آثاری

معنی کلمه آثاری در ویکی واژه

منسوب به آثار.

جملاتی از کاربرد کلمه آثاری

اما علاج عملی آنکه پیوسته مطالعه اخبار و آثاری که در ذم ظلم و مفاسد آن، و مدح عدل و فواید آن، رسیده بکند و آثار و حکایت سلاطین عادل، و کیفیات عدالت ایشان را مرور نماید و با اهل علم و فضل مجالست نماید و خود را خواهی نخواهی از ظلم و ستم منع نماید و دادرسی فقرای مظلومین کند، تا لذت عدالت را بیابد و شیرینی شهد عدل در کامش درآید، و این صفت فاضله، ملکه او گردد.
شود روشن بر او حال عواقب ز آثاری که بیند در مراتب
آثاری از وی به نظم و نثر فارسی و عربی به جا مانده‌است که برخی به چاپ رسیده بود. شماری از آن‌ها زیر چاپ و قسمتی به صورت دست‌نویس بود. آثار فقهی ایشان مورد عنایت علما و اساتید دروس خارج است.
ز اسماء هر یک آثاری عیان شد در اعیان عین هر شیئی نشان شد
گر تو نگاه لطف را، برداری از عالم، شها نی ماند آثاری بجا از این اساس و این بنا
دو کیلومتر پس از گچسر، در جاده اصلی به طرف تونل کندوان در کنار رودخانه، آثاری از یک پل سنگی قدیمی دیده می‌شود که با نزدیک شدن به آن راهی قدیمی به عرض ۱۶۰ سانتی‌متر که در دل صخره کنده شده، مشاهده می‌شود. با کمی دقت می‌توان آثار دیلم و کلنگ سازندگان آن را در جای جای سنگ‌ها دید. به این ترتیب این تصور به وجود می‌آید که چون راه توسط ابزار آهنی چون دیلم و کلنگ ایجاد شده به این نام خوانده شده است. استحکام زیاد پل و رنگ صخره که شباهت بسیار به آهن دارد، نیز می‌تواند دلیل این نام گذاری باشد
آثاری از قبیل اصول کافی کلینی و جامع عباسی و بحارالانوار و حلیه المتقین ملاباقر مجلسی دارای مجموعه‌ای از سخیف ترین و ابلهانه ترین جعلیات دکانداران دین بیش نبود که هیچ پیامبری و امامی آنهارا نقل نکرده بود.»
اسرافیل شیرچی هنرمند خوشنویس ایرانی است. وی متولد سال ۱۳۴۱ بابل و فارغ‌التحصیل دانشکدهٔ هنرهای زیبا در دانشگاه تهران است. این خوشنویس در انجمن خوشنویسان ایران، عنوان استاد رشته خوشنویسی و خطاطی را در کارنامه فعالیت‌های هنری‌اش دارد. مهم‌ترین ویژگی آثار شیرچی، توجه و کار در زمینه خط شکسته نستعلیق و آموزش آن است. شمار بسیاری از آثار خوشنویسی این هنرمند در قالب مجموعه‌هایی نفیس به چاپ رسیده‌اند. آثاری همچون: سیمای رستم در شاهنامه فردوسی، شهریار شهر غزل، شرح مجموعه گل، تاب شکسته، حلقه عشق، گلبانگ حافظ، آواز شقایق، اسرار ازل(خیام)، تماشاگه راز، گذاران (مولانا)، پوسترهای نفیس و کارت پستال خط در انواع مختلف، کاست ویدئویی آموزش خط شکسته نستعلیق، پژوهش و گفت و گوهای گوناگون در زمینه هنر.
گیتیش در دخمهٔ محو و فراموشی سپرد آنکه بگذشت وزنام نیک آثاری نداشت
در برخی از منابع، بنای اولیهٔ برخی از شهرهای استان را به سلیمان پیامبر، ضحاک، اسکندر مقدونی و ابراهیم پیامبر نسبت داده‌اند. آثاری چون دست‌افزارهای به‌دست‌آمده از دره‌های شیرکوه، نگاره‌های کوه ارنان و سفال‌های منقوش قلعهٔ میبد نشان‌دهندهٔ تمرکز مدنیت یزد در گذشته در چهار منطقهٔ استان هستند: بافق و فهرج، یزد، رستاق، میبد و اردکان.
از بین مجموعه داستان‌های کوتاه علوی، چمدان از همه مشهورتر است، که تأثیر به‌سزای روانشناسی فروید، در آن مشهود است. همچنین رمان چشمهایش (۱۹۵۲) از آثار بسیار معروف اوست، این رمان، اثری سخت مجادله‌انگیز است و دربارهٔ رهبر یک تشکیلات زیرزمینی انقلابی و زنی از طبقه مرفه که به او عشق می‌ورزد. علوی آثاری نیز به زبان آلمانی نگاشته‌است که از آن جمله، «مبارزات ایران» و «تاریخچه و تحول ادبیات فارسی نوین» را می‌توان نام برد.
به عاقبت کندت چرخ ریزه ریزه چوریگ اگر چه سنگ نهادی و، آهن آثاری
نخستین اثر اجراشده در این آکادمی، اجرا یک مَـس ۱۶ قسمتی از یوهان سباستیان باخ بود که رهبری آنرا خودِ فاش بر عهده داشت. فاش یکی از شاگردانِ پسر باخ کارل فیلیپ امانوئل باخ بود و در این مرکز هنری همواره آثاری را از یوهان سباستیان باخ اجرا می‌نمود. این آکادمی تا زمان مرگ فاش در ۳ اوت ۱۸۰۰ میلادی، حدود ۱۰۰ عضو داشت و آنچنان شهرتی به‌هم زده بود که بسیاری از هنرمندان و افراد سرشناس مایل بودند به این مکان بیایند و اجراهای آنها را از نزدیک ببینند؛ از جمله لودویگ فان بتهوون که در ژوئن ۱۷۹۶ به آنجا آمد.
گر توانی که بجویی دلم امروز بجوی ترسم آنگه که بجویی نبود آثاری
ابواسحاق ابراهیم انصاری همچنین شهرت‌یافته به صَفّار (؟ -۱۱۳۹م) (نسب: ابراهیم بن اسماعیل بن اسحاق، وائلی بخاری) فقیه حنفی،صوفی و محدث خوارزمی بود. در فرونشانی دستور حاکمان سخت‌رفتار بود. سلطان سنجر سلجوقی او را به مرو تبعید نمود. آثاری از او به جای مانده: کتاب السنة و الجماعة، تلخیص الأدلة لقواعد التوحید. سمعانی او را «پیشوایی فاضل، عالِمی زاهد و خوش‌سیرت و پاکدامن» و «مشهور نزد خواص و عوام» ذکر نموده که او را در مرو دیده است، از وی سماع حدیث نداشته امّا به سمعانی اجازهٔ روایت داده است. سمعانی بعدها به زیارت آرامگاه او در تل ابوحفص کبیر در بخارا رفته است.
بجز خار و خسی برجا نماند از آشیان من برو بگذر تو ای برق و از او مگذار آثاری
اذیتم نکن، ناگاتورو سان از اول نوامبر ۲۰۱۷ از طریق مجله پاکتی، توسط کودانشا منتشر شد. اولین جلد مانگا به صورت نسخه چاپی از طریق انتشارت مجله کمیک شونن در ۹ مارس ۲۰۱۸ و به صورت نسخه دیجیتالی منتشر شد. جلد دوم در ۸ ژوئن ۲۰۱۸ منتشر شد. ده جلد نیز در مارس ۲۰۲۱ منتشر شده‌است. علاوه بر نسخه استاندارد، یک نسخه ویژه نیز وجود دارد که شامل آثاری از چندین هنرمند دیگر است.
ز ترک پیرهن آزادگان را نیست رسوایی ندارد ناله آثاری که باید دید عریانش
او در مدرسهٔ آمریکایی ملایر و همدان درس خواند. در سال ۱۳۱۵ در اهواز، روزنامهٔ خوزستان را نشر داد، سپس در تهران هفته‌نامهٔ عسس را. آثاری در زمینهٔ شعر و بررسی‌های تاریخی نگاشت. همچنین به بررسی‌های ادبی پرداخت. او داستانی با عنوان «قصهٔ کنار دریا» در سال ۱۳۳۷ نیز نوشته‌است. از آثار او «نهضت ادبی ایران در عصر قاجار (۱۳۳۳)» مشهور است و همچنین تاریخ ملایر.
در معالی سپهر تأثیری در بزرگی زمانه آثاری