آبک

معنی کلمه آبک در لغت نامه دهخدا

( آبک ) آبک. [ ب َ ] ( اِ مرکب ) جیوه. سیماب.آبَق. زیبق ، باصطلاح کیمیاگران. ( تحفه ) :
مِس وجود من شود از می بسان زر
گویی که می چو آبک از اجزای کیمیاست.خجسته.
آبک. [ ب َ ] ( ع صوت ) وَیْلَک. هلاک باد ترا.
آبک. [ ب َ ] ( اِخ ) نام جائی است.
آبک. [ ب َ / ب ِ / ب ُ ] ( اِ ) آبله. جدری.
آبک. [ ب ُ ] ( ص ) هر چیز پرآب. ( از برهان ).
ابک. [ اَ ب َک ک ] ( ع ص ) سال قحط. || کسی که فراهم و مزدحم سازد خران و مواشی و مانند آن را. ( منتهی الارب ). || مزدوری که سعی کند درامور اهل خود. || بریده دست. ج ، بُکّان.
ابک. [ اَ ب َک ک ] ( اِخ ) نام جائی است.

معنی کلمه آبک در فرهنگ معین

( آبک ) (بَ ) (اِمر. ) سیماب ، جیوه .

معنی کلمه آبک در فرهنگ عمید

( آبک ) ۱. آب اندک.
۲. [قدیمی] در کیمیاگری، جیوه یا سیماب.

معنی کلمه آبک در فرهنگ فارسی

( آبک ) ( اسم ) جیوه سیماب .
جیوه سیماب هلاکت باد تو را هر چیز پر آب
دراصطلاح کیمیاگران: جیوه یاسیماب، آبق
نام جایی

معنی کلمه آبک در ویکی واژه

آب کم.
سیماب، جیوه.
آبُک: در گویش گنابادی یعنی آبکی، شُل.

جملاتی از کاربرد کلمه آبک

ز شرم سرنوشتی‌کز ازل بنیاد من دارد عرق در چین پیشانی زمین آبکن دارد
آبکلایه یک یک روستا در ایران است که در شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده‌است. آبکلایه یک ۳۸ نفر جمعیت دارد.
درآبکوی خرابات عشق اگر مردی شراب بیخبری نوش تا شوی فردی
وی از بهر مرغی بدی آبکش شدی حوصله کرده پر آب خوش
آبکاری الکترولیتی مس صنعتی عظیمی است که در سراسر جهان به شدت در حال افزایش است. آبکاری یک روش بسیار مؤثر در صنعت پوشش فلزات در نظر گرفته می‌شود.
همچنین عبارت آبکافت اسید برای برخی واکنش‌های افزایشی هسته‌دوستی مانند فروکافت اسیدی آبکافت نیتریل به آمیدها نیز گفته می‌شود.
آبکسر، روستایی است از توابع بخش کلیجان‌رستاق شهرستان ساری در استان مازندران ایران.
آوسکانزوکوس، هم‌کنش‌پذیری نزدیکی با گروه‌های مدیریتی هیئت ارتباطات الکترونیکی ترکیبی، در واشینگتن، دی.سی.، ارتش‌های آبکانز، شورای هم‌کنش‌پذیری نیروی هوایی فایو آیز، و برنامه هم‌کنش‌پذیری فنی دارد.
خری آبکش بود خیکش درید کری بنده غم خورد و خر می‌دوید
ریشه جان را از آن کن آبکش میوهٔ دلرا ازین کن آبدار
استخراج هیدرولیک نوعی استخراج معدنی است که از جت‌های آب پرفشار برای جابجایی مواد سنگی یا جابجایی رسوب استفاده می‌کند. در استخراج رسوبی طلا یا قلع، دوغاب آب_رسوب به دست آمده به سمت جعبه‌های آبکشی هدایت می‌شود تا طلا یا قلع را جدا کنند. این روش برای استخراج کائولن و زغال سنگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
منم آبکس که عارف بوسعید است کمالم در جنید و با یزید است
کنژنکتیویت ویروسی: معمولاً با درگیری یک چشم شروع شده و ممکن است در ادامه چشم دیگر را نیز درگیر کند. علائم دیگر شامل اشک‌ریزش شدید، ترشح آبکی و قرمزی چشم هستند.
سایر فرایندهای آبکاری ممکن است از یک آند غیر قابل مصرف مانند سرب یا کربن استفاده کنند. در این تکنیک ها، یون های فلزی که پوشیده می شوند، باید به صورت دوره ای در حمام دوباره پر شوند. رایج ترین شکل استفاده از آبکاری برای ایجاد سکه ها، از جمله پنی های آمریکا است که از روی پوشیده شده در یک لایه مس پوشیده می شوند.
روستای آبکله سر بزرگ یکی از روستاهای شهرستان تنکابن از توابع استان مازندران در شمال ایران است.این روستا در بخش جنوبی کمربندی اصلی شهرستان مذکور واقع شده‌است و دسترسی سریع و نزدیک به مرکز شهر و خرم آباد و دریا دارد، این مکان از شمال با منطقه سنگسرک همجوار است و در حاشیه جنوبی خود به بخش خرم‌آباد (تنکابن) متصل می گردد. در جوار شرقی و غربی این روستا نیز، روستاهای آبکه سر کوچک(حاجی محله)، پلهمدشت، لشکرک، گیل محله و اکبر آباد قرار دارند.
به ذوق‌ کوثر و الوان نعمت خون مخور بیدل بهشت آن بس ‌که یابی نان‌ گرم و آبک سردی
نه نه شاها که ما همه زندانیم نرد فلک و آبکش زندانیم
هنگامی که الکترود تمیز شد، فرایند واقعی آبکاری آغاز می‌شود. برای این کار به سه چیز نیاز است. اول، به دو الکترود که از مواد رسانای مختلف هستند نیاز داریم. بعد از آن به الکترولیت یا محلول حاوی نمک مس و سوم باتری یا منبع برق. به عنوان مثال، اگر بخواهیم روی یک قطعه آهن آبکاری مس کنیم، به یک الکترود مس و یک الکترود آهن تمیز و یک محلول نمک مس (مانند محلول سولفات مس) نیاز داریم.
عدل وضع نعمتی در موضعش نه بهر بیخی که باشد آبکش
همه پیش آنکس که با بوی خوش همی‌رفت با مشک صد آبکش