آروماتیک

معنی کلمه آروماتیک در ویکی واژه

(شیمی): نوع خاصی از ترکیب‌های آلی که بسیاری از نمونه‌های طبیعی آنها بویی خوش دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه آروماتیک

اسیدهای آمینه نور را در ناحیه مرئی جذب نمی‌کنند، هر چند آمینو اسیدهای آروماتیک اشعه ماوراء بنفش بالای ۲۵۰ نانومتر را جذب می‌کنند. این مشخصه اسید آمینه آروماتیک در تجزیه کمی استفاده می‌شود.
مولکولهایی آروماتیک هستند و خصلت آروماتیکی از خود نشان می‌دهند که تعداد الکترون‌های سیستم π آنها، ۲ و ۶و
آسن‌ها یا پلی‌آسن‌ها دسته ای از ترکیبات آلی و هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای هستند که از حلقه‌های بنزن بهم جوش‌خورده تشکیل شده‌اند. بیشتر این ترکیبات کاربردهای الکترونیک نوری داشته و به طور فعال در علومی چون شیمی و مهندسی برق مورد تحقیق قرار دارند. از پنتاسن در ترانزیستور اثرمیدانی آلی استفاده می شود.
به ترکیب‌های شیمیایی آلی که هم حلقه‌ای باشند و هم آلیفاتیک آلیسیکلیک گویند. این ترکیب‌ها دو یا چند حلقهٔ تمام کربنی دارند که می‌توانند دارای پیوند اشباع یا غیر اشباع باشند ولی ویژگی‌های آروماتیک ندارند.
- اتصال یک زنجیر جانبی آلکیل، حلقه آروماتیک را به حمله بعدی حساس‌تر می‌نماید (حلقه فعالتر می‌شود)
در صنعت اسیدهای چرب از آبکافت اتصالات استری موجود در چربی‌ها یا روغن‌های طبیعی (که هر دو تریگلیسیرید هستند) و حذف گلیسرول از آن‌ها به‌دست می‌آیند. این گروه هرچه باشد، آلیفاتیک یا آروماتیک، اشباع شده یا اشباع نشده، استخلاف شده یا استخلاف نشده، خواص گروه کربوکسیل اساساً یکسان خواهد بود.
نیمه رسانا مولکول‌های کوچک شامل هیدروکربن آروماتیک چندحلقه‌ای از ترکیبات مانند پنتاسن و روبرن.
در سال ۱۹۵۰ شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی «موبیل» تشکیل شد و محصولاتی شامل: انواع آروماتیکها، آلکن، اتیلن گلیکول و پلی‌اتیلن را تولید می‌کرد. شرکت شیمیایی اکسان نیز، در سال ۱۹۶۵ به یک شرکت جهانی تبدیل شد و به عنوان تولیدکننده و فروشنده اصلی انواع اولفین، پلی‌اتیلن و پروپیلن، الاستومرها، روان‌کنندهها، حلال‌ها و چسب انگم معرفی گردید. این شرکت، رهبر صنعت کاتالیزورهای سنتز پلیمر برای تولید پلیمرهای منحصربه‌فرد با کارایی، بهبود یافته بود.
آروماتیک‌ها، دسته وسیعی از ترکیبات را تشکیل می‌دهند که شامل بنزن و ترکیباتی باشند که از نظر رفتار شیمیایی مشابه بنزن می‌باشند. برخی از این مواد، حتی به‌ ظاهر شباهتی به بنزن ندارند. برخلاف آلکن‌ها و آلکین‌ها، بنزن و سایر ترکیبات آروماتیک، تمایلی برای انجام واکنش‌های افزایشی از خود نشان نمی‌دهند، ولی در واکنش های جانشینی شرکت می‌کنند که یکی از صفات شاخص این دسته از مواد می‌باشد.
در شیمی آلی، آنیون رادیکال یک گونه رادیکال آزاد است که حامل بار منفی است. آنیون‌های رادیکال در شیمی آلی به عنوان مشتقات احیا شده از ترکیبات آروماتیک چند حلقه‌ای، به عنوان مثال سدیم نفتنید، در نظر گرفته می‌شوند. نمونه ای از آنیون رادیکال غیر کربنی آنیون سوپراکسید است که از انتقال یک الکترون به یک مولکول اکسیژن تشکیل می‌شود. آنیون‌های رادیکال معمولاً به صورت