اردیبهشت ماه

معنی کلمه اردیبهشت ماه در ویکی واژه

(گاهشماری): منسوب به اردیبهشت، دومین ماه از سال خورشیدی.
سومین روز از هر ماه شمسی ایرانی.
نام یکی از امشاسپندان.

جملاتی از کاربرد کلمه اردیبهشت ماه

در روز دوازدهم اردیبهشت ماه ۱۳۴۰، محمد درخشش که پیشتر با پشتیبانیِ حزب توده به ریاست دانشسرای عالی رسیده بود، در اعتراض به لایحه‌ی سقف حقوق فرهنگیان، معلمان را به اعتصاب و تظاهرات در مقابل مجلس هدایت کرد. گروهی از معلمان در جلوی مجلس در میدان بهارستان تجمع کردند که خانعلی نیز در آن شرکت داشت. ساواک معتقد بود که امریکایی‌ها از طریق درخشش اعتصاب معلمان را کنترل می‌کنند.
یکی از زیباترین مناظر را در فصول بهار و تابستان به گردش گران و طبیعت دوستان نوید می‌دهد.این منطقه به طلای سبز ایران مشهور است و دارای مه غلیظ و جنگل‌های سرسبز و انبوه می‌باشد.این جنگلها محل رویش گیاه "الیما" ست که دراردیبهشت ماه رشد می‌کند که نام جنگل الیمستان نیز برگرفته از آن می‌باشد.
اردیبهشت ماه بساقی کند ندا خیز ای بت بهشتی وان جام می بیار
به گزارش ایسنا، رقابت دسته ۸۱ کیلوگرم وزنه‌برداری قهرمانی زنان آسیا در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به پایان رسید.
از خاک و خار و خاره باردیبهشت ماه روید بنفشه زار و سمن زار و لاله زار
آیگپ به عنوان دومین پیام‌رسان ایرانی از ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، دریافت پیامک همه تراکنش‌ها از جمله تراکنش‌های کمتر از ۵۰۰ هزار ریال بانک پارسیان را به صورت رایگان برای کاربران امکان‌پذیر کرد. منبع: ((پیام رسان آیگپ، ابزاری برای دریافت رایگان اعلان تراکنش‌های بانکی))
کرده هلا رخ دو نعمت متوالی موسم اردیبهشت ماه جلالی
تا باد مشکبیز به اردیبهشت ماه عالم چو عارض بت امرد کند همی
در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، ساختمان محل جدید کارخانه پارلار واقع در شهرک صنعتی سهند آذران تبریز، به صورت ویدیو کنفرانس توسط حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران افتتاح شد.
قانون شرکت بانوان در انتخابات مصوب ۱۳۴۳۰۲۰۱۰ - این قانون دارای یک ماده است که در نشست روز ۳۱ فروردین ماه ۱۳۴۳ به تصویب مجلس سنا رسید و در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۴۳ به تصویب مجلس شورای ملی به ریاست مهندس عبدالله ریاضی رسید.
اردیبهشت ماه بسر بر بیک صبوح کاردی بهشت کرد جهانرا بهشت وار
چمن گرفته ز فرخنده نوبهار، طراز جهان گرفته ز اردیبهشت ماه‌، نظام
رسیده موکب اردیبهشت ماه و شدست چمن بهشت مثال و دمن بهشت مقام
اردیبهشت ماه، این ماه را در اردیبهشت نام کردند یعنی این ماه آن ماهست که جهان اندر وی ببهشت ماند از خرمی، وارد بزبان پهلوی مانند بود، و آفتاب اندرین ماه بر دور راست در برج ثور باشد و میانه بهار بود،
در آبان ماه ۱۳۴۹ هم‌زمان با راه‌اندازی رسمی فرستنده مهارلو، شبکهٔ فارس به‌طور رسمی افتتاح و پخش برنامه‌های خود را آغاز نمود. شبکهٔ فارس در اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ به عنوان نخستین شبکه استانی ۲۴ ساعتهٔ کشور معرفی شد. این شبکه روزانه ۶ بخش خبری به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی و ۴ بخش خبری ۹۰ ثانیه‌ای پخش می‌نماید و قطب انیمیشن کشور محسوب می‌شود.
برادر اسماعیل‌خان، جعفر و پدرش محمد آقا در زمان خود بارها نافرمانی کرده بودند ولی سمکو برای کردستان استقلال می‌خواست و هدفش از جمع‌آوری نیرو نیز به خاطر دست یافتن به استقلال بود. یکی از همدستان او در این کار سید طه نوهٔ عبیدالله بود. مکرم‌الملک که به عنوان «نایب‌الایاله» در تبریز حکومت می‌کرد، جعفر برادر اسماعیل‌خان را به قتل رساند. اسماعیل‌خان سمکو به منظور انتقام خون برادرش که توسط مکرم‌الملک در اردیبهشت ماه ۱۲۹۸ (شعبان ۱۳۳۷) کشته شده بود،[یادداشت ۱] به تبریز حمله نمود. او بیشتر مناطق آذربایجان را به اشغال خود درآورد.
محمد جواد حق‌شناس مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی پس از آغاز انتشار این روزنامه در ۱ بهمن ماه ۱۳۸۴ اولین شکایت از روزنامه در اردیبهشت ماه ۱۳۸۵ با حضور در دادسرای کارکنان دولت پاسخگویی نمود، در روزهای ۲۴ مهرماه، ۴ دی ماه و ۱۱ دی ماه ۱۳۹۰ نیز در جلسه شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، در رابطه با روزنامه توقیف شده اعتماد ملی حضور یافت.
او همچنین با شرکت در مسابقات ایالتی کشور کانادا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ موفق به کسب مدال طلای رقابت‌ها با ثبت زمان ۹ ثانیه شد.