اسید آمینه

معنی کلمه اسید آمینه در فرهنگ عمید

( اسیدآمینه ) نوعی اسید آلی که در بدن تولید می شود و عامل اصلی ساخت پروتئین است، آمینواسید.

معنی کلمه اسید آمینه در دانشنامه آزاد فارسی

اسید آمینه. اسید آمینه (amino acid)
(یا: آمینو اسید) نوعی مولکول های آلی محلول در آب، که عمدتاً از کربن، اکسیژن، هیدروژن، و نیتروژن تشکیل شده اند و هم گروه بازی آمینو(NH۲) وگروه اسیدی کربوکسیل (COOH) را دربرمی گیرند. اسیدهای آمینه مولکول های کوچکی اند که می توانند از غشاها عبور کنند. هرگاه دو یا چند اسید آمینه به هم متصل شوند، پپتید نامیده می شوند. پروتئین ها از زنجیرهای پپتیدی ساخته شده اند که با شکل مشخصی چین خورده یا پیچیده باشند. پروتئین های بسیار متفاوتی در یاخته های موجودات زنده یافت می شوند، اما همۀ این پروتئین ها فقط از بیست اسید آمینه ساخته شده اند که با آرایش های مختلف به هم متصل اند. با این همه، انواع دیگر آمینواسید نیز به ندرت در طبیعت یافت می شوند. انسان هشت اسید آمینه اساسی را نمی تواند در بدن خود بسازد و باید آن ها را با تغذیه به دست آورد. کودکان به دو اسید آمینه دیگر هم نیاز دارند که برای بزرگ سالان ضروری نیست. جانوران چند اسید آمینه آماده در جیرۀ غذایی خود لازم دارند، اما گیاهان سبز می توانند همۀ اسیدهای آمینه را که نیاز دارند، از مولکول های ساده تر بسازند. گیاهان به این منظور به انرژی خورشید و مواد معدنی، ازجمله نیترات های موجود در خاک، متکی اند. اسیدهای آمینه ترکیباتی آلی، خنثی، و جزء سازندۀ پروتئین هایند. به همین سبب جزء مولکول های حیاتی طبقه بندی می شوند. بیست نوع اسید آمینۀ عمده کشف شده است که شامل کربن، اکسیژن، هیدروژن و نیتروژن اند. هر اسید آمینه دارای ساختاری مرکزی مشتمل بر دو اتم کربن، دو اتم اکسیژن، یک اتم نیتروژن، و چهار اتم هیدروژن است که یک گروه متغیر R به آن وصل می شود. در گلی سین، گروه R تک اتم هیدروژن است و در آلانین گروه R از یک اتم کربن و سه اتم هیدروژن تشکیل شده است.

معنی کلمه اسید آمینه در ویکی واژه

اسیدآمینه
(جانوری): از انواع اسیدهای آلی که جزء اصلی ساختمان پروتئین در بدن است. برخی از آنها در بدن ساخته میشوند و برخی دیگر همراه با غذا به بدن می‌رسند. آمینو‌اسید.

جملاتی از کاربرد کلمه اسید آمینه

اسید آمینه‌ای که در ساختار الاستین وجود دارد «هیدروکسی پرولین» است که در ساختار کلاژن نیز موجود است و باعث تشکیل پیوند هیدروژنی و استحکام ساختار کلاژن می‌گردد.
آسپاراژین یکی از بیست اسید آمینه‌ی اصلی یاخته‌های زنده است.
میزان مناسب بودن هر واحد مقدماتی ساختار ثانویه یا همان الگو (پیچ‌های ۴ماندهای برای مارپیچ‌های آلفا و پل‌ها برای صفحات بتا) به وسیله ترکیبی وزن‌دار از چند کمیت بیان می‌شود که هر کدام حاصل ضرب انرژی پیوندهای هیدروژنی مربوطه و تمایل مانده‌های اسید آمینه با زوایای
دانه سویا از لحاظ اسید آمینه متیونین نسبت به کنجد فقیر است اما از لحاظ اسید آمینه لیزین در سطح بالایی قرار دارد سویا بیش از سایر دانه‌ها به پروتئین حیوانی شباهت دارد. روغن سویا ۴۹ درصد لینولئیک اسید و ۲۵ درصد اسیداولئیک دارد.
تتراهیدروفولات در بسیاری از واکنش‌ها به عنوان کوفاکتور عمل می‌کند، به ویژه در متابولیسم اسید آمینه‌ها و اسید نوکلئیک‌ها. این ترکیب به عنوان دهنده یک گروه دارای یک اتم کربن عمل می‌کند. کمبود تتراهیدروفولات می‌تواند به کم خونی مگالوبلاستیک منجر شود.
اسید آمینه‌های پروتئین‌زا یا اسید آمینه‌های استاندارد، اسید آمینه‌هایی هستند که در ساختار پروتئین‌ها به‌کار می‌روند و تعداد آن‌ها ۲۰ عدد است. علاوه بر این اسید آمینه‌ها، اسید آمینه‌های غیر استاندارد نیز وجود دارند.
این مولکول به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. به این ترتیب، گروه‌های پرولین و لیزین کلاژن توسط یک مولکول دی‌اکسیژن دچار هیدروکسیلاسیون می‌شوند، و باعث حفظ ساختار رگ‌ها می‌شوند. در واقع، تنها یک اتم اکسیژن در واکنش هیدروکسیلاسیون یک اسید آمینه شرکت می‌کند، و اتم دیگر به صورت یک رادیکال‌های آزاد باقی می‌ماند. این اتم یک اکسیدکنندهٔ (اکسیدان) قوی است، و موجب سست شدن مویرگهای لثه می‌شود. دو اتم هیدروژن آزاد شده توسط مولکول اسید اسکوربیک با این اتم اکسیژن واکنش داده و مولکول آب تولید می‌کنند. به این ترتیب، از بروز اسکوروی جلوگیری می‌شود.
پیش‌ساز این هورمون در سلول‌های بتای لوزالمعده (سلول‌های β) به‌عنوان یک پلی‌پپتید دارای ۶۷ اسید آمینه با وزن ۷۴۰۴ دالتون تولید می‌شود و تحت تغییرات پس از ترجمه از جمله برش پروتئاز برای تولید آمیلین قرار می‌گیرد.
آنژیوتانسینوژن یک آلفا ۲ گلوبولین است که در کبد ساخته می‌شود که پیش‌ساز آنژیوتانسین بوده و علاوه بر آن، نقش‌های گوناگون دیگری نیز در بدن ایفا می‌کند. آنژیوتانسینوژن سوبسترای رنین هم هست و توسط آن به آنژیوتانسین ۱ مبدل می‌شود که این نیز به نوبهٔ خود، طی مراحلی به آنژیوتانسین ۲ تبدیل می‌شود. طول آنژیوتانسینوژن ۴۸۵ اسید آمینه است که در اثر عملکرد آنزیم رنین، ۱۰ اسید آمینه از انتهای آمینی آن جدا می‌شود. لازم به یادآوری است که ۱۲ اسید آمینهٔ اول آن، برای فعالیتش از بقیه مهمتر هستند.
حداقل سه ایزوفرم سینوکلئین از طریق پیوند جایگزین تولید می‌شود. یکی از نوع ایزوفرم‌های پروتئینِ آلفا سینوکلئین که بیشتر از بقیه مورد بررسی قرار گرفته، پروتئین کامل از ۱۴۰ اسید آمینه است. ایزوفرم‌های دیگر شامل آلفا سینوکلئین-۱۲۶، که به دلیل از دست دادن اگزون ۳ فاقد باقی مانده‌های ۴۱–۵۴ است، و آلفا سینوکلئین-۱۱۲، که به دلیل از دست دادن اگزون ۵ فاقد باقیمانده ۱۰۳–۱۳۰ است، می‌شود.