او و بندگی های خود را سخن پردازم، مصرع: از هر چه میرود سخن دوست خوشتر است. خوشا و خرما آن روزگاران، پیری و خستگی و کاستی و شکستگی سختم افسرده و زبون ساخته، پروای هیچ ندارم. ندانم تو چونی و چگونه می گذاری و روزگاران پایان و پیری بر کدام راه و روش می سپاری؟ اگرت آسودگی و پروائی هست گزارش زندگانی را نگارش کن و فرزندی آقاجانی را در رسانیدن سفارش فرمای، در هر که مهر بینی و بر پرسش گشاده چهر نگری از منش درودی آسمان سرود بر سرای و پوزش اندیش جداگان نامه باش، کاری که از من ساخته دانی بی ساختگی بر نگار که در انجامش چار اسبه خواهم تاخت.
میرزا آقاسی اندر فتح اقلیم هرات جنب‌ و جوشی کرد لیکن پیش آمد مشکلات
« لازم است که از برادر مجاهد محمدباقر قالیباف که با زمان‌شناسی، اقدام مناسبی انجام داد تشکر کنم. ما در دولت کار و کرامت از ظرفیت شخصی، فردی، مدیریتی و ظرفیت‌هایی که آقای قالیباف و سایر عزیزان به عنوان خدمتگزار دارند، استفاده می‌کنیم. »
از رساله ای ناشناخته: آقا و شیخ مولایمان، حق و حقیقت ناب، عبدالرحمن، - که خداوند سایه ی وی را بر سر ما و دیگر اهل ایمان مستدام داراد - گفت: شیخ برهان الدین موصلی که مردی دانشمند بود، مرا گفت: از مصر باراده حج گزاردن بسوی مکه ی معظمه می آمدیم.
باز آی که درهای بسته را گشایش و دل های خسته را آسایش جز بدیدار سرکاری باد به چنبر پیمودن است و آب به هاون سودن. امید گاهان میرزا ابوالقاسم و شیخ الاسلام و دو سرور مهربان ملاحسن و آقا احمد و هر کرادانی بهر زبان که توانی از این خاکسار سیاه نامه درودی دوریشانه بر سرای، و پیوند مرا پیدا و پنهان که نهفته آشکار و نگفته فریاد خوان است، باز نموده جداگان نامه را در خواه بخشایش و هرگونه کاری که بازوی ماش نیروی انجام باشد فرمایش کن. زندگانی دراز و سامان کامرانی با برگ و ساز باد.