آسای

معنی کلمه آسای در لغت نامه دهخدا

( آسای ) آسای. ( نف مرخم ) رجوع به آسا شود.

معنی کلمه آسای در فرهنگ فارسی

( آسای ) ( اسم ) در ترکیبات بمعنی آساینده آید : تن آسای جان آسای روان آسای .

معنی کلمه آسای در ویکی واژه

بن مضارع آسودن، جزء پسین بعضی از کلمه های مرکّب، به معنی آسایش دهنده؛ جان‌آسا، روان‌آسا. آسا.

جملاتی از کاربرد کلمه آسای

اى موش! اینکه در باب فراغت و آسایش و رفاهت دنیا و جمع مال و بعشرت صرف کردن و لباسهاى فاخره پوشیدن و طعام لذیذ خوردن و شراب لطیف نوشیدن و در مرتبه‌ى عیش کوشیدن و سعى در نوال منصب و مقام و اندوختن مال از براى بازماندگان، داد سخنورى دادى، جواب هر یک را بشنو!:
فکر آسایش غلط باشد چو دل بر جای نیست بیدلی فیّاض بر من عیش دنیا تنگ کرد
جوامعی که توانسته‌اند بر حاکمان خودکامه پیروز شوند و حکومت‌های فردی و استبدادی را براندازند، از آزادی‌های فردی و اجتماعی زیادی برخوردار شده‌اند. قانون اساسی هر جامعه، اعلامیه جهانی حقوق بشر و اعلامیه جهانی حقوق کودک یا پیمان‌نامه حقوق کودک نمونه‌هایی از نتیجهٔ هزاران تلاش توسط انسانهای بسیار هستند که در راه به‌دست آوردن آزادی‌های فردی و اجتماعی از آسایش و مال و جان خود گذشته‌اند.
چنان فکرم از خویشتن می‌ربود که آسایش از خواب و خوردم نبود
دگر نگذاردم از کف زمانی که آساید ز وصلم خسته جانی
منابع مالی آسایشگاه معلولین و سالمندان کهریزک، بنا بر اطلاعات موجود در وبگاه آن، از این قرار است:
ز یمن ترک، ما را چون سلیمان تخت آسایش روان در اوج همت شد، بباد دامن افشانی
«شخصیت ابوالحسن صبا دارای ارزش استثنایی است. او مدافع ارزش‌های مدنی است. نه تنها در کشور خود بلکه در سراسر جهان. کوشش آقای صبا در پاسداری از اصالت هنر موسیقی در ایران به‌سانِ تلاش آن کسانی است که آثار یونانی یا پیکره‌های غول‌آسای اسوان را نجات دادند و همین نکته است که صبا را به عنوان مردی مدافع ارزش‌های انسانی معرفی می‌کند.»
غم هلاکم کرد و کس غمگین نمی داند مرا بس که در ایام آسایش ملولم دیده اند
هلاک طفل بد ارخود براستی نگری بود مثوبت و آسایش پدر مادر
زمانی که به آسایشگاه جکوئیس می‌رسد، با دیدن تینا دختر دوازده ساله جری که تنها است، مشکلات خود را کنار می‌گذارد. تینا شارلوت را به یاد خودش می‌اندازد؛ هر دو ناخواسته. شارلوت برای ایجاد آسایش در زندگی تینا تلاش می‌کند و با اجازه جکوئیس او را به سفر می‌برد. تینا بهتر می‌شود و شارلوت او را با خود به بوستون می‌برد.
این گونه آسایشگاه‌ها که به تاجیکی بیصاحب خانه می‌گویند برای سکونت افراد سالخورده طراحی شده‌اند. بسته به میزان توانایی مالی، پیرمردان و پیرزنان می‌توانند در خوابگاه‌های گروهی، اتاقهای چند نفره یا اتاق‌ها و سوئیت‌های اختصاصی زندگی کنند. معمولاً فعالیت‌های گروهی و تفریحی برای ساکنان آسایشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود. به این آسایشگاه‌ها، خانه سالمندان نیز گفته می‌شود.
رفت آسایش ز دل تا ره به کوی یار برد مور کی از پا نشیند چون ره خرمن شناخت؟
در ماه مه ۱۹۲۲، پوترت، شوابه و تولستوی معتقد بودند که این زن آناستازیا است، اگرچه بوخهودن گفت که هیچ شباهتی وجود ندارد. با این وجود، این زن از آسایشگاه خارج شد و اتاقی در خانه بارون آرتور فون کلایست، یک مهاجر روسی که قبل از سقوط تزار رئیس پلیس لهستان روسیه بود، در برلین به او داده شد. پلیس برلین که پرونده را اداره می‌کرد، بازرس کارآگاه فرانتس گرونبرگ، فکر می‌کرد که کلایست "ممکن است انگیزه‌های پنهانی داشته باشد، همان‌طور که در محافل مهاجران به آن اشاره شده بود: اگر شرایط قدیمی در روسیه احیا شود، او امیدوار بود که از نظر ظاهری پیشرفت بزرگی داشته باشد.
می‌آیی و لطف و کرمت می‌بینم آسایش جان در قدمت می‌بینم
این خدمات در خانه‌های بهداشت، مطب پزشکان، درمانگاه‌ها، آسایشگاه‌ها، مدارس، ویزیت‌های خانگی و سایر محل‌های نزدیک به بیمار ارائه می‌شوند. خدمات اولیه درمانی خود در سه سطح متفاوت مطرح می‌شود. سطح اول به دنبال پیشگیری و کاهش احتمال بروز بیماری یا کاهش سلامتی است، سطح دوم شامل خدمات غربالگری جهت شناسایی زودهنگام افراد بیمار است و در سطح سوم، درمان و کنترل عوارض بیماری‌ها مطرح است.[ف ۵]
نکو مرد آساید اندر جهان برد بدکنش مرد رنج گران
آه ای صداهای چهچهه‌آسای کودکانی که به زانو می‌خزند
دوست آدینا، جانیتا، در حال خبرپراکنی در بین زنان دهکده است و از آنان می‌خواهد که اینرا به صورت یک راز پیش خود نگاه دارند؛ این خبر حکایت از فوت عموی نمورینو و رسیدن ارثیه ایی هنگفت به وی دارد؛ هنوز آدینا و نمورینو از این خبر آگاه نشده‌اند. نمورینو تمام پولی را که بابت پیوستن به ارتش دریافت کرده بوده، برای گرفتن معجونهای تقلبی دکتر دولکامارا خرج کرده و امیدوار است که اینبار اثر معجزه آسای آن را ببیند.
اتوماسیون خانگی به عنوان روشی برای کمک به افراد سالمند و ناتوان مطرح است به‌طوری که این افراد بتوانند با امنیت و آسایش در خانه بمانند و استقلال خود را حفظ کنند و نیازی به این نباشد که به یک مرکز پزشکی یا بیمارستان منتقل شوند.