آقایی

آقایی

معنی کلمه آقایی در فرهنگ فارسی

( آقایی ) کیفیت و مقام آقا بزرگی بزرگواری .

معنی کلمه آقایی در دانشنامه عمومی

آقایی (بروجرد). آقایی روستایی است از توابع شهرستان بروجرد در استان لرستان. این روستا در دهستان دره صیدی در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد.
بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت آقایی در سال ۱۳۸۵ برابر با ۱۳۵ نفر بوده است که از این میان ۸۱ نفر مرد و بقیه زن بوده اند. این روستا ۳۵ خانوار دارد.

معنی کلمه آقایی در ویکی واژه

بزرگواری، بزرگ منشی. شعر فارسی برای ما مکتب سرافرازی و بلند طبعی و آقایی ... بود. «جمال‌زاده»
عنوان احترام‌آمیز برای مردان هنگام خطاب یا صحبت کردن با او. آقا بودن، مؤدب بودن، با شخصیتی. خیلی آقایی.
آقایی در زبان معیار باستان ممکن است به دو بخش آق - آیی قابل تجزیه باشد؛ که در کل به معنی خرس‌سفید بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه آقایی

امین آقایی (زادهٔ ۱۳۶۱ در اصفهان)، نقاش و مجسمه‌ساز اهل ایران است. وی سابقاً به عنوان کاریکاتوریست مشغول فعالیت بود.
هرکجا دید مرد ملایی سیدی‌، روضه‌خوانی‌، آقایی
آهنگریان رشته ووشو را در سن ۱۱ سالگی زیر نظر استاد محمد خواجه محمدی آغاز کرد. پس از آن از سال ۲۰۱۴ تا کنون تحت نظر استاد علی شیر آقایی فعالیت می‌کند. او تمرینات بوکس خود را زیر نظر استاد احمد خالقی و تمرینات جوجیتسو و گراپلینگ خود را زیر نظر استاد احمد خالقی انجام می‌دهد.
امین آقایی پس از مهاجرت خانواده به دلیل جنگ از خرمشهر به اصفهان در این شهر متولد شد اما پس از گذشت چند سال به همراه خانواده به اهواز بازگشت. پس از شروع فعالیت هنری و آغاز همکاری خود با مطبوعات محلی و کشوری از سال ۱۳۷۶، در بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی مختلف داخلی و خارجی شرکت کرده و موفقیت‌های بسیاری نیز به دست آورده ‌است. او که فارغ‌التحصیل رشته هنر از دانشگاه هنر تهران است هم ‌اکنون در این شهر زندگی می‌کند و به نقاشی می‌پردازد. آقایی طی سال‌های گذشته چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران برگزار کرده است.
آرش آقایی (۵ بهمن ۱۳۷۱ – ۱۴ فروردین ۱۴۰۱) جودوکار ایرانی بود.
آقایی در ۲ تیر ۱۴۰۱ با قراردادی ۲ ساله به فولاد خوزستان پیوست.
در سال ۱۲۹۳ هجری قمری والی فارس معتمد الدوله فرهاد میرزا محل کنونی را تیول ایل ابیوردی می‌داند و بنج آن را به کریم آقا پسر برخوردار می‌دهد که هنوز این بنج نزد فامیل کریم آقایی محفوظ مانده‌است (لازم است ذکر شود فامیل کریم آقایی هنگام بروی کار آمدن شناسنامه از برخوردار تغیر نام می‌دهند).
در ۲۴ خرداد ۱۳۹۶، آقایی با قراردادی به مدت سه فصل، به تیم سپاهان پیوست. او برای سپاهان در ۷۵ مسابقه به میدان رفته‌است و یک گل هم برای این تیم، زده‌است. او با تیم فوتبال سپاهان به نایب قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۸–۱۳۹۷ دست یافت.
در گذشته‌ای نه‌چندان دور چرم تولیدی در همدان به‌علت کیفیت و کمیت خاص آن مشهورترین و مرغوب‌ترین چرم در سراسر کشور شمرده می‌شد و آوازه کیفیت آن به کشورهای دیگر نیز رسیده بود. در گذشته در شهر همدان سه دباغ‌خانه وجود داشت. دباغ‌خانه سنگ شیر، دباغ‌خانه قانتور و دباغ‌خانه آقایی واقع در بلوار سفید آبی. متأسفانه با گذشت زمان دباغ‌خانه سنگ شیر و قانتور به‌مرور تعطیل و از بین رفته‌اند.
علی آقایی بازیگر اهل ایران است. او متولد سال ۱۳۵۷ در تهران و فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران از دانشگاه علمی کاربردی می‌باشد کار بازیگری خود را از فیلم آخرین حرف با کارگردانی اصغر نصیری شروع کرد .
حامد آقایی (زاده ۵ مهر ۱۳۷۶ در اردبیل) یک بازیکن فوتبال اهل ایران است.
تحفه حمد و ثنا مدح و دعا ز اول صبح ازل و عاقبت شام ابد لایق و شایسته و زیبنده درگاه خداوند قدیمی و کریمی و رحیمی و عظیمی و مقیمی و حلیمی و علیمی و حکیمی است چه ذاتش چه صفاتش بود از حادثه عیب و نقایص بری و پاک و معری و مبراست ز ترکیب و ز تشبیه و عقول عقلا مات، ز ادراک و تمیز وی و از حبز و اندیشە و از وهم و گمان برتر و بالاتر و بیرون ز حدود و جهت و هیچ محلی و مکانی نبود جای وی و خالی از او رسته ز همچشمی و وارسته ز اضداد و ز انداد و بود فرد ز اشیاء و پدیدار شد از صنعت و از حکمت و از خلقت او عالم لاهوتی و ناسوتی و ملک و ملکوت و جبروت و قلم و لوح و حجابات و مقامات و بپوشید ردای کرم از لطف به بالای بنی‌آدم و بنمود مکرم همگی را ز عبودیت و از جنس ملک داد فزون رتبه والایی و بخشید کمال و خرد و فهم و زد از عبدی اطعنی بسر پیر و جوان افسر و آن کنز خفی را که نهان بود ز ابصار پدیدار به بازار جهان کرد و ره معرفت خویش به اشیاء بنمود و در الطاف بر وی همه از انسی و جنی بگشود و پی تکمیل هدایت بفرستاد به ارشاد رسولان گرامی همه را با کتب و معجزه و خارق عادات و کرامات سرافراز بفرمود پی منصب چاووشی سلطان رسل هادی کل فخر سبل احمد(ص) امی نبی ابطحی هاشمی مکی و بن عم گرامیش اسدالله علی بن ابیطالب(ع) و اولاد نکوطینت معصوم پسندیده آن مفخر ایجاد که هر یک علم نصرت دین داشته برپا و عیان ساخته بر خلق خدا منهج بیضا و ره بندگی حضرت یکتا و نمودند به بیگانه و محرم همگی واضح و لایح که کسی را نرسد دعوی دانایی و بینایی و مولایی و آقایی و این مرتبه مخصوص بود اول و آخر چه به دنیا چه به عقبی به کسانی که خداوند تعالی ز ره لطف رسا بر قدشان ساخته تشریف کسا را